Werk & Studie alle pijlers

studiefinanciering 17-jarige?

21-03-2011 09:15 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

ik zit met een (financieel) probleempje.

Jongste dochter van 17 wil komend schooljaar gaan studeren op een (MBO) school hier ver vandaan. Met het openbaar vervoer is het niet te doen, dus zal ze op kamer moeten.

Allemaal leuk en aardig, maar wij kunnen dat niet/amper betalen en ik gun het haar zo vreselijk. Er moet een oplossing komen.

Iemand enig idee of daar speciale regelingen voor zijn?

Want ik weet wel dat je tot je 18e geen studiefinanciering krijgt als je het MBO volgt en ook geen OV.
Toen ik op mijn 16e op de uni kwam, kreeg ik gewoon stufi en een ovkaart..
quote:LilStar schreef op 25 maart 2011 @ 23:44:

[...]

Ik was anders ook pas net 17 toen ik op kamers ging (ben inmiddels bijna 24 en heb netjes mijn studie binnen de 4 jaar gehaald ook al tijgerde ik zo nu en dan de kroeg door. Is niet gek op die leeftijd in die levensfase lijkt me zo). Bij mij ging het prima. Natuurlijk geldt niet voor iedereen hetzelfde. Maar mijn ouders hadden me prima klaargestoomd voor een semi-zelfstandig leventje. Want stiekem leef je echt niet zo zelfstandig als je op kamers gaat. Papa en mama zijn snel genoeg gevonden.

Waar ik op doel is dat je als MBO'er vaak minder snel gekozen wordt voor in een studentenhuis. Dus de keuze is al beperkt, helemaal met haar leeftijd. En inderdaad, papa en mama zijn zo gevonden, maar er zijn wel dingen die je zelf moet doen. Waar ik alleen bang voor ben is als ze er niet tussen komt. Op het MBO zat er bij mij namelijk helemaal niemand op kamers, iedereen woonde thuis, de kans op 'vereenzaming' - om het maar even heel erg dramatisch uit te drukken - is groter. Dat zou mij persoonlijk wel zorgen baren.

Met 'het grote gros' bedoel ik natuurlijk dan ook 'het grote gros dat op kamers woont'. Maar op zich leek mij dat wel duidelijk...
*Poef* Men kijkt naar de kwartielen --> dus vanaf het eerst volgende kwartiel krijg je gewoon stufi

Wel kan je als ouder kinderbijslag voor uitwonende krijgen, en er is ook een scholierenvergoeding, maar ik weet niet wanneer die geld.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ik heb zelf jaren in wageningen gestudeerd en ook hier neemt het kamertekort sterk toe. Ik hoop dat ze zich begin januari heeft ingeschreven bij idealis (kamerverhuurder voor studenten) anders kun je een kamer in september op je buik schrijven. Porbeer iig een kamer te krijgen op Asserpark, Hoevestein of dijkgraaf dan blijft de huur onder de 250.

Je kunt ook proberen om een kamer bij een hospita te vinden of iets net buiten de stad is vaak goedkoper (kijk bijvoorbeeld op wso.wur.nl/kamerbalie)

Studentenhuizen zijn lastig omdat men toch sneller kiest voor studenten van de uni. Dat is hard maar wel de realiteit.

Veel succes in ieder geval en mocht je vragen hebben over wageningen stel ze gerust.
Nicky40, ik studeer ook in Wageningen en geloof me, wageningen is heeeeel slecht te bereiken. Maar er zijn wel kamers voor 220 euro ongeveer. Er is trouwens echt kamernood, dus ikzou opschieten met een kamer vinden indien ze dat gaat doen. Ik heb ook dit hele jaar heen en weer gereist (2 uur heen en 2 uur terug) en krijg pas over een paar weken de sleutels van m'n kamer.... Je zou eens bij idealis hulp kunnen vragen, hun goedkoopste kamers zijn 215 euro en als je je schoonmaak taken (algemene ruimten) uitvoert krijg je 15 euro per maand terug. Idealis is wel enkel voor studenten van de wageningen uni en enkele scholen in ede maar je kan het altijd proberen.

verder kamernet.nl

en ja ook ik vind de reiskosten van het ov meevallen (van dat gespaarde geld kan ze prima die 170 euro p/maand betalen), ik krijg volgend jaar ook geen stufi meer, dus dat wordt alles zelf betalen. Hebben jullie helemaal geen geld opzij gezet voor de kinderen??
@ Gurla, buiten wageningen (renkum etc.) is zelfs duurder dan wageningen! tegenwoordig schijnt het normaal te zijn om 400 euro te vragen en normale kamers beginnen al bij 300 euro... ik had het eerlijk gezegd nooit verwacht van zo'n klein plekje, ik dacht ooh dat wordt makkelijk een kamer van 250 euro..... wat had ik het mis zeg!
Lijkt me toch verstandiger om de HAVO te laten afmaken. Zeker als je dochter nogeen HBO opleiding wil gaan. Anders is het een lastige omweg.

Verder vind ik het ontzettend sneu dat jullie dochter niet kan gaan studeren en zelf nu al geld opzij moet gaan zetten om dit te kunnen realiseren. Dat mensen daar niet bij stilstaan als ze aan kinderen beginnen, kan het me niet voorstellen! Je spaart toch geld voor hun studie. Maar goed dat is achteraf.
@ leyla88 De prijzen zijn inderdaad sterk gestegen de afgelopen jaren. Er is zo'n 5 aar geleden een grote studentenflat gesloopt om leegstand tegen te gaan. Met stijgende studenten aantallen heeft dit niet zo''n fijne uitwerking gehad op de prijzen. Het zal niet meevallen om iets onder 250 te vinden maar het is er echt wel hoor. Ken genoeg mensen zowel in als buiten wageningen. Alleen het is snel weg en veel gaat via het circuit.
quote:Karen24 schreef op 28 maart 2011 @ 12:39:

Lijkt me toch verstandiger om de HAVO te laten afmaken. Zeker als je dochter nogeen HBO opleiding wil gaan. Anders is het een lastige omweg.

Verder vind ik het ontzettend sneu dat jullie dochter niet kan gaan studeren en zelf nu al geld opzij moet gaan zetten om dit te kunnen realiseren. Dat mensen daar niet bij stilstaan als ze aan kinderen beginnen, kan het me niet voorstellen! Je spaart toch geld voor hun studie. Maar goed dat is achteraf.Oei, wat een verwende reactie zeg. Soms loopt het in het leven niet zo als je graag zou willen voor je kinderen. Bovendien is er niets mis mee om je eigen schoolgeld bij elkaar te verdienen. Ik heb twee zwagers die aan de uni hebben gestudeerd en hun volledige studie (en op kamers wonen) zelf hebben betaald. Het kan wel hoor. Ik heb een spaarrekening geopend voor mijn zoon voor zijn studie, maar weet op dit moment ook niet of ik dat nog 16 jaar kan opbrengen. Wie weet gebeurd er wel iets waardoor ik niet meer kan werken o.i.d.
quote:Karen24 schreef op 28 maart 2011 @ 12:39:

Verder vind ik het ontzettend sneu dat jullie dochter niet kan gaan studeren en zelf nu al geld opzij moet gaan zetten om dit te kunnen realiseren. Dat mensen daar niet bij stilstaan als ze aan kinderen beginnen, kan het me niet voorstellen! Je spaart toch geld voor hun studie. Maar goed dat is achteraf.Wat een kureactie! Ik heb ook altijd mijn eigen studie betaald, maar ik hou echt niet minder van mijn ouders hoor! En daarbij, kun jij in iedereen zijn of haar portemonnee kijken?
Misschien niet heel handig geformuleerd, maar het meisje is 17, nog geen 18. Ik vind het sneu voor haar dat haar ouders dit niet kunnen betalen. Ze is dus nog niet meerderjarige en zelf nog verantwoordelijk dat bedoel ik dus.

Kijk normaal als je gaat studeren aan het hbo/wo krijg je stufi en dan kun je het eventueel met lening zelf bolwerken indien nodig. Maar voor een 17! Jarige vind ik dit teveel verantwoordelijkheid, dat je op je 16e moet sparen voor je opleiding vind heel erg rigoreus, op die leeftijd werk je om te kunnen stappen/vakanties etc. Het arme kind verdient ongeveer 4 euro per uur, dan kun je toch niet meer verwachten.
@ossiepossie: goed gepuzzeld

@karen24: ten eerste: lees de OPWij kunnen het niet/amper betalen. Dus we kunnen wel duidelijk iets betalen.

En ten tweede: het arme kind wil per sé deze opleiding volgen, dan zal ze er voor moeten werken ook. Daar wordt ze zelfstandig van. En dat zal ze dus ook nodig hebben.

Dus ik heb weinig aan je reactie. Sommige mensen hebben het nou eenmaal niet zo ruim.

@guria: bedankt voor de tips, daar heb ik zeker wat aan. Ja ze heeft zichzelf gelijk ingeschreven bij idealis. Maar de eerstejaars studenten/scholieren mogen pas vanaf 1 juli reageren op een kamer, heb ik begrepen.
ik ben het ook eens met Karen24 moet ik zeggen... ik kan er gewoon niet met m'n hoofd bij dat je niet elke maand gewoon 50 gulden/euro hebt weggelegd tijdens haar leven. Ik weet natuurlijk niet hoe jullie budget eruitziet maar dan maar iets minder speelgoed/zuiniger eten gekocht hebben tijdens haar kinderjaren zodat je iig p/maand 50 euro kon opzijleggen, dan had ze nu voldoende geld gehad om op kamers te gaan. al was het maar 25 gulden/euro.

maar stel ze zou stufi krijgen, dan krijgt ze volgens mij een aanvullende beurs waar ze prima van rond kan komen.

maar waarom ik schrijf is het volgende, ik sta al sinds feb 2010 ingeschreven bij idealis en ik kreeg pas vorige maand een kamer.... iedereen die ingeschreven staat die ik ken heeft wel een jaar of zo moeten wachten. Dus ik zou daar niet zo hard op rekenen.
Ik bedoel het ook niet aanvallend, het is alleen echt heel vervelend voor je dochter. Misschien kun je meer gaan werken tot je dochter 18 is en wel Stufi krijgt?

Ik weet niet waar julie wonen, maar is het een optie dat een van jullie haar naar het dichtsbijzijnde station brengen en dat ze het met OV doet?
quote:leyla88 schreef op 30 maart 2011 @ 11:01:

ik ben het ook eens met Karen24 moet ik zeggen... ik kan er gewoon niet met m'n hoofd bij dat je niet elke maand gewoon 50 gulden/euro hebt weggelegd tijdens haar leven. Ik weet natuurlijk niet hoe jullie budget eruitziet maar dan maar iets minder speelgoed/zuiniger eten gekocht hebben tijdens haar kinderjaren zodat je iig p/maand 50 euro kon opzijleggen, dan had ze nu voldoende geld gehad om op kamers te gaan. al was het maar 25 gulden/euro.

maar stel ze zou stufi krijgen, dan krijgt ze volgens mij een aanvullende beurs waar ze prima van rond kan komen.

maar waarom ik schrijf is het volgende, ik sta al sinds feb 2010 ingeschreven bij idealis en ik kreeg pas vorige maand een kamer.... iedereen die ingeschreven staat die ik ken heeft wel een jaar of zo moeten wachten. Dus ik zou daar niet zo hard op rekenen.rondkomen van alleen je stufi? Dacht het niet..
Ik denk dat het er ook vanaf hangt hoeveel aanvullende beurs je krijgt en wat je lasten zijn?

Ik kreeg rond de 500 euro, en OV, en ik had een bijbaan (wat kon naast mijn studie) en verdiende daar zo'n 400 euro per maand mee. Dan ging het wel.
quote:Nicky40 schreef op 21 maart 2011 @ 12:01:

[...]

Ik begrijp haar volkomen. In principe had ze dit jaar op die opleiding kunnen zitten (als ze het eerder had geweten).

Dus dit jaar is ze kwijt, en dan zou ze nog een jaar havo moeten doen voor een opleiding waarvoor je vmbo-t nodig hebt.

Dan zou ze 2 jaar 'weggooien'.

Komt daarbij ook nog dat ze dan in een klas komt waar de meesten 16 zijn, en zij 2 jaar ouder? Lijkt me in principe ook niet erg fijn.

Ik was bij mijn tweede mbo-opleiding ook 18 toen ik begon en daar had ik weinig last van Een klasgenoot was toen hij begon zelfs al een jaar of 24.

En op het hbo was een vrouw van 40+ (hoe oud precies heeft ze nooit willen zeggen ) dus 2 jaar valt best mee.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
quote:yellowlove schreef op 30 maart 2011 @ 16:40:

Ik denk dat het er ook vanaf hangt hoeveel aanvullende beurs je krijgt en wat je lasten zijn?

Ik kreeg rond de 500 euro, en OV, en ik had een bijbaan (wat kon naast mijn studie) en verdiende daar zo'n 400 euro per maand mee. Dan ging het wel.Dat is mijn situatie ook ongeveer en dan kan het ja. Maar met alleen die 500 kom je er niet. Dat is bij mij net de huur, telefoon, verzekering en nog wat maandelijkse dingetjes. Eten, kleding, etc moet betaald worden van wat ik bijverdien.
Daarbij had TO's dochter nu helemaal niet een jaar op de opleiding kunnen zitten als ze het eerder had geweten: daar had ze dan geen geld voor gehad.
Ruza, als ze erbij werkt zal het makkelijker zijn, tenminste ten op zichte van niks krijgen.

Ik weet zelf niet hoe lastig het is om rond te komen tijdens je studie zonder hulp van je ouders, dus alle respect voor mensen die dat moeten en het lukt!

Ps havo is toch nooit weggegooid? Misschien kan ze volwassen onderwijs s avonds doen en overdag dan werken om te sparen voor de mbo opleiding voor over 2 jaar danwel hbo als dat dat op moment dat wil. Dan doet relevante werkevaring op en weet ze of het echt wil!
Moet ze er dus wel bij werken! Ik heb op het WO weinig contacturen en kan er zo nog 2 a 3 dagen bij werken. Kan zij dat straks ook op het MBO? Allemaal dingen waar TO naar mijn mening nog even goed over na moet denken.
Als iemand geen HAVO wil doen dan is het zo.Iemand ongemotiveerd een opleiding laten doen die dat toch niet wil wordt niks,dat is weggegooid geld.

Laat je kind gewoon dat volgen wat haar leuk lijkt,motivatie is het belangrijkste.Dat heb ik wel bij mijn zoon gemerkt.
quote:Nicky40 schreef op 21 maart 2011 @ 13:30:

UCchick1990: ze wil in Wageningen gaan studeren (correctie: opleiding volgen ).

De kamerprijzen liggen ook rond de 300+ euro en ze heeft zich al ingeschreven bij allerlei sites.

Als ze in Wageningen wil gaan studeren, dan zou ze een fiets kunnen neerzetten in Ede. Dit is wel te fietsen naar Wageningen, ongeveer 30-40minuten.

Ook zou ik je aanraden om haar zo snel mogelijk in de schrijven bij idealis, want er zijn veel meer studenten dan kamer....
quote:plops schreef op 22 maart 2011 @ 18:03:

Ik begrijp trouwens één ding even niet. Wageningen heeft een station, waarom moet ze dan in hemelsnaam nog 45 minuten met de bus als ze al 2 treinen heeft gehad?Dat is station Ede-Wageningen. En dan sta je dus in Ede. Om in Wageningen te komen moet je nog een minuut of 20 met de bus of een stukje fietsen...
TO: Wil ze echt geen havo meer doen? Want zoals al geopperd is, dan lijkt me dat op dit moment praktischer. En ze kan dan na de Havo meteen doorstromen naar het HBO, dus dan is het niet weggegooid.

Vroeger heb ik zo'n soort situatie gehad. Ik heb eerst nog een jaartje VWO gedaan en ben toen naar het HBO gegaan.

En anders is het misschien een optie om in Ede, Arnhem of Utrecht te gaan wonen? Vanuit Arnhem/Utrecht duurt het ongeveer een uur om in Wageningen te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven