Werk & Studie alle pijlers

Thuiswerken?

24-12-2018 10:52 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik ben gewoon benieuwd.. mag jij thuiswerken in je baan en hoe vaak? Hoe ervaar je dat?
Is dit overigens iets dat al van tevoren in de vacature staat of bespreek je zoiets pas tijdens je gesprek?
Ik werk niet thuis (onderwijs). Ik wil juist zoveel mogelijk op school doen zodat ik thuis niks meer hoef te doen. Ik begin dus altijd tegen 7:30 en ga tegen 16:45 naar huis.
Het is overigens bij ons wel mogelijk om je af en toe een dagdeel uit te laten roosteren (al krijg je die uren dan weer wel ergens anders terug) zodat je aan een grotere taak (zoals een examen oid kan werken).
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik werk 1 van de 4 dagen thuis, dat kan ook niet anders. Ik vind het aan de ene kant wel fijn, aan de andere kant merk ik dat ik een veel langere dag maak doordat ik tussendoor dingen doe (even een kind wegbrengen, was in de machine, nog even een boodschap voordat ik begin). Ik zit eigenlijk liever op kantoor.
Ik kan thuis werken (onderwijs) op momenten dat ik niet voor de klas sta. Bij voorkeur probeer ik mijn werk op school af te ronden, ook om contact met mijn collega's te hebben. Mijn kinderen zijn niet thuis als ik thuis werk, bij hoge uitzondering werk ik als zij er ook zijn, maar ik vind dat niet zo werken voor mezelf en ook niet voor mijn kinderen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Yep, sinds we een jaar of 2 geleden naar een ander pand zijn verhuisd mogen wij thuiswerken. Onze OR was er al veel langer een voorstander van, maar het management heeft het heel lang tegengehouden: technisch moeilijk ivm beveiliging en zo + bij sommigen echt een wantrouwen of mensen dan thuis echt wel zouden werken.

Nu hebben we allemaal een laptop en de vuistregel is (maximaal) 40-60 thuis-kantoor. Bleek dat wel erg veel mensen 40% thuis gingen werken, kantoor half leeg, vond het management ook niet wat. Dus we kregen wat overkwam als een strenge preek voor stoute kindertjes, dat we meer naar kantoor moesten komen. Op zich hadden ze niet ongelijk hoor, maar als ze het iets anders hadden aangepakt was de boodschap stukken beter ontvangen.

Ik werk maar weinig thuis trouwens, kantoor vind ik prettiger. En dan niet middenin zo'n afgrijselijke kantoortuin, maar in een rustige hoek of apart kamertje.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ook ik werk thuis, althans ik werk waar en wanneer ik dat wil (afspraken daargelaten). Vanmorgen heb ik gesport, want dat vind ik fijn op maandagochtend. Daarna wat kerstboodschappen gedaan. Gisteren toen het toch geen weer was om naar buiten te gaan heb ik mijn werkmail afgehandeld. Nu ben ik op kantoor om bij te praten met collega’s en voor een overleg.

Ik heb een managementfunctie en haal mijn targets ruim (en maak ook meer uren dan ik volgens contract betaald krijg). Ik vind deze manier van werken fijn, omdat het ruimte geeft. Die flexibiliteit moet wel van twee kanten komen. Mijn medewerkers krijgen dezelfde ruimte, maar ook van hen verwacht ik flexibiliteit. Mijn ervaring is dat mijn efficiëntie met deze manier van werken het hoogste is.

Overigens is hier tijdens de sollicitatiegesprekken niet over gesproken. Wat mij betreft is dit een vanzelfsprekendheid, mits de functie het toelaat (ik zou oprecht niet weten hoe een verpleegkundige thuis kan werken).
Ik ga binnenkort 1 dag thuiswerken en eerlijk gezegd ga ik zoveel mogelijk proberen af te krijgen op de dagen dat ik op kantoor zit zodat ik op mijn thuiswerkdag lekker kan chillen en rustig aan doen. :whistle:
Ja, ik werk ook 1 dag per week thuis en daarnaast 1 dag per week op een andere locatie. Mijn 'vaste' werkplek is in een grote kantoortuin met veel te weinig stilteplekken. Ik heb graag mensen om me heen maar dit werkt voor mij echt te onrustig.

In die 2 dagen dat ik niet op mijn vaste locatie werk, krijg ik ongeveer 2x zoveel gedaan als in de overige 3 dagen.

En ja, dan doe ik wel dat wasje of die boodschappen op mijn thuiswerkdag tussendoor. Daar voel ik me absoluut niet schuldig over.

Wat ik dan wel weer jammer vind is dat men soms zo vast zit aan bepaalde werktijden, ook nog met thuiswerken. Ik zou liever veel meer op mijn resultaten afgerekend worden dan op mijn aanwezigheid tussen 8 en 17.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ja ik heb één standaard thuiswerkdag per week. Als het druk is met afspraken kan dit soms niet, als het rustig is wat vaker. Thuis kan ik goed aan één stuk doorwerken en meer afmaken in kortere tijd dan op kantoor. Dus zeker als er strakke deadlines zijn vind ik thuiswerken fijn. Thuis doe ik echt wel even een was er in, met collega's kletsen op het werk kost veel meer tijd.
Man hier werkt al zeker acht jaar regelmatig thuis. Dat heeft hij echt moeten leren. In het begin ging hij bijvoorbeeld thuiswerken op een van mijn twee vrije dagen en vind het dan niet professioneel dat als hij wilde bellen dat ik dan op de achtergrond huiselijke geluiden maakte. (Stofzuigen/vaatwasser uitruimen, j kinderstemmen)
'Het is dan net of ik in mijn pyjama van achter de keukentafel zit te werken.' zei hij. Tja, dat was natuurlijk wel wat het was.
Twee jaar geleden intern van functie gewisseld naar een locatie verder weg. Mag thuis werken, op mijn oude locatie of op kantoor. Ik werk iedere week een halve dag thuis.
Collega's werken regelmatig vanuit het buitenland dus mail / Skype / inbellen is heel gewoon
Ik heb dit bij al mijn banen gekund en gemogen. Ik overleg het niet echt. Iedereen kan aan mijn status zien waar ik ben en ik kan zelf inschatten of het handig is of niet. Ik ben ook vaak goed bereikbaar in weekenden en avonden, dus zo compenseert het weer een beetje.

Ik heb dit niet vooraf besproken bij het solliciteren, maar op zich is dat wel goed om te doen. Lang niet elk bedrijf staat er voor open en ook niet elke leidinggevende binnen een bedrijf.

Ik zou nooit alleen thuis willen werken. Ik hou er ook erg van om lekker op werk met collega’s te lachen. En ook inhoudelijk heb ik veel aan mijn collega’s. Je weet ook beter wat er speelt en wordt meer bij projecten betrokken als je je gezicht regelmatig laat zien.

Wat bij al mijn werkgevers absoluut niet geaccepteerd werd is structureel thuis werken met kinderen in de buurt. Een dagje thuis met een ziek kind, natuurlijk, maar thuiswerken omdat er geen opvang is wordt niet oké gevonden.
Wij mogen werken waar en wanneer we willen. Zolang we afspraken maar na komen, bereikbaar zijn op momenten dat het van je verwacht mag worden, en er geen klachten van klanten komen.

In de regeling is wel een vangnet opgenomen voor het geval mensen niet in staat blijken te zijn om met deze vrijheid om te gaan maar voor zover ik weet is het nog nooit nodig geweest om mensen weer verplicht naar kantoor te laten komen. Heeft ook niet zoveel zin, want de leidinggevenden werken net zo goed waar ze willen.

Wat me wel opvalt is hoeveel mensen toch nog iedere dag om 8 uur op kantoor zitten (en dan klagen over de verkeersdrukte) terwijl dat van niemand hoeft.
Ik werk volledig vanuit huis. Het bedrijf waar ik voor werk zit 12 uur vliegen verder op. Werk al bijna 10 jaar vanuit huis, met een half jaar er tussen bij een andere baan op locatie. Het was me direct duidelijk dat een baan op een kantoor echt niks voor mij is. Zoveel onnodig vergaderen, want iedereen is er toch, veel tijdsverlies met verjaardagen, onnodig ouwehoeren, er naar toe reizen. Ik werk echt zoveel liever vanuit huis.
Ik mag thuiswerken, maar vind het niet prettig. Ik zit liever op kantoor ( wel een eigen vaste plek). Ik vind het fijner werken daar, het zien van andere collega's, even snel wat overleggen zonder te bellen/skypen.

Alleen als het wat handiger uitkomt ivm afspraken ( om 10.00 ergens in de buurt van huisadres zijn), werk ik thuis.
Leidinggevende vindt het prima, in overleg kan veel. De Managing Director vindt thuiswerken een nieuwerwets stupide iets en schuift dat niet onder stoelen of banken. Hij is toch al geen fan van het nieuwe werken.
marla862 schreef:
24-12-2018 11:36
Wel heel fijn denk ik! Wist jij dat voordat je daar ging werken?
nee ik had geen idee, toen ik begon was het mijn eerste baan (15 jaar geleden dus) en ik vond alles wel prima. Maar het is ook afdeling afhankelijk, ik vertrouw mijn medewerkers, en de sfeer is fijn, dus ik vertrouw er ook op dat als ze thuiswerken dat ze dat ook doen. Bij een afdeling waar veel problemen zijn kan ik me voorstellen dat de leidinggevende minder makkelijk is als ik. Als ik een van hen bel om iets te vragen en die staat toevallig in de supermarkt heb ik het vertrouwen dat die tijd wel ergens ingehaald wordt, dus er hoeft niets verantwoord te worden zeg maar. Als je een slechte relatie met je leidinggevende hebt ligt dan anders, dan ben jij die spijbelaar die tijdens de thuiswerkdag boodschappen doet.

als aanvulling: mijn werk leent zich daar ook voor, wij hebben dingen die af moeten, geen uren die gemaakt moeten worden.
Ik werk 4 dagen waarvan 1 dag altijd thuis, soms een 2e dag thuis of op een ander kantoor. Ik ben weinig afhankelijk van mensen en een groot deel van die mensen zit ook nog eens op een ander kantoor, dus het meeste gaat toch over Skype of mail. Als het aan mij ligt ga ik nooit meer vaker dan 3 dagen naar kantoor.

Ik vind het heel fijn werken want kwart voor 7 het bed uit betekent om 7 uur aan het werk met een ontbijtje en een theetje en 7 uur klaar met werken betekent 7 uur kunnen eten, want dat staat alvast te pruttelen terwijl ik werk. En inderdaad dingen als boodschappen en de was doe ik tussendoor als ik even in beweging wil komen en een pauze nemen, want letterlijk de hele dag op je ster zitten is niet gezond en dat doe je op kantoor ook niet. Scheelt weer klusjes voor de vrije dagen. En lekker in je huispak meeblèrend met de muziek met een eigen kopje eigen thee is gewoon veel fijner dan in een kantoortuin uit kartonnen bekertjes drinken. XD
En jij zelf dan to?

Ik kan het doen, daar waar het werk het toelaat.
Heb ik veel afspraken dan kan het gewoon niet, dan ben ik op kantoor.
Ik werk deels thuis. Thuis werk ik geconcentreerder en langer door dan op kantoor. Een wasje draai ik tussendoor en hang die ook op. Op kantoor zou ik socializen, pauzeren, koffieleuten. Thuis doe ik dat niet.
Ben thuis veel productiever en blijer.
marla862 schreef:
24-12-2018 11:36
Wel heel fijn denk ik!

Waarom lijkt het je zo fijn TO?

Ik heb werk dat niet thuis kan. Een enkele keer (misschien 2x per jaar) heb ik een berg administratie in te halen en dan plan ik een halve dag thuis, zodat ik minder gestoord word en beter door kan werken. Maar ik mis dan wel interactie met collega's en klanten, en als ik op mijn werk kom ligt mijn bureau dan wel vol dingen (die storingen die ik thuis niet krijg moeten wel afgehandeld worden).

Mijn vriend werkt thuis. Gemiddeld 2 dagen per week heeft hij afspraken buiten de deur, de andere dagen ziet hij niemand tussen 8 en 18 uur. Hij spreekt wel genoeg mensen, via telefoon, mail en chat, maar toch. Ik moet er niet aan denken, drie dagen per week alleen thuis zitten.
Ik werk 4 dagen waarvan 2 thuis. 1 was een 'verplichte' dag en de ander is gekomen omdat er op vrijdag niemand op kantoor aanwezig is. Zo zonde van mijn reistijd om daar dan in mijn eentje te moeten zitten.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Hier sowieso werk waar het niet bij kan.
2 kasten aan mappen krijg ik toch echt niet mee over en weer op de trein en ook mijn collega's kunnen dan niet aan die papieren.

Tenzij er een pak van 20 cm sneeuw ligt, wordt het bovendien verre van geapprecieerd door baas.
Een collega die 1 dag thuis werkt is vorige week nog teruggefloten door de directie omdat het te onpraktisch is.

Ik zou overigens net véél te véél werken.
Op kantoor hangt tenminste een klok en zie ik iedereen naar huis gaan, thuis zou ik echt nergens naar kijken en zou het "ineens" 9 uur 's avonds zijn.
Chantilly21_2 schreef:
24-12-2018 14:25
Ik mag thuiswerken, maar vind het niet prettig. Ik zit liever op kantoor ( wel een eigen vaste plek). Ik vind het fijner werken daar, het zien van andere collega's, even snel wat overleggen zonder te bellen/skypen.

Alleen als het wat handiger uitkomt ivm afspraken ( om 10.00 ergens in de buurt van huisadres zijn), werk ik thuis.
Ik doe het precies zo. Paar uurtjes hier en daar vind ik prima, maar hele dagen thuiswerken is niks voor mij. Op kantoor komt er toch meer uit mijn handen. Als ik veel reistijd zou hebben is het een ander verhaal, maar ik woon op 20 minuten fietsen van mijn werk. Sommige van mijn collega's wonen zo ongeveer aan de andere kant van het land, zij zijn dan ook 1, max 2 dagen per week op kantoor en werken de rest thuis.
Nothing happens for a reason
Belg007 schreef:
24-12-2018 16:00
Hier sowieso werk waar het niet bij kan.
2 kasten aan mappen krijg ik toch echt niet mee over en weer op de trein en ook mijn collega's kunnen dan niet aan die papieren.

Tenzij er een pak van 20 cm sneeuw ligt, wordt het bovendien verre van geapprecieerd door baas.
Een collega die 1 dag thuis werkt is vorige week nog teruggefloten door de directie omdat het te onpraktisch is.
Digitaliseren is een eerste vereiste om effectief op afstand te kunnen werken. Je zult alle documenten via een digitaal systeem moeten kunnen benaderen. Maar goed, dat is al tig keer elders gedaan en redelijk eenvoudig te doen (eenvoudig in vergelijking met andere transformaties).
Wij bemannen met 2 mensen een secretariaat en 1 van ons kan thuis werken (ik niet)
Nu is het alleen zo dat ze op de dag zelf beslist dat ze thuis werkt, vind ik niet zo sociaal voor je medecollega's.
Vandaag ben ik op kantoor, maar dit gebeurt ook vrij regelmatig op mijn vrije dag
Michella_1991 schreef:
26-02-2019 09:06
Wij bemannen met 2 mensen een secretariaat en 1 van ons kan thuis werken (ik niet)
Nu is het alleen zo dat ze op de dag zelf beslist dat ze thuis werkt, vind ik niet zo sociaal voor je medecollega's.
Vandaag ben ik op kantoor, maar dit gebeurt ook vrij regelmatig op mijn vrije dag
Bedoel je nou dat jij op je vrije dag naar kantoor moet omdat je collega thuis wil werken? :woa:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven