Werk & Studie alle pijlers

Tegenzin

26-05-2019 15:16 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie mening.
Ik werk aan de Bali en ben de hele dag in contact met cliënten.
Een cliënt komt regelmatig bij ons maar wil niet door mij geholpen worden, omdat ik een accent heb. Mijn moedertaal is Spaanse maar ik kan mij verstaanbaar maken. Andere cliënten hebben geen problemen mee. Omdat de cliënt mijn help weigert en heel vervelend tegen mij doet. Ben ik besloten om hem niet meer te helpen.
Nu wordt ik door collega’s verplicht om hem te helpen omdat een cliënt geen helpt mag weigert en door iedereen geholpen moet worden.
Ik vind het lastig en niet prettig om hem te helpen. want hij maakt het moeilijk voor mij om hem te helpen. Hij liegt ook en verzin dingen over mij om voor te zorgen dat ik hem niet help.
Volgens mij collega’s als hij mijn help weigert wordt hij niet geholpen.
Wat vinden jullie van? Hoe pak ik dat aan?
anoniem_384832 wijzigde dit bericht op 26-05-2019 15:19
1.58% gewijzigd
Zitten jullie met meer achter de balie? Dan zou ik er geen punt van maken en de beste man door een ander laten helpen.
Wel lekker weer daar
Wij laten ook de klant niet bepalen door wie hij wel of niet geholpen wil worden.
Hij kan krijgen wie er staat en anders jammer dan. Zijn verlies.
Blijf gewoon aardig en behulpzaam, wil hij niet, dan is het aan hem om zijn conclusie te trekken.
Murrmurr schreef:
26-05-2019 15:19
Wel lekker weer daar
Beetje vulkaanassig, niet zo fijn hoor.
Ik snap het probleem niet, hij wil niet door jou geholpen worden, dan is het toch opgelost?
.
Lijkt mij toch niet zo moeilijk om diegene dan door een ander te laten helpen. Om jou te ontlasten.

Aan de andere kant denk ik ook van ‘hij kan mij wat’! Je komt hier en je wordt geholpen door wie er zit. Jammer dan, als iedereen zo denkt dan krijgen een hoop mensen veel noten op hun zang.
Bali, het kan slechter.
Jij zegt dat je je verstaanbaar kunt maken. Verstaat de client jou ook? En versta jij de client? Of moeten er vaak dingen herhaald worden, is er miscommunicatie of moet er bijvoorbeeld rustiger/langzamer/duidelijker gesproken worden?

Waarom ik dit vraag: ik heb als client (ggz) ook wel eens meegemaakt dat iemand minder goed Nederlands sprak. Als diegene aan de balie zat, wist ik dat ik rustiger en met meer articulatie moest praten, maar ook dat ik in de wachtruimte alle details van de andere cliënten kon horen - en zij van mij. En dat is gewoon geen prettig gevoel. Dus als dat het geval is (en je OP is niet vrij van taalfouten, dus ver zou me niet verbazen als je spraak dat ook niet is en het niet alleen een accent is).
Celaena_Aelin schreef:
26-05-2019 15:32
Jij zegt dat je je verstaanbaar kunt maken. Verstaat de client jou ook? En versta jij de client? Of moeten er vaak dingen herhaald worden, is er miscommunicatie of moet er bijvoorbeeld rustiger/langzamer/duidelijker gesproken worden?

Waarom ik dit vraag: ik heb als client (ggz) ook wel eens meegemaakt dat iemand minder goed Nederlands sprak. Als diegene aan de balie zat, wist ik dat ik rustiger en met meer articulatie moest praten, maar ook dat ik in de wachtruimte alle details van de andere cliënten kon horen - en zij van mij. En dat is gewoon geen prettig gevoel. Dus als dat het geval is (en je OP is niet vrij van taalfouten, dus ver zou me niet verbazen als je spraak dat ook niet is en het niet alleen een accent is).

Wel mee eens. Ik heb dat bij de apotheek. Dat is geen onwil of lulligheid van mijn kant óf die van de assistente, maar ik merk dat als ik een vraag heb, ik het moeilijker vind daar duidelijk antwoord op te krijgen dan bij een autochtone collega.
Aan de klant natuurlijk om respectvol te blijven en zo nodig iemand anders te vragen, maar ik kan er wel inkomen als iemand een voorkeur heeft.
.
Ik lees eruit dat ze al had bedacht hem niet meer te helpen maar dat haar collega's vinden dat hij door haar geholpen moet worden of anders niet. Goed bedoeld van collega's maar ze gaat het liever zelf uit de weg.
Zeg dat het gesprek wordt opgenomen voor trainingsdoeleinden.
Wanneer ik je openingstopic lees is er niet alleen sprake van een accent maar ook zeker van behoorlijk gebrekkig Nederlands, iets wat een behoorlijke extra inspanning kan vragen van iemand en niet iedereen kan die leveren.
Niet geschoten is altijd mis
gizzmo-returns schreef:
26-05-2019 15:22
Wij laten ook de klant niet bepalen door wie hij wel of niet geholpen wil worden.
Blijf gewoon aardig en behulpzaam, wil hij niet, dan is het aan hem om zijn conclusie te trekken.
Eens.

Waarom wil die klant niet door jou geholpen worden? Moet hij vaak dingen herhalen omdat jullie elkaar op één of andere manier niet begrijpen?
Wat mij betref, mag de cliënt door een andere geholpen worden, maar dat mag niet van mijn collega’s.
Hoe pakt je dan aan?
anoniem_384832 wijzigde dit bericht op 26-05-2019 22:09
1.60% gewijzigd
Femme7 schreef:
26-05-2019 20:47
Wat mij betref, mag de cliënt door een andere geholpen worden, maar het mag niet van mijn collega’s.
Hoe pakt je dan aan?
Uitzoeken waarom de client door jou niet geholpen wil worden en het met die reden nog een keer proberen.

Gezien je taalvaardigheid hier vermoed ik dat het probleem verder gaat dan alleen je accent.
Ik deel de mening van Calaena_Aelin.
Het kan soms enorm veel energie kosten om iemand met een (flink) accent goed te begrijpen en al helemaal als hij of zij mij ook minder verstaat.
En ja dan zou het goed kunnen dat je uiteindelijk om iemand anders vraagt gewoon omdat je moe bent van het alert moeten zijn om iemand te begrijpen of begrepen te worden.

Dat is dus dan ook wat ik zou uitzoeken (wellicht samen met een collega) wat de reden is dat hij iemand anders wil spreken.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
misschien hoort hij al niet goed en durft hij dat niet te zeggen

trek het je niet aan, je hebt je best gedaan en het zou je sieren als je dat blijft doen

misschien komt dat 'liegen' dus gewoon echt door het verkeerd begrijpen

een glimlach maakt veel goed trouwens, reset jezelf en hoop dat er op een dag ook iemand zoveel geduld met jou heeft
Lorem Ipsum
gizzmo-returns schreef:
26-05-2019 15:22
Ja , dit natuurlijk.
turquasi schreef:
27-05-2019 09:13
misschien hoort hij al niet goed en durft hij dat niet te zeggen

trek het je niet aan, je hebt je best gedaan en het zou je sieren als je dat blijft doen

misschien komt dat 'liegen' dus gewoon echt door het verkeerd begrijpen

een glimlach maakt veel goed trouwens, reset jezelf en hoop dat er op een dag ook iemand zoveel geduld met jou heeft

Mooie gedachte. :)
.
Femme7 schreef:
26-05-2019 20:47
Wat mij betref, mag de cliënt door een andere geholpen worden, maar dat mag niet van mijn collega’s.
Hoe pakt je dan aan?
Heb je tips gekregen van je collega's?
Zijn dat dezelfde collega's die jou "demoniseren"?
Want dan weet je natuurlijk wel dat je van hun niks hoeft te verwachten.

Ik vind wel dat je niet erg consistent bent in je taalfouten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven