Werk & Studie alle pijlers

Tijdelijk contract opzeggen ivm spijt

07-12-2023 09:08 270 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag voor een vriend (geen grap); Heeft vorige functie opgezegd en is een nieuw jaarcontract bij andere werkgever aangegaan. Contract heeft geen proeftijd. In de eerste werkweek al veel spijt van de overstap. Mist oude werk en collega's enorm en voelt geen aansluiting bij nieuwe werk. Hij wil dus stoppen bij de nieuwe werkgever. Vanwege groot personeelstekort is deze helemaal niet blij en wil vriend aan zn contract houden. Ik vraag me ondertussen af wat de nieuwe werkgever heeft aan een ongemotiveerde kracht ?! De oude werkgever heeft overigens aangegeven dat vriend terug mag. Wat zijn de opties?
Alle reacties Link kopieren Quote
Na twee weken kun je zoiets echt niet goed beoordelen. Je gaat altijd vergelijken in het begin en het duurt minstens een half jaar, zo niet langer, tot je ergens je nieuwe draai gevonden hebt.
Lila-Linda schreef:
07-12-2023 17:49
Bijvoorbeeld:
Die gaat ten eerste kijken of wat de WG opgesteld heeft wel klopt
Dan of hoe de voorstelling van zaken vooraf was wel klopt
En schiet dan gaten in het verweer van de WG en dan hoef je ineens nog maar 3 maanden te werken ipv 12 oid

Echt hoor, er kan dan plots zoveel meer
Tuurlijk, er valt vast wel wat te onderhandelen. Maar in tegenstelling tot een vaststellingsovereenkomst, valt er nu weinig geld op te halen. Dus dan zul je wel moeten betalen voor de advocaat.
Champoo schreef:
07-12-2023 14:52
Feit: mensen die niet intrinsiek gemotiveerd zijn of het niet naar hun zin hebben bij een werkgever werken minder hard. Dat mag je op alle mogelijke manieren afkeuren, maar ze in dienst houden als ze weg willen met alle problemen die daarbij kunnen komen kijken is contraproductief.

Voorbeeld dat ik hierboven gaf heeft de werkgever (los van uitbetaald loon) meer dan 10.000 euro gekost. Als onze directeur toen direct gekozen had voor opzegging in overleg had dat 0 euro gekost.
Misschien gaat het er gewoon om dat er iemand werkt, dan maar wat minder hard. We weten niet wat voor baan het is. Je moet wel heel dapper zijn om echt niets te gaan zitten doen.
Champoo schreef:
07-12-2023 14:52
Feit: mensen die niet intrinsiek gemotiveerd zijn of het niet naar hun zin hebben bij een werkgever werken minder hard. Dat mag je op alle mogelijke manieren afkeuren, maar ze in dienst houden als ze weg willen met alle problemen die daarbij kunnen komen kijken is contraproductief.

Voorbeeld dat ik hierboven gaf heeft de werkgever (los van uitbetaald loon) meer dan 10.000 euro gekost. Als onze directeur toen direct gekozen had voor opzegging in overleg had dat 0 euro gekost.
Misschien gaat het er gewoon om dat er iemand werkt, dan maar wat minder hard. We weten niet wat voor baan het is. Je moet wel heel dapper zijn om echt niets te gaan zitten doen.

Maar nogmaals; ontzettend veel mensen gaan met zware tegenzin naar hun werk en doen dat werk ook gewoon. Misschien halen ze niet het onderste uit de kan. Maar ze doen het.
Alle reacties Link kopieren Quote
rvandevelden123 schreef:
07-12-2023 18:46
Na twee weken kun je zoiets echt niet goed beoordelen. Je gaat altijd vergelijken in het begin en het duurt minstens een half jaar, zo niet langer, tot je ergens je nieuwe draai gevonden hebt.
De ene mens heeft meer voelsprieten dan een ander.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
07-12-2023 09:25
Geen proeftijd en geen opzegtermijn. Hij voelde zich tijdens het gesprek ook ontzettend onder druk gezet. Moest binnen 24 uur beslissen. Vreselijke situatie.
Wat kan er gebeuren als hij, ook al staat er geen opzegtermijn vermeld, gewoon opzegt. Maand uitwerken en wegblijven?
Zonder proeftijd en opzegtermijn moet hij het contract uitzitten. Het kan hem heel veel kosten als zijn werkgever hem aan zijn contract wil houden en hij weigert. Zijn werkgever kan daar namelijk een financiele vergoeding voor vragen die behoorlijk hoog kan zijn als hij nog 11 maanden te gaan heeft.

Dom dat hij heeft getekend terwijl hij zich onder druk gezet voelde, dat gevoel moet al een waarschuwing zijn geweest om het niet te doen.
Van een kleine vonk komt vaak een groot vuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
07-12-2023 19:54
De ene mens heeft meer voelsprieten dan een ander.
Ik zeg ook niet dat zijn gevoel niet klopt. Op dit moment voelt hij het zo.
Maar geef het even de tijd. Geef jezelf even de tijd, en geef het bedrijf en de mensen even de tijd.
Het duurt gewoon een tijd voor je gewend bent en je draai gevonden hebt. Dat is heel normaal.
In het begin wil je vaak wel kruipend terug. Je gaat vergelijken met wat je ´weggegooid´ hebt. En dat ga je vervolgens verheerlijken.
Maar je hebt de keuze niet voor niks gemaakt om daar weg te gaan. Dus dat was het ook niet. En is dat nu ineens in twee weken helemaal anders?

Zie de nieuwe baan, werkplek en collega´s eens wat langer aan. Twee weken is echt niks.
Kijk eens hoe je er bijvoorbeeld over een half jaar over denkt.
Het zou me niks verbazen dat je dan ineens toch wel bij de keuze voor het nieuwe blijft.
Alle reacties Link kopieren Quote
rvandevelden123 schreef:
07-12-2023 21:07
Ik zeg ook niet dat zijn gevoel niet klopt. Op dit moment voelt hij het zo.
Maar geef het even de tijd. Geef jezelf even de tijd, en geef het bedrijf en de mensen even de tijd.
Het duurt gewoon een tijd voor je gewend bent en je draai gevonden hebt. Dat is heel normaal.
In het begin wil je vaak wel kruipend terug. Je gaat vergelijken met wat je ´weggegooid´ hebt. En dat ga je vervolgens verheerlijken.
Maar je hebt de keuze niet voor niks gemaakt om daar weg te gaan. Dus dat was het ook niet. En is dat nu ineens in twee weken helemaal anders?

Zie de nieuwe baan, werkplek en collega´s eens wat langer aan. Twee weken is echt niks.
Kijk eens hoe je er bijvoorbeeld over een half jaar over denkt.
Het zou me niks verbazen dat je dan ineens toch wel bij de keuze voor het nieuwe blijft.
24 uur om te beslissen of je gaat tekenen of niet, geen aansluiting voelen met collega's, roddel- en klaag cultuur en een onprettige leidinggevende.

Jij denk dat dat overkomelijk is?

Als dit na 2 weken je indruk is van je nieuwe werkomgeving, dan zou ik ook willen vluchten. Men houdt zich blijkbaar ook niet in, om de nieuwe collega zich op zijn gemak te laten voelen of op zijn minst te doen geloven dat het een prettige werkplek is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik neem aan dat voor het tekenen een sollicitatieprocedure zat. Deze zal langer geduurd hebben dan 24 uur ;-)
Plus, waarom had hij in eerste instantie gesolliciteerd. Daar was ook een reden voor.
Vervolgens lijkt alles nu heel negatief. Hoeveel aansluiting kun je voelen na twee weken? En je moet altijd even wennen aan een nieuwe bedrijfscultuur. En aan een leidinggevende. De eerste indruk is niet altijd de juiste.
Nogmaals, geef het even de tijd. En als je er na een half jaar nog steeds zo over denkt, dan kun je een wat betere keuze maken.
En misschien is dat uiteindelijk wel bij geen van beide bedrijven, maar nog weer ergens anders.
Je moet in het leven ook leren een beetje door te zetten hé. Ook als het even niet leuk is/ lijkt. Daar kweek je karakter mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
rvandevelden123 schreef:
07-12-2023 21:57
Ik neem aan dat voor het tekenen een sollicitatieprocedure zat. Deze zal langer geduurd hebben dan 24 uur ;-)
Plus, waarom had hij in eerste instantie gesolliciteerd. Daar was ook een reden voor.
Vervolgens lijkt alles nu heel negatief. Hoeveel aansluiting kun je voelen na twee weken? En je moet altijd even wennen aan een nieuwe bedrijfscultuur. En aan een leidinggevende. De eerste indruk is niet altijd de juiste.
Nogmaals, geef het even de tijd. En als je er na een half jaar nog steeds zo over denkt, dan kun je een wat betere keuze maken.
En misschien is dat uiteindelijk wel bij geen van beide bedrijven, maar nog weer ergens anders.
Je moet in het leven ook leren een beetje door te zetten hé. Ook als het even niet leuk is/ lijkt. Daar kweek je karakter mee.
Doorzetten is overgewaardeerd. We zouden juist meer en vaker ons moeten laten leiden door onze onderbuik ipv verstand.

En dat je karakter kweekt door doorzetten, vind ik echt een dooddoener. Het getuigt m.i. juist van karakter als je toe kunt geven aan wat je voelt en luistert naar jezelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
07-12-2023 22:03
Doorzetten is overgewaardeerd. We zouden juist meer en vaker ons moeten laten leiden door onze onderbuik ipv verstand.

En dat je karakter kweekt door doorzetten, vind ik echt een dooddoener. Het getuigt m.i. juist van karakter als je toe kunt geven aan wat je voelt en luistert naar jezelf.
Kom op. Toch niet binnen 2 weken na het tekenen van een jaarcontract?
Van een kleine vonk komt vaak een groot vuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vuur schreef:
07-12-2023 22:36
Kom op. Toch niet binnen 2 weken na het tekenen van een jaarcontract?
Nouja dat. Diegene zit een jaartje ergens aan vast. Tis niet alsof je je ziel hebt verkocht en je eeuwig brand in de hel ofzo.

Zou vooral wat relativeren. Je hebt een baan, je doet je werk en krijgt betaald. Na dat jaar ga je lekker doen wat je graag wilt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vuur schreef:
07-12-2023 22:36
Kom op. Toch niet binnen 2 weken na het tekenen van een jaarcontract?
Waarom niet? Waarom mag dat er niet gewoon zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
07-12-2023 19:09
Tuurlijk, er valt vast wel wat te onderhandelen. Maar in tegenstelling tot een vaststellingsovereenkomst, valt er nu weinig geld op te halen. Dus dan zul je wel moeten betalen voor de advocaat.

Ook in dit geval is de enige uitweg een vso. In deze dan wel zonder dat er geld te halen valt, maar dat is dan maar de prijs die je moet betalen (of de oude wg moet dat willen vergoeden). Maar goed, ik zou eerst zelf verder in gesprek gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
07-12-2023 22:44
Waarom niet? Waarom mag dat er niet gewoon zijn?
Dat mag er best zijn, maar dan moet je niet een jaarcontract zonder opzegmogelijkheid tekenen. Zo simpel is het.
Gevoel volgen is ook overated als je het over een jaartje hebt. Zelfs dan kun je namelijk nog leven alsof het je laatste dag is, dus het is niet zo dat het een ramp is om een jaar iets anders te doen dan je voorzien had. Als je na dat jaar dan maar gaat doen wat je echt wil.

En als je begin twintig bent dan zal dit rauw op je dak vallen omdat het niet overeen komt met hoe je je leven voor je zag. Maar zo is het leven nu eenmaal en daar kom je wel overheen.
Van een kleine vonk komt vaak een groot vuur.
S-Groot schreef:
07-12-2023 23:44
Ook in dit geval is de enige uitweg een vso. In deze dan wel zonder dat er geld te halen valt, maar dat is dan maar de prijs die je moet betalen (of de oude wg moet dat willen vergoeden). Maar goed, ik zou eerst zelf verder in gesprek gaan.
Ja, maar normaal gesproken betaal je de advocaat voor een deel met het geld van de vso. Dat is in dit geval hoogst onwaarschijnlijk, dus je zult wel gewoon voor de advocaat moeten betalen.
Flipflop schreef:
07-12-2023 22:03
Doorzetten is overgewaardeerd. We zouden juist meer en vaker ons moeten laten leiden door onze onderbuik ipv verstand.

En dat je karakter kweekt door doorzetten, vind ik echt een dooddoener. Het getuigt m.i. juist van karakter als je toe kunt geven aan wat je voelt en luistert naar jezelf.
Ja, prima. Maar hoezo moet de partij waarmee je een overeenkomst hebt dat dan faciliteren? Zo’n jaar is zo voorbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
08-12-2023 00:06
Ja, prima. Maar hoezo moet de partij waarmee je een overeenkomst hebt dat dan faciliteren? Zo’n jaar is zo voorbij.
Ik zeg helemaal nergens dat de partij waar de overeenkomst mee getekend is, moet faciliteren. Waar lees je dat?

Het is de "niet piepen" mentaliteit waar ik tegenaan schop. En een jaar is helemaal niet zomaar voorbij als je ergens niet op je plek zit.
Flipflop schreef:
08-12-2023 07:45
Ik zeg helemaal nergens dat de partij waar de overeenkomst mee getekend is, moet faciliteren. Waar lees je dat?

Het is de "niet piepen" mentaliteit waar ik tegenaan schop. En een jaar is helemaal niet zomaar voorbij als je ergens niet op je plek zit.

Dat is misschien wel zo maar als je je ertegen blijft verzetten tegen dat gevoel dan duurt het nog langer. Beter kun je er maar het beste van maken en accepteren dat het zo is en leren voor de volgende keer. Als werkgever niet mee wil werken dan houdt het helaas op voor vriend van TO.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
08-12-2023 07:54
Dat is misschien wel zo maar als je je ertegen blijft verzetten tegen dat gevoel dan duurt het nog langer. Beter kun je er maar het beste van maken en accepteren dat het zo is en leren voor de volgende keer. Als werkgever niet mee wil werken dan houdt het helaas op voor vriend van TO.
Dat snap ik, alleen is dat helemaal niet mijn boodschap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
07-12-2023 09:25
Geen proeftijd en geen opzegtermijn. Hij voelde zich tijdens het gesprek ook ontzettend onder druk gezet. Moest binnen 24 uur beslissen. Vreselijke situatie.
Wat kan er gebeuren als hij, ook al staat er geen opzegtermijn vermeld, gewoon opzegt. Maand uitwerken en wegblijven?
Ik zou bij zo een gesprek met druk al afhaken jakkes
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
08-12-2023 00:05
Ja, maar normaal gesproken betaal je de advocaat voor een deel met het geld van de vso. Dat is in dit geval hoogst onwaarschijnlijk, dus je zult wel gewoon voor de advocaat moeten betalen.
en dat is altijd goedkoper dan een jaarcontract zelf afkopen
rvandevelden123 schreef:
07-12-2023 18:46
Na twee weken kun je zoiets echt niet goed beoordelen. Je gaat altijd vergelijken in het begin en het duurt minstens een half jaar, zo niet langer, tot je ergens je nieuwe draai gevonden hebt.
Ligt eraan. Zelf na 2,5 week opgestapt (wel met proeftijd). Voelde niet goed, maakte bizar veel uren en bergen waren beloofd, maar niet waar te maken. Mijn hoofd zei blijf want inkomen, mijn hart zei wegwezen en dat ook gedaan. Was een hele goede beslissing en mijn gevoel had gelijk. Heb er overigens erg veel van geleerd, beter naar mijn gevoel luisteren.

Zelf denk ik als ik vriend was geweest, ik het contract nooit getekend had. Zelf ook eens een goed gesprek gehad en alles klopte, tot het contract kwam. Ik was terleurgesteld in het aanbod en mogelijkheden en heb het afgewezen. Heb rustig de tijd genomen en toen wel een leuke baan gevonden.
anoniem_658ddd77de0ef wijzigde dit bericht op 08-12-2023 09:59
Reden: Toevoeging
24.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Kartonnendoos schreef:
08-12-2023 09:47
Ligt eraan. Zelf na 2,5 week opgestapt (wel met proeftijd). Voelde niet goed, maakte bizar veel uren en bergen waren beloofd, maar niet waar te maken. Mijn hoofd zei blijf want inkomen, mijn hart zei wegwezen en dat ook gedaan. Was een hele goede beslissing en mijn gevoel had gelijk. Heb er overigens erg veel van geleerd, beter naar mijn gevoel luisteren.
En dit is exact wat ik bedoel.

Waarom altijd dat eeuwige doorzetten, omdat het verstand het zegt, of de omgeving het zegt, terwijl alles in je roept dat het niet oké voelt.

Klinkt als een goede beslissing!
Flipflop schreef:
08-12-2023 09:59
En dit is exact wat ik bedoel.

Waarom altijd dat eeuwige doorzetten, omdat het verstand het zegt, of de omgeving het zegt, terwijl alles in je roept dat het niet oké voelt.

Klinkt als een goede beslissing!

Als dis mogelijkheid er is jazeker. Ik heb dat ook weleens gedaan. Maar zat nog in mijn proeftijd of had een opzegtermijn. Ik ga niet ergens blijven werken wat niet goed voelt. Dat weet je al vrij snel soms.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven