Werk & Studie alle pijlers

Uitgestorven beroepen.

03-10-2018 14:08 100 berichten
Bij iedere opleiding leren de studenten tegenwoordig met een pc om te gaan.
Is daardoor het beroep van secretaresse en van administratief medewerker uitgestorven?
Oh ik dacht dat we dan zouden praten over leidekkers, stoelenmatters, glasblazers, glas-in-lood-zetters, kolenmannen etc.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
03-10-2018 15:40
Oh ik dacht dat we dan zouden praten over leidekkers, stoelenmatters, glasblazers, glas-in-lood-zetters, kolenmannen etc.
En woar is de scharensliep gebleven !?
_Monti_ schreef:
03-10-2018 15:46
En woar is de scharensliep gebleven !?

Nou, die komt hier nog jaarlijks aan de deur.
Lantaarnopstekers. Dat wilde ik vroeger altijd worden als het ging over beroepen van vroeger.
Natuurlijk blijft de secretaresse bestaan. Je denkt toch niet dat de baas zélf z'n koffie gaat halen? Komopnou.
Later is nu
Andersom schreef:
03-10-2018 15:50
Nou, die komt hier nog jaarlijks aan de deur.
Wat leuk!
Kloefkappers!
Ze bestaan nog want die ondingen zijn nog steeds te koop.
Onze secretaresse beheert en bewaakt mijn agenda. Regelt mijn afspraken. Is veel tijd kwijt met externen daarvoor te bellen en mailen. En doet dat op zo'n plezierige en efficiënte manier dat ze mij enorm ontzorgt en naar buiten toe een visitekaartje is voor ons bedrijf. Nooit dubbele afspraken, altijd genoeg reistijd, altijd de juiste digitale documenten bij de hand etc. etc.

Goud waard!
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
_Monti_ schreef:
03-10-2018 16:31
Wat leuk!

Niks leuks aan hoor. Op een dag doet hij een folder door de bus dat hij volgende week in de buurt is. Heb je iets te slijpen hang je de folder bij de bel op de afgesproken dag. Dan worden de schatten en messen opgehaald. En na een paar dagen weer bezorgd.
Wij willen er juist graag een secretaresse/ administratief medewerker bij, omdat de administratie bij ons (zorg) de pan uitrijst. Voorlopig helaas natuurlijk geen budget :-s
Leeuwentemmer lijkt me wel een uitgestorven beroep, sinds wilde circusdieren - terecht - verboden zijn.
TanteBedelia schreef:
03-10-2018 14:45
De schillenboer.
Dat zeg jij nou, maar hier een dorpje verderop hebben ze nog een heuse, werkzame schillenboer. Hij gaat er helaas wel zeer binnenkort mee stoppen, dus misschien dat de schillenboer daarmee inderdaad definitief is uitgestorven.
Iemand de porder al genoemd? Dat was iemand die 's morgens (of liever 's nachts) de huizen langs ging om tegen betaling wekkerloze mensen uit hun nest te rammelen.

Lijkt me op zich best een rielekst baantje. Okee, je moet er bij nacht en ontij uit maar als iedereen eenmaal op zijn werk is kun jij lekker gaan ranzen.
Oh, en weet iemand of de wasvrouw al is uitgestorven?
Toch wel gek dat ik als administratief medewerker annex duivel-doet-al alleen maar meer werk op mijn bord en bureau krijg.

Toch es met mijn baas gaan bespreken wanneer ie denkt dat mijn job uitgestorven raakt :-D.
Grobbekuiken_ schreef:
03-10-2018 14:22
Ssjjjjjjt! Niks zeggen! Straks belt jounus de mijnus en zitten we allebei thuis!
Dit fossiel werkt voortaan onder de radar :whistle:
Nope
Lady*Voldemort schreef:
03-10-2018 18:23
Oh, en weet iemand of de wasvrouw al is uitgestorven?
Er is er nog één over heb ik gehoord :P
Schelden vind ik zo onbeschaafd.
Daarom zeg ik liever dingen als: "jij bent de maandag van mijn leven".
Op NPO Start staat een leuke documentaire van Andere Tijden over dit onderwerp.
Secretaresses zaten er niet bij 😉
Calamitycat schreef:
03-10-2018 18:57
Er is er nog één over heb ik gehoord :P
Die anderen heeft haar neusloze echtgenoot waarschijnlijk om zeep geholpen
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
03-10-2018 19:01
Die anderen heeft haar neusloze echtgenoot waarschijnlijk om zeep geholpen
:proud:
Schelden vind ik zo onbeschaafd.
Daarom zeg ik liever dingen als: "jij bent de maandag van mijn leven".
Ik ben telexiste geweest en kan met zekerheid zeggen dat dat beroep is uitgestorven.
"Boring conversation anyway"
Ik wist dan weer niet dat studenten tegenwoordig leren met een pc om te gaan.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
marie123 schreef:
03-10-2018 17:25
Wij willen er juist graag een secretaresse/ administratief medewerker bij, omdat de administratie bij ons (zorg) de pan uitrijst. Voorlopig helaas natuurlijk geen budget :-s
Voor de zorg zou een beetje meer automatisering geen kwaad kunnen. Zodat de beschikbare mensen zich meer bezig kunnen houden met dingen die er toe doen. De tools zijn er gewoon, maar om 1 of andere reden worden die in sommige sectoren nog niet optimaal gebruikt.
simbalabimba schreef:
04-10-2018 14:12
Ik wist dan weer niet dat studenten tegenwoordig leren met een pc om te gaan.
Dat is ook het probleem, in het onderwijs gaan we er vanuit dat ze alles al kunnen. Is meteen ook een gevaar, vandaag moesten mijn studenten iets met een wordbestandje, ze konden niet eens een plaatje bijknippen. Dat leerde ik dan vroeger weer tijdens 'IT-vaardigheden'. En zo oud ben ik niet eens.
Suikerwafel schreef:
04-10-2018 16:02
Dat is ook het probleem, in het onderwijs gaan we er vanuit dat ze alles al kunnen. Is meteen ook een gevaar, vandaag moesten mijn studenten iets met een wordbestandje, ze konden niet eens een plaatje bijknippen. Dat leerde ik dan vroeger weer tijdens 'IT-vaardigheden'. En zo oud ben ik niet eens.
Ik ben data-analist en ik verbaas me erover hoeveel van mijn collega's helemaal niks met excel kunnen.
Nou heb ik het ook mezelf aangeleerd, maar wel al tijdens mijn school- en studietijd en niet pas toen ik ging werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven