Werk & Studie alle pijlers

Stewardessen

21-09-2008 01:54 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik stel me ff voor. Ik ben 26 jaar en werk 5 jaar als stewardess. Regelmatig krijg ik vragen over wat we allemaal uitspoken boven in de lucht, voordelen, overnachtingen,...

Dus als je iets wilt vragen, vraag gerust.

Groetjes

Vliegmiep
Alle reacties Link kopieren
Haha is THR echt zo'n drama oord? hehe wat grappig, iedere keer als ik naar Tehran ga, denk ik ook OMG vinden die stewardessen het niet raar hier? wel leuk om te zien, in het vliegtuig zonder hoofddoek, buiten iedereen met hoofddoek ...



en LolitaLemplica, ik merk echt dat je mijn zus bent, je stelt de vragen die ik ook wil stellen hahaha



quote:Quinty schreef op 21 november 2008 @ 17:57:

[...]





Ach nee toch! Mayou! Sweetie, geniet er gewoon lekker van! Je gaat iets geweldigs doen hierna!

Zet alle nadelen even op een rijtje voor jezelf. Lees even wat topics terug waarin je voor jezelf hebt verwoord waarom je stopt.

Even helpen?

- Chicken or pasta als tekst tot je 62e.... liever niet toch?

- Je weer 'mens' gaan voelen, eindelijk een bioritme

- De nachten doorhalen (knikkebollend op je klapstoeltje....)

- Zeurpax, zuigpax, op je neer kijkende pax.... enz.

- Controle over je eigen (vrije)tijd

- Droge lucht

- Vliegbuik/buikpijn/algeheel rotgevoel

- Altijd maar vriendelijk/beleefd moeten doen, ook al wil je het liefst iemand z'n kop eraf trekken

- Zonder op je horloge te kijken een goed glas wijn kunnen drinken en nog een nemen, en nog een, en nog een.

- Nooit meer naar LOS, ABV, THR en meer van die drama-oorden.

Enz.....

Je gaat zalig met je man de wijde wereld in! Think positive!

Veel plezier op je laatste vlucht, geniet van BON!

Ik doe precies vandaag over een maand mijn laatste vlucht!

Hou je taai, take care! Fly high!

Quinty
anoniem_75468 wijzigde dit bericht op 05-12-2008 12:08
Reden: moest buiten de quote..
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde iets over dit lezen en ik kwam het gelijk op de eerste pagina tegen :D:D

Ik ben nu laatstejaars (hoop ik) studente International Business maar merk dat ik er nog niet aan toe ben om 40 uur op kantoor te zitten. Ik zit er jaren over na te denken om een tijdje als stewardess te werken maar hoor van verschillende mensen dat het best tegenvalt. Ik hoor ook een hoop leuke verhalen en zelf denk ik dat ik het, ondanks de negatieve kanten een leuk beroep zou vinden.



Ik heb een paar vragen: moet je een stewardessen opleiding hebben gevolgd of kun je ook met een economische opleiding aan de slag. Tijdens mijn studie heb ik Engels, Duits en Frans gehad. Ik spreek ook joegoslavisch maar daar heb ik niet zoveel aan denk ik. Is er ook de mogelijkheid om een cursus te doen?



De voornamelijke reden dat ik dit wil doen is omdat ik mijn interesses voor toerisme, het dienstverlenend sector en de verschillende culturen en natuurlijk het reizen zo kan combineren. Maar zien jullie ook daadwerkelijk iets van de wereld aangezien je toch een dag kwijt bent aan het bijkomen van je jetlag. Leren jullie ook verschillende talen spreken op hoog niveau of blijft het toeristisch Spaans / Italiaans noem maar op.



Als je een dag (of een paar dagen) tussen twee vluchten in ergens bent, ga je dan om met stewardessen of ben je echt op jezelf aangewezen? Het laatste wat ik wil is ergens ongezellig in mn eentje een paar dagen doorbrengen.



Hoelang werken stewardessen gemiddeld? Ik heb het idee dat iedereen het na een paar jaar voor gezien heeft.



Ik las dat het salaris ong. 1500 euro is. Ik neem aan dat dit bij de klm is, verschilt de salaris veel tussen de kleine en de grote maatschappijen?



Zijn er bepaalde uiterlijke kenmerken waaraan stewardessen moeten voldoen...ik las ergens niet kleiner dan 160 en niet langer dan 180 cm, geen tattoos en piercings enz. ik voldoe namelijk aan al deze kenmerken :D



Ik zie stewardessen altijd met een klein kofferte lopen...is dat echt het enige wat jullie meenemen? Als ik een weekendje wegga neem ik meer mee.
Alle reacties Link kopieren
@gigliG



Ik vind de mensen in THR erg aardig, en aan boord ook. Maar er is niet veel te doen voor ons. En in de zomer als het er snikheet is en je toch nog met jas en sjaal de stad in moet, blijf ik liever in het hotel, waar ook geen bal te doen is, want de gym en de spa zijn maar 2x in de week open voor vrouwen en mogen wij niet zonder sjaal en jas onze verdieping af. Niet echt een superstop dus (hoewel je er in de winter wel gigalekker kunt skien!!)



@Lynn



1) Nee je hoeft geen stewardessenopleiding te hebben gevolgd, die krijg je intern bij het bedrijf. Dit geldt voor alle vliegmaatschappijen.



2) Je hebt - bij de kLM - Engels nodig tijdens de aanname. Meer talen zijn een pré. Mocht je meer talen willen leren spreken, moet je die cursussen gewoon in je vrije tijd doen. Bij de klm kun je verder diverse modules volgen om je inzicht en algemene ontwikkeling te verbreden.



3) Wij zien erg veel van de wereld, maar je moet het natuurlijk niet als een vakantie zien. Op de meeste intercontinentale bestemmingen verblijf je 48 uur, maar er zijn uitzonderingen.



4) Of je omgaat met collega's op de stop hangt helemaal van jezelf af. Vaak als je ean toertje gaat doen, doe je dit met meer, maar als je op een shop -of zonbestemming bent, breng je de dag vaak alleen door en spreek je 's avonds af om ergens te gaan eten. En soms heb je helemaal geen zin in gezelschap en dat kan ook.



5) Ik kan niet voor andere maatschappijen spreken maar bij de klm blijft men toch wel erg lang hangen. Ik ging één seizoen vliegen, na mijn studie, endat is inmiddels 16 jaar geleden... Het is gewoon een verslavend beroep. Je ziet veel, je hebt ontzettend veel vrije tijd, het betaalt aardig en je maakt veel mee. Aan de andere kant ben je vrijwel altijd moe en/of verkouden en ben je er vaak niet met feest- en verjaardagen.



6) Het nettobeginsalaris bij de klm ligt lager dan 1500 euro



7) Natuurlijk mag je tattoos en piercings hebben, als je ze maar niet ziet aan boord.



8) Stewardessen (mag geen wij meer zeggen!) hebben ook een grote koffer, maar net zoals die van passagiers gaan ze het laadruim in.
Alle reacties Link kopieren
quote:mayou schreef op 05 december 2008 @ 17:41:

@gigliG



Ik vind de mensen in THR erg aardig, en aan boord ook. Maar er is niet veel te doen voor ons. En in de zomer als het er snikheet is en je toch nog met jas en sjaal de stad in moet, blijf ik liever in het hotel, waar ook geen bal te doen is, want de gym en de spa zijn maar 2x in de week open voor vrouwen en mogen wij niet zonder sjaal en jas onze verdieping af. Niet echt een superstop dus (hoewel je er in de winter wel gigalekker kunt skien!!)





ja dat begrijp ik! als wij naar iran gaan, bezoeken we onze familie, we kennen de taal en worden meegenomen naar alle leuke plekjes. er zijn ook niet veel openbare zwembaden die enkel voor vrouwen zijn. en de andere zwembaden zijn op bepaalde dagen/uren voor vrouwen, en andere voor mannen. weet zelf wat het is, ben eens met mn tante en nichtje gaan zwemmen en was niet gemakkelijk om een zwembad te vinden die dan toevallig open was voor vrouwen en ook nog eens in de buurt. dus presearch en bellen op voorhand... wilde graag een tweede keer gaan, vond de sauna en jacuzzi en koud bad zo leuk... maar hadden niet veel tijd meer over van onze vakantie, een paar dagen of zo, en mn tante vond nergens een beschikbaar zwembad meer. echt balen.

kan me voorstellen dat het voor stewardessen niet echt leuk is, je kent er niemand, je bent toch echt buitenstaander en er zijn geen uitgaansplaatsen of zo. je kan wel naar een restaurant of tearoom, maar ja, is misschien niet zo leuk voor jullie.

...misschien daarom dat de stessen op turkish airlines afgelopen zomer beetje verveeld en moe keken , op onze vlucht naar iran. haha... maar ja, zij gaan waarschijnlijk vaker dan jullie, naar THR.

overigens nooit in mn leven geskied...dus ook niet in iran. kan je het vergelijken met andere plaatsen om te skieen? is het leuker/beter/anders?



@ gigiliG: haha en btw: kijk je uit nr je skivakantie? waar was het alweer ?
Alle reacties Link kopieren
Skien in Iran is maf! Je mag als vrouw gelukkig wel met skimuts, dus niet in een sjaal. Er skien mensen met de meest moderne ski's, kleding en schoenen, maar ook mensen met spullen van voor de jaartelling en daar tussenin lopen volledig in burka bedekte vrouwen. Er knallen meiden van boekelpistes af, waar onderaan een bord staat dat sport gezond is voor iedereen en daarom dus toegestaan door de Ayatolla. Er staan liften die regelrecht uit Frankrijk afkomstig zijn, waar ze te oud zijn om nog gebruikt te mogen worden. Vrouwen moeten gescheiden van mannen in de rij (er zit zelfs kippengaas tussen!) en mogen al helemaal niet samen in de lift. Ondertussen loop je de hele dag naar adem te happen omdat je op 4000 meter zit. Maar de sneeuw is daardoor zalig en er is geen kip dus je kunt de hele dag knallen. Echt een belevenis en absoluut niet te vergelijken met waar dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Dag (ex-) collega's!



Al bijna 2 jaar vlieg ik weer bij de Blauwe Club. Veel herkenning in jullie verhalen! Soms is het geweldig, en soms is het ook ***. Maar goed, welke baan heeft dat niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:mayou schreef op 05 december 2008 @ 11:26:

Heb jij trouwens 17 jaar als éénbander gewerkt? Waarom ben je nooit doorgestroomd?Nee, gelukkig niet! . Heb eerst 7 jaar bij HV gevlogen, waarvan 3,5 jaar purser geweest. Toen door naar KLM.
Alle reacties Link kopieren
Aha, dan hoor(de) jij bij die club die 9 jaar moe(s)t wachten op het 2e streepje. Ik heb nog mazzel gehad, was na 2 jaar 2bander (daar heb ik het eigenlijk over hoor, niet over purser, wie wil dát nou...)



..ben je al aan het aftellen..
Alle reacties Link kopieren
Klopt, aantal van mijn mede-basiscursisten zijn eind vorige maand op 2B-cursus gegaan. Dat was op 1 maand na, 10 jaar na de basiscursus...

Ik ben inderdaad aan het aftellen. Gisteren terug uit IAH en compleet op de bank. Vanmorgen ook nog met brak gevoel opgestaan. Dit gevoel ga ik écht niet missen. Nu lekker wat extra dagen vrij, dan laatste vlucht op 21e... Dan is het voor mij ook gedaan
quote:Quinty schreef op 01 december 2008 @ 19:12:

[...]



Ja, dat is inderdaad raar... Bij de KLM is zo'n 8% van het cockpit personeeel vrouw. Heel weinig. Misschien toch doordat de meisjes wat minder goed zijn in de bèta-vakken? Om maar een cliché erin te slingeren... Bij mijn broertje in de klas op de KLS zaten 2 meiden. Gemiddeld zitten er 2 tot 3 meiden in elke klas geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Afgelopen vrijdag had ik mijn sollcitatigesprek! Ik vond het zelf wel oké gaan, maar maakte wel een stomme fout door mijn koffie om te stoten... nou ja, goed, het gesprek ging goed, ben benieuwd.



Ik durfde het niet zo goed te vragen, maar kan je bij Transavia nou eenvoudig een dag vrij vragen?
Alle reacties Link kopieren
quote:JC_79_ schreef op 08 december 2008 @ 17:13:

Afgelopen vrijdag had ik mijn sollcitatigesprek! Ik vond het zelf wel oké gaan, maar maakte wel een stomme fout door mijn koffie om te stoten... nou ja, goed, het gesprek ging goed, ben benieuwd.

Ik durfde het niet zo goed te vragen, maar kan je bij Transavia nou eenvoudig een dag vrij vragen?

Dat is goed nieuws JC! Spannend, die uitslag. Weet je ongeveer wanneer je de uitslag kunt verwachten?

Enne, koffie omstoten is niet erg, waar men waarschijnlijk op gelet heeft, is hoe jij er op reageerde. Dat is voor de selecteurs veel belangrijker...

Bij Transavia kun je gemakkelijk een dag vrij vragen, als je het maar ruim van te voren aanvraagt. En de vraag is dan, zeker in het hoogseizoen, of je die dag daadwerkelijk vrij krijgt.

In 'mijn tijd' , ruim 10 jaar geleden, had je per jaar 2 snipperdagen. Die kon je als een soort 'joker' inzetten op een dag dat je echt vrij wilde/moest zijn. En dat kon ook de dag van te voren nog. Was wel prettig. Tenzij 'de produktie' het niet toeliet, dat was dan weer wat minder prettig....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geloof ik wel koel gereageerd maar voelde me toch wel stom. Maar goed, ik zei het maar gewoon: dat me dat nu moet gebeuren! Volgens mij vonden ze het ook niet zo erg..



Ok, maar wel fijn, dat je bepaalde dagen wel vrij kan vragen. Met verjaardagen is dat wel fijn. Hoewel ik in augustus jarig ben, is het natuurlijk net hoogseizoen



Spannend, hoop zo dat ik gekozen word!
Alle reacties Link kopieren
2 vragen:



1. Hoe snel mag je intercontinentaal gaan vliegen?

2. Wat is de maximale kledingmaat/gewicht? Ik heb nu maat 44/46. Ik wil (moet) zeker wel afvallen voor een functie als stewardess, maar als je maximaal maat 38/40 mag hebben, moet ik toch afhaken. Maat 42 is voor mij wel te doen (hm....nu is het natuurlijk de vraag of uniformen groot of klein vallen:-) Ik voel mij het best als ik 75 kilo weeg, bij een lengte van 1.69. Het is zwaar(der) ja, maar dunner dan dat, dan zou ik alleen grassprietjes kunnen eten).
Alle reacties Link kopieren
Je gaat meteen na de basiscursus intercontinentaal vliegen.



Geen idee. Zoals ik al eerder zei, als je niet overdwars in het gangpad past ben je te dik. Bij de aanname wordt er ook zeker wat over gezegd in de trant van: 'je mag beginnen als je ...kilo afvalt'. Daar zijn ze wel heel eerlijk over.
Alle reacties Link kopieren
en JC, ik duim voor je!!!
Alle reacties Link kopieren
Dankje!



Gister ben ik gebeld, ik ben door naar het tweede gesprek, dus dat is fijn. Wel gaven ze wat kritiek mee. Ik had namelijk als slechte eigenschap gezegd dat ik me dingen best snel aantrek en niet echt een dikke huid heb, en nu aan de telefoon zeiden ze dat ik wel moet werken aan mijn gebrek aan zelfvertrouwen. Nu ben ik eigenlijk gewoon zelfverzekerd, alleen ben ik soms wat gevoelig, dat bedoelde ik eigenlijk.



Nu pieker ik me suf, en mijn vraag aan jullie is:



Wat kan je in hemelsnaam zeggen als ze vragen naar je mindere eigenschappen?



Dan weet ik dat een beetje voor tijdens mijn tweede gesprek...
Alle reacties Link kopieren
zeggen dat je slecht bent in wiskunde, voetbal, gitaar spelen enz enz. nee hoor, geintje.



Ik heb ook moeite met dat soort vragen. Het beste is om eerlijk te zijn maar wel je zwakke punten uitleggen, voorbeelden geven zodat zij weten dat de kans niet groot is dat je zoiets je overkomt aan boord.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar ik kan niet zo snel iets bedenken wat niet aan boord voor kan komen Je moet toch zelfverzekerd, stressbestendig, sociaal, vriendelijk, flexibel, georganiseerd, geduldig en precies zijn.



Hoewel... precies? Misschien kan ik dat noemen
Alle reacties Link kopieren
Noem iets dat enerzijds als minpunt gezien kan worden, maar anderzijds ook als pluspunt uitgelegd kan worden. Bijvoorbeeld: je hebt wel 's moeite met jezelf een halt toe te roepen, maar dat komt door je tomeloze energie.

Of: als jij je verjaardag viert ben je altijd "nog even bezig". Dan gillen je vriendinnen in de woonkamer dat je nu ook 's moet komen zitten om te genieten van je wijntje en je eigen gemaakte hapjes.



Je hebt vast wel iets dat je herkent op die manier...
Alle reacties Link kopieren
Hey JC, goed nieuws zeg! Gefeliciteerd!

Kijk eens op deze link:

http://www.carrieretijger.nl/forum/show ... hp?p=11745



Misschien kun je iets met de tips die hier worden gegeven.

Succes alvast! Wanneer heb je het 2e gesprek?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben enthousiast en gedreven, maar soms neem ik teveel hooi op mijn vork... die is wel oké. Wel heel sociaal wenselijk, maar ja, dat zijn ze allemaal. Vind het ook een ontzettend stomme vraag, maar goed.



Ik krijg nog bericht over het tweede gesprek, als het goed is nog voor de kerst! Spannend!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toen gezegd dat ik heel slecht 'nee' kan zeggen. Ok klinkt afgezaagd, maar het is wel een antwoord wat zowel negatief als positief is.



Heel veel succes je 2e gesprek!!!
Alle reacties Link kopieren
Daar zat ik ook aan te denken, maar je moet toch ook je eigen grenzen aangeven blabla... en kunnen delegeren en zo? Misschien zoek ik het wel allemaal te ver hoor, kan ook



En dankje!
Alle reacties Link kopieren
Quinty: Heel veel plezier morgen op je laatste reis!!!!!!!!!!!!



(en niet over 4 dagen stiekem de slide opblazen he...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven