Werk & Studie alle pijlers

Stakingsrecht

16-03-2013 16:29 132 berichten
Deze week werden we op de hoogte gebracht van het voorgenomen besluit van (een deel van) de AH medewerkers om te staken (dit geiniteerd door hoe kan het ook anders, de militante FNV).

http://www.telegraaf.nl/b ... _klanten_geen_last__.html

(uiteraard hebben klanten hier last van, als de schappen half leeg zijn!)

Wat vinden we nu eigenlijk van dit fenomeen, staken genoemd?

Ok, zoals het hoort doet de TS de aftrap:

Ik ben principieel tegen staken. Een arbeidsconflict is iets tussen werkgever en werknemer, dat uitvechten over de rug van je klanten is per definitie not done.
quote:viva-amber schreef op 16 maart 2013 @ 17:46:

[...]

Nee, zet de stelling eens scherp neer, wat bedoel je nou eigenlijk?

Ben je tegen elke vorm van staking?

Ik heb de AH er niet bij gehaald.ja ik ben tegen elke vormen van staken.l Omdat dat de klant dupeert, je treft een partij in je arbeidsconflict die daar geen deel van uitmaakt en daar dus ook geen invloed op heeft.
quote:Naara schreef op 16 maart 2013 @ 17:51:

[...]

ja ik ben tegen elke vormen van staken.l Omdat dat de klant dupeert, je treft een partij in je arbeidsconflict die daar geen deel van uitmaakt en daar dus ook geen invloed op heeft.Misschien moet je eens duiken in de geschiedenis van staken, hoe het ontstaan is, en hoe vakbonden zijn ontstaan.
quote:redband schreef op 16 maart 2013 @ 17:53:

[...]

Misschien moet je eens duiken in de geschiedenis van staken, hoe het ontstaan is, en hoe vakbonden zijn ontstaan.Die geschiedenis ken ik, en die is absoluut achterhaalt.
Alle reacties Link kopieren
Staken zet daar door het conflict tussen een grote groep werknemers en een grote onderneming wel op scherp. Het is een laatste machtsmiddel van een grote groep werknemers wanneer alle andere onderhandelingen tot niets hebben geleid.

Het is geen conflict tussen 1 werknemer en de werkgever, maar gaat vaak om een groot vraagstuk waarbij vele partijen betrokken zijn. Sommige klanten, zoals wanneer het schoonmaakpersoneel van de trein staakte, hebben zich solidair getoond met werknemers en zijn mee gaan staken.

Nederland heeft een dusdanige overleg structuur dat staken nog maar zelden voorkomt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Maar als stakingsrecht wordt ontnomen( dat wil jij) dan mag je straks nergens meer voor staken of protesteren, want als er een ding kan verbieden, volgen er meer. Staken is namelijk een vorm van protesteren, dus mag je straks niets meer doen ja amen zeggen en ook alles van den haag accepteren.
Wat een makke lammetjes worden we dan hier in Nederland,heerlijk.
quote:viva-amber schreef op 16 maart 2013 @ 17:55:

Staken zet daar door het conflict tussen een grote groep werknemers en een grote onderneming wel op scherp. Het is een laatste machtsmiddel van werknemer wanneer alle andere onderhandelingen tot niets hebben geleid.

Het is geen conflict tussen 1 werknemer en de werkgever, maar gaat vaak om een groot vraagstuk waarbij vele partijen betrokken zijn. Sommige klanten, zoals wanneer het schoonmaakpersoneel van de trein staakte, hebben zich solidair getoond met werknemer en zijn mee gaan staken.

Nederland heeft een dusdanige overleg structuur dat staken nog maar zelden voorkomt.Het is inderdaad een laatste machtsmiddel, waarmee je je klant de dupe laat worden van je eigen onmacht....Fijn solidair principe, dat.
quote:redband schreef op 16 maart 2013 @ 17:57:

Maar als stakingsrecht wordt ontnomen( dat wil jij) dan mag je straks nergens meer voor staken of protesteren, want als er een ding kan verbieden, volgen er meer. Staken is namelijk een vorm van protesteren, dus mag je straks niets meer doen ja amen zeggen en ook alles van den haag accepteren.Dat zou ik een nare situatie vinden. Onwenselijk, om grote groepen mensen de mond te snoeren.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
Nogmaals, flexwerkers, uitzendkrachten, zzp' ers 0 uren contracters, die bouwen al niets op, hebben nergens recht op, dan moet er een andere groep voor deze mensen op komen, via vaste werknemers. Dus ja, wat mij betreft mogen ze het duidelijk maken dat het systeem niet klopt.
quote:redband schreef op 16 maart 2013 @ 17:57:

Maar als stakingsrecht wordt ontnomen( dat wil jij) dan mag je straks nergens meer voor staken of protesteren, want als er een ding kan verbieden, volgen er meer. Staken is namelijk een vorm van protesteren, dus mag je straks niets meer doen ja amen zeggen en ook alles van den haag accepteren.Staken is geen middel om je gelijk te krijgen, praten wel. Mja, als jouw OR niet goed is in praten dan snap ik dat je voor bent, maar dan is het misschien tijd voor een andere/betere OR?
quote:piratorarT schreef op 16 maart 2013 @ 17:59:

[...]

Dat zou ik een nare situatie vinden. Onwenselijk, om grote groepen mensen de mond te snoeren.Maar komt het toch wel op neer.
Het is kennelijk de enige manier om als werknemer voor je belangen op te komen als praten/onderhandelen niet meer lukt. En als ik daar als klant door wordt gedupeerd, tsja, vervelend, maar ik kan er doorgaans wel begrip voor opbrengen.

Hoe vaak ondervind je nu hinder van een staking? Het is nu ook weer niet zo dat ze hier in tegenstelling tot bijv. Frankrijk, om elk wissewasje het werk neerleggen.
Dus ambtenaren moeten gewoon alles slikken en accepteren als ze de lonen bevriezen? Leerkrachten moeten het ook accepteren?
quote:redband schreef op 16 maart 2013 @ 18:00:

Nogmaals, flexwerkers, uitzendkrachten, zzp' ers 0 uren contracters, die bouwen al niets op, hebben nergens recht op, dan moet er een andere groep voor deze mensen op komen, via vaste werknemers. Dus ja, wat mij betreft mogen ze het duidelijk maken dat het systeem niet klopt.Sinds wanneer hebben zpp'ers een OR, of een vakbond die voor hun rechten opkomt? Is nog niet zolang geleden dat ik zzp'er was maar geen vakbond die zich daar zorgen om maakte hoor. (afgezien van het feit dat geen vakbond zich met mijn belangen mocht bezig houden...heb helaas dat soort moeten tolereren toen ik ooit boventallig werd .. echt zoooo incompetemt!)
Nee, maar bedrijven flikkeren wel werknemers er uit, en nemen ze weer terug als zzp'er, en dat moet allemaal maar kunnen.
quote:ninon schreef op 16 maart 2013 @ 18:01:

Het is kennelijk de enige manier om als werknemer voor je belangen op te komen als praten/onderhandelen niet meer lukt. En als ik daar als klant door wordt gedupeerd, tsja, vervelend, maar ik kan er doorgaans wel begrip voor opbrengen.

Hoe vaak ondervind je nu hinder van een staking? Het is nu ook weer niet zo dat ze hier in tegenstelling tot bijv. Frankrijk, om elk wissewasje het werk neerleggen.Dat is een onjuiste aanname... helaas. En ja als klant ondervindt je hinder van staking. Wil je met het OV? Gaat niet. Heb je als bedrijf een outsoursingscontract. Ja die systemen werken niet. Dat zijn dan ook bijv. UWV, DUO, RWS, whatever overheidssystemen. O jullie vinden dat niet belangrijk? Waarom zie ik hier op dit forum dan zoveel klaagtopics over de overheid..... Dus: je hebt er wel last van, als klant. Waarvan akte.
quote:Naara schreef op 16 maart 2013 @ 18:05:

[...]

Sinds wanneer hebben zpp'ers een OR, of een vakbond die voor hun rechten opkomt? Is nog niet zolang geleden dat ik zzp'er was maar geen vakbond die zich daar zorgen om maakte hoor. (afgezien van het feit dat geen vakbond zich met mijn belangen mocht bezig houden...heb helaas dat soort moeten tolereren toen ik ooit boventallig werd .. echt zoooo incompetemt!)Niemand heeft straks nergens recht meer op, niet eens op staken ook meer.. Het bedrijfsleven heeft amper vaste werknemers in dienst. allemaal heel aso tegenwoordig werkgevers.
quote:redband schreef op 16 maart 2013 @ 18:06:

Nee, maar bedrijven flikkeren wel werknemers er uit, en nemen ze weer terug als zzp'er, en dat moet allemaal maar kunnen.Dat kan echt niet zomaar, dus....
quote:Naara schreef op 16 maart 2013 @ 18:11:

[...]

Dat kan echt niet zomaar, dus....Nee tuurlijk kan dat niet.. jij wilt alles recht lullen wat krom is?( oh, en ik weet uit ervaring dat het wel gebeurd)
quote:redband schreef op 16 maart 2013 @ 18:11:

[...]

Nee tuurlijk kan dat niet.. jij wilt alles recht lullen wat krom is?( oh, en ik weet uit ervaring dat het wel gebeurd)

Goed, wat jij wil.

Dus, als jouw energie leverancier gaat staken en jij de komende 4 weken geen elektra hebt dan ben jij cool daarbij? En als jouw waterleverancier tegelijkertijd ook staakt zodat jij de komende 4 weken ook geen water hebt dan bij jij ook cool daarbij?
quote:Naara schreef op 16 maart 2013 @ 18:18:

[...]

Goed, wat jij wil.

Dus, als jouw energie leverancier gaat staken en jij de komende 4 weken geen elektra hebt dan ben jij cool daarbij? En als jouw waterleverancier tegelijkertijd ook staakt zodat jij de komende 4 weken ook geen water hebt dan bij jij ook cool daarbij?Kaarsen aan, kinderen maken en douchen in de sportschool LOL.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Naara schreef op 16 maart 2013 @ 18:18:

[...]

Goed, wat jij wil.

Dus, als jouw energie leverancier gaat staken en jij de komende 4 weken geen elektra hebt dan ben jij cool daarbij? En als jouw waterleverancier tegelijkertijd ook staakt zodat jij de komende 4 weken ook geen water hebt dan bij jij ook cool daarbij?Wat jij wilt.. jij weet het ten alle tijden beter.
quote:viva-amber schreef op 16 maart 2013 @ 18:20:

[...]

Kaarsen aan, kinderen maken en douchen in de sportschool LOL.

Lulkoek and you know it....

Want: ook in de kou, enzo, niet kunnen koken, want je gascerancier is solidair, enzo....
quote:Naara schreef op 16 maart 2013 @ 18:22:

[...]

Lulkoek and you know it....

Want: ook in de kou, enzo, niet kunnen koken, want je gascerancier is solidair, enzo....Ik heb weleens een storing van enkele dagen gehad in zowel elektra als gas in de winter. Ik denk wel dat je hier een punt hebt. In de winter zou het te ver gaan en ik denk dan ook niet dat het ooit zo ver komt. Maar dat betekent nog niet dat andere stakingen tot hetzelfde niveau van ongemak leidt.
quote:redband schreef op 16 maart 2013 @ 18:21:

[...]

Wat jij wilt.. jij weet het ten alle tijden beter.

nee is duidelijk dat jij het beter weet .. fijn voor jou hoor, als zowel je gas als je water als je elektra is afgesloten.... omdat de medewerkers staken voor een betere cao.... en dat voor de komende 4 tot 8 weken...

terwijl het 20 graden vriest... enzo....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven