Werk & Studie alle pijlers

Topvrouw worden

16-02-2011 18:34 200 berichten
Hallo forummers,

N.a.v. van het topic over ambities (dat over iets bereikbaardere ambities gaat dan de mijne) wil ik graag met jullie hierover van gedachten wisselen.

Ik wil graag een hele hoge functie. En met heel hoog bedoel ik echt heel hoog. Denk CEO, maar dan op inhoudelijk niveau, dus zeg maar echt expert. En het liefst op een ministerie of bij een gemeente oid, dus de overheid. (Ik heb altijd geroepen dat ik minister wil worden )

Maar ik vraag me een aantal dingen af.

Hoe kom ik daar? Wat moet ik doen? Ik ben universitair opgeleid op mijn vakgebied en werk daar nu ook in als adviseur.

Kun je er ook komen zonder leidinggeven? Dat vind ik namelijk niet leuk. Maar ik vind het wel leuk om op een heel hoog niveau in het beslisproces te zitten.

Hoe zit het met je privéleven (lees: evt. kinderwens, maar ook relatie)? Ben je dan echt alleen maar aan het werk?

Kan iedereen topvrouw worden? Of heb je bepaalde skills nodig? Moet je hyperintelligent zijn? Of is het een kwestie van geluk en/of doorzettingsvermogen?

Ik hoop op wat heldere inzichten van jullie
Alle reacties Link kopieren
quote:rider schreef op 17 februari 2011 @ 16:19:

[...]

Gewoon voor het perspectief: aan welke top zit je nu?MT van een Internationaal bedrijf. Meer vertel ik niet, ik wil nog beetje anoniem blijven; kan ik tenminste ook gewoon op de Sex-pijler reageren
Politiek assistent is bij uitstek een baan waarvoor je gevraagd wordt als een minister aantreedt. Het is iemand van dezelfde politieke partij en iemand die een minister al kent uit de partij. Als de termijn van een minister erop zit dan kan je zelf ook direct opzoek naar een andere baan, want de volgende minister neemt weer een andere politiek assistent aan. Kortom als je dat wilt moet je politiek actief worden. Werken bij een politieke partij enz
TO, wat voor mens ben jij? Ben je al erg politiek actief? Om nu ineens naar een politieke partij te stappen omdat je die kant op wil, lijkt mij doelloos.

Ik ben er van overtuigd, dat als je iets doet, dat diep in je vezels zit, dat het dan goed komt. En bedoel ik vooral dingen als;

- ben je de natuurlijke leider in je vriendengroep? (=leiderschap)

- heb je veel vrienden en weet je precies wie-waar mee bezig is? (=netwerker)

- stond je als kind al vooraan bij demonstraties voor een nieuw voetbalveld (=politiek)

- of zat je in de schoolkrant? (=persoffcier)

Kijk eens goed naar al je eigenschappen. Waar ben je goed in? Kan ook een vak zijn, of een andere handigheid. Wat komt je aanwaaien?
quote:StabiloBoss schreef op 17 februari 2011 @ 12:19:

[...]

Dat soort onzin, daar moet je dus mee stoppen.

Eten! Puh, daar heb je geen tijd meer voor.

quote:magnolia81 schreef op 17 februari 2011 @ 17:43:

Politiek assistent is bij uitstek een baan waarvoor je gevraagd wordt als een minister aantreedt. Het is iemand van dezelfde politieke partij en iemand die een minister al kent uit de partij. Als de termijn van een minister erop zit dan kan je zelf ook direct opzoek naar een andere baan, want de volgende minister neemt weer een andere politiek assistent aan. Kortom als je dat wilt moet je politiek actief worden. Werken bij een politieke partij enz

Ik ben al lid van een politieke partij dus dat komt goed!

Weet je, ik heb dit topic ook deels geopend ter oriëntatie. Dus ja, dat nu de OP niet meer klopt kan best wel. Door jullie vragen kom ik weer een eindje verder. In mijn omgeving kan ik het niet echt kwijt; daar wordt afwijzend of lacherig op me gereageerd, om heel eerlijk te zijn. Dus ik kan me niet zo goed een beeld vormen van wat een 'echte' topfunctie nou is.

En nee, ik wil geen CEO worden, maar dat wist ik stiekem al. Dat gevoel heb ik gewoon bij zo'n functie. Als ik er op intermediair over lees, dan krijg ik niet het gevoel van 'jeeeeeeeeeeeej dat lijkt me nou interessant!' Terwijl ik dat wel heb met inhoudelijke vacatures op mijn vakgebied bijvoorbeeld.

Of ik als CDPO in een bedrijf zou kunnen werken weet ik niet, want het past niet heel goed bij mijn sector (ik snap dat het een beetje vaag blijft ). Er zijn niet veel bedrijven met de dingen die ik kan doen als core business, en zeker niet grote (internationale) bedrijven. Ik heb daarentegen wel een ministerie

En ik ben geen jurist of bedrijfskundige of econoom, dus helaas is het dan wat lastiger om bij traineeprogramma's binnen te komen, daar zoeken ze toch vaak wat meer generalisten (ik heb al een aantal keer met een aantal traineeprogramma-selecties meegedaan).
quote:lilalinda schreef op 17 februari 2011 @ 17:54:

TO, wat voor mens ben jij? Ben je al erg politiek actief? Om nu ineens naar een politieke partij te stappen omdat je die kant op wil, lijkt mij doelloos.

Ik ben er van overtuigd, dat als je iets doet, dat diep in je vezels zit, dat het dan goed komt. En bedoel ik vooral dingen als;

- ben je de natuurlijke leider in je vriendengroep? (=leiderschap)

- heb je veel vrienden en weet je precies wie-waar mee bezig is? (=netwerker)

- stond je als kind al vooraan bij demonstraties voor een nieuw voetbalveld (=politiek)

- of zat je in de schoolkrant? (=persoffcier)

Kijk eens goed naar al je eigenschappen. Waar ben je goed in? Kan ook een vak zijn, of een andere handigheid. Wat komt je aanwaaien?Wat me komt aanwaaien is creativiteit/out of the box-denken. Ik ben het type dat in alle schoolkranten en jaarboekredacties zat, etc. Tijdens mijn studententijd heb ik in besturen gezeten (vond ik vooral leuk vanwege de invloed die je dan (toch) uitoefent). En ik ben goed in het onderzoeken hoe iets nou precies zit (zeg maar reviews/literatuuronderzoek). 'Echt' hardcore onderzoek kan ik wel, maar vind ik minder leuk.
quote:dubiootje schreef op 16 februari 2011 @ 22:22:

[...]Heb je een rolmodel? Kun je iemand vragen je mentor te worden? nee, ,maar dat wil ik wel graag.quote:sabrina73 schreef op 17 februari 2011 @ 08:41:

Is projectleiding dan niet meer iets voor je?

Dan heb je niet met HRM-taken te maken en doe je puur inhoudelijk werk. Bij internationals zijn vast wel grote projecten waar ze zware personen voor nodig hebben. Misschien past dat meer bij je.

Dat vind ik inderdaad leuk. Zoiets zit ik meer aan te denken (doe ik op mijn werk ook).

quote:spectral schreef op 17 februari 2011 @ 08:56:

Doe je ook nevenfuncties? Vrijwilligerswerk?

Bestuur/commissies sportclub, dat soort dingen. Telt dat?

quote:rider schreef op 17 februari 2011 @ 10:11:

[...]

Ooooooh, dus de op klopte niet?

De inhoudsmensen nemen de beslissingen niet.

Voortschrijdend inzicht, eh?

Mag ik dan degene zijn die de beslissingenmaker van advies voorziet? Dat vind ik ook leuk (denk ik tenminste). Ik vermaak me op mijn werk erg goed als mijn leidinggevende vraagt of ik ergens even een advies over op wil stellen. Ter voorbeeld.

quote:ladybass schreef op 17 februari 2011 @ 10:15:

Het klinkt mij in de oren als een soort Idols. Daar willen mensen beroemd worden om het beroemd worden, niet om de inhoud van het vak. Het gaat alleen om de bijbehorende status.Ik vind status leuk, maar werkplezier leuker. Dus ja, het gaat deels om de status, maar vooral om de werkinhoud.
quote:rider schreef op 17 februari 2011 @ 10:24:

[...]

Heel erg mee eens, mijn waarneming is precies hetzelfde. Behalve dan dat ik nog zou willen nunceren dat de inhoud aan de top veel minder van belang is. Aan de top moet je de slimste beleidsambtenaren vinden, binden en motiveren, maar zelf moet je niet meer de slimste willen zijn. Tenzij je heel graag een burn out wil natuurlijk.

Oké, misschien is de vraag dan wel, hoe word ik (senior) beleidsambtenaar?

Precies de redenatie die jij noemt is de reden waarom ik nu niet meer zeg dat ik minister wil worden.
quote:Captain_Obvious schreef op 17 februari 2011 @ 18:04:

[...]

[...]

Ik ben al lid van een politieke partij dus dat komt goed!

Weet je, ik heb dit topic ook deels geopend ter oriëntatie. Dus ja, dat nu de OP niet meer klopt kan best wel. Door jullie vragen kom ik weer een eindje verder. In mijn omgeving kan ik het niet echt kwijt; daar wordt afwijzend of lacherig op me gereageerd, om heel eerlijk te zijn. Dus ik kan me niet zo goed een beeld vormen van wat een 'echte' topfunctie nou is.

En nee, ik wil geen CEO worden, maar dat wist ik stiekem al. Dat gevoel heb ik gewoon bij zo'n functie. Als ik er op intermediair over lees, dan krijg ik niet het gevoel van 'jeeeeeeeeeeeej dat lijkt me nou interessant!' Terwijl ik dat wel heb met inhoudelijke vacatures op mijn vakgebied bijvoorbeeld.

Of ik als CDPO in een bedrijf zou kunnen werken weet ik niet, want het past niet heel goed bij mijn sector (ik snap dat het een beetje vaag blijft ). Er zijn niet veel bedrijven met de dingen die ik kan doen als core business, en zeker niet grote (internationale) bedrijven. Ik heb daarentegen wel een ministerie

En ik ben geen jurist of bedrijfskundige of econoom, dus helaas is het dan wat lastiger om bij traineeprogramma's binnen te komen, daar zoeken ze toch vaak wat meer generalisten (ik heb al een aantal keer met een aantal traineeprogramma-selecties meegedaan).

Is een baan in Brussel dan niet iets voor je? Een hele goede springplank en helpt je ook aan een interessant netwerk. Daar kan je al vrij jong heen, en vanuit daar verder doorgroeien.

En laat ze in je omgeving maar lachen toch, jij weet tenminste al in grote lijnen wat je wilt.

Hoe word je trainee?

Home > Traineeships > Hoe word je trainee?

Een traineeship bij een van de Europese instellingen is de springplank naar een internationale carrière op hoog niveau. Je bouwt aan een internationaal netwerk en doet relevante werkervaring op.

Maar hoe word je eigenlijk trainee? Waar kun je als trainee aan de slag en hoe maak je de keuze voor een passende werkplek? Hoe verloopt de aanmeldingsprocedure en waar moet je dan op letten?

Werken bij de EU
quote:Iwannalive schreef op 17 februari 2011 @ 18:13:

[...]

Is een baan in Brussel dan niet iets voor je? Een hele goede springplank en helpt je ook aan een interessant netwerk. Daar kan je al vrij jong heen, en vanuit daar verder doorgroeien.Dat is zo ongeveer het enige traineeship waar ik nog niet aan mee heb gedaan Lijkt me wel interessant, maar op één of andere manier is het er nog niet van gekomen. Ik wil me daar zeker een keer voor aanmelden (ik kende 'm al, dus goede tip )
quote:lilalinda schreef op 17 februari 2011 @ 17:37:

[...]

MT van een Internationaal bedrijf. Meer vertel ik niet, ik wil nog beetje anoniem blijven; kan ik tenminste ook gewoon op de Sex-pijler reageren
quote:Captain_Obvious schreef op 17 februari 2011 @ 18:15:

[...]

Dat is zo ongeveer het enige traineeship waar ik nog niet aan mee heb gedaan Lijkt me wel interessant, maar op één of andere manier is het er nog niet van gekomen. Ik wil me daar zeker een keer voor aanmelden (ik kende 'm al, dus goede tip )Stage bij de VN ook nog een idee... (heeft Mabel Wisse Smit van Oranje o.a. gedaan )

http://www.un.org/Depts/OHRM/sds/internsh/index.htm

http://www.vvn.be/stage_en_werken
quote:Iwannalive schreef op 17 februari 2011 @ 18:22:

[...]

Stage bij de VN ook nog een idee... (heeft Mabel Wisse Smit van Oranje o.a. gedaan )

http://www.un.org/Depts/OHRM/sds/internsh/index.htm

http://www.vvn.be/stage_en_werken

Die ken ik nog niet!

Maar om nou mijn (goede) baan te verruilen voor een stage, ik weet niet of dat mijn carriereperspectieven echt helpt...
Kan iedereen topvrouw worden? Of heb je bepaalde skills nodig? Moet je hyperintelligent zijn? Of is het een kwestie van geluk en/of doorzettingsvermogen?

Als je het echt wil... en je bent mensvaardig, goed in je vak, hebt doorzettingsvermogen en geeft niet op... dan zie ik niet in waarom het niet zou kunnen. En wat geluk betreft, geluk = kansen, en kansen creëer je voor een heel groot deel zelf.

Misschien is het zinvol om je eens te laten testen (assessment) zodat je zelf weet wat je sterke eigenschappen zijn, en waar je minder sterk in bent. Met begeleiding kan je ook nagaan of je je minder sterke eigenschappen nodig hebt bij wat je wil en daar dus hard mee aan de slag moet gaan, of dat je minder sterke eigenschappen bij wat jij wil niet zo belangrijk zijn en je je vooral kan focussen op het verder ontwikkelen van je sterke eigenschappen.

O ja en als je nu toch weet dat je naar de top wil... wees je dan alvast bewust van je eigen "branding". Zorg dat elk (zakelijk) contact een goed contact is en men weet waar ze je kunnen vinden. Onderschat de gun-factor niet in het zakendoen. En het helpt goed als je bijvoorbeeld een expertise/iets onderscheidend hebt, waardoor men automatisch direct aan jou denkt en je ook weet te bereiken.

Lid worden van de juiste clubs kan ook nooit kwaad, zoals golf, tennis, hockey, polo, etc. (als je daar ook plezier aan beleeft natuurlijk).

Succes!
quote:Captain_Obvious schreef op 17 februari 2011 @ 18:24:

[...]

Die ken ik nog niet!

Maar om nou mijn (goede) baan te verruilen voor een stage, ik weet niet of dat mijn carriereperspectieven echt helpt...

"Ik weet niet" is geen antwoord voor iemand die naar de top wil.

Dan nog maar even geen antwoord geven en het gewoon in je opnemen. Altijd dingen eerst uitzoeken, wat er wel en niet mogelijk is (wellicht kan je op een hoger niveau instappen met jouw werkervaring). Zodat je antwoord niet is "ik weet niet", maar "ik weet dat er een mogelijkheid is, gezien de informatie die ik van diverse partijen heb verkregen" of "ik weet dat het geen optie is, gezien de informatie die ik van diverse partijen heb verkregen".

Succes!
quote:Iwannalive schreef op 17 februari 2011 @ 18:45:

[...]

"Ik weet niet" is geen antwoord voor iemand die naar de top wil.

Dan nog maar even geen antwoord geven en het gewoon in je opnemen. Altijd dingen eerst uitzoeken, wat er wel en niet mogelijk is (wellicht kan je op een hoger niveau instappen met jouw werkervaring). Zodat je antwoord niet is "ik weet niet", maar "ik weet dat er een mogelijkheid is, gezien de informatie die ik van diverse partijen heb verkregen" of "ik weet dat het geen optie is, gezien de informatie die ik van diverse partijen heb verkregen".

Succes!

Oei, je bent wel streng

Maar je hebt een punt. Ik bedoelde ook 'ik weet dat er een mogelijkheid is en ik ga het uitzoeken'
quote:zomerkoninkje schreef op 17 februari 2011 @ 13:47:

[...]

C_O; je kan natuurlijk wel hoog komen als je geen leidinggevende bent maar CEO, dus de grote bazin zij, zit er dan natuurlijk niet in, want dat IS een voorbeeld van een leidinggevende functie.

Natuurlijk kun je als niet leidinggevende wel veel invloed hebben, maar die invloed is er niet op basis van je formele bevoegdheden (in jouw functieomschrijving staat dat jij beslissingen van die-en-die omvang mag nemen), maar op basis van informele macht, denk bijvoorbeeld aan:

- adviseur zijn van een minister zodat hij/zij jouw adviezen kan opvolgen

- spin doctor zijn in de politiek; met jouw adviezen een politiek iemand laten doen wat jij hem/haar adviseert.

Ik moet eerlijk zeggen dat mij, net als een andere forummer - weet even niet haar naam - ik het gevoel krijg dat jij topvrouw wil worden om het topvrouw worden, en niet vanwege de functie/inhoud van je vak. Topvrouw is an sich géén beroep!!!

Maar als jij bedoelt: ik wil heel goed worden in wat ik doe en dus daarom hogerop komen zou ik:

- vertellen wat je ambities zijn

- hard werken (en ook kenbaar maken dat je dit doet)

- leren houden van 'rattige'spelletjes

- zorgen voor goede opleidingen (zoals dus een MBA- master of Business Administration, en dan niet bij het LOI, maar bij Nyenrode, Rotterdam Business School, of nog beter Harvard oid)

- kinderen kunnen natuurlijk maar evrwacht niet dat he daar net zoveel tijd voor hebt als een parttime werkende moeder. Meewerkende partner en/of aupair oid is dus een must, maar dat mag geen probleem zijn met het salaris van een topvrouw

Mijn advies: ga eerst eens voor jezelf na wat je precies bedoelt met 'topvrouw' worden...en stippel dan voor jezelf een carrierepad uit.

Succes!!

NB: ook bij de overheid kan je met vier dagen GEEN topvrouw worden, tenzij je afdelingshoofd als een topfunctie beschouwd. Maar wil je directeur, DG of SG worden dan is het zeker 60 plus uur werken.Als je onderaan begint is parttime absoluut geen optie. Als je al op de plek aan de top zit en je hebt je bewezen, is er veel meer te regelen, ook bijvoorbeeld 1 dag vanuit huis werken... soort van parttime-en, maar op dat niveau is parttime werken sowieso niet het parttime dat je kent als bijvoorbeeld 32 uur werken. Het is eerder 50+ uur werken ipv 60+ hahah.
quote:Captain_Obvious schreef op 17 februari 2011 @ 18:53:

[...]

Oei, je bent wel streng

Maar je hebt een punt. Ik bedoelde ook 'ik weet dat er een mogelijkheid is en ik ga het uitzoeken' Haha beter dat je het hier nu van mij hoort, dan na een sollicitatiegesprek
quote:Iwannalive schreef op 17 februari 2011 @ 18:58:

[...]

Haha beter dat je het hier nu van mij hoort, dan na een sollicitatiegesprek

True, true.

Ik werk overigens nu (bijna) fulltime (36 uur). Wil best fulltime, maar baas heeft geen uren over. Nou ja, soit.
Nee soit! Je gaat toch niet alleen het aantal uren werken dat op je contract staat??? Allemaal mogelijke kansen om je te onderscheiden van je collega's...
Wat eten we vanavond?
Hahaha je gaat er wel komen meisje...

Zelfs met een 36u contract moet er minstens 45 maken.

Of wil je al je overuren betaald krijgen?
quote:magnolia81 schreef op 17 februari 2011 @ 17:32:

Elke vrijdag krijgt een DG of SG een tas mee met stukken die in het weekend gelezen moeten worden. Het is ook een functie waarin je mensen moet aansturen en dus leiding moet geven.Haha, elke vrijdag!? Ja, OOK op vrijdag. Maar in het weekend worden ze ook nog wel eens gestoord hoor.
Mijn man staat, als het moet 24u per dag klaar... en soms is dat ook nodig als er grote problemen zijn. Zelfs onze vakanties zijn nooit werk vrij helaas....
quote:spectral schreef op 17 februari 2011 @ 20:51:

Mijn man staat, als het moet 24u per dag klaar... en soms is dat ook nodig als er grote problemen zijn. Zelfs onze vakanties zijn nooit werk vrij helaas....Maar het is wel een topman?
Goede tip trouwens om je aan te melden bij allerlei vrouwennetwerken, junior kamer, Lions, Rotary. Wie weet zit er een kruiwagen bij
quote:Captain_Obvious schreef op 17 februari 2011 @ 18:07:

[...]

Wat me komt aanwaaien is creativiteit/out of the box-denken. Ik ben het type dat in alle schoolkranten en jaarboekredacties zat, etc. Tijdens mijn studententijd heb ik in besturen gezeten (vond ik vooral leuk vanwege de invloed die je dan (toch) uitoefent).haha, tis of ik mezelf hoor! (eeuh lees)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven