Werk & Studie alle pijlers

vriend zonder opleiding

15-06-2011 17:34 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Graag zou ik jullie mening willen over het volgende. Ik ben een jonge meid die momenteel bijna klaar is met haar HBO opleiding. Ik heb inmiddels ruim 2,5 jaar een relatie met mijn vriend. Mijn vriend(bijna 23) is na zijn havo twee x met een HBO opleiding begonnen, en allebei 'was het het niet'. Hij is daarna gaan werken, en dat doet hij nu nog steeds. Onze relatie is super, alleen blijft het bij mij knagen dat hij geen opleiding doet.

Ik heb van huis mee gekregen dat dit belangrijk is, en daar ben ik zelf ook van overtuigd. Het bepaald je toekomst. Ik vind het lastig om te accepteren dat hij geen opleiding doet.

Aan de ene kant weet ik hoeveel pijn het hem doet dat hij geen opleiding doet. Hij vindt van zichzelf echt dat hij wat dat betreft gefaald heef. Aan de andere kant is hij best verlegen, en blijft snel in het vertrouwde hangen.

Zijn ouders hebben gezegd dat hij zelf zijn opleiding mag gaan betalen, dat ze niet voor de 3e zoveel geld er in gaan stoppen. Allemaal redenen voor hem om niet alsnog met een opleiding te beginnen. Ik vind dit lastig, en begin de hoop te verliezen dat hij dit nog binnen een aanzienbare tijd gaat doen.

Aan de ene kant vind ik het 'niet hebben van een opleiding' geen reden om niet verder te gaan met iemand, aan de andere kant, zolang dit serieus blijft (en daar ziet het naar uit!) bepaald dit voor een heel groot gedeelte ook mijn toekomst!

Ik hoop op mensen met dezeflde ervaring, tips, of een mening.

Ik laat me hier niet door beinvloeden, maar ben wel benieuwd wat anderen in mijn situatie zouden doen, aangezien ik uit mijn omgeving erg veel verschillende reacties hoor.
Een diploma zegt niet alles. Het zegt alleen dat je je toetsen en scriptie naar behoren gemaakt hebt. Of de opgedane kennis ook in de praktijk gebracht wordt (of kan worden) is een tweede. Daarbij is (algemene) ontwikkeling zoveel malen interessanter en belangrijker. Maar ja, ik weet niet wat jou vriend leuk vindt en wat hij wil. Voor veel branches heb je wel een diploma nodig of met een beetje mazzel begin je dan helemaal onderaan om vervolgens door te groeien.

Mijn vriend bijvoorbeeld heeft geloof ik alleen een propedeuse. Is nu 26 jaar, werkt bij een enorme multinational en heeft een zeer goede functie met collega's in zijn team die allemaal 40+ zijn én diploma's hebben. Daarintegen heb ik vrienden die HBO afgestudeerd zijn, maar niets van het leven weten en altijd op één bepaald level zullen functioneren. Zowel privé als in de werksfeer. Daar word ik veel simpeler van dan van mijn ongeschoolde vriend.
Mijn ex doet iets mbo-achtigs (buitenland, weet niet precies hoe het vergelijkt), gewoon omdat het nooit in hem op is gekomen om naar de uni te gaan (en omdat dit veeeeeel goedkoper is), maar leest wel voor zijn plezier studieboeken, kijkt documentaires over uiteenlopende onderwerpen en is ontzettend politiek geëngageerd.

Ik heb een WO-diploma maar heb eigenlijk nooit veel verschil gemerkt. Het ligt dus maar net aan de persoon.
Ik heb een hbo-opleiding en een universitaire propedeuse. Mijn vriend heeft alleen middelbare school en werkt in ploegendienst in een fabriek - en het is nog een Marokkaan ook

Ik vind het geen probleem, hij heeft veel kwaliteiten die niet van een diploma afhangen. Een vriend zonder werk en zonder levenservaring, daar zou ik wel moeite mee hebben.
.
Haha impala, je zou bijna zeggen dat je pech hebt
quote:Melpomene schreef op 15 juni 2011 @ 17:59:

Ik heb zelf ook geen afgemaakte opleiding. Ben precies op mijn 18e verjaardag het huis uitgegaan omdat het daar echt niet meer ging, en ben via een uitzendbureau gaan werken. In de eerste jaren bleef ik ook hangen in hele simpele banen, gewoon omdat ik dat gemakkelijk vond. Maar via-via ben ik overal ingerold. Gewerkt in PR, paar boeken geschreven, heb goedlopend eigen bedrijf in teksten en vertalingen gehad, en ben nu directeur van een wereldwijd opererende NGO met prima salaris. Dus... het zegt niet alles.Hatsjikidee, van harte gefeliciteerd, mooi gedaan!
Ja Captain ik heb het echt vreselijk slecht getroffen

Het is dat het zo'n lekker ding is, maar anders...
.
quote:la_lune schreef op 15 juni 2011 @ 17:55:

[...]

Ben nog wel benieuwd of jullie in een andere sector werk hebben gevonden (maar waar je wel op HBO-niveau moet kunnen werken), of dat je een baan hebt waar het niet van belang is op welk niveau je een opleiding hebt gevolgd!Mijn functie-omschrijving zegt van wel, ik vind van niet,
@la-lune, kan toch best zijn dat jouw vriend een laatbloeier is al vind ik 23 nog tamelijk jong.

Als dit zijn enige mindere punt in jouw ogen is, zal ik hem koesteren.

En natuurlijk is een diploma uiteindelijk handig alhoewel lees Melpomene, die heeft ook bereikt wat ze wilde.

Ik heb een vriend zonder diploma maar die weet over allerhande onderwerpen van de hoed en de rand. Bewonderingswaardig.
Ik ben van de twaalf studies, dertien ongelukken nul diploma's en heb een succesvolle eensmanszaak. Doe werk op HBO-/WO-niveau, vergelijkbaar met wat Melpone deed.
Mijn ex had wel bijna zijn gymnasium diploma maar is net voor zijn examens gestopt omdat hij het niet meer aan kon. Nu heeft hij zelf een goede baan bij een ict bedrijf en is hij daar onmisbaar. Die tent draait echt niet zonder hem.

Heeft hij toch maar even zonder diploma gehaald, knap he.

Een diploma zegt zo weinig over iemand.

Ik vind het echt erg dat je zo denkt TO, ik snap het ook echt niet.
Maar eerlijk is eerlijk; op de arbeidsmarkt had hij het makkelijker met een papiertje gehad, maar mijn hemel, hij is 44 en geen 23.

Overigens is het voor mij geen belemmering dat hij zijn leven zo wil indelen, het is niet mijn keus maar ala.
Ik zou het vanuit het perspectief van je vriend bekijken. Als hij zelf heel graag een HBO-opleiding (of WO - misschien heeft hij wel een propedeuse behaalt) zou willen doen en afronden, dan zou ik het hartstikke zonde voor hem vinden dat hij zich laat tegen houden door angst. Hij is 23 en kan dus zelfs nog mogelijk stufi krijgen. Het zou m.i. echt zonde voor hemzelf zijn als hij zich laat tegen houden door zichzelf.

Als hij geen opleiding meer wil doen, dan is dat toch prima? Mensen kunnen - als ze de capaciteiten hebben - vaak ook nog doorgroeien binnen een bedrijf, en wie weet wil hij dat wel en gaat hij dat doen. Het uitmaken enkel omdat hij dan geen HBO heeft gedaan lijkt mij (understatement) erg oppervlakkig. Er spelen geen andere dingen?
quote:Melpomene schreef op 15 juni 2011 @ 17:59:

[..] en ben nu directeur van een wereldwijd opererende NGO met prima salaris.

Gefeliciteerd!

Had gemist dat je het daadwerkelijk was geworden. Vroeg het me laatst nog af. Kan me nog herinneren dat je een mooi jasje voor het gesprek zocht.
Denk dat de vriend van TO gewoon bang is om opnieuw te falen Branwen, dat herken ik heel erg. Ik blijf ook hangen in het oude vertrouwde, in mijn horeca baantjes, terwijl ik daar geen diploma voor heb maar wel 7 jaar ervaring.

Een tijdje terug wilde ik de lerarenopleiding gaan doen voor geschiedenisdocente, alleen toen ik hoorde dat je een slagingskans had van 20% zakte de moed al in mijn schoenen, ook omdat ik toen al 22 was en ik 3 jaar fulltime naar school moest. Iets wat ik gewoon echt niet meer kan.

Dus ja dan ga je maar weer verder met werken.

En TO hoezo gaat het ook om jou toekomst? Als jij een goed betaalde baan kan krjigen met je papiertje prima toch, dan verdiend je vriend wat minder. Is geld zo belangrijk voor je?

Mij interesseert het niet of mijn partner superveel verdiend om eerlijk te zijn.
Rogue, dan snap ik ook volkomen, aangezien ik zelf ook zo was. Daarom zou ik het ook eeuwig zonde vinden als hij zich door zich zelf zou laten tegen houden, omdat dat niet hoeft en je m.i. kunt leren dat punt voorbij te geraken.
Coole baan, Melpomene! Gefeliciteerd!

TO, ik zou persoonlijk veel meer moeite hebben met een gelaten houding ten opzichte van werk, carrière en persoonlijke ontwikkeling. Iemand zonder opleiding die heel initiatiefrijk en ondernemend is, kan heel boeiend zijn en het ver schoppen.

Hoe zijn opleidingsniveau jouw toekomst voor een heel groot deel gaat bepalen, ontgaat me.
Ga in therapie!
quote:_Branwen_ schreef op 15 juni 2011 @ 18:52:

Rogue, dan snap ik ook volkomen, aangezien ik zelf ook zo was. Daarom zou ik het ook eeuwig zonde vinden als hij zich door zich zelf zou laten tegen houden, omdat dat niet hoeft en je m.i. kunt leren dat punt voorbij te geraken.Ja maar niet iedereen kan zich over die angst om te falen heen zetten en het vooruizicht op een grote studieschuld als je het niet haalt. Als je al een tijd aan het werk bent is het heel moeilijk om weer fulltime naar school te gaan, zeker voor mij want ik ben heel snel op iets uitgekeken. Misschien is de vriend van TO ook wel zo. Het is nogal ontmoedigend om te horen dat je maar een super kleine kans hebt om te slagen voor een opleiding, zeker als je weet dat je zelf amper doorzettingsvermogen hebt.
Tja.... en mijn zus heeft een man met 2 afgeronde HBO opleidingen en hij is al 2 jaar werkloos...

Het zegt echt niet zoveel, dat papiertje.

Bemoei je met je eigen carriere en laat je vriend lekker zijn ding doen. Alles zal vast wel op zijn pootjes terecht komen.

(Zie het verhaal van Melpomene voor inspiratie )
Bedankt voor alle reacties. Vind het vervelend dat ik overkom alsof ik die opleiding het enige is. Ik denk dat er een aantal zijn die het goed geinterpreteerd hebben. Ik vind het moeilijk om hem zo ontevreden over zichzelf te zien, wat dat betreft. Hij is bang om opnieuw te falen, en dat is zeker iets wat hem tegenhoudt om opnieuw met een opleiding te vinden.

Juist heel erg inspirerend om te horen hoeveel mensen een leuke baan hebben zonder dat papiertje! Ik denk dat ik het altijd in die opleiding heb gezocht, doordat het daar 'fout' is gegaan. Het gaat me niet zozeer om het feit dat hij een opleiding moet doen, wel dat ik hem graag écht gelukkig zie, en dat ik wil dat hij blij is met zichzelf!

Daarom nogmaals erg leuk om te horen dat er zoveel mensen zijn die gekomen zijn bij waar ze gelukkig van worden zonder dat papiertje, super!
Persoonlijk zou ik er meer mee zitten dat hij zichzelf mislukt voelt, in een niet leuke baan zit en er vervolgens in blijft hangen. Daar zou ik kriegel van worden eerlijk gezegd.

Als hij HBO is begonnen maar niet heeft afgemaakt omdat het niet helemaal de juiste opleiding was betekent dit dat hij het wel kan. Hij zal zichzelf dus moeten oppeppen om voor de derde keer aan een opleiding te beginnen of om een leukere baan te zoeken met doorgroeimogelijkheden.

Jij kunt dat niet voor hem doen en pushen werkt vaak averechts.
Wat ook heel vervelend kan zijn, als het in je (schoon)familie gebruikelijk is om te studeren en er wordt je steeds gevraagd wat je doet of gedaan hebt.

Of als dat bij een vriendenkring gebruikelijk is.

Ik ken vriendengroepen waar het bijna ondenkbaar is dat iemand niet studeert, ken ook kringen waar ze niet begrijpen wat het is om wel te studeren.

Zo ken ik iemand die zelf gestopt is met zijn studie en nog heel erg in de studentenwereld bleef 'hangen'. Werken in de horeca e.d. Dan blijven mensen aan je vragen wat je studeert etc. Dat kan een moeilijk punt blijven. Als je anderen succesvol ziet

afstuderen.

Toen ik stopte met studeren verhuisde ik naar een andere woonplaats, daar weten sommige mensen nauwelijks wat studeren is.

Niet dat dat voor de relatie veel verschil maakt. Maar wel voor het gevoel van falen of een studie 'moeten' doen.
Dat papiertje maakt het wel makkelijker om aan een baan te komen, want iedereen lijkt dan klakkeloos te denken dat je het ook kan, terwijl je natuurlijk helemaal nog geen ervaring hebt.

Als je het papiertje niet hebt twijfelt men eerder aan je en dan loop je misschien leuke banen mis die heel passend zijn. Hard, maar helaas wel vaak de realiteit.
quote:iris1969 schreef op 15 juni 2011 @ 19:03:

Persoonlijk zou ik er meer mee zitten dat hij zichzelf mislukt voelt, in een niet leuke baan zit en er vervolgens in blijft hangen. Daar zou ik kriegel van worden eerlijk gezegd.

Als hij HBO is begonnen maar niet heeft afgemaakt omdat het niet helemaal de juiste opleiding was betekent dit dat hij het wel kan. Hij zal zichzelf dus moeten oppeppen om voor de derde keer aan een opleiding te beginnen of om een leukere baan te zoeken met doorgroeimogelijkheden.

Jij kunt dat niet voor hem doen en pushen werkt vaak averechts.Klopt, soms lastig om de juiste woorden te vinden maar dat is inderdaad hoe het zit!
quote:Moonlight82 schreef op 15 juni 2011 @ 19:04:

Wat ook heel vervelend kan zijn, als het in je (schoon)familie gebruikelijk is om te studeren en er wordt je steeds gevraagd wat je doet of gedaan hebt.

Of als dat bij een vriendenkring gebruikelijk is.

Ik ken vriendengroepen waar het bijna ondenkbaar is dat iemand niet studeert, ken ook kringen waar ze niet begrijpen wat het is om wel te studeren.

Zo ken ik iemand die zelf gestopt is met zijn studie en nog heel erg in de studentenwereld bleef 'hangen'. Werken in de horeca e.d. Dan blijven mensen aan je vragen wat je studeert etc. Dat kan een moeilijk punt blijven. Als je anderen succesvol ziet

afstuderen.

Toen ik stopte met studeren verhuisde ik naar een andere woonplaats, daar weten sommige mensen nauwelijks wat studeren is.

Niet dat dat voor de relatie veel verschil maakt. Maar wel voor het gevoel van falen of een studie 'moeten' doen.Ook dat is iets wat heel erg meespeelt! Familie/schoonfamilie/vrienden zien het allemaal als iets wat 'hoort'. Vergroot zijn gevoel van eigenwaarde dus niet bepaald als er iedere x om gevraagd wordt wanneer hij nou eindelijk gaat beginnen!
Kun je je familie niet duidelijk maken dat ze daar dan niet steeds over moeten beginnen, maar dat hij het zelf wel vertelt als hij weer gaat studeren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven