Werk & Studie alle pijlers

Stewardessen

21-09-2008 01:54 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik stel me ff voor. Ik ben 26 jaar en werk 5 jaar als stewardess. Regelmatig krijg ik vragen over wat we allemaal uitspoken boven in de lucht, voordelen, overnachtingen,...

Dus als je iets wilt vragen, vraag gerust.

Groetjes

Vliegmiep
Alle reacties Link kopieren
quote:mayou schreef op 19 december 2008 @ 20:22:

Quinty: Heel veel plezier morgen op je laatste reis!!!!!!!!!!!!



(en niet over 4 dagen stiekem de slide opblazen he...)



@Mayou: Dank je! Lief van je. (Kga morgen...)

Die slide laat ik er grààg inzitten... Anders ben ik niet op tijd voor de eerste Kerstdag-brunch....
Alle reacties Link kopieren
O shit, dacht dat het al de 20e was gisteren (Loop de hele tijd al een dag voor, wishful thinking?!)





Laat ff weten hoe het was en hoeveel Havaianas er in je koffer pasten....
Alle reacties Link kopieren
quote:mayou schreef op 20 december 2008 @ 22:21:

Laat ff weten hoe het was en hoeveel Havaianas er in je koffer pasten....

Het was goed en gezellig. Niet heel speciaal, maar dat wilde ik ook niet. Wel afscheidskado's gekregen van crew, en natuurlijk voor de laatste keer in de cockpit gezeten bij start en landing. In totaal het 'schamele' aantal van 6 Hawaianas meegesleept....

Het is nu gewoon klaar!

Morgen de hele handel inleveren. Ben nu al het blauw bijelkaar aan het vegen

Het is goed zo, ik heb zin in de nieuwe uitdaging!

En jij Mayou, ben jij nu echt aan het aftellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag aan de mensen die bij de grote KLM vliegen... Ik wil al jaren erg graag bij de KLM vliegen als stewardess! 5 jaar geleden toen ik klaar was met mijn opleiding hadden ze een vacature stop op de KLC (was toen nog geen 21). Heb toen besloten eerst verder te studeren (wilde echt graag de KLM), ben nu bijna klaar en je raad het al wederom een vacature stop bij de KLM!!! Maar goed niet getreurd weet nu in ieder geval meer dan zeker dat ik heel graag wil vliegen en dat daar mijn toekomst ligt. Mijn vraag aan jullie is of ik er verstandig aan doe om te solliciteren bij Transavia zodat ik vliegervaring opdoe in de tussentijd, of zouden jullie me aanraden om te wachten totdat de KLM weer mensen aanneemt.

Hoor graag van jullie!



Gr. PKT
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker een seizoen bij Trans gaan vliegen. En indien nodig (het is totaal onzeker wanneer de KLM weer gaat werven) meerdere seizoenen.



Geen idee of je werkervaring hebt naast je studie, maar ervaring in de vliegerette en/of horeca is altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Quinty,



Ja ben erg aan het aftellen nu, nog 4 nachten en dan ben ik weg....erg raar idee. Nog 5 nachten en dan zie ik R weer, een nog raarder idee aangezien wen elkaar 6 maanden niet gezien hebben nu. Maar dat zal na 5 minuten wel weer aanvoelen alsof we nooit uit elkaar geweest zijn. Klef stel!!



Als het goed is ben je nu al bezig met je nieuwe baan. Is dat niet heel erg maf? Laat ff weten hoe het bevalt he en heel veel plezier in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
@Mayou:

Jeetje, wat spannend, nog 4 nachten! Leuk! Gaaf dat jullie elkaar eindelijk weer zien! Wat lang zeg, 6 maanden zonder elkaar!!

Ik ben nu 3 dagen bezig met de opleiding, het is superveel en instensief, maar ik vind het superleuk. Iedere dag rij ik in mijn leasebak naar het opleidingsinstituut en ben 11 uur later pas weer thuis. Ik doe het fluitend. Dat blauwe lijkt wel lichtjaren verwijdert van mij. En missen doe ik het voor geen meter. Als ik vriendinnen spreek die vertellen dat ze naar weet ik veel wat voor oord moeten vliegen, denk ik alleen maar: Jij liever dan ik. Ik moet er niet meer aan denken weer in de cabine te moeten staan.

Ik weet niet hoe jij dat ervaart? Mis jij al iets van de KLM?



Succes met de laatste loodjes! Met alle voorbereidingen en afscheidsfeestjes overal (waarschijnlijk?).

Kom je af en toe nog even vertellen/schrijven' op het Viva forum vanuit een of ander aftands internetcafé 'en route'?

Geniet nog even van het oude vertrouwde Nederland!

Als ik je niet meer 'spreek' hier:

Hèèl vèèl plezier, succes, sterkte de komende tijd. Goeie reis!

Geniet van elkaar en geniet van de 'vrijheid'!

Het ga je goed! Take care! Quinty
Alle reacties Link kopieren
Leuk hoor dat je het nu al zo naar je zin hebt, en je moet eigenlijk nog beginnen! En nu al een leasebak (of moet ik zeggen eindelijk...)

Ik heb KLM nog geen seconde gemist. Was vanmiddag bij een collega, die had haar pak op de gang hangen, of eigenlijk al haar (stinkend naar cabine)spullen hingen er. Deed me helemaal niets.



Morgen vertrek ik. Heb niet echt kunnen genieten van de laatste paar dagen, met inderdaad afscheidsfeestjes en etentjes, want ik ben ziek geworden. Zit nu aan de antibiotica en ga biddend de kist in want ik kan nu nog niet goed klaren. Dus dat wordt leuk morgen.



Ik kom zeker nog posten, in ieder geval bij het Thailand topic, mocht dit topic te ver naar onderen zakken.



Jij ook heel erg veel plezier in je nieuwe carriere en je nieuwe leven. x
Alle reacties Link kopieren
Sorry dat ik tussen deze emoties zomaar kom binnenvallen maar ik heb als onwetende van jullie wereld een vraagje; vlak voordat het vliegtuig vertrekt zegt de gezagvoerder (en daarna de purser) iets met 'cross check'. Het wordt zo snel uitgesproken maar wat wordt er op dat moment precies gezegd en wat betekent het? Elke keer als ik vlieg focus ik erop en versta ik het weer niet....

Volgens mij worden dan de uitgangen en de glijbanen geinspecteerd? Of zoiets.

Ben wel benieuwd. Mijn broertje is cockpitpersoneel maar ik kan het ff niet vragen want hij zit in Suriname.

Dus...stewardessen? Wat zijn dat voor raadselachtige termen?
Alle reacties Link kopieren
quote:B_1_TCH schreef op 10 januari 2009 @ 23:08:

Sorry dat ik tussen deze emoties zomaar kom binnenvallen maar ik heb als onwetende van jullie wereld een vraagje; vlak voordat het vliegtuig vertrekt zegt de gezagvoerder (en daarna de purser) iets met 'cross check'. Het wordt zo snel uitgesproken maar wat wordt er op dat moment precies gezegd en wat betekent het? Elke keer als ik vlieg focus ik erop en versta ik het weer niet....



Er wordt omgeroepen:

Cabin crew, arm slidebars, of: Cabin crew: yellow door selectors automatic (and cross check). Dat laatste wordt niet bij iedere maatschappij er bij gezegd. Het wil zeggen dat de cabine crew de deuren moet 'armen'. Wat zoveel wil zeggen als: de deuren in een dusdanige stand brengen dat, in geval van een noodsituatie bij opening van de deuren de noodglijbanen (slides) automatisch geactiveerd worden. Meestal gebeurt deze omroep vlak voordat het vliegtuig wordt weggedrukt van de gate.

Cross check betekent dat je de deur van je collega tegenover je ook moet controleren op het 'gearmd' zijn van de deur. (Meestal heb je twee nooduitgangen tegenover elkaar, uitzonderingen daargelaten...).

Na aankomst en vlak voordat het vliegtuig bij de gate aankomt hoor je: Cabin crew disarm slide bars, of: Cabin crew: Yellow door selectors manual, dan wordt die automatische activatie weer gedeactiveerd en kun je het vliegtuig gewoon lopend verlaten, i.p.v. glijdend....

Ik hoop dat het zo wat duidelijker voor je is?
Alle reacties Link kopieren
Hey Quinty, super, weer wat geleerd vandaag. Zal op m'n volgende vlucht deze zin er eens soepeltjes uitgooien richting stewardess. Volgens mij wordt ik als wijsneus vervolgens de hele vlucht genegeerd....en gelijk hebben ze....
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Als negatieve eigenschap kan je bv zeggen dat je te gedreven bent en overal waar te voor staat is niet goed. Maar je bent natuurlijk zelfbewust genoeg om te weten wanneer je een beetje gas terug moet nemen.

Dat klinkt wel goed.

'Cabin crew-arm slides' is het armen van de glijbanen, die opgepropt in een pakketje in de deur zijn opgeborgen. Door de bars in de vloer te plaatsen worden ze gearmed. Dat kan dmv een hendel of handmatig, ff bukken en de girtbar in de haakjes te klikken. Does this make sense?

Het kan echt geen kwaad alvast te beginnen met vliegervaring op te doen. De meesten bij ons hebben ervaring. en je voelt je straks zekerder tijdens het solliciteren. Je kunt makkelijker voorbeelden geven als ze erom vragen, je weet dan precies waar je over praat.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Even een vraagje hier.. waar hebben jullie de opleiding tot stewardess gevolgd en hebben jullie dit zelf betaald of hebben jullie eerst gesolliciteerd bij een luchtvaartmaatschappij?



Ik ben namelijk aan het rondkijken voor opleidingen tot stewardess\vacatures.



Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Ga niet een opleiding tot stewardess doen bij een school of iets dergelijks. Dat is echt weggegooid geld en je wordt er echt niet eerder door aangenomen. Solliciteer bij een

luchtvaartmaatschappij, word je aangenomen volgt de opleiding vanzelf. Helaas nemen KLM en Martinair momenteel niemand aan.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



ik hoop dat er nog iemand gaat reageren hier haha,

ik ben nog erg jon 15 jaar en ik zit in mijn laatste jaar van het VMBO doe in mei dus eindexamen, ik wil daarna toerisme doen in Breda. Het lijkt me heel erg leuk om stewardess te worden maar het kan natuurlijk altijd nog veranderen.

Aangezien jullie meer ervaringen hebben, wat zijn precies de voordelen en nadelen als stewardess? En wat hebben jullie voor opleidingen gevolgt voordat jullie sterwardess wilde worden?



hoop van jullie te horen
Alle reacties Link kopieren
ik heb gewoon het atheneum in belgie gedaan, en heb gesolliciteerd bij maatschappijen. Je werkgever betaalt de cursus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Bedrijfskundige Informatica en Toeristisch Management gestudeerd.



Er is nog een ander topic - de titel is iets met.... welke luchtvaartmaatschappij is het strengst. Als je binnen Werk & Studie zoekt, selecteer in de drop down-box 'alle berichten'. In de lijst met resultaten zou 'ie te vinden moeten zijn.

De inhoud van alle posts geeft wel een goed beeld van voor- en nadelen (zoals [quote]Lizzl schreef op 23 november 2009 @ 05:38:)
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,



Ik ben nu 15 jaar en over 2 jaar heb ik mijn havo diploma.

Dat is genoeg om stewardess te worden toch?



Ik las iets op de blogs dat je beter geen opleiding tot stewardess kan volgen! Is dat waar?

Ze zeiden dat het beter was gewoon te soliciteren bij een vliegmaatschappij en dan je dan wel alles leert.

Maar dat lijkt mij een beetje vreemd..

Kunnen jullie hier jullie mening over plaatsen misschien?



Ik had ook een vraag over de talen?

Hoeveel moet je er kennen?

Ik kan vrij goed Engels spreken, waarschijnlijk als ik afgestudeerd ben nog beter. En Frans gaat ook wel lukken.

Is dat genoeg?



alvast dankjullie



liefsliefs
Alle reacties Link kopieren
quote:maaike1270 schreef op 11 maart 2010 @ 20:18:

Hallo mensen,



Ik ben nu 15 jaar en over 2 jaar heb ik mijn havo diploma.

Dat is genoeg om stewardess te worden toch?



Ik las iets op de blogs dat je beter geen opleiding tot stewardess kan volgen! Is dat waar?

Ze zeiden dat het beter was gewoon te soliciteren bij een vliegmaatschappij en dan je dan wel alles leert.

Maar dat lijkt mij een beetje vreemd..

Kunnen jullie hier jullie mening over plaatsen misschien?



Ik had ook een vraag over de talen?

Hoeveel moet je er kennen?

Ik kan vrij goed Engels spreken, waarschijnlijk als ik afgestudeerd ben nog beter. En Frans gaat ook wel lukken.

Is dat genoeg?



alvast dankjullie



liefsliefs





Voor stewardess word bij de meeste maatschapijen een leeftijdseis van minimaal 18 en bij sommigen 21 jaar gesteld. Je zou dus nog 3 jaar moeten wachten. Verder minimaal een afgeronde mbo opleiding of vergelijkbaar niveau. Je hoeft niet een stewardessenopleiding gevolgd te hebben. Ik zou je aanraden omdat niet te doen omdat het geen meerwaarde geeft.Je bent alleen maar veel geld kwijt aan een onzinnige opleidinng, kijk anders ook eens op uitzendinggemist, das je goed recht, aflevering van zondag 28 februari 2010. Je bent een hoop geld kwijt aan een training die je ook bij de maatschapij krijgt. De specifieke opleiding met oa flight safety en cabinetraining word bij de luchtvaartmaatschapijen zelf gegeven als je aangenomen word. Wel is het handig om werkervaring in een dienstverlenende functie te hebben of ervaring met klantcontacten (winkel, callcenter, baliewerk, serveerster, verpleegkundige etc.)



Talenkennis is afhankelijk van de maatschapij waar je voor gaat solliciteren maar meestal is vloeiend engels gebruikelijk, bij air berlin ook duits. Andere talen zijn mooi meegenomen maar je moet je er wel goed in kunnen redden omdat je er tijdens de sollicitatie op getest gaat worden. Dus alleen de talen opgeven waar je goed in bent.



Tegen de tijd dat je 18 jaar bent zou ik maar eens kijken op de websites van de maatschapijen of er vacatures zijn(als de crisis voorbij is) en welke eisen zij stellen en of je ook een rijbewijs nodig hebt (bij transavia, martinair en arke fly sowieso vanwege de nachtvluchten die zij heel vaak hebben!) Welke talen zij belangrijk vinden, de eisen mbt je uiterlijk (lengte, gewicht) Je moet er sowieso representatief uitzien, dus geen piercings in je gezicht en zichbare tatoo's.



Nu ben ik zelf geen stewardess maar wilde dit vroeger wel graag worden en heb dan ook een aantal keren gesolliciteerd maar vanwege mijn engels niet aangenomen. Mischien hebben anderen hier nog meer tips. En anders kun je altijd nog contact opnemen met een luchtvaartmaatschapij. Wil je na de havo nog verder een toeristische opleiding doen kan je het besten kiezen voor de mtro. Dan zit je al in de toeristische richting en kan je er meer kanten mee op mbt werk. Maar kijk eerst goed wat bij je past. De keuze van opleiding kan de rest van je leven bepalen!
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
dankjewel!

ben gelijk al een stuk wijzer geworden



Ik was nog van plan na mijn havo een jaartje naar Engeland of Amerika (high school) te gaan om mijn Engels op te krikken.

Leek me wel een leuk idee.



Ik heb de aflevering bekeken, en snap ineens waarom je vooral daar niet heen moet gaan! Wat een oplichters zeg!



Als iemand nog meer tips heeft,

ik zou ze graag horen!



Ook zou ik wel willen weten hoe het dan gaat als je naar een vliegmaatschappij gaat om te soliciteren en dan die opleiding doet,

dus het hele traject..



kan iemand mij daar ook mee helpen?



alvast bedankt!



liefsliefs
Alle reacties Link kopieren
Als je naar de KLM gaat, krijg je eerst een gesprek bij een uitzendbureau. Mocht je daardoorheen komen, krijg je een 2e gesprek met mensen van de KLM zelf. Bij de sollicitatie zit een psychologische test en een rollenspel. Ook wordt je getest op je Engels (in ieder geval, de rest is meegenomen). Mocht je overal doorheen komen, krijg je nog een medische keuring en krijg je de voorlopige datum van de start van je opleiding te horen. De opleiding duurt een maand (toen ik'm deed, maar da's 17 jaar geleden, kan ondertussen 6 weken zijn) en is best pittig. Je leert in die maand alles wat je moet weten over service en vliegveiligheid, dat wordt er echt ingeramd en vergeet je nooit meer.Je eindigt met je Flight Safety examen. Als je dat haalt krijg je je wing en begin je als CA 53. Dan ben je dus stewardess in de economy class. Tijdens de cursus krjg je te horen op welke vliegtuigtypes je gaat werken.



Zowel KLM als Martinair hebben een minimumleeftijd van 21 jaar (een rijbewijs is een pré, maar niet vereist) . Ze vinden het wel lekker als je al werkervaring hebt in een dienstverlenende functie, of meer talen spreekt, of hoger opgeleid bent (alle 3 tegelijk mag natuurlijk ook!!)



Als ik jou was ging ik eerst lekker je Engels doen in Amerika, dan bekijken wat je voor vervolgopleiding wilt gan doen en daarna nog maar eens kijken of je nog steeds wilt vliegen (dat duurt nog wel ff, vandaar..)
Alle reacties Link kopieren
Haaai (:



volgendjaar zit ik in m'n examenjaar, en daarna wil ik graag naar zaandam voor opleiding tot stewardess.

weet iemand of je daarvoor nog een opleiding moet doen?..

op de site staat dat je er met vmbo-tl komt, maar ook dat het een niveau 3 vervolgopleiding is.... ik wil wel informatie aanvragen maar dit is ook makkelijk nu ik hier toch ben, haha.



xx
Alle reacties Link kopieren
Dames,





Vast een vraag die al eerder is gesteld maar an m even niet vinden (sorry) welke creme gebruiken jullie tijdens de vlucht of gewoon thuis voor de gezichts huid? Graag jullie tips !





Lauwie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven