Werk & Studie alle pijlers

Studeren in Amerika

23-08-2012 16:43 19 berichten
--
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er geen manier waarop studeren in Amerika niet schreeuwend duur is.

Een volledige studie is volgens mij al helemaal niet haalbaar. Het beste kan je hier een studie gaan doen en dan in je 2e of 3e jaar een jaar of een half jaar op uitwisseling.

Of zelf eerst hier een jaar hard gaan werken en genoeg verdienen om een tussenjaar in de USA te betalen.

Wat wil je gaan studeren?
Zeg maar Spijker.
Ga naar je decaan op school. Ik denk dat zij er veel meer van weet dan wij. Zij kan jou ook vast helpen met alles uitzoeken.
Mijn nichtjes uit de VS komen hier studeren, omdat het zo enorm duur is in Amerika.

En wat wil je studeren?

Misschien is een jaar Exchange student meer iets voor jou.

Dan doe je meer een jaar meelopen op highschool, met diploma.

Keuze genoeg
Er zijn van die high school programma's waar je voor een jaartje aan mee kan doen. Maarja is dus wel middelbare school. Anders misschien als au pair gaan een jaartje? Ben je iig een jaartje weg (lijkt me super!) of een taalcursus gaan doen. High school is rond de 7000 euro maar bv au pair kost je iets van 500 euro. Daarbij krijg je vaak nog zakgeld waarvan je daar leuke dingen kan doen.
Als je de financiële mogelijkheid hebt zou je bijvoorbeeld eerst een jaar als uitwisselingsstudent naar high school kunnen gaan. Seniors (laatstejaars, allemaal 17-18 jarigen) worden in hun laatste jaar begeleid met oog op het verkrijgen van zoveel mogelijk beurzen. Volledige beurzen zijn vaak moeilijk te krijgen, kleine beurzen zijn er (lokaal) des te meer.

Voordeel is dat je naast het feit dat je je meer kunt oriënteren op je vervolgstudie en het bekostigen hiervan, ook eerst vanuit een vrij beschermde omgeving kennis kan maken met het land.

Ik ken persoonlijk meerdere exchange students die op deze manier ook hun vervolgstudie in Amerika hebben gedaan. Ik heb destijds wel mijn eindexamen in de US gedaan, maar het land was niets voor mij, dus ik heb er voor gekozen om weer terug te gaan naar NL.

Succes!
Voor au pair, taalreizen etc kan je eens kijken op de site van activity international, of travelactive. Staan ook heel veel andere leuke dingen op. Bv werken op een summercamp in de zomer.
Kijk hier eens:

http://www.wilweg.nl/

Deze website heeft ook de 'beursopener' waarbij je kunt zoeken naar beurzen waarvoor je in aanmerking komt.

Ik zou je trouwens ook adviseren om een uitwisseling te doen in het kader van een Nederlandse studie. Dan betaal je namelijk over het algemeen gewoon in Nederland collegegeld en hoef je dus 'alleen maar' zaken als je ticket, visum, studieboeken, huisvesting, levensonderhoud en verzekeringen te betalen. Ik heb dat in 2007 gedaan en mijn begroting was toen zo'n 7000 euro (de dollarkoers was toen wel veel gunstiger dan nu). Met een beetje geluk en moeite kun je dat wel in een paar jaar bij elkaar sparen, zeker als je ook nog een beurs krijgt (had er één van 1500 euro als ik het me goed herinner). Bovendien kreeg ik nog studiefinanciering en een OV-vergoeding omdat ik in Nederland ingeschreven stond, maar er is de laatste paar jaar veel veranderd rond de stufi dus ik weet niet of het nog zo werkt.

Kortom: zoek een studie uit waarbij je op uitwisseling kunt naar Amerika. Hogescholen en universiteiten geven heel veel informatie over studeren in het buitenland, dus zij kunnen je ook verder helpen als je plannen concreter worden. Succes!
Als ik jou was zou ik inderdaad een highschool jaar gaan doen, en daarna inderdaad een uitwisseling tijdens je studie. Dat laatste heb ik ook gedaan.
quote:galadriel schreef op 23 augustus 2012 @ 17:03:

Mijn nichtjes uit de VS komen hier studeren, omdat het zo enorm duur is in Amerika.

En wat wil je studeren?

Misschien is een jaar Exchange student meer iets voor jou.

Dan doe je meer een jaar meelopen op highschool, met diploma.

Keuze genoegEen diploma is als Exchange student niet gegarandeerd! De meeste scholen (ook afhankelijk van welke staat, stad en district je zit) laten uitwisselingsstudenten geen eindexamen doen. Ik heb hem destijds wel gekregen, maar mijn high school was de enige in het hele district die daar toe bereid was, je moet echt mazzel hebben. Ik was ook de enige van alle terugkerende studenten die in mijn jaar met die organisatie is geweest die er eentje gekregen heeft. Maar dat maakt verder niet uit hoor, want je NL diploma weegt toch zwaarder.
Ik schuif hier ook even bij aan want ik heb ook een jaar high school gedaan tussen mijn middelbare schooljaren door. Heb daar ook een diploma ontvangen (je moest gewoon alle vakken/studiepunten halen, verder heb je geen eindexamen), maar heb in Nederland ook nog mijn diploma gehaald omdat dat toch beter geaccepteerd wordt bij vervolgopleidingen! Een jaar high school is vaak een stuk voordeliger omdat je aan de school geen schoolgeld hoeft te betalen. Met een organisatie ben je echter hier ook snel 6000-7000 euro kwijt en bij mij kwam je als eenjarig uitwisselingsstudent niet in aanmerking voor de scholarships. Mocht je echt in Amerika willen studeren zul je dus flink moeten sparen!
Overigens heb ik daarna aan een internationale hogeschool gestudeerd, waar je praktisch gezien 2,5 jaar van de 4 jaar in het buitenland zou kunnen zitten door uitwisselingen en stages.

Wellicht ook een optie om een Nederlandsw studie te doen met veel mogelijkheden in deze aard. Maar dit was hierboven ook al eens genoemd.
. (dubbele post ivm refresh op mobiel)
Waarom is Amerika je droom? Wil je het land graag zien, ben je er al eens geweest? Of hebben ze daar een specifieke opleiding die je wilt doen? Lang niet alle university en college opleidingen die je daar kunt doen, zullen in Nederland als volwaardig beschouwd worden. Meestal begin je met een vrij brede bachelor, waarin je de eerste jaren vanalles kunt kiezen, bv Spaans, psychologie en geschiedenis bij elkaar. Of, als je op een wat minder goede school zit, wijnproeven, yoga en homeopathie. Dat klinkt wel leuk, maar als je van je vier jaar opleiding twee jaar allerlei hobby dingen zit te doen, heb je uiteindelijk natuurlijk gewoon minder vakgerichte dingen geleerd. Die diploma's zijn in NL dus niet veel waard. (Als je op Harvard gaat zitten wordt het een ander verhaal, maar die kans is niet echt groot).

Beurzen zijn er wel, maar zijn voor buitenlanders vaak heel moeilijk te krijgen. Ook in de VS hebben de scholen minder geld, en dan gaat het eerst naar hun eigen studenten. Bovendien moet je wel iets bijzonders hebben, wil je een dekkende beurs krijgen. Dan moeten ze je graag willen hebben. Dat hoeft overigens geen sport te zijn, kan ook schaken of natuurkunde zijn, maar je moet wel echt bewezen uitblinken.

Een jaar highschool zou kunnen, maar kost meestal ook nog redelijk wat. Dat moet je vooral zien als een ervaring, want qua onderwijs heb je met een HAVO diploma al meer dan de meeste highschools (ook hier geldt: de verschillen zijn groot, er zijn hele goede, maar de meerderheid is onder of rond ons Havo niveau). Dat kan overigens een hele goede reden zijn hoor, maar besef dan dat je investeert in de ervaring, en niet in een opleiding.

Ik denk dat de beste optie inderdaad is, om eerst eens na te gaan wat je wilt gaan doen qua opleiding, en dan te kijken welke hogescholen in NL dat bieden met zoveel mogelijk opties voor het buitenland. Bv een half jaartje daar lessen volgen, of een stage doen. Ik denk wel dat dat op het HBO iets lastiger is dan op het WO, maar het kan vast wel ergens. Je zult tegen die tijd zelf heel veel moeten regelen, en overal zelf achteraan moeten, maar dat hoort een beetje bij naar het buitenland gaan.
Eens met eerdere posters. Ik zit nu zelf in de VS voor studie (postgraduate) en er komt veel regelen bij kijken. Niet eens per se met naar de VS gaan, maar naar welk buitenland dan ook gaan betekent: alles zelf uitzoeken, dingen vergelijken, geld uit potjes kunnen krijgen, voor jezelf opkomen, etc. Heel nuttige en leerzame ervaringen, maar je moet er dus wel echt voor gaan.

Wat betreft wat jij kunt doen: een undergrad studie hier is anders dan in Nederland omdat je inderdaad veel minder gefocust pp 1 vakgebied bezig bent, en ik zou als ik jou was inderdaad ofwel als au-pair gaan (of iets anders werk-achtigs, bijvoorbeeld op een ranch werken ofzo) of een jaar 'high school' doen (meeste studenten doen dat na het halen van hun Nederlandse diploma), of op uitwisseling tijdens je studie. Je zou er op kunnen mikken om een stage hier te doen, maar of dat dan geldig is voor je Nederlandse studie hangt er vanaf in welk vakgebied je zit. Weet je al in welke richting je zou willen studeren?

Als je vragen hebt specifiek over de VS kan ik proberen die te beantwoorden Succes!
Ik heb een halfjaar tijdens mijn HBO in Amerika gestudeerd. Het was de beste tijd EVER. Highschool heb ik ook vaak goede reacties over gehoord. Ik moest ingeloot worden en zat er gelukkig bij. Met een opleiding als de HEBO moet je verplicht een half jaar naar het buitenland. Nu is de voorkeur natuurlijk binnen Europa maar ik ken mensen die naar Argentinie zijn gegaan etc. Ben benieuwd wat je gaat doen. Als je tijdens je HBO gaat heb je nu alvast een mooi doel om voor te sparen.
Ik heb zelf 4 maanden in de VS gestudeerd dmv een uitwisseling met mijn hoge school. Dat betekende dat ik dus gewoon in Nederland collegegeld bleef betalen ipv in Amerika en dat scheelt bakken met geld!!

Een collegejaar kost daar namelijk al snel 40.000 dollar en hier betaal je natuurlijk een schamele 1500 euro

het is 1 van de mooiste ervaringen uit mijn leven tot nu toe dus ik kan het je van harte aanbevelen. Uiteraard moest ik daar nog wel mn on campus housing betalen en mealplan etc. dus was voor 4 maanden toch nog wel 5000 euro kwijt maar dat is te overzien.

Ik heb in die 4 maanden daar ook meer geleerd dan in die 4 jaar HBO in Nederland bij elkaar. Want het onderwijssysteem is erg intensief daar, maar ik vond het geweldig!! Iedereen is ook veel gemotiveerder want als je ouders 40.000 dollar per jaar voor je moeten betalen, laat je het wel uit je hoofd om maar een beetje aan te klooien.

Ik vind het ook altijd weer een lachtertje als studenten hier klagen over het hoge collegegeld....we studeren hier bijna gratis als je het vergelijkt met Amerika of Engeland.

Een hele studie zal wel een stuk kostbaarder zijn! je zou idd ook op een stage in de VS kunnen mikken tijdens je studie.

Of probeer de Fulbright beurs!

Succes ermee, het is echt een geweldige ervaring!!! ik zou het zo weer willen doen
Ik heb deelgenomen aan het High School programma, het echt een geweldige en bijzondere ervaring!! Naar het buitenland gaan kan ik echt iedereen aanraden. Zelf ben ik met de organisatie Travel Active gegaan. Ik weet dat ze naast het High School programma ook Au Pair programmas en taalreizen hebben. Misschien zou je eens op hun website kunnen kijken! www.travelactive.nl
Ik heb in de VS, mooiste tijd uit mijn leven (al was het maar een semester).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven