Werk & Studie alle pijlers

studiefinanciering 17-jarige?

21-03-2011 09:15 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

ik zit met een (financieel) probleempje.

Jongste dochter van 17 wil komend schooljaar gaan studeren op een (MBO) school hier ver vandaan. Met het openbaar vervoer is het niet te doen, dus zal ze op kamer moeten.

Allemaal leuk en aardig, maar wij kunnen dat niet/amper betalen en ik gun het haar zo vreselijk. Er moet een oplossing komen.

Iemand enig idee of daar speciale regelingen voor zijn?

Want ik weet wel dat je tot je 18e geen studiefinanciering krijgt als je het MBO volgt en ook geen OV.
Tegemoetkoming aanvragen?

Ik weet niet wat de voorwaarden nu zijn, maar je kunt wel op http://www.ib-groep.nl/particulieren/default.asp kijken.

Tegemoetkoming ouders:

http://www.ib-groep.nl/pa ... tegemoetkoming_ouders.asp
Volgens mij hebben sommige gemeentes ook regelingen voor mensen die de studiekosten niet op kunnen hoesten.

Heb je daar al eens naar gekeken?
Of de Belastingdienst bellen, kijken of je recht hebt op een teruggaaf/tegemoetkoming.
Stufi zal ze niet krijgen. Dat is echt pas vanaf 18. Je kan wel een tegemoedkoming scholieren aanvragen. Kijk maar eens op de site van de Duo.

Wanneer wordt ze 18?
Is dat veranderd dan?

Ik kreeg 11 jaar geleden gewoon stufi op mijn 17e, toen ik studeerde aan het hbo en op kamers woonde.
Ik kreeg pas vanaf mij 18e stufi, terwijl ik op kamers woonde en een uni studie deed. Dat is nu 7 jaar geleden.
Een tegemoetkoming scholieren is voor mensen op het voortgezet onderwijs.

Maar waar gaat het precies knellen? Het schoolgeld (dat ligt rond de 1000 euro dacht ik bij MBO) of het gehele op kamers en in levensonderhoud voorzien? Want voor het schoolgeld kun je misschien inderdaad bij de gemeente aankloppen?

Ik ken ook iemand die dit had, en die heeft toen maar een extra jaar gewacht zodat er studiefinanciering was...Is natuurlijk niet wat je wil, dat begrijp ik wel, maar dan is er wel studiefinanciering en een uitwonende beurs om te helpen in het voorzien van levensonderhoud voor je dochter.
Nicky weet al dat haar dochter geen studiefinanciering kan ontvangen.

Is trouwens al lange tijd zo, dat er tot je 18e geen studiefinanciering wordt gegeven.
Dat is het HBO sosofie. MBO'ers zijn officieel nog steeds scholieren. Of iets in die trant.
Tegemoetkoming ouders?

Van de site van DUO:

HomeStudiefinancieringTegemoetkoming oudersTegemoetkoming ouders

Tegemoetkoming ouders

Schooljaar 2010-2011

Op de basisschool en in het voortgezet onderwijs (vo) krijgt uw kind de schoolboeken en leermiddelen gratis. In het mbo, vavo of particulier vo is dit niet het geval. Als uw kind op één van deze scholen een voltijdopleiding volgt en op 1 juli 2010 jonger is dan 18 jaar, dan kunt u voor het schooljaar 2010-2011 in aanmerking komen voor een tegemoetkoming ouders.

De tegemoetkoming ouders bestaat uit twee delen:

*

de tegemoetkoming schoolkosten

*

de tegemoetkoming les- of cursusgeld.

Alle ouders kunnen in aanmerking komen voor een tegemoetkoming schoolkosten. Voor een tegemoetkoming in het les- of cursusgeld komt u alleen in aanmerking als u voor uw kind lesgeld moet betalen of als uw kind particulier onderwijs volgt.

Regulier voortgezet onderwijs

De tegemoetkoming ouders is per 1 januari 2010 voor leerlingen in het regulier voortgezet onderwijs verdwenen. Per die datum is het kindgebonden budget van de Belastingdienst verhoogd. Daarnaast krijgen leerlingen in het regulier voortgezet onderwijs op school gratis schoolboeken.

Mbo, vavo of particulier voortgezet onderwijs

Voor leerlingen die een opleiding in het mbo, vavo of particulier voortgezet onderwijs volgen, blijft de tegemoetkoming ouders ook na 1 januari 2010 bestaan. Voor deze leerlingen kunt u de tegemoetkoming ouders dus blijven aanvragen bij DUO. Daarnaast kunt u in aanmerking komen voor het kindgebonden budget van de Belastingdienst. Omdat het kindgebonden budget voor kinderen van 12 tot 18 jaar is verhoogd, is het maximumbedrag tegemoetkoming voor mbo, vavo en particulier voortgezet onderwijs verlaagd.
quote:Friia schreef op 21 maart 2011 @ 09:25:

Dat is het HBO sosofie. MBO'ers zijn officieel nog steeds scholieren. Of iets in die trant.Klopt, alleen tegemoetkoming scholieren is dan weer echt alleen voor mensen in het voortgezet onderwijs.
Friia, zoals gezegd, het geldt ook voor HBO en Uni. Ik kon op m'n kop gaan staan maar ik kreeg niks!
Wat als ze nog een jaar havo zou proberen, of wil ze dat écht niet?

Want dan heb je natuurlijk wel een tegemoetkoming en kan ze op haar achttiende met de gewenste opleiding beginnen.
quote:yellowlove schreef op 21 maart 2011 @ 09:26:

[...]

Klopt, alleen tegemoetkoming scholieren is dan weer echt alleen voor mensen in het voortgezet onderwijs.Tegemoetkoming ouders is voor MBO opleidingen.
Is het een idee dat ze een jaar gaat werken en sparen? Dan heeft ze daarna èn recht op stufi èn een mooi spaarpotje aangelegd wat ze volgens mij goed kan gebruiken.
quote:sosofie schreef op 21 maart 2011 @ 09:21:

Is dat veranderd dan?

Ik kreeg 11 jaar geleden gewoon stufi op mijn 17e, toen ik studeerde aan het hbo en op kamers woonde.Misschien dat ze in dat ene jaar een uitzondering maakten? 12 jaar geleden had je als 17-jarige in ieder geval gewoon pech
Kan de MBO school zelf geen advies geven in deze kwestie?

Als het voor jouw dochter ver weg is, zal het voor meer leerlingen ver weg zijn...?
Allemaal alvast bedankt voor de tips.

Nog even wat aanvullende info:

1. ze is vorig jaar geslaagd voor vmbo-t.

2. dit jaar is ze begonnen met havo 4

3. ze is gestopt met havo 4 (januari 2011) omdat ze nu écht weet wat ze wil gaan doen.

4. ze werkt nu 3 dagen bij een bedrijf welk vak ze wil gaan leren.

5. ze heeft dus van de onderwijsinspectie vrijstelling gekregen. Met als voorwaarde dat ze komend jaar dus wel die opleiding gaat volgen.

Dus.... dit jaar is ze al praktijkervaring aan het opdoen.

Een extra jaar havo gaat er echt niet inzitten (jammer genoeg voor ons is ze ook nog een vroege leerling ;))

Tegemoetkoming ouders bij duo voor komend schooljaar kunnen we pas in augustus of zo aanvragen.

En inderdaad: in principe knelt het bij het op kamers wonen want dat gaat een flinke duit kosten.
Nicky, wanneer wordt ze nou precies 18? Is ze heel volgend schooljaar 17 of wordt ze bijvoorbeeld in december 18?
Kunnen jullie geen ov voor haar betalen? of is het echt te ver weg? wat is de reistijd? Tot anderhalf uur is nog wel op te brengen denk ik. Wel vervelend zeg!
Heb je het probleem al aan de onderwijsinspectie voorgelegd?

Want een gebrek aan financiële middelen en leerplicht botst natuurlijk enorm.

Abonnement voor anderhalf uur reizen is ook bijna onbetaalbaar.

Toen ik 16 was, moest ik óf 24 strippen per dag verbruiken, of een jaarabonnement van zo´n 1000 Euro.

Met studiefinanciering is alles goed geregeld, maar tot die tijd is het echt heel vervelend, dat wikken en wegen.
Lastig hoor TO Ik kan me voorstellen dat je je dochter het allerbeste gunt, en het is gewoon verschrikkelijk als dan geld zo'n issue wordt.

Ik vind het moeilijk, ik denk dat je dat schoolgeld nog wel op de een of andere manier kunt krijgen via de DUO. Maar het levensonderhoud van je dochter is een heel ander verhaal. Is het zo'n opleiding waarbij ze 4 dagen naar school gaat en 1 dag werkt, of juist andersom? Zijn er mogelijkheden voor haar om zelf nog wat ernaast te werken?

Als ze op kamers gaat, en ik hoop dat het niet in Amsterdam is, want dat kost me een bom duiten, dan is aan kamerhuur toch wel 300 euro kwijt per maand (met geluk) en ze moet ook nog eten. Ervanuit gaande dat jij haar zorgverzekering betaalt en andere verzekeringen, zal ze toch zo'n 500 tot 600 euro per maand nodig hebben om van te leven. Ik denk niet dat de overheid daarin voorziet. Is er echt geen mogelijkheid dat ze thuis blijft wonen? Ik denk dat dat goedkoper kan zijn dan 500 euro per maand betalen voor haar levensonderhoud
Omwat voor afstand gaat het eigenlijk?
Maar MBO-opleidingen heb je toch in elke provincie ? Sommige MBO-scholen verzorgen zelfs leerlingenvervoer, zoals de Groene School in Winsum.

(Sprak zij vanuit het uitgestorven Groningen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven