Werk & Studie alle pijlers

Vraag literatuurlijst

05-04-2019 14:09 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een heel erg stomme vraag, maar ik kom er niet uit. Ik heb al heel erg lang niet gestudeerd en dit is nieuw voor mij.

Ik moet een verplichte literatuurlijst opstellen voor mijn moduleopdracht. Ik heb echter geen literatuur gebruikt buiten mijn studieboeken om. Nu wil ik verwijzen naar mijn studieboeken, maar heb geen directe citaten gebruikt.
Hoe verwerk ik dit in mijn tekst? Ik heb wel een document dat mij uitleg geeft, maar dat is allemaal gebaseerd op citaten.

Ter extra info: het gaat om het schrijven van een zakelijke brief. Ik heb daarna uitgewerkt hoe ik deze brief geformuleerd heb en hoe de structuur van de tekst is opgebouwd.

Alvast bedankt!
https://www.scribbr.nl/category/apa-stijl/
Those who don’t believe in magic will never find it
Dankje Dropfruitje. Ik was daar ook al aan het lezen. Ik vind het lastig de bronverwijzing in mijn tekst te verwerken. Doe ik dit dan onderaan mijn uitwerkingen, aangezien ik geen directe tekst gekopieerd heb uit een boek.
Maar het gaat toch ook niet om letterlijk teksten overnemen?

Je kan toch schrijven:
Uit onderzoek van ______(1) blijkt dat het opbouwen van een zakelijke brief blablabla.

En dan in de literatuurlijst doe je:
(1) naam, etc, etc, etc.
Those who don’t believe in magic will never find it
De structuur is opgebouwd zoals is uitgelegd in studieboek x [ref 1, hoofdstuk A]. Ik heb de structuur wat aangepast aan de hand van voorbeelden in studieboek y [ref 2] en zoals op het Viva-forum is aangedragen [ref 3].

Helemaal onderaan in de brief, nog onder "met vriendelijke groet,"
ref 1: auteur, titel studieboek, ISBN-nummer, datum
ref2: ...
ref3: werk-studie/vraag-literatuurlijst
Er zijn ook diverse youtubefilmpjes over dit onderwerp die het heel goed uitleggen. Als je het inderdaad in APA al kan verwerken, ben je al een heel eind. Er zijn velen regels, maar meestal nemen ze het niet zo nauw. Als je bepaalde theorie of informatie uit een stuk gebruikt hebt, zou ik de bron aan het einde van dat stuk tekst zetten. Dan gaat 't altijd goed!
daddy_gijs schreef:
05-04-2019 14:38
De structuur is opgebouwd zoals is uitgelegd in studieboek x [ref 1, hoofdstuk A]. Ik heb de structuur wat aangepast aan de hand van voorbeelden in studieboek y [ref 2] en zoals op het Viva-forum is aangedragen [ref 3].

:) bedankt!
dropfruitje schreef:
05-04-2019 14:31
Maar het gaat toch ook niet om letterlijk teksten overnemen?

Je kan toch schrijven:
Uit onderzoek van ______(1) blijkt dat het opbouwen van een zakelijke brief blablabla.

En dan in de literatuurlijst doe je:
(1) naam, etc, etc, etc.
Ja, ik kwam er gewoon niet uit. Teveel gedaan vandaag denk ik. Thanks!
flyingdaydreams schreef:
05-04-2019 14:41
Er zijn ook diverse youtubefilmpjes over dit onderwerp die het heel goed uitleggen. Als je het inderdaad in APA al kan verwerken, ben je al een heel eind. Er zijn velen regels, maar meestal nemen ze het niet zo nauw. Als je bepaalde theorie of informatie uit een stuk gebruikt hebt, zou ik de bron aan het einde van dat stuk tekst zetten. Dan gaat 't altijd goed!
Bedankt, het gaat lukken :)
daddy_gijs schreef:
05-04-2019 14:38

Als het idd via APA moet kloppen de verwijzingen zo niet. Ook de uitgever en plaats van uitgever moeten worden vermeld. Het ISBN-nummer daar in tegen niet. De titel van het boek moet officieel in schuine letters.

Bij een verwijzing naar een site moet over het algemeen ook de publicatie datum en de datum waarop je de site geraadpleegd hebt worden vermeld.

De site van Scribr geeft goede richtlijnen, maar klopt APA-technisch niet altijd helemaal.
Ik gebruik inderdaad verplicht de APA richtlijnen.
Inmiddels mijn cijfer binnen. Een dikke voldoende en de literatuurlijst was ook foutloos.
Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven