Werk & Studie alle pijlers

Studeren na je 25e (30e)

13-04-2010 10:07 190 berichten
Lieve forummers,

Ik zou graag ervaringen lezen van mensen die na hun 25e een nieuwe studie begonnen zijn (en waarom). En van mensen die na hun 30e nog studeerden of weer zijn gaan studeren.

Ik ben nu 27 en overweeg - voorzichtig - om weer een studie te gaan doen. In het verleden heb ik gestudeerd maar toen ik er door ziekte een tijd uit de roulatie raakte heb ik het studeren gelaten voor wat het was. (klinkt makkelijker dan het ging maar daar wil ik dit topic niet om laten draaien).

Als ik (eventueel) begin ben ik 28. Ik zal niet voor mijn 30e klaar zijn. Vanaf 30 gaat het collegegeld omhoog.

Ik zit nog met een heleboel vragen en punten te overdenking. Weer gaan studeren houdt in dat ik minder te besteden heb en misschien tot mijn 30e (minimaal) op een studentenkamer zal leven.

Dingen die ik nu met vriendinnen doe, zullen dan waarschijnlijk teveel geld kosten.

Voor vakanties ben ik weer aangewezen op de schoolvakanties (voor zover ik die dan heb)

Nou... ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen. Hoef nog niet direct advies van 'doen' of 'niet doen'. Zit nu in een proces waarin ik dingen tegen elkaar aan het afwegen ben.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dt je echt wil? Want je bent er volgens mij al langer over aan het twijfelen, en je bent zelfs al bij de open dag geweest. Als ik het dan nog niet zeker zou weten, zou ik het eigenlijk niet willen. Maar goed, dat kan bij jou anders liggen natuurlijk, maar ik vraag het me wel af als ik je posts lees.
Liever elitair dan een pauper!
Ik ben 32 en pas aan een studie begonnen

Waarom? overspannen geraakt in vorige werk, nadenken, komen tot de conclusie dat het roer om moet.

Door mijn gezinssituatie (alleenstaande moeder, 2 kinderen) heb ik wel gekozen voor een thuisstudie en zoek ik nu een eenvoudige baan om verder energie voor alles over te houden.
Hi,

Ik ben net drie maanden bezig met een deeltijdstudie. Ben 29 en heb een kind. Zit nu te blokken voor de toetsen aankomende week, dus heb mijn kind uitbesteed aan oma. Het is even flink puzzelen, ik werk er nog bij, en ben bezig om voor mijzelf iets op te zetten. En ik heb ook nog ergens een man . Maar ik geniet! Ik ben zo enthousiast als ik in de schoolbanken zit. Ik krijg daar zo veel energie van! Ik vreet de stof op.

Als het kan, zou ik dus voor een deeltijdstudie gaan.
Lolalila: kan me voorstellen dat het lastig is als ze niet kunnen voorstellen datje je werk niet afzegt.

Ik heb zoiets al eens meegemaakt, toen deed ik een voltijdstudie maar kreeg tegelijkertijd een aardige baan aangeboden voor een half jaar. Heb toen besloten 1 vak te volgen i.p.v. 2 tegelijk, en daarnaast te werken (flexibel)

Dat konden mijn 19-jarige studiegenoten ook niet echt begrijpen. Bellen op het werk enzo. Moet je nu alweer werken??

(ja mijn stufi was bijna op en zij hadden nog minimaal 3 jaar)

Dat zie ik nog wel, hoe dat nu moet. Misschien werken in het weekend (net als andere studenten)

Er kwam even iets tussendoor dus weer ff niet meer wat ik verder wilde schrijven.
quote:tjongetjonge schreef op 13 april 2010 @ 11:10:

ik ga ook straks weer beginnen met een studie.

Na bijna 10 jaar in de wao.

Vind t heel eng want zit niet voor zweetvoeten hierin dus of ik het ga redden is de vraag maar ik wil dus zet door.

Mijn grote droom is ambulanceverpleegkundige.

Daar ga ik voor. Ik ga 4 jaar fulltime hbo studie doen.

Ben nu 31.

De uwv gaat mn uitkering doorbetalen hebben ze beloofd en heb fondsen aangevraagd voor mn studiegeld..

Afwachten dus of het toegekend word. Anders gaat t feest alsnog niet door.

Zit al aan paar jaar in Wajong. Heb dus dezelfde twijfels als jij, deels. Van: nu gaat het goed, maar als het midden in de winter is en ik heb stress over een tentamen en mijn geld is op en ik moet eigenlijk ook nog werken en ik kan niet slapen.... gaat het dan wel? Of raak ik dan depressief?

Voordeel van universiteit is dat je dan relatief makkelijk een vak kunt laten zitten om het een jaar later nog te doen. Maar... tijd is geld... en dan denk ik: is het niet te hoog gegrepen?

(nee mensen dit is geen vraag aan jullie maar aan mezelf )
Spijker bedankt voor de info.

Wat ik wel moet doen is de oude uni's benaderen voor bewijsjes van die vakken, denk ik. En bij mijn nieuwe studie vragen in hoeverre die vakken gelden, ook als het compleet andere vakken zijn. (Bijvoorbeeld nederlandse literatuur als ik nu rechten ga doen).

Sommige studies hebben de vrije ruimte volledig vrij, andere niet.
Ik ga ff koffie drinken... hoofd zit vol.

Ik lees alles hoor, maar zal misschien niet op alles reageren. Ik waardeer al jullie verhalen zeker!
quote:Moonlight82 schreef op 13 april 2010 @ 11:22:

[...]

Zit al aan paar jaar in Wajong. Heb dus dezelfde twijfels als jij, deels. Van: nu gaat het goed, maar als het midden in de winter is en ik heb stress over een tentamen en mijn geld is op en ik moet eigenlijk ook nog werken en ik kan niet slapen.... gaat het dan wel? Of raak ik dan depressief?

Voordeel van universiteit is dat je dan relatief makkelijk een vak kunt laten zitten om het een jaar later nog te doen. Maar... tijd is geld... en dan denk ik: is het niet te hoog gegrepen?

(nee mensen dit is geen vraag aan jullie maar aan mezelf )

Ja die ken ik. Nu zou het wel kunnen, dat studeren. Maar ken zeker tijden dat het niet kan. Ben dan niet depressief maar wat anders.

Mag niet werken naast wao dus dat valt af.

Denk nu; Ach ik ga het gewoon doen. Zie waar het schip strand. Ik ben gemotiveerd en wil het al zo lang en zo graag en nu is er een nieuwe opleiding die me op gaat leiden in 4 jaar tot ambulance hulpverlener. De meeste stof heb ik al gehad. Hoe moeilijk kan het worden...

Je kunt ook altijd nog een fonds aanvragen he?? Zoiets als bv Fundatie van de Vrijvrouwe van Renswoude te Utrecht

Heb ik ook gedaan....
quote:tjongetjonge schreef op 13 april 2010 @ 11:29:

[...]Je kunt ook altijd nog een fonds aanvragen he?? Zoiets als bv Fundatie van de Vrijvrouwe van Renswoude te Utrecht

Heb ik ook gedaan....

Een fonds aanvragen....als ik hier op google kom ik uit op een stichting die een fonds heeft opgericht om een oud gebouw te onderhouden....

@ TO, heb je ook bijv. aan de belastingteruggave gedacht. Ik vraag mijn studie ook terug van de belasting en krijg ongeveer 1/3 weer terug ieder jaar. Dat scheelt ook weer wat geld.
Hallo,

Ik ben net 25 en ben sindskort weer aan een studie begonnen, namelijk hbo psychologie, ben er sinds mijn 21ste uit geweest omdat ik eerst niet wist wat ik wilde en ik dacht dat gewoon werken eenvoudiger was, dit bleek in eerste instantie ook zo, maar op een gegeven moment wilde ik meer diepgang weer, dus toen ben ik gaan rond kijken en vond ik een studie die ik leuk vind en die bij me past
Ik ben onlangs een studie begonnen, maar ik werk er ook fulltime bij, en doe het dan ook 'in opdracht van de baas' (wel mijn eigen voorstel, maar kan deze kennis zeer goed gebruiken bij huidige werkgever) Zij betalen dan ook voor me. Het is wel pittig, helemaal omdat ik daarnaast fulltime werk. Maar ik vind het wel fijn om mijn kennis uit te breiden, ik ben 27, moet nog 40 jaar werken!!

Mijn vriend heeft op zijn 30e een carriereswitch gemaakt. Hij doet nu een BBL-opleiding, 4 dagen werken en 1 dag naar school. Is dat wat voor je? Hij krijgt salaris (geen vetpot, maar wel iets) en het bedrijf betaalt alle studiekosten. Daarnaast is ie verzekerd van een vast contract als hij de studie heeft afgerond.
quote:tjongetjonge schreef op 13 april 2010 @ 11:29:

[...]

Ja die ken ik. Nu zou het wel kunnen, dat studeren. Maar ken zeker tijden dat het niet kan. Ben dan niet depressief maar wat anders.

Mag niet werken naast wao dus dat valt af.

Denk nu; Ach ik ga het gewoon doen. Zie waar het schip strand. Ik ben gemotiveerd en wil het al zo lang en zo graag en nu is er een nieuwe opleiding die me op gaat leiden in 4 jaar tot ambulance hulpverlener. De meeste stof heb ik al gehad. Hoe moeilijk kan het worden...

Je kunt ook altijd nog een fonds aanvragen he?? Zoiets als bv Fundatie van de Vrijvrouwe van Renswoude te Utrecht

Heb ik ook gedaan....

Heb je al een gesprek gehad bij de opleiding, en aangegeven dat je ziek bent en een studie wil gaan doen? Misschien kunnen zij ook bepaalde aanpassingen regelen.

En UWV kan je misschien ook tegemoet komen.

Dat financiele / praktische deel moet ik allemaal nog gaan uitzoeken. Weet ook voor een deel wel hoe dat moet. Maar het is handig als ik eerst nagedacht heb of ik het wil, en hoe graag. En dan daar aankloppen.

Heb wel contact met maatschappelijk werk. Haar reactie laatste keer was: ik kan veel voor je doen maar dan moet je wel weten wat ongeveer. Als je steeds geen flauw idee hebt of je wilt reizen, werken of studeren, moet je dat eerst uitzoeken en dan met gerichte vragen komen. (t is een leuk mens )

Zou je op de ambulance willen werken, of bij de dienst (telefoon enzo?) Zou je de stress aankunnen, het tillen, etc?

Ik weet niet wat je mankeert dus ik suggereer hier niks mee. Dit lijken me goede dingen om je af te vragen.

Of vraag een meeloopdag aan, misschien kan dat wel. Jij weet waar je grenzen liggen, maar nog niet of het beroep binnen jouw grenzen past of die juist overschrijdt.
quote:Marriss schreef op 13 april 2010 @ 11:35:

Mijn vriend heeft op zijn 30e een carriereswitch gemaakt. Hij doet nu een BBL-opleiding, 4 dagen werken en 1 dag naar school. Is dat wat voor je? Hij krijgt salaris (geen vetpot, maar wel iets) en het bedrijf betaalt alle studiekosten. Daarnaast is ie verzekerd van een vast contract als hij de studie heeft afgerond.

Dat is ook een mogelijkheid, voor als dit (waar ik nu over denk) niet gaat lukken.

Hoeveel jaar is het, voor je vriend?
Wat wil je eigenlijk gaan studeren moonlight?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
uwv zegt; u heeft een niveau 4 studie dus hbo is carriere studie.

Dat ik zeg dat ik onder mijn niveau op school heb gezeten zal ze aan hun reet roesten. Zij doen niks voor me.

@Boarn; Je hebt verschillende fondsen. Je moet de fondsen hebben die studies bekostigen. Ze bestaan echt. Het is ff zoeken.

fondsen voor individuele studiedoeleinden
quote:Moonlight82 schreef op 13 april 2010 @ 11:40:

[...]

Heb je al een gesprek gehad bij de opleiding, en aangegeven dat je ziek bent en een studie wil gaan doen? Misschien kunnen zij ook bepaalde aanpassingen regelen.

Zou je op de ambulance willen werken, of bij de dienst (telefoon enzo?) Zou je de stress aankunnen, het tillen, etc?

Ik weet niet wat je mankeert dus ik suggereer hier niks mee. Dit lijken me goede dingen om je af te vragen.

Of vraag een meeloopdag aan, misschien kan dat wel. Jij weet waar je grenzen liggen, maar nog niet of het beroep binnen jouw grenzen past of die juist overschrijdt.

Dat ambulancewerk op zich kan ik wel aan. De stress, het tillen enzovoorts.

Werken an sich is gewoon moeilijk. Ik zit voor psychische klachten in de wao.

Of dat nu taxirijden is, kassawerk, verpleegkundige of ambulance.

Iets volhouden is moeilijk.

Als ik 4 jaar fulltime studie kan, kan ik ook werken is mijn redenatie. Ik hoef niet 40u te werken. 3 dagen is ook goed als ik dat wel vol kan houden.

Ik wil ook geen aanpassingen. Ik wil wel in eerste en tweede jaar vrijstellingen van stages van 140uur. Ik heb als leerling verpleegkundige gewerkt en weet dat de zorg wat voor me is en weet hoe een zorgafdeling werkt. (daar gaan die stages over.)

Ik zou deze ook krijgen. Ben al naar de opendagen geweest en gesprek daar gehad.
Moonlight, ik ben op mijn 38e weer gaan studeren en dat is echt een hele goeie beslissing geweest. Veel meer energie, lol in wat ik doe en ik vond de contacten met andere studenten (deels jonger, deels meer richting mijn leeftijd) ook enorm leuk. Niet om langdurig in de kroeg te hangen, wel om te horen waar zij hun inspiratie vandaan hebben.

Ik dacht dat deze tip nog niet had zien staan, maar je kan ook een afspraak maken met een studie-adviseur van de faculteit of afdeling waar je wilt gaan studeren. Heb ik destijds ook gedaan en zij kunnen je ook helpen met dingen als geldigheid oude vakken, mogelijkheden voor financiering, wat te doen als je onverhoopt enige vertraging oploopt e.d. Namen en tel.nrs. moet je meestal wel op de website van je studie kunnen vinden.

Succes! En je klinkt in ieder geval erg gemotiveerd, dat is een belangrijke voorwaarde
Ik ben 25 en ben afgelopen september met een deeltijdstudie begonnen. Ik werk daarnaast nog 24 uur. Het is erg druk, maar ik vind het wel te doen. Het eerste half jaar is het vooral heel erg zwaar, daarna wen je er wel aan.

Mijn klasgenoten zijn tussen de 17 en 45 jaar oud. Ook moeders met kinderen en mensen die 36 uur werken. Ik zou niet weten hoe je het dan vooral elkaar krijgt, maar ik denk dat als ik in die situatie zou zitten ik het ook wel zou redden.

Ik heb al een HBO studie gevolgd, maar uiteindelijk was dat mijn ding niet. Ik ben toen gaan werken en nadenken wat ik dan wilde. Zo ben ik hier terecht gekomen. Ik doe een Associate Degree studie. Waarbij je na 2 jaar een soort MBO+ diploma krijgt. Je kunt daarmee aan het werk. Voor de laatste twee jaar van de opleiding moet ik een bij de studie passende baan hebben, en dan haal je dus uiteindelijk je Bachelor. Uiteindelijk heb je dan dus na 4 jaar een Bachelor, maar je kunt er ook voor kiezen om na 2 jaar (tijdelijk) te stoppen.

Ik heb hiervoor gekozen omdat ik niet een bij mijn studie passende baan heb. Inmiddels heb ik die wel gevonden, en kan ik de studie in 1 keer volgen. Er was bij mij ook de mogelijkheid om vrijstelling te krijgen, of om een jaar over te slaan. Maar dat heb ik liever zelf niet. Ik wil graag alles volgen en zo veel mogelijk leren.

Ik vind leren heel erg leuk, maar het viel me in het begin wel wat tegen hoeveel werk er in zat. Ik haal veel energie uit mijn studie. Ik krijg meer zelfvertrouwen doordat ik iets doe wat ik leuk vind en waar ik goed in ben. Ik haal kwaliteiten in mezelf naar boven waarvan ik niet eens wist dat ik ze had. Ik word alleen maar trotser op mezelf!
quote:tjongetjonge schreef op 13 april 2010 @ 11:56:

[...]

Dat ambulancewerk op zich kan ik wel aan. De stress, het tillen enzovoorts.

Werken an sich is gewoon moeilijk. Ik zit voor psychische klachten in de wao.

Of dat nu taxirijden is, kassawerk, verpleegkundige of ambulance.

Iets volhouden is moeilijk.

Als ik 4 jaar fulltime studie kan, kan ik ook werken is mijn redenatie. Ik hoef niet 40u te werken. 3 dagen is ook goed als ik dat wel vol kan houden.

Ik wil ook geen aanpassingen. Ik wil wel in eerste en tweede jaar vrijstellingen van stages van 140uur. Ik heb als leerling verpleegkundige gewerkt en weet dat de zorg wat voor me is en weet hoe een zorgafdeling werkt. (daar gaan die stages over.)

Ik zou deze ook krijgen. Ben al naar de opendagen geweest en gesprek daar gehad.

Okee dan kun je misschien in de tijd dat anderen stage lopen, je vakken wat spreiden. (bijv voorwerk doen voor de komende periode ofzo)

Of juist even niks en bijtanken zodat je daarna weer hard aan de slag kunt.

Bij mij zijn t ook psychische klachten. Je weet nooit hoe het loopt. Je moet geen onhaalbare doelen stellen maar soms wel gewoon iets proberen en zien waar (en of) het schip strandt. Als je iets doet wat je leuk vindt kun je daar psychisch best een oppepper van krijgen.
Andere vraag: hoe wonen jullie? Als je op je 30 (nog) studeert, woon je dan nog in studentenwoning? Of een soort gedeeld huis met werkenden? Goedkoop appartement? Of heb je relatie en woon je samen?

Gewoon even nieuwsgierigheid.
Moonlight, misschien heb ik je antwoord gemist, maar wat wil je gaan studeren?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Moonlight82 schreef op 13 april 2010 @ 11:41:

[...]

Dat is ook een mogelijkheid, voor als dit (waar ik nu over denk) niet gaat lukken.

Hoeveel jaar is het, voor je vriend?3 jaar. MBO niveau 4. Daarna wil ie (zoals ie er nu over denkt) HBO verkort doen, volgens mij is dat dan nog 2 jaar.
Moonlight, tav wonen: wij wonen samen in een koopwoning. Daarom was het ook geen optie dat vriend fulltime ging studeren (zonder inkomsten) want dan zouden we het financieel niet meer trekken, hypotheek is gebaseerd op 2 fulltime inkomens.
quote:Moonlight82 schreef op 13 april 2010 @ 12:34:

Andere vraag: hoe wonen jullie? Als je op je 30 (nog) studeert, woon je dan nog in studentenwoning? Of een soort gedeeld huis met werkenden? Goedkoop appartement? Of heb je relatie en woon je samen?

Gewoon even nieuwsgierigheid.Langdurig samenwonend en daarnaast flink gespaard tijdens de 15 jaar dat ik wel fulltime heb gewerkt. Dat maakt dat het financieel iets eenvoudiger was om qua werk flinke stappen terug te doen. En geen kinderen, dat scheelt ook.
Ik ben nu ook aan het leren, 28 jaar, 2 kinderen, man, eigen huis. Mijn werkgever betaalt alles.

Het is drukdruk, maar wel leuk.

Ben al op zoek naar vervolg studie!
anoniem_19520 wijzigde dit bericht op 13-04-2010 12:54
Reden: Cursusje Nederlands kan geen kwaad.
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven