Werk & Studie alle pijlers

Vliegen bij KLM

23-11-2010 20:05 2009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier meer dames die vliegen bij KLM? Ik ben ruim 2 jaar geleden aangenomen en mag nu waarschijnlijk binnenkort starten met de cursus. Naast het stewardessen-forum hoop ik ook hier ervaringen te kunnen lezen/delen, aangezien ik hier onder mijn andere nick altijd zoveel plezier heb.
Kenduskeag, ik heb gehoord dat er van die hele wachtlijst van 3 jaar minder dan 10 nee hebben gezegd. Dus ze kunnen dat ook vragen. Maar als je het zo voelt, moet je je pijlen misschien ergens anders op richten.

Dizzy, de berichten zijn dus goed. Zodra ik mijn gesprek heb gehad, laat ik het je weten. Kan niet lang meer duren.
Ja stess_to_be, ik zal hoe dan ook mijn pijlen op iets anders moeten gaan richten voorlopig. Heb mijn huidge baan echt alleen geaccepteerd op basis van een zes maanden idee want langer houd ik het niet vol. Denk dat de wachtperiode me minder zwaar zal vallen als ik plezier heb in mijn werk.

Raak er wel lichtelijk paniekerig van. Wéér die hele sollicitatiemolen van domme gesprekken en afwijzingen en dat al zo lang de crisis duurt. Dacht dat ik die periode eindelijk achter me kon laten met de aanname bij KLM, vandaar dat dit soort slecht nieuws best wel hard komt inslaan. Het drukt je weer eens fijn met de neus op de feiten en omstandigheden van de huidige arbeidsmarkt.

Nou ja, net als Americagirl toog ik maar weer eens richting vacaturesite....
quote:Stess_to_be schreef op 22 oktober 2011 @ 21:08:

Kenduskeag, ik heb gehoord dat er van die hele wachtlijst van 3 jaar minder dan 10 nee hebben gezegd. Dus ze kunnen dat ook vragen. Maar als je het zo voelt, moet je je pijlen misschien ergens anders op richten.Meelezer breekt even in. :-) Dat er maar weinig mensen 'nee' zeggen, betekent natuurlijk niet dat ze het dus kunnen vragen. Dat betekent alleen maar dat veel mensen er kennelijk genoegen mee nemen en/of die baan gewoon heel graag willen. Want welbeschouwd getuigt het natuurlijk wel van enige arrogantie en onfatsoenlijkheid dat KLM mensen jarenlang in onzekerheid houdt, nauwelijks wat laat horen en dan na drie jaar verwacht dat iedereen binnen 24 uur aangeeft of je het doet of niet.
@Astrape

Inderdaad, ik vind dat moreel gezien niet helemaal in de haak. Er zijn sollicitanten die binnen die drie jaar in een radicaal andere situatie beland zijn qua werk, wonen en privé en echt heel goed de voors en tegens moeten afwegen. Om dan niet minstens een week bedenktijd te geven na zo'n lange tijd is wel erg bot. Er kunnen in drie jaar compeet nieuwe gezinnen ontstaan, je moet toch op zijn minst rustig in conclaaf kunnen met jezelf en je omgeving.
Ja, vind ik ook hoor. Ik ken vele selectierondes voor -om eerlijk te zijn- hogere functies dan stewardess, waarbij je misschien eerder dit soort arrogante praktijken zou verwachten, maar ik heb werkelijk nog nooit zoiets gehoord als ik hier lees. Kennelijk maakt de enorme belangstelling dat KLM vindt dat dit normaal is ofzo. En ergens vind ik het ook vreemd dat er blijkbaar zoveel mensen zijn die drie jaar op een functie willen wachten en daarmee hun carrière zo lang min of meer on hold zetten. Maar goed, dat laatste moet iedereen natuurlijk zelf weten. :-)
En Kendus: ik wilde ook heel graag een bepaald beroep uitoefenen. Allerlei selectierondes doorstaan, niet gelukt. En nu, na drie jaar, heb ik ineens dat beroep! Terwijl dat anders, als ik die selectierondes wél was doorgekomen, pas na zes jaar was geweest. Ik zit dus ineens veel sneller op de plek waar ik wilde zijn. Wat ik maar wil zeggen; het leven heeft soms verrassingen in petto. Er komt vast iets leuks op je pad.
Yep, om bij de KLM te kunnen gaan en blijven werken heb je veeeeeeeeeel geduld nodig. Bij mij duurde het in 1998 ruim 8 maanden voordat ik op cursus kon, wat toen al belachelijk lang was.

Vervolgens heb ik 10 jaar lang in een en dezelfde functie gezeten, waardoor ik compleet gedemotiveerd raakte. Ondanks een aantal interne sollicitaties en pogingen om promotie te maken. Dat promotie maken is ook een vak apart. Ik kreeg jarenlang van iedereen aan boord steevast te horen dat ik een geweldige purser zou zijn, terwijl ik bij een assessment werd afgewezen. Dan houdt men stug vast aan 2 sullige rollenspellen en het advies van een assessmentbureau en telt een twintigtal rapportages uit ruim 8 jaar praktijksituaties opeens niet meer mee. Really.

Uiteindelijk heb ik de eer aan mijzelf gehouden en ben ik weggegaan. Het is echt een hele leuke baan en ik heb het met veel plezier gedaan, maar die baan is niet heilig.

Ik wilde meer uit mijn talenten halen en dat lukte niet meer bij de KLM. Wel grappig was het om te merken hoe geschokt collega's reageerden op mijn besluit om weg te gaan. Alsof er naast vliegen bij de KLM helemaal geen andere leuke banen bestaan
quote:astrape schreef op 23 oktober 2011 @ 09:29:

[...]

Meelezer breekt even in. :-) Dat er maar weinig mensen 'nee' zeggen, betekent natuurlijk niet dat ze het dus kunnen vragen. .

Feitelijk betekent het dat wel, want KLM heeft die ruimte en luxepositie dus. Of het van enige arrogantie getuigt om die ruimte dan ook als dusdanig te nemen, dat is een tweede, en ben ik ook echt wel met je eens.

Overigens heb ik mijn carriere ook echt niet on hold gezet, nadat ik was aangenomen werd de vliegtaks ingevoerd en vrij snel daarna ontstond de crisis, dus het was snel duidelijk dat de gestelde 6 maanden niet echt realistisch waren. Ik heb gewoon doorgewerkt en carriere gemaakt, en KLM was in mijn plannen al lang weggezakt naar de achtergrond. Toen ze belden, was ik dus zwaar overrompeld en als ik het naar mijn zin had gehad bij mijn vorige werkgever, had ik misschien ook wel nee gezegd. Maar ik ben blij dat dat niet het geval was.

Quinty, jammer dat het zo gelopen is voor je, hopelijk zit je nu op een plek waar je het helemaal naar je zin hebt!
Jeetje binnen 24 uur een antwoord als je 3 jaar op een lijst gestaan hebt...dat is wel heel cru.

Ik heb ook wel het idee dat de flexibiliteit vooral van onze kant moet komen. Want ik mag toch hopen dat áls ik dan eindelijk een ini-datum heb straks, maar dat er in bijvoorbeeld toevallig net in die ini-periode de bruiloft van mn beste vriendin valt op een vrijdag...dat ik daar dan wel naartoe kan.

Dat zal natuurlijk wel weer niet, maar ik vind het allemaal wel heel erg eenrichtingsverkeer.

Dat je mensen zo lang laat wachten is 1 ding....maar ik vind dat ze dan op hun beurt ook wel meer rekening kunnen houden met het feit dat mensen niet duimendraaiend op hun telefoontje hebben zitten wachten, maar hun leven gewoon doorgepland hebben en dat dat dan dus misschien enige aanpassing vereist.

@Quinty: ik kan me je frustratie goed voorstellen!

Ik vind de selectieprocedure bij KLM al heel erg stug ingericht (je kunt in theorie aangenomen worden door simpelweg een riedeltje eigenschappen en voorbeelden uit je hoofd te leren en die op te dreunen), maar ik zou toch verwachten dat als ze jou dan 10 jaar als werknemer in dienst hebben met bijbehorende functioneringsrapporten en complimentbrieven etc. etc....dat dat dan zwaarder weegt dan zo'n stom extern assessmentbureautje dat op basis van 2 uitgekauwde rollenspellen gaat bepalen of jij geschikt ben als purser.

Geloof dat ik daar ook pissed over zou zijn :-))
Nou, ik was afgelopen voorjaar net te laat en kon niet meer solliciteren. Sindsdien hoop ik dat er volgend jaar een nieuwe werving wordt gestart. Maar als ik de berichten hier lees dan kan ik het idee van vliegen bij KLM geloof ik voorlopig beter uit mijn hoofd zetten
AG, ik kan je nu alvast vertellen dat je daar inderdaad geen vrij voor gaat krijgen tijdens de basiscursus.

Ik kan me jullie frustraties heel goed voorstellen en baal met jullie mee, maarrrrr KLM is nu eenmaal een heel star bedrijf wat de procedures en aannames aangaat en inderdaad, voor jou 10 (of 100) anderen...dus als jij niet binnen 1 dag kunt beslissen, zal hun verder worst wezen, voor jou 10 anderen.

Quint, ik ben ook afgewezen voor AP (toen nog) en had ook van veel kader gehoord dat ik goed zou zijn als AP of P, maar ik ben echt heel slecht in rollenspellen, vandaar. Was er toen zo pissig om. Stom systeem. Moest ook nog 2 jaar wachten voordat ik weer mocht. Dat heb ik nooit meer gedaan toen.

Gaat het goed met je?
quote:mayou schreef op 25 oktober 2011 @ 12:46:

Quint, ik ben ook afgewezen voor AP (toen nog) en had ook van veel kader gehoord dat ik goed zou zijn als AP of P, maar ik ben echt heel slecht in rollenspellen, vandaar. Was er toen zo pissig om. Stom systeem. Moest ook nog 2 jaar wachten voordat ik weer mocht. Dat heb ik nooit meer gedaan toen.

Gaat het goed met je?

Haha, ja die pissigheid is zeer herkenbaar!

Gaat prima hier, dank je, met jou ook? Volgens mij wel, als ik hier en daar lees wat jij en hubby allemaal doen! Good for you!
quote:americagirl schreef op 24 oktober 2011 @ 09:58:

@Quinty: ik kan me je frustratie goed voorstellen!

Ik vind de selectieprocedure bij KLM al heel erg stug ingericht (je kunt in theorie aangenomen worden door simpelweg een riedeltje eigenschappen en voorbeelden uit je hoofd te leren en die op te dreunen), maar ik zou toch verwachten dat als ze jou dan 10 jaar als werknemer in dienst hebben met bijbehorende functioneringsrapporten en complimentbrieven etc. etc....dat dat dan zwaarder weegt dan zo'n stom extern assessmentbureautje dat op basis van 2 uitgekauwde rollenspellen gaat bepalen of jij geschikt ben als purser.

Geloof dat ik daar ook pissed over zou zijn :-))
Maar de rollenspellen worden niet afgenomen door een externe partij.

Er is idd een acteur/actrice van buiten, maar de beoordeler is een (senior)purser.

Verder eens dat ze wat verder moeten kijken dan hun neus lang is. Er zitten exemplaren tussen die waarschijnlijk zeer sterk zijn in rollenspellen, maar zo soft zijn als Soft Kitty, Warm Kitty van Sheldon van The Big Bang Theory.
quote:Lizzl schreef op 26 oktober 2011 @ 08:55:

Er zitten exemplaren tussen die waarschijnlijk zeer sterk zijn in rollenspellen, maar zo soft zijn als Soft Kitty, Warm Kitty van Sheldon van The Big Bang Theory.
quote:Lizzl schreef op 26 oktober 2011 @ 08:55:

Verder eens dat ze wat verder moeten kijken dan hun neus lang is. Er zitten exemplaren tussen die waarschijnlijk zeer sterk zijn in rollenspellen, maar zo soft zijn als Soft Kitty, Warm Kitty van Sheldon van The Big Bang Theory.

Yep, en die dan, als het ze te heet onder de voeten wordt, met hun 4 strepen in de cockpit gaan zitten...

Ik heb meerdere pursers uit die cockpit moeten trekken. Niet weglopen voor je verantwoordelijkheden, jij hebt 4 strepen, jij lost het op. Waarbij ik er dan maar gewoon bij bleef staan en ik het uiteindelijk alsnog oploste... Echt een topselectie-procedure... Not.
Vergeet niet dat dit hele selectie traject iets van de laatste jaren is, vroeger werd je het gewoon op senioriteit

Ik zou best door willen, maar zie zo op tegen het hele traject... inderdaad ook dat je een prachtige file kan hebben maar dat het niks uitmaakt hierbij, dat je je MPI, talen en modules hebt doorlopen, veel tijd en energie erin hebt gestoken, en dan afvallen bij het laatste gesprek...
Ik vind het eigenlijk heel raar dat KLM zijn medewerkers eigenlijk helemaal niet motiveert op het gebied van groei en ontwikkeling.

Ik bedoel: tweebander wordt je pas na 12 jaar en puur op basis van senioriteit. Natuurlijk moet je als eenbander je werk altijd gewoon goed doen, maar zoiets motiveert natuurlijk niet om nog even dat stapje extra te maken zodat je misschien eerder promotie kunt maken

Als er dan bij selectietrajecten voor purser ook heel stug gekeken wordt naar een rollenspel uit de vorige eeuw ipv naar jou en je beoordelingen dan snap ik wel dat je ook hier niet echt gemotiveerd bent om nou eens aan dat fijne traject te gaan beginnen....

Best raar eigenlijk voor zo'n groot internationaal bedrijf...
quote:basia schreef op 27 oktober 2011 @ 13:42:

Vergeet niet dat dit hele selectie traject iets van de laatste jaren is, vroeger werd je het gewoon op senioriteit Gelukkig hebben ze de allerrotste appels er ondertussen uitgekegeld.
Ze bieden best wel veel aan hoor, alleen je moet er wel zelf achteraan. Er is een zogeheten Development Center waar je zo binnen kan lopen en terecht kan als je purser wilt worden, vast zit, gedemotiveerd bent, wilt stoppen met vliegen, denkt over een nevenfunctie, noem het maar op.

Het is er dus wel, maar het initiatief moet van jou komen.

Ik ben met je eens dat het zeker niet motiverend is om als je niet voor purser gaat, het enige alternatief 12 jaar wachten is, of je moet een nevenfunctie willen gaan doen, of helemaal stoppen met vliegen. Geloof dat ze je zelfs dan nog helpen met zoek naar een andere baan, binnen of buiten KLM.
Het rollenspel is niet het enige, je wordt (enigzins vergelijkbaar met het sollicitatiegesprek voor CA) gevraagd om met voorbeelden te komen a.d.h.v. de STAR methode en op die manier willen ze van jou een beeld krijgen, hoe een gemiddelde vlucht bij jou verloopt, hoe je in de cabine bent.

Heb ik me laten vertellen bij het al eerder genoemde Development Center ;)
AG, zo zwart/wit is het niet. Basia heeft al verteld over het Development Center.

Ik heb in 5 jaar KLM al meer dan eens gebruik gemaakt van het DC. Vliegdip, informatie omtrent eventuele andere functie, baan of nevenfunctie. Ben er altijd uitstekend geholpen - erg duidelijk allemaal.

Ook op de KLM-site (extranet personeel) komt een paar keer per jaar de melding 'om werk te maken van je toekomst'. Motiveren doen ze dus wel, maar de vervolgstappen neem je zelf en van daaruit krijg je begeleiding. Dat heb ik bij andere werkgevers echt niet meegemaakt. Kan me herinneren dat ik bij Justitie werkte en een cursus wilde doen. Officiële aanvraag ingediend en pas anderhalf jaar later werd er gebeld of ik nog interesse had....

Hiermee wil ik niet zeggen dat alles rozengeur & maneschijn is. Naast het ellendige wachten wanneer je nu eindelijk 's verder kan gaan (zoals hoe jij nu in de wacht bent gezet) begrijp ik bijvoorbeeld nog steeds niet dat het onlangs gedumpte roostersysteem ooit is aangekocht. Heeft miljoenen gekost, is door meerdere andere grote maatschappijen afwezen en dan toch aanschaffen, terwijl het bedrijf zegt een 'smart follower' te zijn

Nu is er weer een nieuw systeem. Volgens de verhalen in de wandelgangen valt het nu al beter in de smaak en zit ondersteunend personeel duimendraaiend te wachten op telefoontjes ivm eventuele onduidelijkheden of ellende. Zo kan het dus ook

quote:americagirl schreef op 27 oktober 2011 @ 16:33:

Ik vind het eigenlijk heel raar dat KLM zijn medewerkers eigenlijk helemaal niet motiveert op het gebied van groei en ontwikkeling.

Ik bedoel: tweebander wordt je pas na 12 jaar en puur op basis van senioriteit.

Het gaat op senioriteit en er moet natuurlijk ruimte zijn. Als alle huidige tweebanders blijven vliegen tot ze met pensioen gaan, dan is er ook geen doorstroming. Btw, tweebander worden is niet echt promotie maken. Althans... vind ik. Je doet nog steeds hetzelfde kunstje, je vliegt dan alleen niet meer binnen Europa. Persoonlijk zou ik dat erg jammer vinden en daarom zou ik waarschijnlijk niet eens tweebander willen worden. Nee, daarmee bedoel ik niet dat ik heeeeeel graag Europa vlieg Maar op jaarbasis zou ik het heerlijk vinden om 20% Europa te blijven vliegen.

Ik solliciteerde in een tijd dat ik binnen 4 maanden op cursus kon. Dus dat wachten heb ik nooit meegemaakt. Neemt niet weg dat ik me wel een beetje kan voorstellen dat het, op z'n zachtst gezegd, heel vervelend is en dat ik van harte hoop dat het geen jaren gaat duren (zoals bij STB).
Oh ja dat is wel heel lang als je 3 jaar moet wachten!!

Hopen dat t snel gaat
Ja ik vind het echt zo jammer!

Had me er enorm op verheugd en me inmiddels ook al wel ingesteld op januari/februari maar nu lijkt zelfs dat een illusie.

Ben mn huidige baan ook zo ontzettend zat, maar er is zo weinig anders op de markt op dit moment.....

Dat Development Center klinkt trouwens wel helemaal super!

Goed dat ze je zo goed begeleiden!!

Ik zou de omgekeerde route daar wel graag willen bewandelen....dus eerst een nevenfunctie tot de tijd dat ik eindelijk voor een ini wordt opgeroepen :-))
quote:americagirl schreef op 28 oktober 2011 @ 16:45:

Ja ik vind het echt zo jammer!

Had me er enorm op verheugd en me inmiddels ook al wel ingesteld op januari/februari maar nu lijkt zelfs dat een illusie.

Ben mn huidige baan ook zo ontzettend zat, maar er is zo weinig anders op de markt op dit moment.....

Dat Development Center klinkt trouwens wel helemaal super!

Goed dat ze je zo goed begeleiden!!

Ik zou de omgekeerde route daar wel graag willen bewandelen....dus eerst een nevenfunctie tot de tijd dat ik eindelijk voor een ini wordt opgeroepen :-))

Balen voor je Americagirl

Maar onthoud 1 ding, in de luchtvaart is het altijd hollen of stilstaan. Lijkt het er nu op dat je nog maaaaanden moet wachten, het kan zo maar zijn (en dat hoop ik voor jou en alle anderen) dat er opeens weer een enorme vraag komt naar cabinepersoneel. Zelfs een ongekend hoog verzuimpercentage kan de vraag al opschroeven. Dus kom maar door met die nieuwe variant van de Mexicaanse griep

Want het is echt een superleuke baan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven