Werk & Studie alle pijlers

Tijdelijk contract opzeggen ivm spijt

07-12-2023 09:08 270 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag voor een vriend (geen grap); Heeft vorige functie opgezegd en is een nieuw jaarcontract bij andere werkgever aangegaan. Contract heeft geen proeftijd. In de eerste werkweek al veel spijt van de overstap. Mist oude werk en collega's enorm en voelt geen aansluiting bij nieuwe werk. Hij wil dus stoppen bij de nieuwe werkgever. Vanwege groot personeelstekort is deze helemaal niet blij en wil vriend aan zn contract houden. Ik vraag me ondertussen af wat de nieuwe werkgever heeft aan een ongemotiveerde kracht ?! De oude werkgever heeft overigens aangegeven dat vriend terug mag. Wat zijn de opties?
Alle reacties Link kopieren Quote
GeweldigWeer schreef:
07-12-2023 12:23
In dit soort topics valt mij altijd hetzelfde op, het recht van een werknemer is schijnbaar belangrijker dan het recht van een werkgever.

Ik neem aan dat deze man volwassen is en zonder pistool op zn hoofd zijn handtekening onder het contract heeft gezet. Dus, ‘dwang’, ‘lastige periode in zijn leven’ etc zal best, maar doen er niet toe.

Wijze les voor de toekomst, dat wel, maar ziekmelden, want ongemotiveerd, vind ik een waardeloze instelling. Ga met werkgever om de tafel en kijk of er iets geregeld kan worden.
Precies dit!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
07-12-2023 13:50
Wat een aannames!
Inderdaad een aanname. Maar hoe groot acht jij de kans dat de oud werkgever zal betalen om je vriend weer in dienst te nemen?

Zal hij dat überhaupt durven voorstellen? Ja hoi, ik had zelf opgezegd maar m'n nieuwe baan valt een beetje tegen, willen jullie me terugkopen?
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
07-12-2023 14:09
Inderdaad een aanname. Maar hoe groot acht jij de kans dat de oud werkgever zal betalen om je vriend weer in dienst te nemen?

Zal hij dat überhaupt durven voorstellen? Ja hoi, ik had zelf opgezegd maar m'n nieuwe baan valt een beetje tegen, willen jullie me terugkopen?
Ik reageerde met "wat een aanname" op jouw suggestieve post --->"Maar ZO graag willen ze het zeker ook weer niet"?"

Ik zal je vertellen... partijen zijn in gesprek. Ze willen het eventueel wel maar dat is natuurlijk afhankelijk van een heleboel factoren. Als de huidige werkgever idd een boete zal opleggen kunnen ze overwegen om die te betalen. Het uitzetten van een vacature via een recruiter incl. de hele procedure kost ook veel geld.
GeweldigWeer schreef:
07-12-2023 12:23
In dit soort topics valt mij altijd hetzelfde op, het recht van een werknemer is schijnbaar belangrijker dan het recht van een werkgever.

Ik neem aan dat deze man volwassen is en zonder pistool op zn hoofd zijn handtekening onder het contract heeft gezet. Dus, ‘dwang’, ‘lastige periode in zijn leven’ etc zal best, maar doen er niet toe.

Wijze les voor de toekomst, dat wel, maar ziekmelden, want ongemotiveerd, vind ik een waardeloze instelling. Ga met werkgever om de tafel en kijk of er iets geregeld kan worden.
Ik zie er vooral een praktisch probleem in. De werkgever heeft iemand binnengehaald die de baan tegen vindt vallen. Dat gaat ten koste van zijn enthousiasme, werklust en teamgevoel.

Hoe moet de werkgever dat opvangen, aan één stuk door zijn werk laten monitoren een jaar lang met alle kosten en gevolgen voor de rest van het team van dien? En na een jaar lang aanmodderen weer een ander aannemen? Het is veel beter voor iedereen om gewoon meteen een knoop door te hakken en er samen een einde aan te maken.
Als iedereen die met tegenzin naar zijn werk ging zich nu ziek zou melden, lag de hele Nederlandse economie nu plat. Het ergens niet leuk vinden is geen reden om je ziek te melden. Elke gunfactor om tot een andere oplossing te komen verpruts je daar ook mee.

Je kunt ook gewoon je werk doen zonder dat je het leuk vindt. Dat hoeft de werkgever niet extra te monitoren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
07-12-2023 14:39
Ik zie er vooral een praktisch probleem in. De werkgever heeft iemand binnengehaald die de baan tegen vindt vallen. Dat gaat ten koste van zijn enthousiasme, werklust en teamgevoel.

Hoe moet de werkgever dat opvangen, aan één stuk door zijn werk laten monitoren een jaar lang met alle kosten en gevolgen voor de rest van het team van dien? En na een jaar lang aanmodderen weer een ander aannemen? Het is veel beter voor iedereen om gewoon meteen een knoop door te hakken en er samen een einde aan te maken.
Vind jij. Je zou ook kunnen zeggen dat de medewerker zich vermand en gewoon zijn werk goed doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
07-12-2023 12:58
Nee dat zal hij niet doen. Hij zal ook zeker niet extra of expres ongemotiveerd doen, daar is hij de mens niet naar. Het is gewoon een hele vervelende situatie voor hem. Ondertussen is bij zijn ex-werkgever het beleid dusdanig gewijzigd dat hij, wetende wat hij nu weet, nooit weg was gegaan. Er is overigens al aangegeven dat ze hem graag terug willen.
Het beleid is in die 2 weken gewijzigd?
nitflex schreef:
07-12-2023 14:46
Als iedereen die met tegenzin naar zijn werk ging zich nu ziek zou melden, lag de hele Nederlandse economie nu plat. Het ergens niet leuk vinden is geen reden om je ziek te melden. Elke gunfactor om tot een andere oplossing te komen verpruts je daar ook mee.

Je kunt ook gewoon je werk doen zonder dat je het leuk vindt. Dat hoeft de werkgever niet extra te monitoren.
Feit: mensen die niet intrinsiek gemotiveerd zijn of het niet naar hun zin hebben bij een werkgever werken minder hard. Dat mag je op alle mogelijke manieren afkeuren, maar ze in dienst houden als ze weg willen met alle problemen die daarbij kunnen komen kijken is contraproductief.

Voorbeeld dat ik hierboven gaf heeft de werkgever (los van uitbetaald loon) meer dan 10.000 euro gekost. Als onze directeur toen direct gekozen had voor opzegging in overleg had dat 0 euro gekost.
Mariejan schreef:
07-12-2023 14:49
Vind jij. Je zou ook kunnen zeggen dat de medewerker zich vermand en gewoon zijn werk goed doet.
Maar zo gaat het in de praktijk vaak niet. Gelijk krijgen en gelijk hebben zijn 2 verschillende dingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
07-12-2023 14:39
Ik zie er vooral een praktisch probleem in. De werkgever heeft iemand binnengehaald die de baan tegen vindt vallen. Dat gaat ten koste van zijn enthousiasme, werklust en teamgevoel.

Hoe moet de werkgever dat opvangen, aan één stuk door zijn werk laten monitoren een jaar lang met alle kosten en gevolgen voor de rest van het team van dien? En na een jaar lang aanmodderen weer een ander aannemen? Het is veel beter voor iedereen om gewoon meteen een knoop door te hakken en er samen een einde aan te maken.

Dat is wel héél ingrijpend hè? :rofl:

Als werkgever zou ik dan zeggen dat werknemer moet blijven werken tot er een nieuwe is aangenomen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
07-12-2023 15:15
Dat is wel héél ingrijpend hè? :rofl:

Als werkgever zou ik dan zeggen dat werknemer moet blijven werken tot er een nieuwe is aangenomen.
Haha, was niet zo bedoeld...

Maar eens, dit is wel het minimale dat je van iemand mag verwachten om het leed een beetje te verzachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
07-12-2023 14:33
Ik reageerde met "wat een aanname" op jouw suggestieve post --->"Maar ZO graag willen ze het zeker ook weer niet"?"

Ik zal je vertellen... partijen zijn in gesprek. Ze willen het eventueel wel maar dat is natuurlijk afhankelijk van een heleboel factoren. Als de huidige werkgever idd een boete zal opleggen kunnen ze overwegen om die te betalen. Het uitzetten van een vacature via een recruiter incl. de hele procedure kost ook veel geld.
Ja dat klopt het kan ook geld besparen als hij terugkomt.
Zou mooi zijn voor je vriend als ze daar uit kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
07-12-2023 14:49
Vind jij. Je zou ook kunnen zeggen dat de medewerker zich vermand en gewoon zijn werk goed doet.
Dat doet hij ook hoor. maar leuk is anders
Alle reacties Link kopieren Quote
Alles valt of staat met wat er in het contract staat. Dat kan hij het beste voorleggen aan een arbeidsrechtjurist. Voor rechtsbijstand verzekerd? Dan kan hij daar ook terecht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bonny schreef:
07-12-2023 12:19
Vriend kan zich altijd ziekmelden. Wellicht mag hij dan wel met wederzijds goedvinden stoppen, als hij zich na een tijdje niet beter meldt.
Ja dat kan en dan kan hij net zo hard een schop richting werk terug krijgen.

Ik vind het persoonlijk wel een beetje suf om na twee weken al meteen de handdoek in de ring te gooien en niet even te kijken of er wat van te maken is.
snuffelkleed wijzigde dit bericht op 07-12-2023 16:16
21.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het verbazingwekkend hoeveel mensen een contract zien als iets dat alleen telt zolang je er zin in hebt. En als je geen zin in meer hebt dan is ziekmelden of dreigen met stress of burnout geoorloofd om er af te komen.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen vinden dat dat ook geldt als een huisbaas of werkgever zich zo opstelt.

Maar goed, dat gezegd hebbende: met wederzijds goedvinden kun je er alsnog van af. maar vind dan argumenten waar de werkgever ook een belang in heeft (groter dan: ik vind het hier niet leuk). Ik ben zelf wel eens van precies zo'n contract afgekomen, omdat door externe omstandigheden het werk ineens ingrijpend wijzigde. Zo ingrijpend dat het buiten mijn competentie viel, en dat was ook niet even bij te spijkeren. Ik werd daar heel ongelukkig van, maar voor de werkgever was het ook inzichtelijk dat hij weinig aan mij had in die situatie. Toen heb ik toch tussentijds ontslag kunnen nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
07-12-2023 11:13
Lijkt me hiervoor wat overdreven.
Dat is juist precies wat hij nodig heeft, als je van een contract af wil
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
07-12-2023 17:44
Dat is juist precies wat hij nodig heeft, als je van een contract af wil
Wat gaat die doen dan? De advocaat is aan dezelfde regels gebonden. Juridisch klopt het contract gewoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
07-12-2023 17:46
Wat gaat die doen dan? De advocaat is aan dezelfde regels gebonden. Juridisch klopt het contract gewoon.
Bijvoorbeeld:
Die gaat ten eerste kijken of wat de WG opgesteld heeft wel klopt
Dan of hoe de voorstelling van zaken vooraf was wel klopt
En schiet dan gaten in het verweer van de WG en dan hoef je ineens nog maar 3 maanden te werken ipv 12 oid

Echt hoor, er kan dan plots zoveel meer
GeweldigWeer schreef:
07-12-2023 12:23
In dit soort topics valt mij altijd hetzelfde op, het recht van een werknemer is schijnbaar belangrijker dan het recht van een werkgever.

Ik neem aan dat deze man volwassen is en zonder pistool op zn hoofd zijn handtekening onder het contract heeft gezet. Dus, ‘dwang’, ‘lastige periode in zijn leven’ etc zal best, maar doen er niet toe.

Wijze les voor de toekomst, dat wel, maar ziekmelden, want ongemotiveerd, vind ik een waardeloze instelling. Ga met werkgever om de tafel en kijk of er iets geregeld kan worden.

Eens. En ziekmelden? Kom op zeg. Wat een flauwekul.

Als een werkgever van iemand af wil moet die door 100 hoepels springen en een ontslagvergoeding betalen maar se werknemer heeft alle rechten. Je hebt een contract getekend daar dien je je netjes aan te houden. Als werkgever je niet wil of kan laten gaan voor einde contract dan is dat helaas zo.

Ikzelf zou het oplossen door in de tussentijd iemand anders aan te trekken en dan pas werknemer laten gaan. In deze tijd kan iemand nieuws vinden ook nogal tegenvallen en kan iemand laten gaan zonder vervanging de werkgever ook geld kosten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
07-12-2023 17:49
Bijvoorbeeld:
Die gaat ten eerste kijken of wat de WG opgesteld heeft wel klopt
Dan of hoe de voorstelling van zaken vooraf was wel klopt
En schiet dan gaten in het verweer van de WG en dan hoef je ineens nog maar 3 maanden te werken ipv 12 oid

Echt hoor, er kan dan plots zoveel meer
In heel veel gevallen zou ik er vrij snel iemand bij halen, maar gewoon een jaarcontract zonder mogelijkheid van tussentijds opzeggen is duidelijk en mag ook gewoon. Daar is geen advocaat voor nodig.
Maargoed moet degene waar het over gaat zelf bepalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
GeweldigWeer schreef:
07-12-2023 13:22
Net zo onnozel als aannemen dat hij hiervan een burn-out zal oplopen….
Dat is niet wat ik schreef, maar lees vooral wat je wil lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
07-12-2023 16:15
Ik vind het verbazingwekkend hoeveel mensen een contract zien als iets dat alleen telt zolang je er zin in hebt. En als je geen zin in meer hebt dan is ziekmelden of dreigen met stress of burnout geoorloofd om er af te komen.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen vinden dat dat ook geldt als een huisbaas of werkgever zich zo opstelt.

Eens. En laten we wel wezen: heel veel mensen hebben nou niet precies hun droombaan. En best veel mensen vinden hun werk niet leuk. (En jaaaa, ik snap ook dat “niet leuk vinden” en “je werk haten” andere categorieën zijn) . Maar een jaartje even dan dit doen en ondertussen verder kikken moet toch vast wel te doen zijn? Zonder dreigen met ziek-melden en burn-outs en wat al niet meer?
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
07-12-2023 17:57
In heel veel gevallen zou ik er vrij snel iemand bij halen, maar gewoon een jaarcontract zonder mogelijkheid van tussentijds opzeggen is duidelijk en mag ook gewoon. Daar is geen advocaat voor nodig.
Maargoed moet degene waar het over gaat zelf bepalen.
Natuurlijk Mag het, de advocaat helpt je met aanvoeren waarom vasthouden aan 12 maanden ongewenst is. Zodat deze vriend weer snel iets anders kan gaan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
07-12-2023 11:05
laat hem even bellen met een arbeidsrechtadvocaat
Dat kun je toch zelf opzoeken?
óu sont les neiges d'antan

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven