Werk & Studie alle pijlers

Uitgestorven beroepen.

03-10-2018 14:08 100 berichten
Bij iedere opleiding leren de studenten tegenwoordig met een pc om te gaan.
Is daardoor het beroep van secretaresse en van administratief medewerker uitgestorven?
MokThee schreef:
03-10-2018 14:09
Want een secretaresse en administratief medewerker doen niets anders dan op knopjes duwen?

Right.
Nou typen is toch een heel groot deel van het werk van een administratief medewerker? En tegenwoordig heeft ook elke werknemer telefoon op zijn buro. Doorverbinden hoeft dus ook al niet meer. Koffie halen voor de baas bij wijze van service is wat er dan overblijft toch.
Hasse88 schreef:
03-10-2018 14:14
Ja, net als kassa-juffen, tegenwoordig kan iedereen zelfs scannen. Of taxichauffeur, iedereen kan immers rijden...

:facepalm:
Kassajuffen worden al overbodig.. Taxichauffeurs nog niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
cynthiao schreef:
04-10-2018 16:30
Nou typen is toch een heel groot deel van het werk van een administratief medewerker? En tegenwoordig heeft ook elke werknemer telefoon op zijn buro. Doorverbinden hoeft dus ook al niet meer. Koffie halen voor de baas bij wijze van service is wat er dan overblijft toch.
Niet waar. Weet je überhaupt wel wat het inhoudt, of klets je maar wat uit je nek?
¡Apagando las luces!
Er zijn tegenwoordig wel heel wat minder administratief medewerkers nodig dan vroeger. Maar van uitsterven is (nog) lang geen sprake.
Erizon schreef:
03-10-2018 14:19
.
De super om de hoek is net omgebouwd: van 5 gewone en 4 snelkassa’s zijn er nog 3 over. De rest is zelfscan geworden. Scheelt personeel.

Beroepen gaan er niet echt uit, maar de behoefte eraan en vorm waarin het werk wordt uitgevoerd verandert. Telefonistes kunnen nu overal zitten, sprak zo eens iemand in een ver buitenland die daar de telefoon opnam van tandartspraktijken (inplannen van afspraken). Het beroep van postbode wordt ook steeds minder, maar pakketbezorgers zijn er steeds meer.
Dus er is nog hoop voor receptionistes em telefonistes? Ik zie daar steeds minder van.
Hier twee leuke sites over oude beroepen:

http://www.beroepenvantoen.nl/

https://npofocus.nl/artikel/7806/deze-o ... -verdwenen
"...Van turfsteker tot melkboer en van kuiper tot porder: in de twintigste eeuw zijn talloze beroepen in de vergetelheid geraakt. Ze zijn ingehaald door de tijd, uit de mode geraakt of overbodig geworden. Hoe komt het dat beroepen verdwijnen? En wat betekent het verdwijnen van een beroep?..."
Mammoet-jager is wel redelijk uitgestorven geloof ik
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
iedereen weet toch dat secretareess de hele dag niks anders doen dan koffiedrinken en inschenken voor de baas?Dus er is in 50 jaar niks veranderd :sarcastic:
Lithograaf is een uitgestorven beroep.
Radio Officier in de scheepvaart, is zelfs 1 van de korts bestaande beroepen.
fietsen varen vrouwelijk doen
cynthiao schreef:
04-10-2018 16:30

Als je vroeger doorverbond, hadden die werknemers dus óók telefoon :lightbulb:
Veel bedrijven hebben een centraal inbelnummer.

Verder zijn er veel taken, die beleidsmedewerkers en managers ook wel zouden kunnen (al kan het vies tegenvallen) maar kun je dit gewoon goedkoper laten doen door een secretaresse dan door diezelfde manager. Of denk je dat het handig is, als een manager zelfs z'n brieven uittypt en in enveloppen vouwt?
Later is nu
Grobbekuiken_ schreef:
03-10-2018 14:19
Uitgestorven? Hoe kom je daar nou bij? Nee hoor. 30 jaar administratief medewerkster geweest en nu secretaresse. Volgens jou ben ik dan misschien een fossiel als ik je OP goed begrijp, maar ik werk toch echt nog steeds voor mensen die zelf ook geleerd hebben met een pc om te gaan.
Dan is er nog hoop voor mij.
SombraOnline schreef:
04-10-2018 16:34
Niet waar. Weet je überhaupt wel wat het inhoudt, of klets je maar wat uit je nek?
Wat zijn dan de taken die overblijven?
AnAppleADay schreef:
04-10-2018 16:36
Er zijn tegenwoordig wel heel wat minder administratief medewerkers nodig dan vroeger. Maar van uitsterven is (nog) lang geen sprake.
Blij te horen dat ik foute info te horen heb gekregen.
Dreamer schreef:
04-10-2018 18:00
Als je vroeger doorverbond, hadden die werknemers dus óók telefoon :lightbulb:
Veel bedrijven hebben een centraal inbelnummer.

Verder zijn er veel taken, die beleidsmedewerkers en managers ook wel zouden kunnen (al kan het vies tegenvallen) maar kun je dit gewoon goedkoper laten doen door een secretaresse dan door diezelfde manager. Of denk je dat het handig is, als een manager zelfs z'n brieven uittypt en in enveloppen vouwt?
Veel correspondentie gaat toch via email? Dan hoeven er ook geen brieven in enveloppes gedaan te worden.
cynthiao schreef:
04-10-2018 18:00
Dan is er nog hoop voor mij.
Natuurlijk is er hoop. In het ergste geval kom je de gelederen der wasvrouwen verdubbelen.
AnAppleADay schreef:
04-10-2018 16:36
Net vandaag nog iemand nieuw aangenomen voor de administratie.
Ik zal die arme man morgen maar meteen vertellen dat ie eruit ligt en niet verder raakt dan zijn proefperiode.

(Jep, na jaren zoeken hebben we zowaar eindelijk een man in ons admin-team!)

Ik ben overigens echt geen directie-secretaresse of dergelijke.
Mijn baas mag zijn PR zelf verzorgen en zijn koffie zetten want voor een directie-secretaresse (of secretaris) hebben we toch echt geen geld.

Ik neem daarentegen wel telefoons aan voor heel het gebouw en verbind door.
(Vaak alleen al maar om niet stapelgek te worden van dat gerinkel :-).)
Of ik meld dat ze 't later maar es terug proberen omdat persoon X niet aanwezig is.
Ik wil overigens best nog effe meedenken of ik niemand anders kan doorverbinden die wel in huis is, maar in sé is telefoon opnemen maar één van mijn vele neventaken tussendoor.

"Administratie" is gewoon een heel ruim begrip.
Ik ben dagelijks met papier, mail, administratie klanten en cliënten, boekhouding, ... bezig.
En daarnaast nog een beetje met telefoon en onthaal.

Mijn collega's van 't zelfde.
Allemaal hebben ze wel een specifieke taak tussen de papier- en mailzooi om de boel te laten draaien en klanten / cliënten / leden / vrijwilligers te houden, te helpen en om de administratie met andere instanties te doen draaien.
De baas redt zichzelf wel :-).

En jep, angezien wij nog behoorlijk wat cliënten en leden hebben die niet met een pc omkunnen, er te gehandicapt voor zijn of te oud zijn voor mail-toestanden gaan er bij ons toch echt nog elke dag stapels post buiten.
We proberen mail te stimuleren, maar als iemand geen pc bezit of geen mail-adres heeft of je iemand groen hoort uitslaan aan telefoon als je vraagt of je de papieren mag mailen ... doen we het echt nog op papier.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 04-10-2018 18:56
17.04% gewijzigd
Uitgestorven beroep:

Iemand nog de melkboer-aan-huis gezien?
cynthiao schreef:
04-10-2018 18:07
Veel correspondentie gaat toch via email? Dan hoeven er ook geen brieven in enveloppes gedaan te worden.

Veel correspondentie mag niet via de mail. Van bepaalde groepen héb je geen mail.
En alsnog, als de officiële correspondentie via de mail gaat, moet deze correspondentie nog steeds gemaakt worden. Als de mail de brief zou vervangen, moet deze mail dus aan dezelfde eisen voldoen als die brief.

Duidelijk
Netjes
Vrij van taalfouten
Met ondertekening.
Later is nu
Belg007 schreef:
04-10-2018 18:43
Uitgestorven beroep:

Jazeker!
https://www.ah.nl/over-ah/online-bestel ... orgservice
Belg007 schreef:
04-10-2018 18:43
Uitgestorven beroep:

Telt de SRV man ook mee? Die komt hier nog 2x in de week.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Van mij mag de orgelboer wel verdwijnen. Toen ik nog in de detailhandel (lees: winkel) werkte, werd ik dagelijks helemaal gestoord van dat ding. Kon de klanten en mijn collega’s niet eens verstaan, laat staan jezelf horen denken.

En toen ik jaren later, na 3 uur wandelen eindelijk de baby in slaap had in de wagen, kreeg ik al buikpijn als ik dat herrieding weer zag staan aan het begin van de straat.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Lady*Voldemort schreef:
04-10-2018 18:09
Natuurlijk is er hoop. In het ergste geval kom je de gelederen der wasvrouwen verdubbelen.
:rofl:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Restera schreef:
04-10-2018 19:34
Telt de SRV man ook mee? Die komt hier nog 2x in de week.
Ja hier ook! Dat dat nog uit kan met Appie en zo tegenwoordig he?

Wie kent de televisieomroepster nog? Die mevrouw die in de jaren '80 in pastelkleurige kleding (voor wie al kleurenTV had dan), met weelderige getoupeerde haren een enorm verhaal uit haar hoofd had geleerd over de volledige TV-programmering van vanavond. Fascinerend was dat.
ShaunTheSheep schreef:
04-10-2018 20:37
Ja hier ook! Dat dat nog uit kan met Appie en zo tegenwoordig he?

Wie kent de televisieomroepster nog? Die mevrouw die in de jaren '80 in pastelkleurige kleding (voor wie al kleurenTV had dan), met weelderige getoupeerde haren een enorm verhaal uit haar hoofd had geleerd over de volledige TV-programmering van vanavond. Fascinerend was dat.
Hier in België zijn de laatsten toch écht pas een jaar of 3 à 4 geleden afgedankt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven