Werk & Studie alle pijlers

studiefinanciering 17-jarige?

21-03-2011 09:15 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

ik zit met een (financieel) probleempje.

Jongste dochter van 17 wil komend schooljaar gaan studeren op een (MBO) school hier ver vandaan. Met het openbaar vervoer is het niet te doen, dus zal ze op kamer moeten.

Allemaal leuk en aardig, maar wij kunnen dat niet/amper betalen en ik gun het haar zo vreselijk. Er moet een oplossing komen.

Iemand enig idee of daar speciale regelingen voor zijn?

Want ik weet wel dat je tot je 18e geen studiefinanciering krijgt als je het MBO volgt en ook geen OV.
Nicky, hoeveel verdient ze en hoeveel spaart ze? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een 16 jarige genoeg verdient om te sparen voor een heel jaar op zichzelf wonen. Onderschatten jullie de kosten niet een beetje?
quote:plops schreef op 21 maart 2011 @ 10:58:

[...]

Als je je motivatie hierdoor al verliest, dan is hij nooit heel groot geweest.

Ik begrijp haar volkomen. In principe had ze dit jaar op die opleiding kunnen zitten (als ze het eerder had geweten).

Dus dit jaar is ze kwijt, en dan zou ze nog een jaar havo moeten doen voor een opleiding waarvoor je vmbo-t nodig hebt.

Dan zou ze 2 jaar 'weggooien'.

Komt daarbij ook nog dat ze dan in een klas komt waar de meesten 16 zijn, en zij 2 jaar ouder? Lijkt me in principe ook niet erg fijn.

Maar okay... we vinden wel een manier.

Ik heb al heel wat goede tips gehoord. Ik laat het ff bezinken.

Heb net een mail naar DUO gestuurd. Kijken wat die te melden hebben.

Bedankt iedereen alvast voor het meedenken.
quote:Nicky40 schreef op 21 maart 2011 @ 11:48:

waarom wil je dat weten Flashy?

Om mee te denken.

Aan de andere kant, kan ik ook wel begrijpen dat je niet naar elke willekeurige school wil of kan.
Is het een BOL of BBL opleiding die ze gaat doen?

Lesgeld+boekengeld kun je in sommige gevallen als aftrekpost bij de belastingdienst opgeven als je geen studiefinanciering krijgt.
Ruza:

Ik moet nog even navragen wat ze spaart. Maar ze verdient ong. 400 a 500 euro.

Als ze daar nou ook nog een baantje kan krijgen, zou het helemaal goed zijn.

En we kunnen natuurlijk wel bijspringen tot op zekere hoogte.

En anders een lening aanvragen ergens (bank of familie).
@ElleMichelle:

Het is een BOL opleiding die ze gaat doen, dus het eerste jaar zal ze heel veel dagen op school zitten.

En deze school schijnt DE school te zijn. En ik begrijp haar volkomen. Ik ben samen met haar allerlei open dagen af geweest en sommige scholen hadden echt absoluut niks!

@Flashy: En.... wat iemand hier al zei: tot hun 18e hoef je weer geen schoolgeld te betalen.

Ik heb ook al zitten denken aan carpoolen. Misschien dat er toevallig mensen werken daar en die hier wonen.
Stel ze spaart 400 pm, dan heeft ze in sept ongeveer 3500 euro. Met een beetje pech is dat genoeg om alleen haar huur van te betalen voor 1 jaar. Waar gaat ze de rest vandaan halen?
quote:Nicky40 schreef op 21 maart 2011 @ 11:53:

[...]

Nou, ik ga nu ff op de bres springen voor dochterlief hoor.

Ze is juist zeer gemotiveerd deze opleiding te gaan volgen. Daardoor gaat ze elke dag voor dag en dauw haar bed uit en komt 's avonds laat pas thuis.

En zegt zelf: met het geld wat ik nu verdien, kan ik die kamer betalen. Ik was op mijn 16e nog niet zo ver hoor.Ze werkte maar drie dagen toch?
quote:Nicky40 schreef op 21 maart 2011 @ 12:01:

[...]

Ik begrijp haar volkomen. In principe had ze dit jaar op die opleiding kunnen zitten (als ze het eerder had geweten).

Dus dit jaar is ze kwijt, en dan zou ze nog een jaar havo moeten doen voor een opleiding waarvoor je vmbo-t nodig hebt.

Dan zou ze 2 jaar 'weggooien'.

Komt daarbij ook nog dat ze dan in een klas komt waar de meesten 16 zijn, en zij 2 jaar ouder? Lijkt me in principe ook niet erg fijn.

Maar okay... we vinden wel een manier.

Ik heb al heel wat goede tips gehoord. Ik laat het ff bezinken.

Heb net een mail naar DUO gestuurd. Kijken wat die te melden hebben.

Bedankt iedereen alvast voor het meedenken.

2 jaar weggooien? Je kan ook overdrijven hè. Ze doet nu werkervaring op in het gebied waar ze later in wil gaan werken. Dat staat altijd goed op je CV. Niks weggegooids aan toch?

Dat er alleen maar 16-jarigen op het MBO zitten heb je ook mis. Een groot deel zal inderdaad 16 zijn. Maar je dochter is echt neit de enige die ietsjes ouder is dan 16. Waarschijnlijk zal ze ook mensen in haar klas hebben die al boven de 20 zijn.

Maken jullie de beren op de weg niet wat groter dan ze in werkelijkheid zijn?
Als je de leeftijd van achttien jaar nog niet hebt bereikt en een BOL-dagopleiding volgt, kunnen je ouders / verzorgers een tegemoetkoming in de schoolkosten aanvragen

Ook bestaat voor 16- en 17-jarigen die een dagopleiding volgen van minimaal 213 uur per kwartaal en niet in aanmerking komen voor studiefinanciering het recht op kinderbijslag. Voorwaarde is dat het kind niet meer dan ¤1240 netto per kwartaal bijverdient
http://www.geldenrecht.nl ... r-reiskosten-zelf-betalen
mbo en gaan studeren? Dat past niet echt samen hoor.
...verkeerde item
quote:germanwings schreef op 21 maart 2011 @ 12:40:

quote:germanwings schreef op 21 maart 2011 @ 12:40:

Hoe moet ik dit anders noemen?

Of ga je pas studeren als je een HBO opleiding doet?
quote:plops schreef op 21 maart 2011 @ 12:32:

[...]

Maken jullie de beren op de weg niet wat groter dan ze in werkelijkheid zijn?

Ja misschien wel .

Maar ik heb al goede tips gelezen. Kan weer verder uitpluizen wat de mogelijkheden zijn.
quote:Nicky40 schreef op 21 maart 2011 @ 13:03:

[...]

Of ga je pas studeren als je een HBO opleiding doet?Ja dat vind men inderdaad......... mbo-ers tellen niet mee.
quote:Nicky40 schreef op 21 maart 2011 @ 13:03:

[...]

Een opleiding volgen.Of ga je pas studeren als je een HBO opleiding doet?Eigenlijk pas als je WO doet.
Een MBO-er is een scholier en geen student. Maar volgens mij doet het naampje er toch helemaal niet toe in dit topic?

Maar als jullie de opleiding etc niet kunnen betalen hoe gaat dat dan als ze wel stufi krijgt op haar 18e? Moet ze daar dan alles van doen? Want ik zou haar met een MBO opleiding een lening aan te gaan omdat volgens de krant eerder deze week deze MBO-ers hun lening eigenlijk niet kunnen afbetalen gezien het inkomen wat ze later zullen krijgen.
Dat is een heel andere discussie

En daar ga ik me niet in mengen.
quote:Oriane schreef op 21 maart 2011 @ 13:11:

Een MBO-er is een scholier en geen student. Maar volgens mij doet het naampje er toch helemaal niet toe in dit topic?

Maar als jullie de opleiding etc niet kunnen betalen hoe gaat dat dan als ze wel stufi krijgt op haar 18e? Moet ze daar dan alles van doen? Want ik zou haar met een MBO opleiding een lening aan te gaan omdat volgens de krant eerder deze week deze MBO-ers hun lening eigenlijk niet kunnen afbetalen gezien het inkomen wat ze later zullen krijgen.

Dat zeg ik: dat doet er niet toe in dit topic.

Madame mijn dochter heeft al een route uitgestippeld dat ze na dit MBO het HBO gaat doen.
Maar kan dat dan gezien de studiefinanciering? Je krijgt toch maar iets van 4 of 5 jaar stufi? Of zit dat dan anders met de doorstroom naar een HBO?

Overigens, mag je me op het forum gewoon bij mijn voornaam noemen hoor. We vousvoyeren niet hier.
@Oriane, volgens mij heb jij geen compleet overbruggingsjaar hoor:

Leeftijd

Iedereen die begint met een opleiding aan hogeschool of universiteit en jonger is dan 30 jaar kan studiefinanciering krijgen. Als je op of na 1 juli nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal dat volgt op de begindatum van je studie. Ben je nog geen 18 en begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering.

Jij hebt dus een overbruggingsmaand (al vervalt de kinderbijslag wel - en het is met de nieuwe regels best interessant om uit te zoeken of het later aanvrgane van stufi handig is).

Nicky, in welke stad wil ze gaan studeren? Dan kan ik misschien ook nog wat lijntjes uitgooien.

Btw, qua kamerprijzen: ik betaal 320 voor 16m2 in het centrum van Utrecht. Je kan dus ook geluk hebben, als je maar goed zoekt, en op tijd.
hahaha Oriane, ik noemde mijn dochter madame .

Trouwens.... da's ook wel een goeie wat je daar zegt. Dat moet ik dus ook uitzoeken qua stufi.

Joepie, en daarna heb ik nog twee kids
UCchick1990: ze wil in Wageningen gaan studeren (correctie: opleiding volgen ).

De kamerprijzen liggen ook rond de 300+ euro en ze heeft zich al ingeschreven bij allerlei sites.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven