Werk & Studie alle pijlers

Tegen instellingstarief deeltijd studeren?

10-08-2011 18:25 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier ook mensen die aan een reguliere universiteit danwel open universiteit deeltijd studeren nadat ze al een bachelor en master hebben afgerond? En dus het verhoogde instellingstarief betalen....RUG is deeltijd rechten 4000 euro per jaar.

Ik heb altijd geroepen dat ik nog wel deeltijd Rechten wilde gaan doen naast een baan. Maar met de nieuwe regels, is dit een gebed zonder einde. Een half jaar geleden had ik me eens in OU verdiept. Eén vak bij OU met twee modules (ik weet niet meer welk vak bij rechten, misschien basiscursus van 2 modules?), zou omgerekend 600 euro gaan kosten.

Ik heb het plan om echt deeltijd studeren maar in de ijskast gezet vanwege het hoge prijskaartje. Misschien dat ik 3 vakken per jaar ga doen voor de fun.....Maar just voor de fun vind ik het ook wel weer een duur prijskaartje.

Wie o wie zit in het zelfde schuitje?
Ja, hier. Zie ook het andere topic waar ik vandaag op heb gereageerd. Ik ga volgend jaar ook deeltijd studeren op de universiteit en mijn collegegeld bedraagt ruim 6000euro. Omdat ik al een bachelor heb gehaald in het verleden.

Gelukkig heb ik een lerarenbeurs aangevraagd en toegewezen gekregen, omdat ze leerkrachten graag op niveau willen hebben (ik werk in het BO). Ik krijg alles vergoed (3 jaar lang), maar moet als tegenprestatie wel mijn diploma halen.

Succes ermee, want dit fijne idee van minister Plasterk werkt ontzettend demotiverend voor veel mensen!
Ja, herkenbaar! Nu moet ik zeggen dat de RUG blijkbaar een stuk goedkoper is. Ik zou 12.000 euro per jaar moeten gaan betalen aan de UvA. Heel waardeloos!
Ja ik zou het liefste schakeltraject UVA willen doen en dan Master Arbeidsrecht. Maar dat is gezien afstand woonplaats - Amsterdam niet te doen.

12000 euro voor een deeltijd-jaar? Weet je zeker dat het niet voltijds-tarief is? Bij de RUG is voltijd 7.000 geloof ik.
quote:Koekblikje schreef op 10 augustus 2011 @ 19:12:

Ja, hier. Zie ook het andere topic waar ik vandaag op heb gereageerd. Ik ga volgend jaar ook deeltijd studeren op de universiteit en mijn collegegeld bedraagt ruim 6000euro. Omdat ik al een bachelor heb gehaald in het verleden.

Gelukkig heb ik een lerarenbeurs aangevraagd en toegewezen gekregen, omdat ze leerkrachten graag op niveau willen hebben (ik werk in het BO). Ik krijg alles vergoed (3 jaar lang), maar moet als tegenprestatie wel mijn diploma halen.

Succes ermee, want dit fijne idee van minister Plasterk werkt ontzettend demotiverend voor veel mensen!Nu veel mensen in crisistijd niet aan de bak kunnen komen, zou verder studeren gestimuleerd moeten worden. Waar vroeger mensen met HBO Journalistiek nog in de communicatie konden werken oid, kan dat tegenwoordig niet meer. Overal wordt naar het exact aansluitende diploma gevraagd. Een zijspoor van je diploma bewandelen is niet meer zo makkelijk. Zo vernietig je lekker de kenniseconomie. Er zijn vele mensen die gewoon nominaal hebben gestudeerd en zij worden wel gestraft wanneer zij erg ontwikkelingsgericht zijn. Je interesse kan door de jaren heen ook veranderen......maar iets met je talenten en interesses doen wordt zo idd wel de kop ingedrukt.
quote:Famke81 schreef op 10 augustus 2011 @ 19:19:

Ja ik zou het liefste schakeltraject UVA willen doen en dan Master Arbeidsrecht. Maar dat is gezien afstand woonplaats - Amsterdam niet te doen.

12000 euro voor een deeltijd-jaar? Weet je zeker dat het niet voltijds-tarief is? Bij de RUG is voltijd 7.000 geloof ik.

Daar maken ze bij de UvA (en de VU trouwens ook) geen onderscheid tussen. Het instellingstarief is afhankelijk van of je een bachelor- of masteropleiding wil doen. Of ik heb het niet goed begrepen...

Maar ondertussen kan ik me hier zo kwaad over maken! Op deze manier de ontwikkeling van mensen beperken. Het gaat mij dus niet lukken nog een tweede masteropleiding te doen, belachelijk!
Vinden jullie het echt zo extreem? In veel landen is een universitaire opleiding een dure investering. In Nederland kan je een studie voor een heel laag tarief volgen.
quote:pinks schreef op 10 augustus 2011 @ 19:36:

Vinden jullie het echt zo extreem? In veel landen is een universitaire opleiding een dure investering. In Nederland kan je een studie voor een heel laag tarief volgen.In die andere landen zijn er ook veel meer mogelijkheden om beurzen te krijgen. Dat financieringssysteem zit in landen met een enorm hoog collegegeld anders in elkaar. De universiteiten geven zelf beurzen uit en allerlei particuliere fondsen doen dat ook. Voor een normaal mens is een studie aan een beetje een universiteit in de VS ook niet te betalen.
Niet helemaal hetzelfde schuitje.

Maar ik had tot een paar maanden geleden de wens om (ooit) een deeltijdstudie te gaan doen.

Aangezien ik eerder al een paar jaar gestudeerd heb, zal ik vrij snel de langstudeerboete moeten gaan betalen.

Daarnaast gaat bij de betreffende faculteit de deeltijdvariant er binnen enkele jaren uit.

Ik denk dat ik het idee aan de wilgen moet hangen. Het zit er gewoon niet in nu.
Ha precies hetzelfde schuitje (zelfs qua studie)!

Ik las laatst wel dat er een organisatie is die bepaalde universiteiten voor de rechter wil dagen vanwege het buitensporig hoge bedrag dat wordt gevraagd. Verder lees ik mee, want ik wil erg graag doorleren, maar met deze kosten is het onbetaalbaar.
This is not kosher!
quote:Famke81 schreef op 10 augustus 2011 @ 19:23:

[...]

Nu veel mensen in crisistijd niet aan de bak kunnen komen, zou verder studeren gestimuleerd moeten worden. Waar vroeger mensen met HBO Journalistiek nog in de communicatie konden werken oid, kan dat tegenwoordig niet meer. Overal wordt naar het exact aansluitende diploma gevraagd. Een zijspoor van je diploma bewandelen is niet meer zo makkelijk. Zo vernietig je lekker de kenniseconomie. Er zijn vele mensen die gewoon nominaal hebben gestudeerd en zij worden wel gestraft wanneer zij erg ontwikkelingsgericht zijn. Je interesse kan door de jaren heen ook veranderen......maar iets met je talenten en interesses doen wordt zo idd wel de kop ingedrukt.

Helemaal mee eens. Als je ziet al hoeveel mensen hier wel niet de dupe van worden, vraag ik mij in hemelsnaam af waarom dit ingesteld is. Je interesse kan zeker veranderen in de loop van je leven.

Wat ik helemaal van de gekke vind, is dat een bachelor op het HBO als het zelfde niveau wordt beschouwd als een bachelor op de universiteit. Kom op zeg. Ik heb de pabo gedaan, lekker knippen en plakken (serieus, geen grap. Het niveau was dramatisch...!). Je gaat mij toch niet vertellen dat het hetzelfde niveau is als (ik noem maar wat) een bachelor literatuurwetenschappen.

Sjongejongejongejonge. Wat kan ik mij hier over opwinden. Ze willen het niveau in NL opkrikken, en dan doen ze dit. Stomste fout die ze hebben kunnen maken.
Ik heb er moeite mee dat mensen die er ooit niet in geslaagd zijn een studie af te maken (door ziekte of andere omstandigheden) geen tweede kans meer krijgen door de langstudeerboete.

De meesten zullen niet ieder jaar 3000 euro extra kunnen ophoesten, naast de normale studiekosten.

Ik begrijp wel dat er bezuinigd moet worden maar zo rigoureus op onderwijs... ik vraag me af of dat goed is.
Ze zouden moeten kijken naar het eindexamenjaar van de nieuwe student, en moeten zeggen dat de nieuwe regels ingaan per de nieuwe studerende lichting 2011 oid. Dan weet deze lichting dat ze moeten aanpoten ivm langstudeerboetes, goede keuzes maken etc. Ik vind niet dat je boetes kunt uitdelen aan mensen met terugwerkende kracht, de regel bestond nog niet ten tijde toen de gedupeerde de vertraging opliep.

Maar okay ik ga offtopic
Moonlight, ik dacht dat alleen nieuwe studenten die boete konden krijgen? Lijkt mij in strijd met de rechtszekerheid als die wordt opgelegd aan mensen die al begonnen zijn aan een studie?

Zoals Famke dus zegt.

Langstudeerboete is toch ook een heel ander verhaal dan instellingscollegegeld? Het ene gaat over langer studeren binnen een studie, het ander gaat over langer studeren om meerdere opleidingen te doen.
quote:pinks schreef op 10 augustus 2011 @ 23:02:

Moonlight, ik dacht dat alleen nieuwe studenten die boete konden krijgen? Lijkt mij in strijd met de rechtszekerheid als die wordt opgelegd aan mensen die al begonnen zijn aan een studie?

Ja sorry ik heb de langstudeerboete erbij gehaald in dit topic, terwijl het idd iets anders is.

Overeenkomst (voor mij) is dat het een drastische nieuwe maatregel is waardoor studeren moeilijker wordt.

(Bij mijn weten telt je 'geschiedenis' vanaf 1990 dus als je ooit een paar jaar gestudeerd hebt kun je nu niet meer zomaar aan iets beginnen)
( Is nog geen antwoord op je vraag. Gaat lekker

Mensen die al bezig zijn krijgen ook de boete. Dat is ook t punt van velen. Ze zijn al bezig en nu worden de regels veranderd. )
http://www.lkvv.nl/public ... en%20de%20staat%20aan.pdf

Klopt dat het is ingevoerd Moonlight, maar zoals je ziet gaat er nu een rechtszaak over komen. En het zal mij benieuwen, ik denk dat die boete helemaal geen stand houdt zo zonder overgangsregeling. Geloof er niets van dat dat rechtmatig is.
Ik hoop dat de universiteiten legere collegebanken gaan krijgen en zich achter de oren zullen krabben. En dan gaan klagen bij Rutte dat het alsjeblieft weer teruggedraaid kan worden.

Dan kan ik weer mijzelf ontwikkelen

Denk niet dat er een werkgever is die zo gek is om mij deeltijd rechten te laten studeren
Oh! Dat hoop ik ook Famke! Daar zullen dan wel wat jaren overheen gaan, maar dat maakt me niets uit.
In het topic over vanaf september weer verder gaan met de studie, plaatste iemand deze link:

http://www.tilburgunivers ... opleidingen/tweedemaster/

Tweede master in Tilburg dus voor de prijs van normaal collegegeld!!! Mijn master staat er niet bij , maar wellicht heeft een ander er wat aan!

Met dank aan Tomaat
Dat is een handig linkje! Daarmee geeft Tilburg wel een statement af. Alleen is tilburg alleen haalbaar als je in de onderste helft van NL woont.
Tilburg zou voor mij feitelijk ook niet te bereizen zijn, maar als ze de master zouden aanbieden, die ik graag wil doen, zou ik dat voor lief nemen!
Ik denk dat het voor mij 3,5-4 uur is, dus dan kun je niet op tijd zijn of je komt na avondcollege niet meer thuis.

Ik denk dat ik gewoon af en toe cursusje OU ga doen tegen instellingstarief en deze daarna ga aftrekken van belasting. Aangezien je 50% terugkrijgt zit je denk ik redelijk in de buurt van het wettelijke tarief. Je moet het alleen wel eerst vooruitbetalen en pas het jaar daarop terugvragen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven