Uitgestorven beroepen.
donderdag 4 oktober 2018 om 20:44
Even opgezocht en inderdaad:
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/verdwe ... omroepster
Maar goed, wel een verdwenen beroep dus.
donderdag 4 oktober 2018 om 20:44
Ik kan niet zo netjes strijken.Lady*Voldemort schreef: ↑04-10-2018 18:09Natuurlijk is er hoop. In het ergste geval kom je de gelederen der wasvrouwen verdubbelen.
Talent voor sokken bij elkaar zoeken is wel aanwezig.
donderdag 4 oktober 2018 om 22:14
Ik weet weet nog wel een paar:
- Asbestspuiter
- Schillenman
- Stronttonnetjesschepper
- Letterzetter
- Zeppelin piloot
- Ontdekkingsreiziger
- Hofnar
- Slaaf
En hier staan er nog een paar
http://www.geschiedenisbeleven.nl/twint ... pen-beeld/
- Asbestspuiter
- Schillenman
- Letterzetter
- Zeppelin piloot
- Ontdekkingsreiziger
- Hofnar
- Slaaf
donderdag 4 oktober 2018 om 22:20
En zakkenwasser?Fragolisa schreef: ↑04-10-2018 22:14Ik weet weet nog wel een paar:
- Asbestspuiter
- Schillenman
- Letterzetter
- Zeppelin piloot
- Ontdekkingsreiziger
- Hofnar
- Slaaf
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
donderdag 4 oktober 2018 om 22:22
Ja, de ouden van dagen hier zijn niet goed ter been & snappen niks van het Internet, dus hier boert hij nog goed. Ik geef het nog een jaar of 5-10.ShaunTheSheep schreef: ↑04-10-2018 20:37Ja hier ook! Dat dat nog uit kan met Appie en zo tegenwoordig he?
Wie kent de televisieomroepster nog? Die mevrouw die in de jaren '80 in pastelkleurige kleding (voor wie al kleurenTV had dan), met weelderige getoupeerde haren een enorm verhaal uit haar hoofd had geleerd over de volledige TV-programmering van vanavond. Fascinerend was dat.
En die televisieomroepster ken ik ook nog, prachtig!
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
donderdag 4 oktober 2018 om 22:27
Nee. Goede secretaresses (of de mannelijke vorm) zijn echt zeldzaam tegenwoordig. Het vak gaat niet meer om het uittypen van brieven. Het gaat er nu juist om dat je de agenda van een aantal mensen goed kunt beheren en werk uit handen kunt nemen zodat degene voor wie je werkt zichzelf maximaal kan richten op zijn hoofdtaak.
Mijn secretaresse heeft inzicht in mijn mailbox. Als ik contact heb met iemand per mail waar ik een afspraak mee wil maken, dan ziet ze dat en plant zij iets voor ons in, stuurt de bevestiging, regelt locatie etc. Hoef ik niet te gaan zitten puzzelen. Zelfde met reizen. Een mailtje met: dan en dan moet ik naar x en y. En zij regelt dit gewoon goed. En dat lijkt simpel, maar echt, ik heb veel belabberde mensen gehad. Die de verkeerde hotels boeken, op onhandige tijden vluchten regelen en die vooral niet begrijpen wat prettig is voor mij op reis.
Daarnaast handelt zij een hoop mails al voor me af waar ze het antwoord op weet, zodat ik daar niets mee hoef te doen. En ze is tevens een kritisch klankbord als ik teksten schrijf of een presentatie voorbereid. Daarnaast vist ze uit mijn mailbox dingen die belangrijk kunnen zijn en die brengt ze dan onder mijn aandacht. Voorkomt dat er iets verdwijnt tussen de tientallen mails die er per dag langskomen. En natuurlijk nog notuleren.
Mijn secretaresse heeft inzicht in mijn mailbox. Als ik contact heb met iemand per mail waar ik een afspraak mee wil maken, dan ziet ze dat en plant zij iets voor ons in, stuurt de bevestiging, regelt locatie etc. Hoef ik niet te gaan zitten puzzelen. Zelfde met reizen. Een mailtje met: dan en dan moet ik naar x en y. En zij regelt dit gewoon goed. En dat lijkt simpel, maar echt, ik heb veel belabberde mensen gehad. Die de verkeerde hotels boeken, op onhandige tijden vluchten regelen en die vooral niet begrijpen wat prettig is voor mij op reis.
Daarnaast handelt zij een hoop mails al voor me af waar ze het antwoord op weet, zodat ik daar niets mee hoef te doen. En ze is tevens een kritisch klankbord als ik teksten schrijf of een presentatie voorbereid. Daarnaast vist ze uit mijn mailbox dingen die belangrijk kunnen zijn en die brengt ze dan onder mijn aandacht. Voorkomt dat er iets verdwijnt tussen de tientallen mails die er per dag langskomen. En natuurlijk nog notuleren.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 04-10-2018 22:35
9.36% gewijzigd
donderdag 4 oktober 2018 om 22:30
Vooral ook van de boekwinkelketens. Mensen willen echt nog wel graag een boek in hun handen hebben of door de winkel struinen. En qua prijs maakt het niet uit. Probleem is dat alleen de ketens opgerukt zijn en daar staat niet meer een boekhandelaar achter de balie maar een kind van 16 dat zelf nauwelijks een boek heeft gelezen. Tsja, als je toch geen enkel advies meer krijgt, dan hoef ik inderdaad niet meer naar de boekwinkel toe...Caitriona* schreef: ↑03-10-2018 14:49Die mag wel weer terug in het kader van duurzaamheid.
Verschillende boekwinkels zijn failliet gegaan. (Schuld van bolen degenen die daar bestellen).
Struinen door een boekwinkel is toch wel erg fijn.
Gelukkig heeft er nog eentje in de buurt het overleefd.
donderdag 4 oktober 2018 om 22:38
Over melk gesproken, de min....Die is toch ook niet meer algemeen vertegenwoordigd op de arbeidsmarkt?
zaterdag 6 oktober 2018 om 02:33
Die noemen zichzelf toch PA in 2018. Oftewel, Personal Assistant want dat klinkt veel interessanter.Stampertje12 schreef: ↑04-10-2018 22:27Nee. Goede secretaresses (of de mannelijke vorm) zijn echt zeldzaam tegenwoordig. Het vak gaat niet meer om het uittypen van brieven. Het gaat er nu juist om dat je de agenda van een aantal mensen goed kunt beheren en werk uit handen kunt nemen zodat degene voor wie je werkt zichzelf maximaal kan richten op zijn hoofdtaak.
zaterdag 6 oktober 2018 om 13:41
Wat is een module?BruinHondje schreef: ↑06-10-2018 01:47Televisie/radio/computerreparateur die nog echt repareert i.p.v. een module vervangt. Zie maar eens iemand te vinden.
zaterdag 6 oktober 2018 om 13:42
Hoor soms op het nieuws nog over vrouwenhandel.
zaterdag 6 oktober 2018 om 13:45
Als je een advertentie voor Secretaresse plaatstYellowLemon schreef: ↑06-10-2018 02:33Die noemen zichzelf toch PA in 2018. Oftewel, Personal Assistant want dat klinkt veel interessanter.
komen er meer reacties dan op een advertentie voor Management Assistent of Personal Assistent.
zaterdag 6 oktober 2018 om 13:51
Een minder goede secretaresse, daar heb je vooral last van.Stampertje12 schreef: ↑04-10-2018 22:27En dat lijkt simpel, maar echt, ik heb veel belabberde mensen gehad. Die de verkeerde hotels boeken, op onhandige tijden vluchten regelen en die vooral niet begrijpen wat prettig is voor mij op reis.
Vergeten om lunch te bestellen.
Een sollicitant in het ongewisse laten.
Afspraken inplannen zonder reistijd mee te rekenen.
Noem maar op.
Ik verwacht dat een secretaresse de naam van een klant goed schrijft (zeker als die achternaam gewoon in de mail staat),
maar zelfs dat schijnt al buitengewoon te zijn.
Snel en onzorgvuldig.
zaterdag 6 oktober 2018 om 17:45
Haha ja inderdaad. Of dat je op locatie erachter komt dat ze het verkeerde kantoor als locatie heeft opgegeven als een firma meer kantoren in een stad heeft. Of het verkeerde filiaal van een hotelketen in een stad heeft geboekt. Het in het Nederlands reageren op een Engelstalige e-mail. Buitenlandse afspraken niet in de juiste tijdzone in je agenda zetten etc.Caitriona* schreef: ↑06-10-2018 13:51Een minder goede secretaresse, daar heb je vooral last van.
Vergeten om lunch te bestellen.
Een sollicitant in het ongewisse laten.
Afspraken inplannen zonder reistijd mee te rekenen.
Noem maar op.
Ik verwacht dat een secretaresse de naam van een klant goed schrijft (zeker als die achternaam gewoon in de mail staat),
maar zelfs dat schijnt al buitengewoon te zijn.
Snel en onzorgvuldig.
Echt eindeloos veel situaties meegemaakt waarin je denkt: hoe moeilijk kan het zijn...
zaterdag 6 oktober 2018 om 20:34
Er werd een mailtje gestuurd dat een nieuwe klant, een zekere Mr Dekesel, er niet in slaagde mij telefonisch te bereiken en of ik hem zelf even wou bellen. Keurig zijn telefoonnummer erbij, dus tuurlijk joh, waarom niet!Caitriona* schreef: ↑06-10-2018 13:51Ik verwacht dat een secretaresse de naam van een klant goed schrijft (zeker als die achternaam gewoon in de mail staat)
Het liep echter een beetje fout. Weet jij wat en hoe een goede PA dat had kunnen voorkomen?
Saillant detail: echt gebeurd!
zondag 7 oktober 2018 om 12:53
Huh?HuLang schreef: ↑06-10-2018 20:34Er werd een mailtje gestuurd dat een nieuwe klant, een zekere Mr Dekesel, er niet in slaagde mij telefonisch te bereiken en of ik hem zelf even wou bellen. Keurig zijn telefoonnummer erbij, dus tuurlijk joh, waarom niet!
Het liep echter een beetje fout. Weet jij wat en hoe een goede PA dat had kunnen voorkomen?
Saillant detail: echt gebeurd!![]()
zondag 7 oktober 2018 om 15:05
Naam spellen?HuLang schreef: ↑06-10-2018 20:34Er werd een mailtje gestuurd dat een nieuwe klant, een zekere Mr Dekesel, er niet in slaagde mij telefonisch te bereiken en of ik hem zelf even wou bellen. Keurig zijn telefoonnummer erbij, dus tuurlijk joh, waarom niet!
Saillant detail: echt gebeurd!![]()
En vragen van welk bedrijf hij is.
Wat was zijn werkelijke naam?
Of heb je het over de bisschop de Kesel?
Of heb je "dek-ezel" gezegd toen je hem belde?
maandag 8 oktober 2018 om 08:13
Wow, jij bent waanzinnig goed zeg!Caitriona* schreef: ↑07-10-2018 15:05Of heb je het over de bisschop de Kesel?
Of heb je "dek-ezel" gezegd toen je hem belde?
Ik had het niet over de bisschop, maar elke keer wanneer hij in het nieuws komt, word ik weer pijnlijk herinnerd aan die fractie van een seconde verstrooidheid, net zoals door jouw suggestie hierboven de naam correct te spellen. Meestal is dat voldoende, maar soms dus ook niet.