Werk & Studie alle pijlers

Studie/scriptie - leg hier je ei!

28-01-2010 13:15 2319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er waren al meer topic's geweest over het bezig zijn aan je scriptie, maar zo'n beetje iedereen daar is al klaar of het hele topic is ingezakt. Dus vandaar een nieuw topic!

Ik heb er soms gewoon behoefte aan om ergens mijn ei kwijt te kunnen over mijn studie, de problemen met mijn scriptie en alles wat daar bij komt kijken. Dus wie schrijft er mee?

Wie zijn er ontussen klaar? Magnolia, Inkjee, Linlin85, Puntje, Yarabelle, Onrust, Maryxz, AgoErgoSum, MissFire, Mirlo, Tyche, Mevrouwtjezonneschijn
Hallo Allemaal,

Erg druk gehad de laatste tijd! Vandaag 3 voorstellen voor onderwerpen ingestuurd dus ik ben benieuwd, vanaf 1 mei mag ik "echt" beginnen dus dat is wel prettig.

T is wel echt heftig zo naasr je baan merk ik. veel collega's doen toch zeker 12 tot 18 maanden (en sommigen nog langer) over hun scriptie omdat het bijna niet te combineren is. Daarom doe ik mee aan het versnelde traject, door de strakke deadlines en bijeenkomsten heb ik dan een stok achter de deur, ik ken mezelf!

Vandaag ben ik dus aan het leren voor mijn laatste schriftelijke mastertentamen woensdag, waarom moet ik altijd studeren als andere mensen vrij hebben en t zonnetje schijnt?

succes allemaal deze week!
Fijn als je kan starten, Calm!

Ik moet van mezelf deze week (hoe vaak is dat al 'deze week' geweest, en 'volgende week' geworden???) mijn theoretisch deel volledig op papier hebben. Nu echt, want eind deze week heb ik mijn data compleet en wil ik alleen nog analyseren en alles wat daarbij komt kijken. Dat is nog wel genoeg werk! Maar die zon! Ik motiveer mezelf nu met paaseieren...
Mag ik ook meeschrijven?

Zal me dan eerst even voorstellen, ben nu master rechten aan het doen en flink met de scriptie bezig. Echt een top onderwerp gevonden (al zeg ik het zelf..:-), alleen heb ik het mezelf wel heel lastig gemaakt hiermee...Heel nieuw en actueel onderwerp, dus kan nu mn eerste hoofdstuk alweer gaan herschrijven...irritant!

Maargoed, scriptiebegeleider is echt een vreselijke arrogante man, dus die wil ik zo min mogelijk dingen vragen.

Nou loop ik vast in hoofdstuk 2. Bij mij het referentie (theoretisch) kader, maar schrijf volgens mij een hoop gesneden koek op. Schrijven jullie "aan leken" of aan je begeleider zegmaar? Vind het echt heel moeilijk om te bepalen in hoeverre ik nou dingen uit moet leggen in dat hoofdstuk..

iemand een tip?
oh! zie dat er op de vorige pagina al e.e.a over geschreven is...:-)
Het theoretisch kader is echt het moeilijkste stuk meestal, maar het is wel de basis van alles. Mijn professor zegt altijd: " Het is de bril die je opzet om naar je probleemstelling te kijken". Als je eenmaal je theoretisch kader af hebt, dan zie je alles ook ineens veel helderder en heb je meestal een beter idee hoe je verder moet. Ik heb mijn theoretisch kader zeker niet voor leken geschreven, maar wel voor mensen in het algemeen uit mijn zelfde vakgebied.

Ik heb vandaag een verre reis geboekt die op 27 juli gaat beginnen (voor 1 maand!!!), dus nu moet ik van mezelf extra hard aan de thesis werken zodat ik bijna alles af heb voor ik vertrek. En als ik dan weer thuis kom de laatste loodjes voor het afstuderen.

Meteen toen ik thuis kwam heb ik een planning gemaakt - nu moet ik me er alleen nog aan gaan houden...:o)
Mijn theoretisch kader heb ik geschreven voor mensen binnen hetzelfde veld, maar met minder kennis dan vakgenoten. Mijn scriptie is in principe ook een informatiebron voor die groep bruikbaar, dus vandaar.

Het kader staat er, maar de invulling moet hier en daar nog worden uitgebreid. Dat vind ik dus enorm stom werk, want de grote lijn is er wel en het gaat om kleine aanpassingen, aanvullingen, extra referenties, etc. Niet erg bevredigend werk ook, want veel 'resultaat' krijg ik er niet van. Maar het moet wel, en het schiet niet op....

Eevita, wat heerlijk, een reis in het vooruitzicht!

Welkom ErgoArgoSum! Verkijk je niet op de arrogantie van begeleiders. Je kan er ook 'misbruik' van maken door veel vragen te stellen, hij is immers De Expert, en dan helpt hij je vast graag! (dat zeg ik heel makkelijk, maar tegelijk ben ik ook stronteigenwijs en wil ik zoveel mogelijk zonder hulp doen, terwijl het met hulp vast veel beter zou worden...)
@AgoErgoSum, welkom! Ik liep een beetje tegen dezelfde vraag aan. Ik heb behoorlijk wat scripties van andere studenten doorgelezen en al die theoretische kaders zijn (iig voor scriptiebegeleiders) volgens mij behoorlijk gesneden koek. Wat mij wel opviel is dat studenten weinig concepten/theorieen combineren, en vooral (tot mijn verbazing) dat ze amper beargumenteren waaróm ze specifiek voor bepaalde concepten/een bepaalde theorie hebben gekozen.

@ Eevita, wat een heerlijk vooruitzicht die lange vakantie!
@AgoErgoSum Ha... het is ook lastig. Ik vraag me af wat je bedoeld met voor leken schrijven.

Makkelijk leesbare zinnen zonder archaisch taalgebruik is voor iedereen prettig.

Het lukraak achter elkaar zetten van bepaalde stukjes theorie (domweg overnemen) is niet de bedoeling.

Probeer wat je wil vertellen eens in je eigen woorden te vertellen aan een heel geinteresseerde leek van hetzelfde opleidingsniveau. Ik als scriptiebegeleider omschrijf mijzelf vaak zo.

Echter: rechten is in mijn ervaring nogal tekstvast. Daarmee bedoel ik: het gaat juist om de exacte bewoordingen zoals ze in een wet staan en de interpretatie daarvan in memories van toelichting en/of jurisprudentie.

Kan je iets meer toelichten over je afstudeerrichting en probleemstelling?
Dank! Fijn om toch even te lezen hoe andere het doen, dat helpt enorm.

Meermin: met leken bedoel ik of je schrijft voor mensen die gewoon helemaal niet thuis zijn in het onderwerp. Dan moet je dus veel breder uitleggen. Maar ik schrijf zoals Maryxz aan redelijk geinformeerden, anders schiet het gewoon ook niet op. dan zou ik veel te veel tekst kwijt moeten in het theoretisch kader.

Mijn afstudeerrichting is privaatrecht, mijn scriptie schrijf ik over burgerlijk procesrecht, meer specifiek over een conceptwetsvoorstel. Het gaat oml een heftige hervorming van het stelsel, maar een gaaf onderwerp omdat het nieuw is, dus nog niet zo gek veel onderzoek naar gedaan is.Het is lastig in de zin dat een paar dagen geleden weer ineens een persbericht uit is gekomen waaruit blijkt dat e.e.a. van de plannen toch weer is aangepast. Irritant, want ik had al een stuk geschreven dat nu al niet meer relevant is...:-)

Ik wil dus in mijn kader beginnen met een bondige uitleg over het systeem nu, de taken. Vervolgens wil ik dan ingaan op het waarom van deze wijziging, het idee erachter mbt de taken en doelstellingen enz. Maar ik twijfel dus in hoeverre het wat toevoegt aan de beantwoording van mijn hoofdvraag (is die hele wijziging wel wenselijk en hoe of wat) als ik het huidige systeem eerst uiteen zet. Omdat dat dus redelijk gesneden koek is voor mijn begeleider, maar voor mij is het van belang als opstapje, zodat ik daarna voor- en nadelen tegen elkaar kan afzetten.

Lastig..
anoniem_102357 wijzigde dit bericht op 07-04-2010 12:04
Reden: beetje herkenbaar
% gewijzigd
@Argoergosum

Als je met je vraag ingaat of de wijziging van een systeem wenselijk is, dan is het huidige systeem ook van belang.

Maar ik snap je punt, dat je niet het hele huidige systeem hoeft/ moet omschrijven.

Concentreer je dan ook op de belangrijkste wijzigingen , gezien de consequenties (bijv. motivering, rechtsgang). En ga dan ook alleen in op de verschillen op die punten. Dan kom je niet met een uitgebreide omschrijving van beide systemen. Wat je dan feitelijk doet is ordening aanbrengen in de discussie.

Kan je daar iets mee?
Welkom Argoergosum!

Ik ben bezig met mijn analyse hoofdstuk, maar heb even wat hulp nodig, of ideeën.... Ik weet even niet zo goed hoe ik mijn hoofdstuk moet indelen: Even kort, het analyse deel is sowieso opgedeeld in 3 delen: voor de burgeroorlog, tijdens de burgeroorlog en na de burgeroorlog.... Dat zijn dus 3 paragrafen. Maar dan loop ik vast. Ik ga nl aan de hand van verkiezingen, wetten enz een analyse maken om te zien of het land in kwestie voldoet aan een democratisch model. Dit model kent een aantal kenmerken en voorwaarden. Ik weet dus even niet hoe ik dat terug moet laten komen. Het zou kunnen per kenmerk en per voorwaarde in een bepaalde periode. Of de periode als uitgangspunt nemen en dit linken aan de kenmerken en nagaan of er voldaan wordt aan de kenmerken......

Iemand een suggestie?
Magnolia, heb je het model zelf in je theoretisch kader uiteengezet? Dan zou ik het indelen per periode en dan steeds aan dat model refereren, en dan voor elke periode beschrijven waarom er wel/niet aan de kenmerken wordt voldaan.

Je kan daarna ook nog een vierde paragraaf maken met concluderend een tabel met als rijen de kenmerken en als kolommen de tijdvakken en daar simpel met + en - aangeven of er aan de kenmerken wordt voldaan. Dan heb je alles in een mooi overzicht samengevat (ik hou erg van tabellen en overzichtelijke grafiekjes enzo). Hopelijk heb je hier iets aan.

Ik heb mijn theoretisch kader bijna af (wil ik vandaag klaar hebben en ik heb straks rijles en een afspraak, dus nog ongeveer 2 a 3 uur tijd...) maar kom er bij 1 variabele die ik in mijn model had opgenomen achter dat er in de literatuur nogal veel tegen spreekt. Hmmm, hoe kanik dan toch verantwoorden dat ik het wel in mijn onderzoek heb opgenomen?? Even puzzelen.

Succes allemaal!
Maryxz: dank je voor je suggestie! Heb inderdaad in mijn theoretisch kader het model uiteengezet en ook de kritieken op het model (waar ik dus nog iets mee moet). Denk dat ik het zo maar ga doen, want door het steeds per kenmerk/conditie te doen wordt het misschien te schools......

Ik denk dat je zelf moet onderbouwen waarom je de variabele opneemt, maar dan wel refereren aan het feit dat er kritiek is op de variabele en misschien kort uiteenzetten wat die kritiek inhoudt.
Jij ook bedankt. Ik heb gelukkig ergens iets gevonden waaruit blijkt dat het in de context wel enigszins relevant kan zijn. Niet superovertuigend, maar wel reden genoeg om te motiveren dat het logisch is de variabele wel mee te nemen (+ dat literatuur wel beweert dat het geen effect heeft, maar dat het wel goed is dat even in de praktijk uit te zoeken).
Hallo ladies,

Ik ben zelf ook bezig met mijn afstudeerscriptie, het einde is in zicht. Ben er nu 2 jaar mee bezig (of toch meer) waarin ik ook nog een jaar 32u.p.w heb gewerkt, dit was wel funest, hierdoor kon ik geen motivatie meer opbrengen en omdat ik geen deadlines van school heb ga je sneller andere dingen doen. Nu is het nog lastig om mezelf te motiveren zelfs nu het einde in zicht is! Respect voor de werkers onder jullie!

Hallo,

Ben zelf al lang geleden zelfs 2 x afgestudeerd, maar ben nu aan het promoveren en moet daarvoor een eerste jaarsverslag schrijven. Loop weer tegen dezeflde dingen aan als met afstuderen: twijfels over wat er nou wel en niet allemaal in moet, mezelf blijven motiveren en niet laten afleiden door andere dingen... Nou ja, en heb niet zoveel mensen om ermee over te praten, dus zoek ook even een van-me-afschrijf-plek..

Moet dit verslag eind deze maand af hebben en het is gewoon veeel werk en mn begeleiders hebben geen tijd om ernaar te kijken, dus is het echt mn eigen projectje weer..
ha welkom ukkie en invinsible

kunnen jullie iets meer vertellen waar jullie onderzoek over gaat?

Leuk ukkie promoveren en Maryxz straks misschien ook.

Gisteren weer borrelpraat op een feestje en eerder deze week ook gehoord: ah doe jij aan scriptiebegeleiding; nou daar zou ik ook wel wat aan hebben gehad. .
Oh meermin, ik heb helemaal gemist dat je dat ook 'in het echie' doet. Haha, ik vond al dat jouw advies zo goed is steeds.

Welkom ukkie en imvinsible.

Ik heb niet zoveel gedaan, maar wel heel veel in mijn hoofd. Morgen ga ik ervoor zitten en hopelijk een hoofdstuk voor een groot deel op papier zetten. Zin in!
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Welkom imvinsible en ukkie. Leuk als jullie meeschrijven :-)

Tyche wat fijn als je een goed plan in je hoofd hebt! Succes met het op-papier-zetten vandaag. Ik ga mijn eerste twee hoofdstukken mailen en hopen op goede feedback. Op zich heb ik er wel een goed gevoel over, met uitzondering van 1 paragraaf. Die moet beter, maar hoe? Hopelijk krijg ik daar goede tips voor... En intussen maar vast verder aan het volgende stuk!
Joepie! Een snelle reactie met als opening "Ziet er al heel goed uit!". Verder vooral feedback op formulering en een aantal suggesties voor aanvulling waar ik wat te grote sprongen maak. Ben hier heel blij mee!!
@maryxz ... da's zeker snel! Fijn om zo op dreef te blijven. Go girl go.

Hoi, mijn promotieonderzoek gaat over de structuur in Nederlandse teksten en dan met name de vraag of je die automatisch kunt gaan herkennen..

Maar momenteel zit ik dus vooral voor mn eerstejaarverslag weer een hoop literatuur op een rij te zetten, en dat is een leuke maar tijdrovende puzzel-klus, zeg maar zoals je ook in je afstudeerscriptie een theoratisch kader opzet moet ik dat nu doen om de rest van mijn onderzoek in te kaderen. Hoewel het op zich best goed gaat, heb ik eigenlijk elke dag de hoop dat ik al verder zou zijn dan waar ik ben..

Waarschijnlijk moet ik dus vooral mn eigen verwachtingen/eisen aan mezelf bijstellen..

O, ja, en ik heb een goede afspraak met mezelf dat ik overdag niet mag forummen
@ukkie interessant onderwerp gaat om bepaalde soorten teksten? Ik merk namelijk dat Nederlandse teksten erg in beweging zijn. Een email opgesteld als een digitale brief wordt al bijna als erg ouderwets gezien.

Heb jij nog tips voor de anderen hier om te komen tot een onderzoekbare probleemstelling, het aanpakken van een theoretisch kader en/of een handig bruikbaar boek over methoden en technieken?
Ik heb deze moeten kopen:

Fijn boek; goed geschreven en met veel duidelijke voorbeelden. Alleen bruikbaar voor alpha-wetenschappers.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven