Werk & Studie alle pijlers

studiefinanciering 17-jarige?

21-03-2011 09:15 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

ik zit met een (financieel) probleempje.

Jongste dochter van 17 wil komend schooljaar gaan studeren op een (MBO) school hier ver vandaan. Met het openbaar vervoer is het niet te doen, dus zal ze op kamer moeten.

Allemaal leuk en aardig, maar wij kunnen dat niet/amper betalen en ik gun het haar zo vreselijk. Er moet een oplossing komen.

Iemand enig idee of daar speciale regelingen voor zijn?

Want ik weet wel dat je tot je 18e geen studiefinanciering krijgt als je het MBO volgt en ook geen OV.
Nicky, das heel lullig voor jullie, maar dat zijn uitzonderingen op de regel. De meeste mensen wonen niet zo afgelegen als jullie.

Waarom heeft ze nu niet trouwens al een brommertje? Is ze ook van het gezeik met de buurtbus af en heeft ze een veel kortere reistijd.
Daar heb je gelijk in Plops.

Uh, ff op 9292.ov gekeken: met de bus is het 3 kwartier.

Hahah zal wel een leuke constructie worden: brommertje aanschaffen naar station, 1 keer overstappen trein, en dan nog tig km fietsen.

Ooit.... komen we er wel uit. Maar ov gaat het dus niet worden op deze manier
quote:Nicky40 schreef op 21 maart 2011 @ 10:14:

Deze MBO schijnt dé school te zijn voor deze opleiding.

En haar werkgever heeft haar ook al verteld dat ze echt dáár moet wezen. En als ze naar een andere school zou gaan zou ie ruzie met ons gaan maken .

.Ze kan eventueel dezelfde opleiding ook op een andere MBO volgen? Kan ze dan niet als ze 18 is overstappen naar die verdere ( betere? ) opleiding om de opleiding daar af te maken? De diploma's zouden gelijkwaardig moeten zijn, ook al heeft de ene school een betere naam dan de andere.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kan ze nu van haar salaris niet ook al wat(/veel) sparen? Om mee te betalen?
quote:plops schreef op 21 maart 2011 @ 10:16:

Een brommer gaat 50 km per uur, .

Ja, met wind mee en heuvel af.

http://www.infopolitie.nl ... 48:bromfietsers&Itemid=31
ja da's zeker lullig plops. Maar okay, dat is gewoon niet anders.

Brommer hebben we over na zitten denken. Nu zou dat natuurlijk heel goed kunnen, maar een paar weken geleden met dat slechte weer was het echt geen doen.

En tja... om voor een paar maanden (tot juli dus) nog een brommer aan te schaffen, en al de bijkomende kosten (brommer rijbewijs e.d.) dat vonden we te gek.
Ov wordt dus niks en op kamers red je financieel waarschijnlijk niet. Blijven er maar weinig opties over.

Toch maar terug naar de havo tot ze 18 is?
quote:tristan19 schreef op 21 maart 2011 @ 10:31:

Kan ze nu van haar salaris niet ook al wat(/veel) sparen? Om mee te betalen?

Ja hoor, dat doet ze al.

Daaruit blijkt dan ook echt dat ze dit heel erg graag wil.
bgb: als ze ergens anders die opleiding zou moeten volgen.... ik weet nu al dat ze dan doodongelukkig zal zijn.

ruza: dat is echt out of the question dat ze terug zou gaan naar de havo. Ze zou totaal ongemotiveerd zijn. En dat zou echt zonde zijn want ze is het nu heel erg.
Waar wonen jullie?
Nja als ik het zo lees wordt het inderdaad een kamer zoeken. Daar zou ik nu al mee beginnen als ik jullie was. Misschien heb je dan ook nog kan op een iets goedkopere. Succes igg!
Ja hoor eens, ze kan zo veel willen, maar als het geld er niet is, houdt het op.

Tijdelijk op een ander MBO naar school gaan, wil ze niet. Even terug naar de Havo om de periode tot haar 18e te overbruggen wil ze niet, voor een paar maanden een brommertje aanschaffen wil jij niet, op kamers kan niet, met het OV kan niet.

En stufi kan voorlopig ook niet.

Dus dan houdt het op.
quote:Nicky40 schreef op 21 maart 2011 @ 10:39:

bgb: als ze ergens anders die opleiding zou moeten volgen.... ik weet nu al dat ze dan doodongelukkig zal zijn.

ruza: dat is echt out of the question dat ze terug zou gaan naar de havo. Ze zou totaal ongemotiveerd zijn. En dat zou echt zonde zijn want ze is het nu heel erg.

Ja jammer dan voor haar. Wil ze die opleiding nou doen of niet? Ja? Dan zal ze toch ff moeten wachten tot ze 18 is aangezien al het andere aan oplossingen voor die reistijd niet kan of niet wenselijk is.

Als ze daar geen zin in heeft en op kamers gaan of het OV is niet mogelijk dan moet ze gewoon een andere opleiding zoeken. Je kunt niet alles hebben.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 maart 2011 @ 10:35:

[...]

Ja, met wind mee en heuvel af.

http://www.infopolitie.nl ... 48:bromfietsers&Itemid=31Ah, sorry Wist niet dat het maar 45 km was.
Totaal ongemotiveerd?

dat vind ik een rare.

Mijn dochter zou dat toch moeten als ik die kamer niet zou kunnen betalen.

Na een jaar H.A.V.O is ze 18 en krijgt ze de stufi.

Ze wil wel heel veel niet.
quote:nessemeisje schreef op 21 maart 2011 @ 10:47:

Ja hoor eens, ze kan zo veel willen, maar als het geld er niet is, houdt het op.

Tijdelijk op een ander MBO naar school gaan, wil ze niet. Even terug naar de Havo om de periode tot haar 18e te overbruggen wil ze niet, voor een paar maanden een brommertje aanschaffen wil jij niet, op kamers kan niet, met het OV kan niet.

En stufi kan voorlopig ook niet.

Dus dan houdt het op.Helemaal mee eens.....
Tijdelijke huisvestiging en anti-kraak is meestal goedkoop.

Wonen er geen vrienden / familie in de stad waar ze wil studeren waar ze tot haar 18de kan wonen.

Lenen?

Het zou echt zonde zijn als ze haar motivatie verliest.
Als haar werkgever het zo'n top-opleiding vindt, kan hij haar niet "sponsoren"?
De dubbele kinderbijslag moet je aanvragen bij de SVB:

http://www.svb.nl/int/nl/ ... d_gaat_uit_huis/index.jsp

Over aftrekpost studiekosten:

http://www.belastingdiens ... posten-15.html#P268_21149

En mocht je echt een laag inkomen hebben:

http://www.ib-groep.nl/pa ... tegemoetkoming_ouders.asp

In hoeverre is het voor jezelf mogelijk om meer inkomsten te genereren?

Weet je iemand in jouw omgeving die dagelijks voor zijn/haar werk met de auto naar de betreffende plaats gaat en die wel een betalende medepassagier zou willen?
...
quote:Nicky40 schreef op 21 maart 2011 @ 10:39:

.

Omdat?

Het is dan toch een tijdelijke overbrugging voor de opleiding die ze het allerliefste wil?

Wat is nou écht het verschil tussen die school die ze wil en een die dichterbij is? De " naam " ?
quote:deurbel schreef op 21 maart 2011 @ 10:55:

Tijdelijke huisvestiging en anti-kraak is meestal goedkoop.

Wonen er geen vrienden / familie in de stad waar ze wil studeren waar ze tot haar 18de kan wonen.

Lenen?

Het zou echt zonde zijn als ze haar motivatie verliest.Als je je motivatie hierdoor al verliest, dan is hij nooit heel groot geweest.
Je dochter wordt aan het begin van het schooljaar 17? Dan hoef je nog geen lesgeld te betalen.

Hier staat het voor dit jaar, maar dit is al jaren zo en zal aankomend jaar ook nog wel zo zijn.

Hier zijn er ook een aantal kinderen voor hun 18e jaar met vervolgonderwijs begonnen en ook hier is het ov niet geweldig. Zij waren een uur onderweg en dat was wel te doen. Omdat zij gewoon thuis bleven wonen, kregen mijn ouders alleen een tegemoetkoming in de kosten.

Zoals al door iemand anders gezegd, kan je ook dubbele kinderbijslag aanvragen (er wordt ook naar jullie inkomen en het aantal kinderen gekeken).

Het is misschien een beetje raar, maar zou de werkgever van je dochter iets bij kunnen dragen? Zij willen toch dat je dochter naar die bewuste mbo-locatie gaat?
Wat een gedoe allemaal. Ik zit volgend jaar met hetzelfde. Mijn oudste is 16 en is dit jaar klaar met het VWO (klas overgeslagen en jonge leerling). Volgend jaar gaat hij aan de universiteit studeren. Omdat mijn man en ik beide WO hebben gedaan moesten we ervan uitgaan dat onze kinderen ook konden gaan studeren. Volgend jaar gaat de eerste, twee jaar daarna de tweede, het jaar daarna de derde en dan heb ik nog even tot de vierde gaat studeren. Er komt dus een moment dat ik drie kinderen op de Universiteit (of HBO) heb. Vanaf geboorte hebben we dus per kind een studiepot aangelegd en daar maandelijks geld in gestort om dit te voorkomen. En als ik dit zo lees ben ik erg blij dat ik dat heb gedaan. Ik heb dus ook zo'n overbruggingsjaar.
waarom wil je dat weten Flashy?
quote:koko67 schreef op 21 maart 2011 @ 10:53:

Totaal ongemotiveerd?

dat vind ik een rare.

Mijn dochter zou dat toch moeten als ik die kamer niet zou kunnen betalen.

Na een jaar H.A.V.O is ze 18 en krijgt ze de stufi.

Ze wil wel heel veel niet.

Nou, ik ga nu ff op de bres springen voor dochterlief hoor.

Ze is juist zeer gemotiveerd deze opleiding te gaan volgen. Daardoor gaat ze elke dag voor dag en dauw haar bed uit en komt 's avonds laat pas thuis.

En zegt zelf: met het geld wat ik nu verdien, kan ik die kamer betalen. Ik was op mijn 16e nog niet zo ver hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven