Sollicitatie ellende
maandag 15 augustus 2022 om 13:45
Ga even van me afschrijven, voel me zo ellendig na weer een sollicitatiegesprek. Heb nog geen terugkoppeling maar ze gaf me in de gang een hand en zei ‘veel succes verder en het beste’. Dus kan die wel invullen.
Heb een uiteenlopend cv en heb de afgelopen maanden ongeveer 6/7 sollicitatiegesprekken gehad, twee keer bij de laatste twee gezeten en verder na de eerste ronde er uit. De eerste banen waren echt banen die mij super leuk leken en de andere banen wel leuk.
Maar merk dat mijn zelfvertrouwen een knauw heeft gekregen en ik bij elk gesprek meer spanning opbouwen. Was vroeger als kind heel onzeker en ineens lijkt die onzekerheid weer terug te komen als het gaat om mijn sollicitatieproces.
Ook omdat iedereen maar roept ‘in deze markt heb je zo een baan gevonden’. Voor mij voelt dat dus niet zo.
Herkenning of tips iemand misschien?
Heb een uiteenlopend cv en heb de afgelopen maanden ongeveer 6/7 sollicitatiegesprekken gehad, twee keer bij de laatste twee gezeten en verder na de eerste ronde er uit. De eerste banen waren echt banen die mij super leuk leken en de andere banen wel leuk.
Maar merk dat mijn zelfvertrouwen een knauw heeft gekregen en ik bij elk gesprek meer spanning opbouwen. Was vroeger als kind heel onzeker en ineens lijkt die onzekerheid weer terug te komen als het gaat om mijn sollicitatieproces.
Ook omdat iedereen maar roept ‘in deze markt heb je zo een baan gevonden’. Voor mij voelt dat dus niet zo.
maandag 15 augustus 2022 om 13:57
Het verliep vanochtend eigenlijk heel goed, tot ze bleef doorvragen of de cultuur binnen het bedrijf en de provincie. Omdat ik niet uit het zuiden kom. Vervolgens of ik echt deze baan wilde of het wilde gebruiken als stapje en dan door.
Daarna liep het niet lekker. Daarvoor was het goed, had inhoudelijke vragen en ging wel goed.
maandag 15 augustus 2022 om 13:59
Ik heb toegepaste psychologie gestudeerd, vervolgens heb ik banen gehad als coördinator in de trainingswereld, hr medewerker, projectmedewerker en onderzoeksmedewerker.
Dit was een sollicitatie voor projectmedewerker in een andere sector. Verder heb ik gesolliciteerd voor hr adviseur waar ik wel wat kennis mis aan wetgeving, als coördinator/eventmanager.
Zou een organiserende, coördinerende baan leuk vinden.
maandag 15 augustus 2022 om 14:14
O nou wees blij dat je niet bent aangenomen dan, als er mensen met zo'n beperkte blik werken wil je er niet eens werken.Whadiepooh schreef: ↑15-08-2022 13:57Het verliep vanochtend eigenlijk heel goed, tot ze bleef doorvragen of de cultuur binnen het bedrijf en de provincie. Omdat ik niet uit het zuiden kom. Vervolgens of ik echt deze baan wilde of het wilde gebruiken als stapje en dan door.
Daarna liep het niet lekker. Daarvoor was het goed, had inhoudelijke vragen en ging wel goed.
Honey, you should see me in a crown

maandag 15 augustus 2022 om 14:53
Ik weet er alles van. Ik ben een keer langdurig werkloos geweest. Ik solliciteerde heel veel maar kreeg de een na de andere afwijzing. Af en toe een gesprek waar ik toch net niet door was naar de volgende ronde. Ik werd er echt depressief van en had op een gegeven moment echt zoiets van als het zo moet dan hoeft het voor mij niet meer. Ja zo diep zat het inmiddels. Toen heb ik even een tijdje een stapje terug gedaan omdat het gewoon echt niet ging mentaal gezien. En toen eindelijk een baan gevonden. En ja ik kreeg hulp maar die laten het allemaal zo makkelijk klinken waardoor ik alleen nog meer het gevoel kreeg dat ik echt goed gefaald had.
Dus nee als die afwijzingen doen echt iets met je. In het begin denk je nog okee next maar na een tijdje ging het dus steeds slechter.
Dus nee als die afwijzingen doen echt iets met je. In het begin denk je nog okee next maar na een tijdje ging het dus steeds slechter.
maandag 15 augustus 2022 om 14:57
Ik snap dit heel goed inderdaad! Ik ben over drie weken ook werkloos, heb een vaststellingsovereenkomst bij mijn huidige werk aangevraagd. Heb er een tijd gewerkt maar ze zorgen zo slecht voor het personeel dat het een grote leegloop is. Wilde het voor zijn dat alles op mij aankwam en was ook ongelukkig.TsumTsum schreef: ↑15-08-2022 14:53Ik weet er alles van. Ik ben een keer langdurig werkloos geweest. Ik solliciteerde heel veel maar kreeg de een na de andere afwijzing. Af en toe een gesprek waar ik toch net niet door was naar de volgende ronde. Ik werd er echt depressief van en had op een gegeven moment echt zoiets van als het zo moet dan hoeft het voor mij niet meer. Ja zo diep zat het inmiddels. Toen heb ik even een tijdje een stapje terug gedaan omdat het gewoon echt niet ging mentaal gezien. En toen eindelijk een baan gevonden. En ja ik kreeg hulp maar die laten het allemaal zo makkelijk klinken waardoor ik alleen nog meer het gevoel kreeg dat ik echt goed gefaald had.
Misschien dat ik nu even vakantie neem een paar weken, heb officieel sinds vandaag ook nog vakantie tot half september.
Maar het naast me neerleggen gaat steeds slechter inderdaad. Kost me ook steeds meer energie dat hele proces van brief tot eventueel gesprek en dan die uitkomst weer verwerken.
maandag 15 augustus 2022 om 15:22
Ik heb het ook meegemaakt, heel veel gesolliciteerd en enkele nare afwijzingen gehad.
Soms moet je hier even doorheen helaas. Maar ook voor jou is er echt een nieuwe baan, je bent daar alleen nog niet. Straks kijk je achterom en was dit een leerzame periode in je leven.
Zit je niet stiekem onder je niveau te solliciteren trouwens, dat je die vraag kreeg over of het een opstapje zou zijn?
Soms moet je hier even doorheen helaas. Maar ook voor jou is er echt een nieuwe baan, je bent daar alleen nog niet. Straks kijk je achterom en was dit een leerzame periode in je leven.
Zit je niet stiekem onder je niveau te solliciteren trouwens, dat je die vraag kreeg over of het een opstapje zou zijn?
maandag 15 augustus 2022 om 15:28
Haha stiekem niet echt, maar het is lastig. Heb lang in de trainingswereld gewerkt en dat heeft overlap maar is wel heel anders dan een non profit organisatie. Waar ik naar op zoek ben.Avage schreef: ↑15-08-2022 15:22Ik heb het ook meegemaakt, heel veel gesolliciteerd en enkele nare afwijzingen gehad.
Bij een vorig gesprek kreeg ik die vraag ook of ik wel begreep dat het echt een praktische functie is. In mijn laatste functie werkte in in een klein bedrijf, relatief lang waardoor ik niet perse veel verantwoordelijkheid had maar veel kanten op kon en veel kon/durfde te beslissen. Daardoor lijk ik meer senior dan ik ben wellicht.
Heb mijn cv na dat gesprek aangepast en meer de nadruk gelegd op de praktische aspecten ipv de beleidsmatige.
Ben net verhuisd, heb een gezin en teveel begrafenissen gehad het afgelopen jaar. Wil graag een baan op mijn niveau of net onder zodat ik hier kan aarden en ook rustig in een andere tak kan werken. Wellicht ooit omhoog werken maar dat is niet het einddoel. Nu wil ik gewoon een leuke functie.
maandag 15 augustus 2022 om 15:54
Ik herken het ook, zeker wat je schrijft over dat 'in deze markt heb je zo een baan gevonden.' Dat algehele beeld dat is ontstaan dat wie dan ook maar in zijn vingers hoeft te knippen is voor sommige sectoren behoorlijk vertekend. Ik heb ook veel sollicitaties achter de rug de afgelopen maanden en ook nog steeds zonder resultaat. Toen ik een tijdje terug met vrienden aan het eten was werd daar ook lachend onderling gezegd: je hoeft alleen maar een hartslag te hebben om een nieuwe baan te vinden. Die kwam wel binnen, maar ze wisten niet hoe serieus ik aan het zoeken was en hoeveel ik al gesolliciteerd had (ik schaamde me een beetje).
Ik heb helaas geen tips voor je, behalve dat ik nu bezig ben met uitzoeken of ik niet op verkeerd soort banen voor mij aan het reageren was. Ik keek naar wat logisch aansluitend op mijn cv was, maar dat is soms niet (meer) de weg.
Succes in elk geval, ik kan me goed voorstellen dat je toe bent aan wat rust gezien je afgelopen tijd. Hart onder je riem!
Ik heb helaas geen tips voor je, behalve dat ik nu bezig ben met uitzoeken of ik niet op verkeerd soort banen voor mij aan het reageren was. Ik keek naar wat logisch aansluitend op mijn cv was, maar dat is soms niet (meer) de weg.
Succes in elk geval, ik kan me goed voorstellen dat je toe bent aan wat rust gezien je afgelopen tijd. Hart onder je riem!
maandag 15 augustus 2022 om 16:51
Ja dat van die markt voelt zo klote,zo van 'als het zo makkelijk is en het lukt jou niet dan is er vast iets mis'. Ik vind het echt een nare opmerking. Maarja ik ben nu ziek thuis en wat jij beschrijft is wel mijn angst.Whadiepooh schreef: ↑15-08-2022 13:45Ga even van me afschrijven, voel me zo ellendig na weer een sollicitatiegesprek. Heb nog geen terugkoppeling maar ze gaf me in de gang een hand en zei ‘veel succes verder en het beste’. Dus kan die wel invullen.

maandag 15 augustus 2022 om 17:09
Herkenning! Ik ben altijd goed in mijn werk, en superruk met solliciteren. Ook altijd ontzettend zenuwachtig en kan mijzelf totaal niet verkopen. Mij kun je beter direct aan het werk zetten ipv zon gesprek, geeft een betere indruk.
Heb een keer gehad dat ik zo zenuwachtig was, dat ik niet eens meer wist waarop ik had gesolliciteerd.. :’)
Geen tips dus, maar weet dat je zeker niet de enige bent. Ik haat solliciteren.
Heb een keer gehad dat ik zo zenuwachtig was, dat ik niet eens meer wist waarop ik had gesolliciteerd.. :’)

maandag 15 augustus 2022 om 17:09
Ja dat soort opmerkingen maken het nog erger. "Iedereen die wil werken heeft morgen een baan" of dat als het een tijdje niet lukt dat er wel iets mis moet zijn want er is werk genoeg! Ja er is werk genoeg maar mensen moeten ook eens kijken naar het soort werk en voor hoeveel uur per week dat is. Niemand kan rondkomen van 2 uurtjes werk per dag tenzij je het combineert met iets anders maar dan moet je maar net meer banen vinden die te combineren zijn. Iemand raadde me een keer lopende band fabriekswerk aan en daar is in principe niks mis mee hoor maar toen ik de vacature las had ik al meteen zoiets van nee en onderaan stond dat je Pools of Roemeens moest kennen. Kortom geen aansluiting met collega's omdat je elkaars taal niet spreekt.maree schreef: ↑15-08-2022 15:54Ik herken het ook, zeker wat je schrijft over dat 'in deze markt heb je zo een baan gevonden.' Dat algehele beeld dat is ontstaan dat wie dan ook maar in zijn vingers hoeft te knippen is voor sommige sectoren behoorlijk vertekend. Ik heb ook veel sollicitaties achter de rug de afgelopen maanden en ook nog steeds zonder resultaat. Toen ik een tijdje terug met vrienden aan het eten was werd daar ook lachend onderling gezegd: je hoeft alleen maar een hartslag te hebben om een nieuwe baan te vinden. Die kwam wel binnen, maar ze wisten niet hoe serieus ik aan het zoeken was en hoeveel ik al gesolliciteerd had (ik schaamde me een beetje).
maandag 15 augustus 2022 om 17:34
Dankjewel! Heel herkenbaar inderdaad, snap dat die opmerking raakt.maree schreef: ↑15-08-2022 15:54Ik herken het ook, zeker wat je schrijft over dat 'in deze markt heb je zo een baan gevonden.' Dat algehele beeld dat is ontstaan dat wie dan ook maar in zijn vingers hoeft te knippen is voor sommige sectoren behoorlijk vertekend. Ik heb ook veel sollicitaties achter de rug de afgelopen maanden en ook nog steeds zonder resultaat. Toen ik een tijdje terug met vrienden aan het eten was werd daar ook lachend onderling gezegd: je hoeft alleen maar een hartslag te hebben om een nieuwe baan te vinden. Die kwam wel binnen, maar ze wisten niet hoe serieus ik aan het zoeken was en hoeveel ik al gesolliciteerd had (ik schaamde me een beetje).
Ik moet ook breder kijken, ben al naar wat meer functies gekeken en kijk ook vaak naar de hele provincie zodat ik niet blindstaar naar mijn eigen bedachte functietitels.
Jij ook veel succes! Mocht je ook willen spuien, wees welkom hier

maandag 15 augustus 2022 om 17:34
Hoe lang en waarom woon je in het Limburgse? Ik kom van origine uit Brabant maar woon nu al ruim 20 jaar in Limburg en in mijn accent is wel een zachte G maar ik praat amper dialect. En nog steeds krijg ik die vragen. Ik zie het maar als een vraag om iemand te leren kennen en te polsen of er een verbondenheid is buiten het werk.
Wat ik wel merk is dat iedereen via via weer mensen ken die ik ook ken. Beperk je dus qua roddelen. Voor je het weet heb je de buurvrouw beledigd en merk je dat omdat deze het via een neefje gehoord heeft, die weer een kameraad is van je collega waar je gemopperd hebt over het feestje bj de buren Dat soort lijnen zijn soms onverwacht en ondoorgrondelijk.
De bedrijfscultuur kun je proberen in te schatten via de website, de branche, het soort bedrijf (groot/klein etc.). Maar het simpele; ik maak graag tijd voor een praatje bij de koffiemachine zonder dat ik mijn werk verwaarloos, ik kijk niet op de klok als het nog niet af is maar wel af moet en ben behulpzaam als een collega een beroep op mij doet, doen het overal wel goed. En vraag gewoon terug als je zo'n vraag krijgt. Wie zijn je directe collega's, wat zijn hun rollen/taken? Hoe past jouw functie daar tussen? Het is een sollicitatiegesprek, geen verhoor. Door terug te vragen, toon je interesse maar ook dat je serieus bent in waar je wil gaan werken. Zeker in deze tijd met vermeende keuze is dat niet zo gek. Werkgevers zoeken nog steeds het schaap met de 5 poten maar kregen ze eerder 20 reacties, krijgen ze er nu 5.
De meeste banen zijn jaarcontracten dus als ze vragen of je het als opstapje ziet dan kun je ook terugvragen of er dan een vast contract in het vooruitzicht is. Jij wil niet zo snel ergens weg maar je wil immers ook niet zonder werk komen te zitten en/of na 3 jaar flexibele contracten bedankt worden.
Wat ik wel merk is dat iedereen via via weer mensen ken die ik ook ken. Beperk je dus qua roddelen. Voor je het weet heb je de buurvrouw beledigd en merk je dat omdat deze het via een neefje gehoord heeft, die weer een kameraad is van je collega waar je gemopperd hebt over het feestje bj de buren Dat soort lijnen zijn soms onverwacht en ondoorgrondelijk.
De bedrijfscultuur kun je proberen in te schatten via de website, de branche, het soort bedrijf (groot/klein etc.). Maar het simpele; ik maak graag tijd voor een praatje bij de koffiemachine zonder dat ik mijn werk verwaarloos, ik kijk niet op de klok als het nog niet af is maar wel af moet en ben behulpzaam als een collega een beroep op mij doet, doen het overal wel goed. En vraag gewoon terug als je zo'n vraag krijgt. Wie zijn je directe collega's, wat zijn hun rollen/taken? Hoe past jouw functie daar tussen? Het is een sollicitatiegesprek, geen verhoor. Door terug te vragen, toon je interesse maar ook dat je serieus bent in waar je wil gaan werken. Zeker in deze tijd met vermeende keuze is dat niet zo gek. Werkgevers zoeken nog steeds het schaap met de 5 poten maar kregen ze eerder 20 reacties, krijgen ze er nu 5.
De meeste banen zijn jaarcontracten dus als ze vragen of je het als opstapje ziet dan kun je ook terugvragen of er dan een vast contract in het vooruitzicht is. Jij wil niet zo snel ergens weg maar je wil immers ook niet zonder werk komen te zitten en/of na 3 jaar flexibele contracten bedankt worden.
maandag 15 augustus 2022 om 18:34
Heel veel herkenning. Moest ooit na een reorganisatie weg. 76 brieven geschreven. Vaak uitgenodigd. Vaak tweede geworden. Het was een hel. En ik heb zo makkelijk lullen maar het is echt een kwestie van volhouden. Ooit komt er wat op je pad, maar het is gewoon verschrikkelijk als je het elke keer net niet wordt. Mijn geluk was wel dat ik uiteindelijk bij een hele leuke werkgever terecht kwam, maar ja, dat duurde dus best wel even! Dus hou vol, het komt echt goed! Je hebt maar een gek nodig, zeg ik altijd.
dinsdag 16 augustus 2022 om 06:20
Hahah erg gelachen en snap het helemaal.Noia schreef: ↑15-08-2022 17:09Herkenning! Ik ben altijd goed in mijn werk, en superruk met solliciteren. Ook altijd ontzettend zenuwachtig en kan mijzelf totaal niet verkopen. Mij kun je beter direct aan het werk zetten ipv zon gesprek, geeft een betere indruk.
Heel fijn alle herkenning! Niemand uit mijn kringen is aan het solliciteren en het voelde wat eenzaam en afgewezen.
Gister alle frustraties en emoties er even uitgegooid gister en neem even sollicitatiepauze en weer door.
Gister einde werkdag gebeld dat ze verder gaan met mensen met meer ervaring maar dat ze mij voornamelijk ook te zwaar/senior vinden voor een projectmedewerker/ondersteunende functie.
Ergens een compliment maar voel/ben geen senior en word ook niet uitgenodigd voor die functies. Maargoed ze stuurt wel mijn cv door naar een collega voor een meer adviseursrol. Dus wie weet! Gaf in ieder geval wel een positieve bijsmaak er nog aan.
dinsdag 16 augustus 2022 om 06:27
Dank voor je uitgebreide reactie, ik woon nu een jaar in limburg maar werkte nog voor mijn werkgever in de randstad. Dus geen ervaring op werkgebied.MrsDuck schreef: ↑15-08-2022 17:34Hoe lang en waarom woon je in het Limburgse? Ik kom van origine uit Brabant maar woon nu al ruim 20 jaar in Limburg en in mijn accent is wel een zachte G maar ik praat amper dialect. En nog steeds krijg ik die vragen. Ik zie het maar als een vraag om iemand te leren kennen en te polsen of er een verbondenheid is buiten het werk.
Dat roddelen is herkenbaar inderdaad, beperk het tot mijn vriend en verder eigenlijk niet.
De gesprekken die ik hier heb gehad zijn wisselend, soms inderdaad een rode lijn en vooral een gesprek tussen twee partijen. Maar ook dat er heel omslachtig vragen werden gesteld, ik zelf meer de leiding ging nemen om aan beide kanten ergens te komen in het gesprek.
Maar merk wel dat in veel bedrijven, ook grote organisaties, er meer een familiecultuur heerst dan wat ik gewend ben. Weet ook nog niet hoe ik me daar tussen kan bewegen, daarnaast ook erg conflictvermijdend.
Hoorde zo tijdens het gesprek gister dat er afdelingen zijn waar als twee medewerkers slecht met elkaar overweg kunnen dat ze door een aantal mensen die niet voor dezelfde overleggen worden uitgenodigd om gedoe te voorkomen. Ik klapperde met mijn oren toen ik dat hoorde.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in