Werk & Studie alle pijlers

studiefinanciering 17-jarige?

21-03-2011 09:15 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

ik zit met een (financieel) probleempje.

Jongste dochter van 17 wil komend schooljaar gaan studeren op een (MBO) school hier ver vandaan. Met het openbaar vervoer is het niet te doen, dus zal ze op kamer moeten.

Allemaal leuk en aardig, maar wij kunnen dat niet/amper betalen en ik gun het haar zo vreselijk. Er moet een oplossing komen.

Iemand enig idee of daar speciale regelingen voor zijn?

Want ik weet wel dat je tot je 18e geen studiefinanciering krijgt als je het MBO volgt en ook geen OV.
Ok. En is het een idee om bijvoorbeeld in omgeving Wageningen bij een oom of tante te gaan wonen? Of vrienden oid? Dus niet i9n de stad, maar minder (en goedkopere) reistijd?
Wacht ff. Als ze toch HBO wil gaan doen: waarom dan niet gewoon de HAVO afmaken ipv moeilijk te doen met leningen etc?
(Die stufi die ik noemde was voor HBO/Universiteit he, dus niet voor MBO helaas)
quote:Nicky40 schreef op 21 maart 2011 @ 13:12:

[...]

Dat zeg ik: dat doet er niet toe in dit topic.

Madame mijn dochter heeft al een route uitgestippeld dat ze na dit MBO het HBO gaat doen.Als ze naar het HBO wil na het MBO is het toch veel logischer om de HAVO te gaan doen. Volgens mij is de overstap naar het HBO voor mensen die een MBO opleiding hebben afgerond een stuk moeilijker dan voor mensen die een MBO opleiding hebben afgerond.
Eens, met voorgaande posters, HAVO en dan HBO werkt een stuk beter qua aansluiting...
Dus ze gooit juist jaren weg door MBO te gaan doen. Als ze nu terug gaat naar de Havo kost haar dat nog 2 jaar? Mbo is minstens 3 jaar. Kun je wel vaak HBO in 3 jaar doen, dat wel, maar de vraag is of haar dat gaat lukken.
Eens, Havo doen en dan HBO. Die overstap is beter en bij veel scholieren zie je dat de motivatie die ze eerst hadden om door te studeren na het MBO heel erg veel kleiner wordt.... Met het volgen van de HAVO en daarna naar het HBO heb je ook gelijk het hele financiele probleem afgevangen
2 jaar Havo doen. Gewoon lekker thuis wonen en daarnaast erbij werken en sparen. Kunnen jullie als ouders ook nog 2 jaar sparen. Dan kan ze daarna, met stufi, naar het Hbo.
zucht.... hahah dit is een lastige.

De opleiding die ze NU wil gaan doen. Daar heb je geen HBO opleiding van (ja klinkt raar, maar is gewoon zo.).

Als ze deze MBO opleiding af heeft kan ze allerlei richtingen op. Welke ze wil gaan volgen is nu nog niet duidelijk.

Ze is al aangenomen op die school en ze heeft er vreselijk veel zin in.

We komen er wel uit op 1 of andere manier.

Nogmaals dank!
Wat voor MBO opleiding wil je dochter doen dan?
....verkeerde topic....
Ik weet niet waar je dochter eventueel op kamers wil gaan wonen. Wageningen dus. Maar realiseer je dat dat ook niet heel gemakkelijk is. En daarbij heeft ze haar leeftijd ook niet mee. Ik heb zelf (en vriendinnen van mij) in diverse huizen gewoond en daar hadden we toch vaak de "eis" dat de nieuwe bewoner 18 en soms zelfs 20 moest zijn.
Dat ook. Wij zouden iig ook geen meisje van 17 willen.
Een vraag: hoelang heeft je dochter al het idee deze MBO te gaan doen? Al tijden of maar een paar weken?

Een meisje van 17 kan elk moment van gedachte veranderen.

Voordat je hemel en aarde gaat bewegen, zou ik er echt zeker van zijn dat je dochter het echt wil.

Is het geen vlucht om van de Havo af te zijn?

Als je dochter in staat is om Havo te doen, zou ik haar dat laten doen. Met Havo en HBO kom je zoveel verder dan met een MBO. Ik zou het zonde vinden als ze onder haar niveau gaat zitten.
Ik ben het niet met jullie eens.

Mijn zoon heeft ook eerst MBO gedaan en nu HBO.Hij heeft diverse stage ervaringen opgedaan op het MBO wat nu ver in zijn voordeel is bij degenen die gelijk van de HAVO afkomen.

In zijn klas is de leeftijd van 17-25 jaar.
quote:ElleMichelle schreef op 22 maart 2011 @ 10:22:

Ik ben het niet met jullie eens.

Mijn zoon heeft ook eerst MBO gedaan en nu HBO.Hij heeft diverse stage ervaringen opgedaan op het MBO wat nu ver in zijn voordeel is bij degenen die gelijk van de HAVO afkomen.

In zijn klas is de leeftijd van 17-25 jaar.Jouw zoon dus. Voor de meeste MBO leerlingen gaat dit niet op. Net als dat de overgang van VWO naar WO over het algemeen gemakkelijker gaat dan die van HBO-P naar WO
Je schrijft dat je nog meer kinderen hebt voor wie dit probleem in de toekomst ook kan gaan spelen. Daarnaast schrijf je dat je zelf ook nog op zoek bent naar een baan. Als je zo afgelegen woont zal dat ook nog niet meevallen.

Is het geen optie om als gezin te verhuizen naar een woonplaats met beter openbaar vervoer. Is wel drastich maar wel een overweging waard.
quote:fashioncolor schreef op 21 maart 2011 @ 16:46:

Ik weet niet waar je dochter eventueel op kamers wil gaan wonen. Wageningen dus. Maar realiseer je dat dat ook niet heel gemakkelijk is. En daarbij heeft ze haar leeftijd ook niet mee. Ik heb zelf (en vriendinnen van mij) in diverse huizen gewoond en daar hadden we toch vaak de "eis" dat de nieuwe bewoner 18 en soms zelfs 20 moest zijn.Lijkt me idd ook lastig om een kamer te vinden waar je voor moet hospiteren. Wij zouden ook geen scholier van 17 willen, misschien zou een 17 jarige eerste jaars student nog net welkom zou zijn, maar er wordt toch geselecteerd op mensen die een beetje dezelfde leeftijd, instelling hebben etc.
@bommi: ik weet zeker dat het geen bevlieging van haar is. Het heeft heel lang zitten sluimeren alleen, kwam er veel later pas uit. Dit is écht haar ding. En echt niet iets om van de Havo af te zijn.

@fashioncolor: tja, dat zien we dan wel weer met die kamers. Er zullen er nog veel meer op kamer zitten van die leeftijd schat ik zo.

@ElleMischelle: Ik weet dat deze constructie ook voor mijn dochter werkt. In gesprekken met school en scholieren daar zou ze nog heel ver kunnen komen mocht ze dat willen.

@sugermiss: nee geen optie om te verhuizen. Dan zou de andere dochter weer benadeeld worden want die gaat juist weer een andere kant op .

@borderwalk: maak je nu onderscheid tussen een 17-jarige scholier en een 17-jarige student??? Tsssss...
quote:Ruza schreef op 22 maart 2011 @ 10:25:

[...]

Jouw zoon dus. Voor de meeste MBO leerlingen gaat dit niet op. Net als dat de overgang van VWO naar WO over het algemeen gemakkelijker gaat dan die van HBO-P naar WOHier nog een hoor, HAVO gedaan, 2 jaar een beetje los vast baantjes, daarna mbo 1,2,3,4 en nog een keer 4 een jaar. Nu op het hbo. Cum Laude propedeuse gehaald, en waarschijnlijk ook cum laude afstuderen. Allemaal avond-opleiding.
quote:Nicky40 schreef op 22 maart 2011 @ 17:29:

@borderwalk: maak je nu onderscheid tussen een 17-jarige scholier en een 17-jarige student??? Tsssss...

Ik hoop dat dat ik een smiley achter je vermanende Tsssss moet denken, want anders moet ik je teleurstellen: zo werkt dat nu eenmaal bij hospiteren. Het is vast een leuk meisje, maar als je uit 20 of meer mailtjes, snel 4-5 mensen wil selecteren om uit te nodigen dan maakt dat uit ja. Dan heb ik liever niet iemand van 17 die net op kamers gaat en denk ik ook dat een student beter bij de groep past.

Maar los van de huisvesting. Het lijkt me ook lastig om als scholier op kamers ver van huis een leuk sociaal leven op te bouwen. En dan bedoel ik niet dat uni-studenten mbo-ers met de nek aankijken, maar eerstejaars studenten die allemaal min of meer noodgedwongen op kamers zitten, die trekken naar elkaar toe, dat begint al bij de intro. Ze maken veel eetafspraken om gezellig samen te eten/minder te hoeven koken Op een mbo zullen de meesten nog thuis wonen, dus dan mis je dat. En evt student-huisgenoten zullen bijv sporten op het universitair sportcentrum of bijv tegelijk tentamenweek hebben (weet niet hoe dat zit in wageningen) en daarna lekker uitgaan. Ik zeg niet dat het onmodelijk is en er reageert vast iemand die een hele leuke tijd heeft gehad, maar het lijkt me wel iets om even bij stil te staan.
Nicky, Borderwalk heeft helemaal gelijk. Hoe lullig je het misschien ook vindt. MBO scholieren en universitaire studenten leven een heel ander leven. In de eerste plaats al omdat hun opleidingen heel anders gestructureerd zijn en ten tweede om hun andere manier van leven die met die andere structuur mee komt.

Ik begrijp trouwens één ding even niet. Wageningen heeft een station, waarom moet ze dan in hemelsnaam nog 45 minuten met de bus als ze al 2 treinen heeft gehad?
quote:Nicky40 schreef op 21 maart 2011 @ 10:10:

ankalida, thanks voor de tips

*moet ik die dubbele kinderbijslag aanvragen?

*En ja hoor ze zet zelf het geld al opzij om haar kamer (voor een groot deel) te kunnen betalen. Zo fanatiek is ze gelukkig wel.

Net nog even gekeken hoe ver het is met een brommertje naar het treinstation: ruim 20 km. Hoe lang is dat rijden? Toch ook wel drie kwartier neem ik aan. (met mooi weer). En daarna zou ze 2 treinen en een bus moeten nemen.Met de fiets is 15 km. ong 50 minuten.. dus met de brommer zou dit een half uurtje max denk ik.. dus zou een optie zijn
quote:plops schreef op 22 maart 2011 @ 18:03:

Nicky, Borderwalk heeft helemaal gelijk. Hoe lullig je het misschien ook vindt. MBO scholieren en universitaire studenten leven een heel ander leven. In de eerste plaats al omdat hun opleidingen heel anders gestructureerd zijn en ten tweede om hun andere manier van leven die met die andere structuur mee komt.

Ik begrijp trouwens één ding even niet. Wageningen heeft een station, waarom moet ze dan in hemelsnaam nog 45 minuten met de bus als ze al 2 treinen heeft gehad?

Ik begrijp de uitleg van Borderwalk nu beter

Ik begrijp het trouwens ook niet waarom ze dan met de bus zal moeten... heb via 9292.ov gekeken wat de beste route is. Ik ga nog ff op de site van de ns kijken.
quote:borderwalk schreef op 22 maart 2011 @ 17:07:

[...]

Lijkt me idd ook lastig om een kamer te vinden waar je voor moet hospiteren. Wij zouden ook geen scholier van 17 willen, misschien zou een 17 jarige eerste jaars student nog net welkom zou zijn, maar er wordt toch geselecteerd op mensen die een beetje dezelfde leeftijd, instelling hebben etc.Zou bij ons ook zo gaan. Sterker nog, wij hebben van de week nog een nieuwe huisgenote gevonden. Ze is 19, dat vinden we eigenlijk al bijna te jong(zijn zelf rond de 22). We kijken dus naar leeftijd en wat iemand in het dagelijks leven doet. En ook nog eens bij studenten naar WAT ze studeren. Je zoekt toch iemand die het beste bij je past..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven