Werk & Studie alle pijlers

Tijdelijk contract opzeggen ivm spijt

07-12-2023 09:08 270 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag voor een vriend (geen grap); Heeft vorige functie opgezegd en is een nieuw jaarcontract bij andere werkgever aangegaan. Contract heeft geen proeftijd. In de eerste werkweek al veel spijt van de overstap. Mist oude werk en collega's enorm en voelt geen aansluiting bij nieuwe werk. Hij wil dus stoppen bij de nieuwe werkgever. Vanwege groot personeelstekort is deze helemaal niet blij en wil vriend aan zn contract houden. Ik vraag me ondertussen af wat de nieuwe werkgever heeft aan een ongemotiveerde kracht ?! De oude werkgever heeft overigens aangegeven dat vriend terug mag. Wat zijn de opties?
Alle reacties Link kopieren Quote
Had je dat niet kunnen dichttimmeren met ok je mag weg, maar even tekenen voor een streng geheimhoudingsbeding en een streng non-concurrentiebeding en relatiebeding (evt met extra motivering als dat toen nodig was bij een contract voor bepaalde tijd) met een flink boetebeding er dan nog bij?
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
07-12-2023 11:05
laat hem even bellen met een arbeidsrechtadvocaat
Dit vind ik een goede tip. Nog een jaar uitzitten lijkt mij echt vreselijk. En de gang van zaken zal allemaal wel legaal zijn enzo, maar toch vind ik het niet kunnen om mensen op deze manier vast te houden. Misschien heeft een arbeidsrechtadvocaat een goede tip.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Irrelephant schreef:
07-12-2023 11:41
Had je dat niet kunnen dichttimmeren met ok je mag weg, maar even tekenen voor een streng geheimhoudingsbeding en een streng non-concurrentiebeding en relatiebeding (evt met extra motivering als dat toen nodig was bij een contract voor bepaalde tijd) met een flink boetebeding er dan nog bij?
Ja, maar dat was niet nodig. Er was al een algemeen geheimhoudingsbeding, echt een concurrentiebeding staat niet in onze contracten omdat het vaak toch geen stand houdt, gezien onze markt is het ook niet heel hard nodig.

Deze gang van zaken liet voor mij vooral zien hoe kansloos het is om mensen aan een dergelijk contract te willen houden. In de praktijk werken mensen zich eruit met hun "voeten" en melden zich zolang ziek.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
07-12-2023 11:02
We have all been there.

Nou niet iedereen misschien, maar mijn hele jonge leven zag er zo uit. Natuurlijk komt het door omstandigheden, het komt altijd ergens door. Het leven is niet eerlijk, voor niemand.

Maar toch zijn dit, gewoon domweg het deksel op de neus krijgen, de allerbeste levenslessen om te leren hoe je als individu met die oneerlijkheid van het leven omgaat. Hij gaat hier niet dood van en komt hier dus alleen maar sterker uit.
Of nog erger in de penarie als hij blijft doorwerken met stressklachten en een depressie tot gevolg. Wie zal et zeggen?

Hoezo zal hij hier sterker uit komen. Wat een aanname...
flipflop wijzigde dit bericht op 07-12-2023 12:46
4.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Vriend kan zich altijd ziekmelden. Wellicht mag hij dan wel met wederzijds goedvinden stoppen, als hij zich na een tijdje niet beter meldt.
Alle reacties Link kopieren Quote
In dit soort topics valt mij altijd hetzelfde op, het recht van een werknemer is schijnbaar belangrijker dan het recht van een werkgever.

Ik neem aan dat deze man volwassen is en zonder pistool op zn hoofd zijn handtekening onder het contract heeft gezet. Dus, ‘dwang’, ‘lastige periode in zijn leven’ etc zal best, maar doen er niet toe.

Wijze les voor de toekomst, dat wel, maar ziekmelden, want ongemotiveerd, vind ik een waardeloze instelling. Ga met werkgever om de tafel en kijk of er iets geregeld kan worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bonny schreef:
07-12-2023 12:19
Vriend kan zich altijd ziekmelden. Wellicht mag hij dan wel met wederzijds goedvinden stoppen, als hij zich na een tijdje niet beter meldt.
Hij is toch niet ziek? Waar slaat dat op?

De werkgever mag in dat geval het loon opschorten = niet uitbetalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
GeweldigWeer schreef:
07-12-2023 12:23
In dit soort topics valt mij altijd hetzelfde op, het recht van een werknemer is schijnbaar belangrijker dan het recht van een werkgever.

Ik neem aan dat deze man volwassen is en zonder pistool op zn hoofd zijn handtekening onder het contract heeft gezet. Dus, ‘dwang’, ‘lastige periode in zijn leven’ etc zal best, maar doen er niet toe.

Wijze les voor de toekomst, dat wel, maar ziekmelden, want ongemotiveerd, vind ik een waardeloze instelling. Ga met werkgever om de tafel en kijk of er iets geregeld kan worden.
Ik vind het op een voetstuk plaatsen van een werkgever dan weer heel erg vreemd. De vriend van TO wordt overduidelijk er ongelukkig van hier werken. Moet hij dan maar waarde en kapitaal blijven toevoegen en verdienen voor iemand anders en zichzelf daarbij volledig overhoop werken? Beetje vreemd idee toch...
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablabla97 schreef:
07-12-2023 12:27
Ik vind het op een voetstuk plaatsen van een werkgever dan weer heel erg vreemd. De vriend van TO wordt overduidelijk er ongelukkig van hier werken. Moet hij dan maar waarde en kapitaal blijven toevoegen en verdienen voor iemand anders en zichzelf daarbij volledig overhoop werken? Beetje vreemd idee toch...
Hij werkt er 2 (TWEE) weken he?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablabla97 schreef:
07-12-2023 12:27
Ik vind het op een voetstuk plaatsen van een werkgever dan weer heel erg vreemd. De vriend van TO wordt overduidelijk er ongelukkig van hier werken. Moet hij dan maar waarde en kapitaal blijven toevoegen en verdienen voor iemand anders en zichzelf daarbij volledig overhoop werken? Beetje vreemd idee toch...
Nergens plaats ik een werkgever op een voetstuk! Deze werkgever heeft niets illegaals gedaan, dus ga dit dan ook als volwassene oplossen. Daarnaast vraag ik me af hoe je al zo snel weet dat je nooit gelukkig zal worden binnen een nieuwe baan, dus geeft het eens wat meer kans, iets nieuws, zeker een nieuwe werkomgeving, is altijd wennen. En lukt dit niet, dan ga je kijken hoe je dit op een volwassen manier kunt oplossen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind een jaar ook best overzichtelijk. Bedenk wat jij wél uit dit jaar kan halen, doe je ding en trek je verder niet zoveel aan van wat er gebeurt. Misschien niet het meest inspirerend, maar om er gelijk depressies en burn-outs bij te halen is ook wat overdreven toch? Dit overigens alleen als het echt niet lukt om tot overeenkomst te komen met werkgever, want dat zou ik zeker eerst een kans geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
07-12-2023 12:25
Hij is toch niet ziek? Waar slaat dat op?

De werkgever mag in dat geval het loon opschorten = niet uitbetalen.
Dat is dan aan de bedrijfsarts om dat te bepalen, niet aan de werkgever.
Als vriend van to zich ziekmeld onder stress/burnout klachten, dan start er gewoon een traject hoor.

Een situatie als dit kan wel ziek maken. Hij werkt er wel pas 2 weken, dat is héél kort.
Maar vaak heb je al wel een indruk. Maar goed. Dit is waarschijnlijk een geval van contract niet goed gelezen en te snel getekend.
Enige opties zijn dan uitzitten of ziekmelden als je het niet meer trekt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablabla97 schreef:
07-12-2023 12:27
Ik vind het op een voetstuk plaatsen van een werkgever dan weer heel erg vreemd. De vriend van TO wordt overduidelijk er ongelukkig van hier werken. Moet hij dan maar waarde en kapitaal blijven toevoegen en verdienen voor iemand anders en zichzelf daarbij volledig overhoop werken? Beetje vreemd idee toch...
Vind je het ook oké, als de werkgever minder loon betaalt dan contractueel is afgesproken? Tja want de werknemer is toch niet zo leuk als ik dacht? En hij werkt ook niet zo hard.

Of geldt het contract wel voor de werkgever en niet voor de werknemer?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bonny schreef:
07-12-2023 12:35
Dat is dan aan de bedrijfsarts om dat te bepalen, niet aan de werkgever.
Als vriend van to zich ziekmeld onder stress/burnout klachten, dan start er gewoon een traject hoor.

Een situatie als dit kan wel ziek maken. Hij werkt er wel pas 2 weken, dat is héél kort.
Maar vaak heb je al wel een indruk. Maar goed. Dit is waarschijnlijk een geval van contract niet goed gelezen en te snel getekend.
Enige opties zijn dan uitzitten of ziekmelden als je het niet meer trekt.
Of de werkgever begint een procedure wegens werkweigering.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Bonny schreef:
07-12-2023 12:19
Vriend kan zich altijd ziekmelden. Wellicht mag hij dan wel met wederzijds goedvinden stoppen, als hij zich na een tijdje niet beter meldt.
De weg van de minste weerstand en een belediging voor mensen die echt wat mankeren. Hoe verzin je het.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
07-12-2023 12:39
Vind je het ook oké, als de werkgever minder loon betaalt dan contractueel is afgesproken? Tja want de werknemer is toch niet zo leuk als ik dacht? En hij werkt ook niet zo hard.

Of geldt het contract wel voor de werkgever en niet voor de werknemer?
Dit dus. Het is gewoon een zakelijke overeenkomst tussen 2 partijen, waar beiden aan moeten houden. Hopelijk gaan ze er in een gesprek alsnog uitkomen en misschien went het ook wel na een aantal weken. En een jaar is ook zo om.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
07-12-2023 11:48
Of nog erger in de penarie met stressklachten en een depressie.

Hoezo zal hij hier sterker uit komen. Wat een aanname...
Tegenslag, stress en zelfs depressie horen bij bijna ieder mensenleven.

Misschien helpt deze misser hem om nieuwe copingsmechanismen aan te leren. Zoals hij het nu doet is niet erg effectief, direct opgeven, catastroferen, piekeren, een vriendin die voor hem gaat uitzoeken wat hij moet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bonny schreef:
07-12-2023 12:19
Vriend kan zich altijd ziekmelden. Wellicht mag hij dan wel met wederzijds goedvinden stoppen, als hij zich na een tijdje niet beter meldt.
Nee dat zal hij niet doen. Hij zal ook zeker niet extra of expres ongemotiveerd doen, daar is hij de mens niet naar. Het is gewoon een hele vervelende situatie voor hem. Ondertussen is bij zijn ex-werkgever het beleid dusdanig gewijzigd dat hij, wetende wat hij nu weet, nooit weg was gegaan. Er is overigens al aangegeven dat ze hem graag terug willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ze hem graag terugwillen kunnen ze een afkoopregeling treffen met de huidige werkgever.
Maar ZO graag willen ze het zeker ook weer niet...?
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
07-12-2023 12:47
Tegenslag, stress en zelfs depressie horen bij bijna ieder mensenleven.

Misschien helpt deze misser hem om nieuwe copingsmechanismen aan te leren. Zoals hij het nu doet is niet erg effectief, direct opgeven, catastroferen, piekeren, een vriendin die voor hem gaat uitzoeken wat hij moet doen.
Dan nog is jouw aanname dat hij hier sterker uit zal komen, onnozel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
07-12-2023 13:09
Dan nog is jouw aanname dat hij hier sterker uit zal komen, onnozel.
Net zo onnozel als aannemen dat hij hiervan een burn-out zal oplopen….
Doreia* schreef:
07-12-2023 12:43
Of de werkgever begint een procedure wegens werkweigering.
Dan moet er, bij een ziekmelding, een behoorlijk lang traject zijn bij de verzekeringsarts en een heel juridisch dossier zijn. Tegen de tijd dat die procedure begint zit het halve contract er al op.

Mijn ervaring: laat dit soort dingen gewoon gaan als werkgever.

Als iemand er nog maar 2 weken werkt zou ik het verhaal van werknemer aanhoren, evt bezwaren proberen weg te nemen en iemand proberen over te halen het nog 2 weken te proberen. Als iemand niet wil of het gaat niet ontbindt dan gewoon met wederzijds goedvinden. Een juridisch traject kost alleen maar geld en levert veel meer kosten dan baten op.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
07-12-2023 13:04
Als ze hem graag terugwillen kunnen ze een afkoopregeling treffen met de huidige werkgever.
Maar ZO graag willen ze het zeker ook weer niet...?
Wat een aannames!
Bonny schreef:
07-12-2023 12:35
Dat is dan aan de bedrijfsarts om dat te bepalen, niet aan de werkgever.
Als vriend van to zich ziekmeld onder stress/burnout klachten, dan start er gewoon een traject hoor.

Een situatie als dit kan wel ziek maken. Hij werkt er wel pas 2 weken, dat is héél kort.
Maar vaak heb je al wel een indruk. Maar goed. Dit is waarschijnlijk een geval van contract niet goed gelezen en te snel getekend.
Enige opties zijn dan uitzitten of ziekmelden als je het niet meer trekt.
Beetje arbeidsethos lijkt me wel wenselijk. En ziekmelding met een leugen valt daar wat mij betreft niet onder. Dit is gewoon een kwestie van op je zelf veroorzaakte blaren zitten.

Het is een wijze les voor die vriend: in het vervolg beter zijn contract lezen voordat hij tekent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
07-12-2023 09:31
In praktijk kan het altijd. Niemand kan iemand dwingen een jaar te komen werken. Dan gaan mensen zich ziekmelden.
Echt? Iemand die geen zin heeft, is toch niet ziek...? Wat wordt er toch door velen makkelijk gedacht over ziekmelden. Ben ik oprecht verbaasd over.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven