Werk & Studie alle pijlers

studiefinanciering 17-jarige?

21-03-2011 09:15 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

ik zit met een (financieel) probleempje.

Jongste dochter van 17 wil komend schooljaar gaan studeren op een (MBO) school hier ver vandaan. Met het openbaar vervoer is het niet te doen, dus zal ze op kamer moeten.

Allemaal leuk en aardig, maar wij kunnen dat niet/amper betalen en ik gun het haar zo vreselijk. Er moet een oplossing komen.

Iemand enig idee of daar speciale regelingen voor zijn?

Want ik weet wel dat je tot je 18e geen studiefinanciering krijgt als je het MBO volgt en ook geen OV.
Misschien is het een idee om de trip eens te maken met het OV en te kijken hoe dat bevalt en waar de obstakels liggen.

9292OV geeft wel vaker een nogal wonderlijk advies.
@plops. OV begint eigenlijk gelijk al verkeerd. De eerste bus rijdt hier al te laat weg.

Heb dus net gekeken op al die sites.

Eén ding is zeker, er moet veel overgestapt worden, welke route ze ook zou mogen nemen.

Nou, OV gaat het echt niet worden. Daar ben ik wel achter.
Hallo,

Ik lees even mee en heb nu ook wel een idee welke richting ze op wil als het in Ede-Wageningen is. Is ze al op de school wezen kijken? Dan kan je ook kijken hoe het is met de 'woningnood' daar en uiteindelijk een betere inschatting maken van de kosten. En zoals Plops zegt, je weet dan meteen hoe de route/reistijd bevalt.

En hebben jullie het ook al over de consequenties gehad van haar grote droom? Is ze er al helemaal klaar voor om naast het leren ook de boodschappen en de schoonmaak te moeten doen? En koken? En dat ze met een klein budget niet echt de mogelijkheden heeft om nog veel leuke dingen te doen? Dat ze uit een dorp in een (drukke) omgeving komt waar ze niemand/weinig mensen kent...

Ik kan niet inschatten hoe jouw dochter is. Maar over sommige zaken denk je als jongere nog niet na.

Veel succes er in ieder geval mee!
Wat ik ook wel bijzonder vindt en voor mijn eigen kind een te groot risico vindt, is dat zowel deze MBO-opleiding als de HBO-opleiding die eventueel daarna volgt, een prestatiebeurs is. Bij het niet afronden van de studies krijgt je dochter dus een flinke schuld. Datzelfde geldt voor het geld dat ze leent naast haar basis- en aanvullende beurs en zo te zien moet ze meer lenen dan dat want er is nu weinig financiële armslag en op kamers is echt duurder dan die maximaal ¤ 300,- per maand die ze aan beurs gaat krijgen.

Ik vind dat flinke financiële risico's waarbij je in ieder geval je kind moet helpen die af te wegen. Mijn dochter blijft om die reden na haar havo-examen dit jaar nog een jaartje of twee thuis wonen tot ze weet dat ze het wel gaat redden met die studie. En om dezelfde reden is een opleiding die haar ook heel leuk leek maar veel verder weg is, afgevallen.

Verder helemaal eens met Runaway hierboven. Hoe goed zijn de consequenties van dit alles ingeschat?
Als je meerdere opleidingen leuk vindt dan kan je kiezen.Maar mijn zoon wilde maar 1 richting uit.Dus er was geen keus.

Als hij niet was toegelaten had hij met een groot probleem gezeten want wat dan.

Als je dochter 1 droom heeft wat ze wil gaan doen en daar heel gemotiveerd voor is dan ga ervoor.Bekijk alle mogelijkheden hoe het gerealiseerd kan worden.Er valt overal wel een mouw aan te passen.
Nicky: heb je het financiele plaatje al met je dochter kunnen bespreken?
Idd. Hoeveel spaart je dochter? Lijkt me vraag 1.
quote:ElleMichelle schreef op 23 maart 2011 @ 09:59:

Als je dochter 1 droom heeft wat ze wil gaan doen en daar heel gemotiveerd voor is dan ga ervoor.Bekijk alle mogelijkheden hoe het gerealiseerd kan worden.Er valt overal wel een mouw aan te passen.Vind ik ook, je moet je droom najagen, maar de route die de dochter van TO heeft uitgestippeld naar die droom hoeft natuurlijk niet op dit moment de meest optimale route zijn, er kan ook een andere route naar de droom zijn. En gestopt met de HAVO, perse deze MBO opleiding verder weg, op kamers op dr 17e en dan naar een nog niet nader gespecifeerde HBO opleiding lijkt me een lastige route. Ik zou igg goed uitzoeken of de droom wel echt de droom is. Is de overstap MBO- HBO opleiding bijv echt goed te doen.
Ik snap dat je dochter die bepaalde MBO-opleiding wil gaan doen, maar als het haar doel is om na de MBO-opleiding meteen door te stomen naar een HBO-opleiding - en daarna ook in dat veld en op dat HBO niveau te gaan werken neem ik aan, dan snap ik echt niet waarom jullie deze enorm moeilijke en kostbare omweg nemen, terwijl ze nu nota bene nog met 2 jaar de HAVO kan afmaken, en dan gewoon gelijk door kan naar een HBO-opleiding met stufi. Ik vind het niet slim en totaal onlogisch, en zonde van de enorme moeite en kosten die jullie nu moeten gaan maken.
@ElleMichelle: hier ook inderdaad een dochter die per sé die opleiding wil gaan volgen. Ze is en blijft nog steeds super gemotiveerd en dat vind ik heel wat waard.

@runaway: ik vind mijn dochter zeer zelfstandig. Boodschappen doen en koken dat doet ze regelmatig. En straks voor haarzelf zal ze het waarschijnlijk nog een sport vinden ook om met weinig geld toch iets lekkers op tafel te kunnen zetten voor haarzelf. Ze weet ook dat kabouters niet bestaan, dus zal ze zelf moeten poetsen. (of niet).

@supersoulfighter: zoals ik in de OP zei: we kunnen het haast niet betalen. Maar we vinden wel een manier.

@borderwalk: het lijkt nu net of ze gewoon maar met havo is gestopt. Maar dat is niet zo. Ze heeft met heel mooie cijfers haar vmbo-t diploma gehaald. Dus dat diploma heeft ze mooi op zak. Ze is dus nu aan het werken bij een bedrijf waar ze straks voor wil leren en nog steeds enthousiast. En ik vind dat toch heel knap voor een (nu nog) 16-jarige.

Het is nog niet zeker dat ze hierna per sé HBO wil doen. Dat is van later zorg. Als ze deze opleiding afmaakt heeft ze een heel mooi diploma binnen.

Voor ons is dit een totaal logische keuze.

Ik ken mijn dochter als geen ander. Ze zou het absoluut niet naar haar zin hebben op die havo.

Maar okay.... haha dit topic is een eigen leven gaan leiden.

Ik wilde weten of er regelingen of andere dingen zijn voor MBO scholieren (ik durf het woord student niet meer in mijn mond te nemen ).

Inmiddels al wel heel wat nuttige tips gehad van deze en gene, dank jullie.
Heel veel succes voor jou en je dochter! Ik hoop dat ze haar dromen waar kan maken.
Thanks Yellowlove! Ik heb er alle vertrouwen in.
quote:Nicky40 schreef op 21 maart 2011 @ 13:27:

Joepie, en daarna heb ik nog twee kids

Je schrijft in je openingspost dat ze je je jongste dochter is, toch? Dus hoezo daarna nog 2 kinderen? En eerst was ze 17 en nu blijkt ze 16 te zijn..

In ieder geval, ik ben het met veel mensen eens: denk na over de consequenties van op kamers wonen op deze leeftijd. Ik het het idee dat je koste wat kost wilt dat je dochter deze opleiding gaat volgen, mooi dat je zoveel voor je dochter wilt realiseren. Maar ik heb het idee dat het wel lichtelijk geïdealiseerd wordt. Op kamers gaan met deze leeftijd is bijna geen optie, want tijdens het hospiteren zal de keuze snel gemaakt zijn als er ook een leuke student van een jaar of 20 een kamer zoekt. Zo werkt het nou eenmaal, studenten zitten niet te wachten op een scholier van 16 die aan het MBO studeert. Ze komt geen kroeg in en is waarschijnlijk ook al haar aandacht nodig voor haar studie. De leefwereld is totaal anders: daar waar studenten de kroeg in kruipen, zal dat voor jouw dochter niet gaan wegens haar leeftijd en het gebrek aan geld.

Leuk dat je hemel en aarde wilt bewegen voor je dochter, maar hou het realistisch. Straks is het schoolgeld betaald en kom je van een koude kermis thuis.
quote:ananasx schreef op 25 maart 2011 @ 11:50:

[...]

Je schrijft in je openingspost dat ze je je jongste dochter is, toch? Dus hoezo daarna nog 2 kinderen? En eerst was ze 17 en nu blijkt ze 16 te zijn.. Waarschijnlijk zijn de 2 jongere kinderen dan jongens, en is dit dus haar jongste dochter. En dochter is nu 16 en 17 als ze met de opleiding begint.
quote:ossiepossie schreef op 25 maart 2011 @ 13:31:

[...]

Waarschijnlijk zijn de 2 jongere kinderen dan jongens, en is dit dus haar jongste dochter. En dochter is nu 16 en 17 als ze met de opleiding begint. zo had ik hem nog niet bekeken, wel van die dochter van 16 overigens.. maar 't is wat handiger als dat in de openingspost staat.
Het is niet waar dat havo-hbo beter is dan mbo-hbo. Juist niet zelfs. Vaak rollen mbo-ers er veel makkelijker doorheen omdat ze al ervaring opgedaan hebben en ouder zijn.
Same here, ik kom ook van het mbo en zit nu op het hbo, ik heb zonder ook maar één herkansing in een half jaar (zit in verkorte opleiding, dus alle kut propedeusevakken zitten in half jaar gepropt) mijn P weten te halen. Dus het is een vooroordeel dat het makkelijker is als ze van de havo komt.
In Wageningen is het niet zo makkelijk om een kamer te vinden. Zeker van september tot maart niet. Je kunt niet denken 'dat dat wel gaat lukken' want bij veel mensen duurt het maanden voordat het lukt.

Of ze moet bereid zijn ook in Ede te zoeken, weet niet hoe het daar is.
quote:Moonlight82 schreef op 25 maart 2011 @ 18:40:

In Wageningen is het niet zo makkelijk om een kamer te vinden. Zeker van september tot maart niet. Je kunt niet denken 'dat dat wel gaat lukken' want bij veel mensen duurt het maanden voordat het lukt.

Of ze moet bereid zijn ook in Ede te zoeken, weet niet hoe het daar is.Of in utrecht, maar zit je nog een heeeele tijd in de bus voordat je in Wageningen bent.
quote:Nicky40 schreef op 23 maart 2011 @ 19:47:

@runaway: ik vind mijn dochter zeer zelfstandig. Boodschappen doen en koken dat doet ze regelmatig. En straks voor haarzelf zal ze het waarschijnlijk nog een sport vinden ook om met weinig geld toch iets lekkers op tafel te kunnen zetten voor haarzelf. Ze weet ook dat kabouters niet bestaan, dus zal ze zelf moeten poetsen. (of niet).

.En dat ze die 3 dingen kan betekent dat ze zelfstandig genoeg is om in zo'n moeilijke financiele situatie en zo jong op zichzelf te gaan wonen? Ik kon die dingen namelijk al toen ik 13 was. Ik heb nu ongeveer 800 euro per maand te besteden als student. En dan red je het wel hoor, maar als er onverwachte uitgaven zijn zit je al met een probleem(namelijk: verrek, de maand is 5 dagen te lang en mijn koelkast is leeg). Dus ze zal er een hele taak aan hebben het te redden want ik kan me niet voorstellen dat jouw dochter volgend jaar 800 pm te besteden gaat hebben.

[...]

Je schrijft in je openingspost dat ze je je jongste dochter is, toch? Dus hoezo daarna nog 2 kinderen? En eerst was ze 17 en nu blijkt ze 16 te zijn..

In ieder geval, ik ben het met veel mensen eens: denk na over de consequenties van op kamers wonen op deze leeftijd. Ik het het idee dat je koste wat kost wilt dat je dochter deze opleiding gaat volgen, mooi dat je zoveel voor je dochter wilt realiseren. Maar ik heb het idee dat het wel lichtelijk geïdealiseerd wordt. Op kamers gaan met deze leeftijd is bijna geen optie, want tijdens het hospiteren zal de keuze snel gemaakt zijn als er ook een leuke student van een jaar of 20 een kamer zoekt. Zo werkt het nou eenmaal, studenten zitten niet te wachten op een scholier van 16 die aan het MBO studeert. Ze komt geen kroeg in en is waarschijnlijk ook al haar aandacht nodig voor haar studie. De leefwereld is totaal anders: daar waar studenten de kroeg in kruipen, zal dat voor jouw dochter niet gaan wegens haar leeftijd en het gebrek aan geld.

Leuk dat je hemel en aarde wilt bewegen voor je dochter, maar hou het realistisch. Straks is het schoolgeld betaald en kom je van een koude kermis thuis.Niet alle studenten zitten in de kroeg he! Voor ons zou het meer zijn dat we met iemand van 16 niet echt een diepgaand gesprek kunnen voeren door gebrek aan ervaring, maar ook dat een MBO opleiding wel even wat anders is dan wat wij doen en je dus gewoon een heel stuk minder met zo'n persoon kunt.
quote:Ruza schreef op 25 maart 2011 @ 18:50:

[...]

Niet alle studenten zitten in de kroeg he! Voor ons zou het meer zijn dat we met iemand van 16 niet echt een diepgaand gesprek kunnen voeren door gebrek aan ervaring, maar ook dat een MBO opleiding wel even wat anders is dan wat wij doen en je dus gewoon een heel stuk minder met zo'n persoon kunt.Oké, niet alle studenten, maar het grote gros toch wel. En als ze niet in de kroeg hangen hebben ze in ieder geval toch wel veel kennissen van de universiteit of van het HBO. In Zwolle is dat in ieder geval wel, je kent allemaal mensen van dezelfde school en je trekt naar elkaar toe, dat is gewoon niet zo als je op het MBO zit. En inderdaad, het niveau is anders. Ik dacht altijd dat het gelul was, maar het steekt gewoon anders in elkaar, er heerst een andere mentaliteit. Maar wie weet gaat het ook wel goed, maar denk zelf goed na voordat je haar op kamers stuurt.
quote:plops schreef op 21 maart 2011 @ 09:26:

Friia, zoals gezegd, het geldt ook voor HBO en Uni. Ik kon op m'n kop gaan staan maar ik kreeg niks!Dan moet je gewoon op je benen blijven staan ;), want ik werd pas in april 18 en ik kreeg gewoon stufi. Maar dat was HBO en geen MBO...

Leuk dat je hemel en aarde wilt bewegen voor je dochter, maar hou het realistisch. Straks is het schoolgeld betaald en kom je van een koude kermis thuis.Ik was anders ook pas net 17 toen ik op kamers ging (ben inmiddels bijna 24 en heb netjes mijn studie binnen de 4 jaar gehaald ook al tijgerde ik zo nu en dan de kroeg door. Is niet gek op die leeftijd in die levensfase lijkt me zo). Bij mij ging het prima. Natuurlijk geldt niet voor iedereen hetzelfde. Maar mijn ouders hadden me prima klaargestoomd voor een semi-zelfstandig leventje. Want stiekem leef je echt niet zo zelfstandig als je op kamers gaat. Papa en mama zijn snel genoeg gevonden.
Oja, en het gros van de studenten zit niet eens op kamers... (sorry voor 3 posts achter elkaar).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven