Werk & Studie alle pijlers

vriend zonder opleiding

15-06-2011 17:34 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Graag zou ik jullie mening willen over het volgende. Ik ben een jonge meid die momenteel bijna klaar is met haar HBO opleiding. Ik heb inmiddels ruim 2,5 jaar een relatie met mijn vriend. Mijn vriend(bijna 23) is na zijn havo twee x met een HBO opleiding begonnen, en allebei 'was het het niet'. Hij is daarna gaan werken, en dat doet hij nu nog steeds. Onze relatie is super, alleen blijft het bij mij knagen dat hij geen opleiding doet.

Ik heb van huis mee gekregen dat dit belangrijk is, en daar ben ik zelf ook van overtuigd. Het bepaald je toekomst. Ik vind het lastig om te accepteren dat hij geen opleiding doet.

Aan de ene kant weet ik hoeveel pijn het hem doet dat hij geen opleiding doet. Hij vindt van zichzelf echt dat hij wat dat betreft gefaald heef. Aan de andere kant is hij best verlegen, en blijft snel in het vertrouwde hangen.

Zijn ouders hebben gezegd dat hij zelf zijn opleiding mag gaan betalen, dat ze niet voor de 3e zoveel geld er in gaan stoppen. Allemaal redenen voor hem om niet alsnog met een opleiding te beginnen. Ik vind dit lastig, en begin de hoop te verliezen dat hij dit nog binnen een aanzienbare tijd gaat doen.

Aan de ene kant vind ik het 'niet hebben van een opleiding' geen reden om niet verder te gaan met iemand, aan de andere kant, zolang dit serieus blijft (en daar ziet het naar uit!) bepaald dit voor een heel groot gedeelte ook mijn toekomst!

Ik hoop op mensen met dezeflde ervaring, tips, of een mening.

Ik laat me hier niet door beinvloeden, maar ben wel benieuwd wat anderen in mijn situatie zouden doen, aangezien ik uit mijn omgeving erg veel verschillende reacties hoor.
Ik heb zelf meerdere studies niet afgemaakt.

Ik denk dat er een verschil is tussen accepteren dat je niet meer gaat studeren en leuk werk zoeken, of eigenlijk niet accepteren dat je niet meer studeert en wel willen maar overal apen en beren zien.

Sommige mensen 'doen het gewoon beter' in een werkomgeving en kunnen heel leuk goedbetaald werk vinden zonder opleiding.

Anderen blijven altijd een beetje down omdat ze geen diploma hebben en hebben een beetje faalangst.

En van alles er tussenin natuurlijk.

Als hij graag nog wil studeren zou hij ook kunnen denken aan iets met werken en leren. Of deeltijdstudie.

Denk dat het voor jou goed is om je te realiseren dat studie niet zaligmakend is. Iemand kan ook een heel leuk mens zijn als hij alleen middelbare schooldiploma heeft.
Ik heb een opleiding afgemaakt en doe er niks mee. Ik doe nu ontzettend leuk werk, en heb op dit moment geen behoefte om een opleiding te volgen.

Je zegt dat het je toekomst bepaald. In financieel opzicht of omdat je vriend en last van heeft?

Het niet iets doen met mijn opleiding bepaald mijn toekomst in de zin dat ik gelukkig ben met mijn werk. Ik zou ongelukkig zijn en het zou me verdriet doen als mijn vriend er een probleem van zou maken.

Ik vond opleiding altijd heel belangrijk, maar ik ben nu heel blij met wat ik doe. Een opleiding heeft voor mij een stuk minder waarde gekregen. Misschien is het goed om voor jezelf te kijken waarom je vindt dat een opleiding zo belangrijk is.
Hij heeft het wel in zich dus.

Ooit komt het besef dat hij het beter had kunnen afronden zijn studie, hopelijk snel.
Waarom vind je dat papiertje zo belangrijk?

Net als Tinkeldel doe ik geen snars met mijn HBO-opleiding.
Tja, mijn man is op zijn 36e nog eens met een avondopleiding begonnen, zit nu in het 3e jaar. Het kan dus later ook nog (maar ik zou het je niet aanraden, want het is wel slopend)

Maar zolang hij zelf die opleiding niet het allerbelangrijkst vindt, kun jij er moeilijk iets aan veranderen.

Bovendien begrijp ik niet helemaal hoe het jouw toekomst bepaalt. Het bepaalt vooral zijn toekomst. Jij hebt wel een opleiding en straks je eigen inkomen. Misschien ben je zelf 'kostwinner' straks. Nou en?

Ik verdien ook meer dan mijn man en heb een 'hoger' papiertje gehaald. Da's mooi, maar gelukkig zijn we niet zo afhankelijk van mijn salaris dat ik niet zou kunnen minderen als er kinderen komen. We dragen allebei bij aan ons huis en leven, ik vind het prima zo en hij ook.
Ik heb zelf WO en mijn vriend heeft ook geen opleiding. Ja een timmerdiploma geloof ik En weet je wat? Ik vind hem één van de puurste, meest oprechte en liefdevolle mensen die ik ooit ontmoet heb. Ik vind hem geweldig!
Ik ben altijd van mening dat je nooit te oud bent om te leren dus dat hij nu geen papieren heeft zou ik persoonlijk niet erg vinden, een papiertje zegt ook niet altijd iets, ervaring hebben in de praktijk vind ik belangrijker dan een papiertje.

ik heb ook nooit mijn MBO diploma afgemaakt omdat ik ook vond dat die toendertijd niet bij mij paste, ben toen gaan werken en heb de baan van mijn leven gevonden wat ook nog eens leuk verdient en dat alles zonder papiertje voor die branche.

wat ik al zei, ik heb gemerkt dat ze tegenwoordig liever iemand met ervaring hebben zonder diploma dan bv iemand die net van school komt met diploma zonder enige ervaring.
Het gaat niet om opleiding, het gaat om ontwikkeling.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt. Natuurlijk heb je meestal grotere kansen op de arbeidsmarkt met een diploma, maar je houdt toch van je vriend om wie hij is. Hij heeft Havo gedaan, en gehaald, dus hij heeft kennelijk een slim koppie toch?

Ik zie mensen op het WO rondlopen die nooit een krant lezen en net weten wie Rutte is maar verder ook niet veel meer dan dat over bv politiek .

Het hangt er maar vanaf waar jullie graag over praten. En ik neem aan dat wanneer jij bv natuurkunde studeert en hij zou alsnog gaan studeren, Frans ofzo, dan kunnen jullie ook niet echt lekker daar over beppen samen toch?

Wel is het natuurlijk jammer dat hij het gevoel heeft dat hij gefaald heeft. Als hij dat echt zo voelt zou hij een deeltijdopleiding kunnen overwegen. Om toch nog een papiertje in handen te krijgen.

Meer dan hem steunen in de beslissing die hij maakt (of verder werken of weer gaan studeren) kun je denk ik niet. .
Wat is nu het werkelijke probleem? Schaam je je misschien voor je vriend omdat hij geen opleiding heeft afgerond?

Ik ben zelf 3x aan een HBO opleiding begonnen, allemaal binnen het eerste jaar afgekapt. Ik heb wel sinds een aantal jaar een hele leuke baan waar ik dolgelukkig mee ben, en sinds een jaar doe ik een WO studie, deeltijd. Dat werkt perfect voor mij! Misschien ook voor je vriend? Voornamelijk werken en 1 of 2 dagen in de week naar school?

Over het zelf betalen van de opleiding; die vlieger gaat niet op. Het is aftrekbaar van de belasting, met een drempel van 500 euro per jaar. De eerste 500 euro van het collegegeld moet je dus zelf betalen, de rest (mits het geen dure pariculiere opleiding is) krijg je terug van de belasting.
MIjn vriend heeft VWO gedaan, geslaagd, begonnen met een HBO studie ( zelfde als die ik nu aan het afronden ben), is na 2 jaar gestopt en begonnen met een andere HBO opleiding. Hier ook mee gestopt na 1 jaar en nu bijna klaar met zijn 1-jarige MBO opleiding. Het was even slikken in het begin, maar ik zie hoeveel plezier hij heeft in het werk dat hij nu gaat doen. Wat er in zit komt er vaak ook wel uit vroeg of laat.

En inderdaad , wat Rosanna zegt, ontwikkeling is (in mijn optiek) vele malen belangrijker dan een opleiding.
quote:Tinkeldel schreef op 15 juni 2011 @ 17:44:

Ik heb een opleiding afgemaakt en doe er niks mee. Ik doe nu ontzettend leuk werk, en heb op dit moment geen behoefte om een opleiding te volgen.

Je zegt dat het je toekomst bepaald. In financieel opzicht of omdat je vriend en last van heeft?

Het niet iets doen met mijn opleiding bepaald mijn toekomst in de zin dat ik gelukkig ben met mijn werk. Ik zou ongelukkig zijn en het zou me verdriet doen als mijn vriend er een probleem van zou maken.

Ik vond opleiding altijd heel belangrijk, maar ik ben nu heel blij met wat ik doe. Een opleiding heeft voor mij een stuk minder waarde gekregen. Misschien is het goed om voor jezelf te kijken waarom je vindt dat een opleiding zo belangrijk is.

Het zal in beide opzichten de toekomst bepalen. Financieel gezien waarschijnlijk, maar dat vind ik het probleem niet

Het meest belangrijk is natuurlijk om plezier in je werk te hebben, zoals jij!

Echter werkt hij op dit moment bij een koeriersbedrijf, met erg onregelmatige werktijden. Hij weet altijd pas op de dag zelf waar hij aan toe is, en ik merk aan hem dat dit hem geen goed doet. Bovendien heeft hij niet echt plezier in dit werk..

Ben nog wel benieuwd of jullie in een andere sector werk hebben gevonden (maar waar je wel op HBO-niveau moet kunnen werken), of dat je een baan hebt waar het niet van belang is op welk niveau je een opleiding hebt gevolgd!
Je kunt ook best aan een leuke baan komen op HBO niveau zonder papiertje hoor! Heb ook een onafgeronde HBO studie gedaan maar prima werk.
een andere baan zoeken?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Maar ik denk wel , dat vriend dan zelf ook over zijn : ik heb gefaald ding heen moet komen. Want anders is het niet gek dat TO zoekt naar oplossingen voor hem om alsnog te gaan studeren .
Maarrehh... Je houdt toch van hem? En je relatie is goed en leuk?

Ik zie eerlijk gezegd ECHT niet waarom het dan voor je relatie een probleem zou zijn dat hij niet (net als jij) een HBO opleiding doet. Zijn al dan niet aanwezige diploma heeft toch niks met je relatie te maken? En het feit wat jouw ouders daar van vinden.. Tja, zij zitten toch niet in jullie relatie? Dat gaat tussen jullie 2.

Hij is pas 22 en jij denkt er over na dat het feit dat hij geen HBO diploma heeft, bepalend is voor jouw toekomst... En dat dit dus consequenties kan gaan hebben voor jullie relatie?!?!

Om eerlijk te zijn zou ik zo'n gedachtengang veel bedreigender vinden voor mijn relatie dan of mijn partner wel of geen diploma heeft.
vaak kun je in een bedrijf doorgroeien
Ik heb zelf ook geen afgemaakte opleiding. Ben precies op mijn 18e verjaardag het huis uitgegaan omdat het daar echt niet meer ging, en ben via een uitzendbureau gaan werken. In de eerste jaren bleef ik ook hangen in hele simpele banen, gewoon omdat ik dat gemakkelijk vond. Maar via-via ben ik overal ingerold. Gewerkt in PR, paar boeken geschreven, heb goedlopend eigen bedrijf in teksten en vertalingen gehad, en ben nu directeur van een wereldwijd opererende NGO met prima salaris. Dus... het zegt niet alles.
quote:la_lune schreef op 15 juni 2011 @ 17:55:

[...]

Het zal in beide opzichten de toekomst bepalen. Financieel gezien waarschijnlijk, maar dat vind ik het probleem niet

Het meest belangrijk is natuurlijk om plezier in je werk te hebben, zoals jij!

Echter werkt hij op dit moment bij een koeriersbedrijf, met erg onregelmatige werktijden. Hij weet altijd pas op de dag zelf waar hij aan toe is, en ik merk aan hem dat dit hem geen goed doet. Bovendien heeft hij niet echt plezier in dit werk..

Ben nog wel benieuwd of jullie in een andere sector werk hebben gevonden (maar waar je wel op HBO-niveau moet kunnen werken), of dat je een baan hebt waar het niet van belang is op welk niveau je een opleiding hebt gevolgd!

Maar om een andere baan te vinden hoeft hij toch niet speciaal een opleiding te gaan volgen ? Hij kan toch ook gewoon een baan zoeken waar hij de mogelijkheid heeft om daar binnen verder te leren.

Wat is nu de echte reden dat je zo graag wilt dat hij door leert ?
quote:Chantalo1984 schreef op 15 juni 2011 @ 18:01:

[...]

Maar om een andere baan te vinden hoeft hij toch niet speciaal een opleiding te gaan volgen ? Hij kan toch ook gewoon een baan zoeken waar hij de mogelijkheid heeft om daar binnen verder te leren.

Wat is nu de echte reden dat je zo graag wilt dat hij door leert ?Volgens omdat hij ook zegt dat hij gefaald heeft etc dus
Ten eerste mag je zelf nog wel een cursus grammatica doen, want er staan fouten in je post.

Ten tweede: is het de opleiding of het gebrek aan ambitie dat je mist? Een opleiding kan hij wel gaan doen, maar ambitie kun je niet zomaar ergens kopen.

Ten derde: waarom bepaalt hij jouw toekomst? Dat doe je toch zelf, of niet?
Zou geen relatie willen hebben met iemand die vindt dat zijn/haar/onze toekomst afhangt van mijn opleiding.

Zou ook geen relatie willen met iemand die niet iets moois van het leven probeert te maken, maar dat hangt mi niet met opleiding samen.
Het lijkt het verhaal van mijn vriend wel, die is ook 2 keer aan een hbo opleiding begonnen, 2 keer niet afgemaakt en zijn ouders hebben ook tegen hem gezegd dat ze er niet voor de 3e keer geld in gaan steken. Mijn vriend heeft nu ook een baan met onregelmatige werktijden, echter heeft hij het hier wel naar zijn zin door goed contact met collega's. Waarom maak je je zo druk om (zijn) toekomst? Je kunt toch ook een prima baan vinden zonder een opleiding. Niet iedereen is in de wieg gelegd om te studeren.
Oh wat sneu voor die jongen. Wat moet hij zich rot voelen, ik weet namelijk hoe dat is. Ik heb zelf ook meerdere opleidingen niet afgemaakt, heb mijn mavo diploma en had bijna een mbo diploma, en heb me in vergelijking met mijn broertje al altijd een enorme loser gevonden, aangezien hij hotelschool doet en een echt doel voor ogen heeft. Dat heb ik nooit gehad, ik heb nooit geweten wat voor werk ik wilde doen, daarom heb ik ook veel verkeerde keuzes gemaakt met opleidingen.

Vind het wel heel sneu voor je vriend dat jij, zijn vriendin het ook erg vind dat hij geen beter papiertje hebt. Wat moet dat rot voelen zeg.

Het is al shit als je dat met je familie hebt maar in een relatie lijkt me dat helemaal balen.

Heb zelf veel exen gehad met hbo en wo niveau, en die hebben gelukkig nooit op me neergekeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven