Werk & Studie alle pijlers

Te laat komen bij clienten.

26-09-2018 21:42 66 berichten
Ik kom meestal gewoon op tijd, vaak zelfs te vroeg omdat ik niet graag te laat kom. Nu is het echter zo dat de planning gewoon geen rekening lijkt te houden met reistijden van client A. naar B. waardoor je soms dus net te laat komt omdat je niet bekent bent in het dorp/buurt en dus even moet zoeken omdat Google Maps soms ook niet echt betrouwbaar is.
Ik voel me dan altijd zo rot tegenover clienten omdat ik te laat ben terwijl de client het vaak ook geen punt vind als ik max. 10 minuutjes te laat ben en aangeef waarom ik wat later ben en ook gewoon wat langer blijf. Heb ook een keer gehad dat iemand na 4 minuten al kantoor ging bellen waar ik bleef terwijl ik in de straat even aan het uitzoeken was welke flat ik nu precies moest hebben want Google Maps had de verkeerde aangegeven.

Ik vraag me af hoe anderen hiermee omgaan als dingen net iets te strak gepland zijn waardoor je te laat komt. Bel je dan bij voorbaat al op dat je later bent (mits je een telefoonnummer hebt), bel je pas als je meer dan x minuten te laat gaat komen of geef je niks aan en maak je excuses als je er bent?
ninanoname schreef:
27-09-2018 11:18
Herkenbaar! Want als ik om 2 uur kom krijg ik thee met een chocolaatje, maar als ik er om 3 ben is het koffietijd en daar hoort een koekje bij en de koektrommel is bijna leeg, dus ze willen het wel weten. Anders moeten er nog snel boodschappen gehaald worden. Want ojee, welk drama treft ons wanneer er een chocolaatje bij de koffie komt, of niets!
Dat is het bij mijn ouders niet eens, want ze hebben altijd van alles in huis. Het is gewoon het willen weten waar ze aan toe zijn.

Ik denk misschien dat de cliënten van TO ook wat ouder zijn.
Nitflex schreef:
27-09-2018 11:12
Dit is zo waar. Mijn ouders zijn al ouder en ze worden er niet flexibeler op, zeg maar. Dus ze klampen zich heel erg vast aan afgesproken tijden en ze raken gespannen als dingen anders lopen. Ook als er geen gevolgen zijn.

Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik in de middag langs kom, dan willen ze echt weten hoe laat dan. Terwijl ze nergens heen gaan en het gewoon op de koffie is, dus niet met eten koken enzo.
In principe heb je gelijk, toch vind ik deze opmerking getuigen van weinig inlevingsvermogen in punctueel mensen. Ik vind het erg prettig als mensen op tijd zijn, iets met respect vind ik dat. Bovendien zou ik het niet waarderen als een ander voor mij bepaalt 'dat iets toch geen gevolgen heeft'.
Ik word onrustig van vage afspraken als 'ergens in de middag '. Dat is niet erg flexibel, dat is zo, maar waarom zou ik me dan moeten aanpassen aan iemand die niet op tijd kan komen? Dan zou ik zeggen, doe beide water bij de wijn en spreek af tussen twee en drie.
Door dit topic ben ik gaan inzien dat ik het wat meer los zou moeten laten en er niet zo'n groot ding van moet maken. Dat het niet erg is om een keer iets te laat te komen en als het veel te laat wordt naar mijn idee toch even bellen enzo.

Zelf vind ik het ook vervelend als iemand zegt: "Ik kom vanmiddag wel even". Ik heb liever dat men zegt "Ik kom rond 3 uur maar het kan ook half 4 worden". Niet dat ik echt klaar ga zitten maar dan weet ik hoe lang ik nog m'n eigen ding kan doen en voor hoe laat ik me aan moet kleden bijvoorbeeld. Half 1 of half 5 is nogal een verschil maar beide middag.

En ik zal die app er eens opzetten, kijken of ik die fijner vind.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
27-09-2018 16:46
In principe heb je gelijk, toch vind ik deze opmerking getuigen van weinig inlevingsvermogen in punctueel mensen. Ik vind het erg prettig als mensen op tijd zijn, iets met respect vind ik dat. Bovendien zou ik het niet waarderen als een ander voor mij bepaalt 'dat iets toch geen gevolgen heeft'.
Ik word onrustig van vage afspraken als 'ergens in de middag '. Dat is niet erg flexibel, dat is zo, maar waarom zou ik me dan moeten aanpassen aan iemand die niet op tijd kan komen? Dan zou ik zeggen, doe beide water bij de wijn en spreek af tussen twee en drie.
100% mee eens.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Jufjoke schreef:
O nee 'ergens in de middag' zou ik ook niet zo waarderen. Ook al heb ik niets te doen, ik zit dan gewoon niet relaxed in mijn huis zeg maar. Stipt om twee uur komen hoeft van mij echt niet, maar een beetje een richtlijn zou ik ook wel waarderen.
Ik werk in de thuiszorg. Planning kan weinig tot geen rekening houden met reistijd, want wie betaald dat? Cliënt betaald alleen de zorg.
Als ik efficiënt werk, hou ik tijd zat over om naar de volgende cliënt te rijden (let wel: is in 1 kleine stad). Een goede planner, die maakt ook een route waar de cliënten logisch op elkaar volgen/dicht bij elkaar wonen.

Verder horen de cliënten ingelicht te worden dat de zorg een halfuur speling kan hebben wegens calamiteiten. Indien dit uitloop is het natuurlijk netjes even te bellen.
Veel van mijn cliënten hebben er weinig problemen mee als we wat later zijn.
Je werkt in de zorg met mensen, dat is niet geautomatiseerd..het kan nou eenmaal uitlopen door gesprekken/zorg.
Jufjoke schreef:
off topic
Omdat ik weet dat mijn ouders zo zijn, zie ik er dus vaak helemaal vanaf om langs te gaan. Ik word bij voorbaat al chagerijnig als ik in mijn weekend of na mijn werk dingen moet op bepaalde tijden. Vroeger probeerde ik daar nog wel in mee te gaan, maar dat heb ik opgegeven. Tussen 2 en 3 wordt bij mij zo half 4, en dan zijn we nog verder van huis, want dan ben ik te laat. Dus ik spreek nu helemaal niets meer af. Ik bel liever spontaan en vraag of ze het leuk vinden als ik kom. Dat bevalt veel beter, dan is het een soort onverwachte verrassing die juist de dag breekt in plaats dat ze in spanning afwachten wanneer hun dochter later dan afgesproken komt binnenwandelen.

Omgekeerd kunnen ze mij op elk moment onverwachts bellen voor hulp met iets, ik kan altijd. Bij mij punctuele en gestructureerde broers en zussen met hun geplande levens hoef je daar niet mee aan te komen.

Wat betreft vrienden heb ik alle punctuele mensen er al uitgefilterd, iedereen met wie ik omga is ook slordig met tijd. En op werk hoeft het bij mij gelukkig ook niet zo precies. Mijn leven is nu veel ontspannener, maar het heeft jaren geduurd, ergens leeft er toch het idee dat je zou moeten nastreven om op tijd te komen en mensen koppelen het ook aan respect. Maar daar kan ik weinig mee, in Latijnse landen waar men losjes met tijd om gaat is er niet minder respect. Kortom, ik ontwijk punctuele mensen echt actief.
Nitflex schreef:
28-09-2018 06:33
off topic
Omdat ik weet dat mijn ouders zo zijn, zie ik er dus vaak helemaal vanaf om langs te gaan. Ik word bij voorbaat al chagerijnig als ik in mijn weekend of na mijn werk dingen moet op bepaalde tijden. Vroeger probeerde ik daar nog wel in mee te gaan, maar dat heb ik opgegeven. Tussen 2 en 3 wordt bij mij zo half 4, en dan zijn we nog verder van huis, want dan ben ik te laat. Dus ik spreek nu helemaal niets meer af. Ik bel liever spontaan en vraag of ze het leuk vinden als ik kom. Dat bevalt veel beter, dan is het een soort onverwachte verrassing die juist de dag breekt in plaats dat ze in spanning afwachten wanneer hun dochter later dan afgesproken komt binnenwandelen.

Omgekeerd kunnen ze mij op elk moment onverwachts bellen voor hulp met iets, ik kan altijd. Bij mij punctuele en gestructureerde broers en zussen met hun geplande levens hoef je daar niet mee aan te komen.

Wat betreft vrienden heb ik alle punctuele mensen er al uitgefilterd, iedereen met wie ik omga is ook slordig met tijd. En op werk hoeft het bij mij gelukkig ook niet zo precies. Mijn leven is nu veel ontspannener, maar het heeft jaren geduurd, ergens leeft er toch het idee dat je zou moeten nastreven om op tijd te komen en mensen koppelen het ook aan respect. Maar daar kan ik weinig mee, in Latijnse landen waar men losjes met tijd om gaat is er niet minder respect. Kortom, ik ontwijk punctuele mensen echt actief.
Ik snap je uitleg heel goed. Stiekem ben ik daar zelfs een beetje jaloers op, die flexibele instelling. Maar ik kan het niet. Gek eigenlijk, dat de aard van het beestje zo moeilijk te veranderen is.
Liv8 schreef:
27-09-2018 18:20
O nee 'ergens in de middag' zou ik ook niet zo waarderen. Ook al heb ik niets te doen, ik zit dan gewoon niet relaxed in mijn huis zeg maar. Stipt om twee uur komen hoeft van mij echt niet, maar een beetje een richtlijn zou ik ook wel waarderen.
Dat is hier echt precies hetzelfde.
Jufjoke schreef:
28-09-2018 07:46
Ik snap je uitleg heel goed. Stiekem ben ik daar zelfs een beetje jaloers op, die flexibele instelling. Maar ik kan het niet. Gek eigenlijk, dat de aard van het beestje zo moeilijk te veranderen is.
Ja, ik vecht er ook niet meer tegen.

Maar ik vermoed dat TO dus met mensen zoals mijn ouders te maken heeft, dus ik snap heel goed hoe die cliënten erin staan. Maar het blijft mensenwerk en dingen lopen soms uit.
To ik doe het zelfde werk en als ik zie dat de planning te strak is meld ik dat bij de planner dan regelt die maar dat ik meer speling krijg. Als het structureel is dat de planning te strak is.
Overmachts situaties daar gelaten. Stond van de week met een lekker band dan bel ik client op en regel ik het zo nog nooit problemen mee gehad.
Liv8 schreef:
27-09-2018 18:20
O nee 'ergens in de middag' zou ik ook niet zo waarderen.
Ik ben al opzoek naar een nieuw CV-ketel-onderhoudsbedrijf omdat ik van deze slechts een tijdsindicatie krigj van
12-16.00 uur
Niet meer van deze tijd!
Herkenbaar en ik werk niet eens in de thuiszorg, maar in een woonzorgcentrum voor ouderen in de leefomgeving. Dat houdt in stukje schoomaakwerkzaameden bij cliënt op kamer, appartement, keuken, ontbijt, broodmaaltijd ‘s middags. Als ik eerst een kekendienst heb van half 12 tot half 3 en daarna naar de appartementen aan de overkant moet om daar dan nog 3 appartementen schoontemaken à 45 min per appartement en dan rond half 5/ kwart voor 5 weer aan de overkant moet zijn om alles voor de broodmaaltijd klaar te zetten. Dan lukt dat niet. Al vaak aangegeven bij leidinggevende. Ze houden er geen rekening mee dat ik dingen moet ophalen, me moet verplaatsen en ook moet opruimen. En ik houdt dan nog niet eens pauze, wat eigenlijk tussen beide diensten we zou moeten. Maar waar ik helemaal geen tijd voor heb. Ik vindt dat als de cliënt 45 min schoonmaakmiddel heeft, je je daar ook aan moet houden en geen concessies moet gaan doen omdat voor jou 45 min teveel is. Binnenkort weer gesprek en dan laat ik mij wel weer gelden, blijf doordrammen😀. Verder is het werk echt leuk hoor.
Cinderella76 schreef:
28-09-2018 09:31
Herkenbaar en ik werk niet eens in de thuiszorg, maar in een woonzorgcentrum voor ouderen in de leefomgeving. Dat houdt in stukje schoomaakwerkzaameden bij cliënt op kamer, appartement, keuken, ontbijt, broodmaaltijd ‘s middags. Als ik eerst een kekendienst heb van half 12 tot half 3 en daarna naar de appartementen aan de overkant moet om daar dan nog 3 appartementen schoontemaken à 45 min per appartement en dan rond half 5/ kwart voor 5 weer aan de overkant moet zijn om alles voor de broodmaaltijd klaar te zetten. Dan lukt dat niet. Al vaak aangegeven bij leidinggevende. Ze houden er geen rekening mee dat ik dingen moet ophalen, me moet verplaatsen en ook moet opruimen. En ik houdt dan nog niet eens pauze, wat eigenlijk tussen beide diensten we zou moeten. Maar waar ik helemaal geen tijd voor heb. Ik vindt dat als de cliënt 45 min schoonmaakmiddel heeft, je je daar ook aan moet houden en geen concessies moet gaan doen omdat voor jou 45 min teveel is. Binnenkort weer gesprek en dan laat ik mij wel weer gelden, blijf doordrammen😀. Verder is het werk echt leuk hoor.
Ik lees schoonmaakmiddel, maar ik bedoel schoonmaaktijd😀
Gelukkig heb ik geen 'cliënten' of 'patiënten' waar ik op tijd moet komen, maar ik probeer mij wel aan afspraken te houden. Helaas is het met het drukke verkeer in de randstad en mijn beperkte inschattingsvermogen (hoeveel tijd ben ik kwijt aan vul maar in) vaak moeilijk om precies op een afgesproken tijd op de plaats van bestemming te zijn. Te vroeg komen (had tijd beter aan iets anders kunnen besteden) vind ik net als te laat komen (gaat van tijd relatie af) best wel vervelend, hoewel ik weet dat mensen me daar niet echt op afrekenen als het binnen een bepaalde marge blijft. Als ik te laat dreig te komen, dan probeer ik van te voren dat te laten weten.
Don't follow me. I'm lost too..
Jufjoke schreef:
26-09-2018 21:54
Ja, dat lijkt mij ook wel relevant.
Ik ben superpunctueel, ben echt heel stipt. Als ik ergens te laat ben, is daar een hele goede reden voor.
Ik ben op dat punt ook erg precies. Ik kom ook bijna nooit te laat (zelfs sneeuw en ijzel is zelfs nauwelijks een reden, omdat ik dan het OV pak). Soms eerder te vroeg. Mocht ik toch te laat zijn, app ik mijn leidinggevende van te voren. Ik zie van te voren dat ik het niet ga redden, en dan app ik. Op het werk sta ik bekend als "de man van de tijd".

Dat geldt niet alleen tegenover mijn baas, maar ook tegenover mijn vrienden. Die bel of app ik, als ik aan zie komen dat ik niet op tijd zal zijn.

Ik plan vaak een kwartier of een half uur extra boven op de door Google Maps geschatte reistijd. Dan moet ik altijd rustig kunnen nadenken of ik de juiste kant op loop. Vaak helpt dat. i.t.t. anderen, vind ik Google Maps wel betrouwbaar. Het helpt voor mij als ik van te voren het reisschema als agenda-items in de agenda stop. Ik kan ook zien wat de geschatte aankomsttijd is (wat soms live kan veranderen als het OV vertraagt).
World of Warcraft: Legion
lilalinda schreef:
27-09-2018 11:47
Mijn ouders ook (worden wij later ook zo???), die plannen als ze op vakantie gaan precies Waar ze Wat gaan lunchen & Hoe laat
Ik doe dat niet. Wel welk vliegtuig ik pak, en - in het land van bestemming - welke metro, plaatselijke trein of bus. Soms mislukt dat door vertraging, en dan verzin ik ter plekke wat anders.
Jufjoke schreef:
Volledig eens.

Laten we het eens omkeren. Ik ervaar dat als een levering van een zending. Dan zie ik via Track & Trace dat die ergens in de middag komt. Ik kan daar dan weinig mee. Het houdt in dat ik die middag thuis moet blijven. En zoveel uren wil ik van mijn werk geen vrij maken. Ik kan dan ook niet boodschappen doen of zo, want dan kan het zijn dat de koerier langskomt, toevallig op het moment dat ik weg ben voor boodschappen. Dat gaat dus niet werken.
hans66 schreef:
29-09-2018 04:07
Ik doe dat niet. Wel welk vliegtuig ik pak, en - in het land van bestemming - welke metro, plaatselijke trein of bus. Soms mislukt dat door vertraging, en dan verzin ik ter plekke wat anders.
Ik heb echt veel vluchten gemist in mijn leven. Maar het mooie is, er komt altijd wel weer een volgende vlucht, dus zelfs voor het vliegtuig haast ik me niet meer!
hans66 schreef:
29-09-2018 04:13
Volledig eens.

Laten we het eens omkeren. Ik ervaar dat als een levering van een zending. Dan zie ik via Track & Trace dat die ergens in de middag komt. Ik kan daar dan weinig mee. Het houdt in dat ik die middag thuis moet blijven. En zoveel uren wil ik van mijn werk geen vrij maken. Ik kan dan ook niet boodschappen doen of zo, want dan kan het zijn dat de koerier langskomt, toevallig op het moment dat ik weg ben voor boodschappen. Dat gaat dus niet werken.
Vaak raken mensen ook al geïrriteerd over zoiets terwijl ze helemaal de deur niet uit gingen. Voor de meeste mensen is tijd een principe-ding.

Ik laat zelf alles op werk bezorgen. Collega’s ook, maar die zijn dan de hele tijd met de track & trace in de weer? Waarom, de receptie neemt het toch aan.
Nitflex schreef:
28-09-2018 06:33
off topic

Ik begrijp niet hoe je zo kunt leven. Heb je misschien geen kinderen en/of werk waarin je met anderen te maken hebt?

Ik had ooit zo’n niet-punctuele in mijn omgeving. Totaal niet mee om te gaan, als je om 2 uur afsprak dan kwam die soms pas tegen vieren aan zetten. Tja, jammer dan, want ik heb meestal meerdere afspraken op een dag en dan kun je echt helemaal niets met zo iemand.
Nitflex schreef:
29-09-2018 07:23
Ik heb echt veel vluchten gemist in mijn leven. Maar het mooie is, er komt altijd wel weer een volgende vlucht, dus zelfs voor het vliegtuig haast ik me niet meer!
.
Uh huh. Zo makkelijk gaat dat niet. Of het kost je klauwen met geld.
Heb je geld teveel?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Poppy_del_Rio schreef:
29-09-2018 11:24
Ik begrijp niet hoe je zo kunt leven. Heb je misschien geen kinderen en/of werk waarin je met anderen te maken hebt?

Ik had ooit zo’n niet-punctuele in mijn omgeving. Totaal niet mee om te gaan, als je om 2 uur afsprak dan kwam die soms pas tegen vieren aan zetten. Tja, jammer dan, want ik heb meestal meerdere afspraken op een dag en dan kun je echt helemaal niets met zo iemand.
Ik heb ook nooit meerdere afspraken op een dag, dan voel ik me benauwd/beklemd. Maar als iemand onverwachts een feestje geeft of concertkaartjes over heeft kan ik dus altijd! Mijn agenda is blanco. Ik heb helemaal geen zin om precies tussen 2 en 4 met iemand af te spreken.

Heb idd geen kinderen, maar wel een hele drukke baan.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 29-09-2018 12:43
9.00% gewijzigd
|Courage| schreef:
29-09-2018 12:21
.
Uh huh. Zo makkelijk gaat dat niet. Of het kost je klauwen met geld.
Heb je geld teveel?
Dat valt dus echt reuze mee, ben bijvoorbeeld paar keer gratis omgeboekt.

Ik ga een topic over punctualiteit openen!
Ik denk dat het afhankelijk is van de afspraken die jullie maken met de clienten.
Hier wijkzorg, en als ik een intakegesprek of iets dergelijks plan, plan ik een ruime tijd in. Bijv.: tussen tien en twaalf, in plaats dat ik zeg eind van de ochtend.
Ik weet dat mijn werkzaamheden zich namelijk niet goed laten plannen. Zo kan ik bij de eerste afspraak makkelijk een half uur uitlopen, maar kan het ook zo zijn dat deze last-minute wordt afgezegd en ik dus een uur eerder ben. Als ik dan krappe tijden afspreek, kan ik de hele dag aan de telefoon hangen.
Zo ook bij de geplande zorg, we houden rekening met wenstijden maar geven aan hier niet altijd aan te kunnen voldoen. Dus: medicatie en steunkousen voor 10u zorg, wondzorg tussen 10-12u. Dat is misschien weleens lastig voor clienten, maar ik denk dat begrip van twee kanten moet komen. Dus begrip vanuit jou als medewerker dat je rekening houdt met iemands wenstijd en belt wanneer het echt afwijkt, maar ook begrip vanuit de client dat ons werk nu eenmaal veel onverwachtse werkzaamheden met zich meebrengt en we eenieder passende zorg willen leveren, wat dus kan resulteren dat iemand indien nodig een uur langer blijft, ook bij jou.
Een groot deel van de clienten kan daar goed mee omgaan, een deel ook niet.
Ik merk wel; hoe ouder, hoe minder flexibel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven