Werk & Studie alle pijlers

vriend zonder opleiding

15-06-2011 17:34 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Graag zou ik jullie mening willen over het volgende. Ik ben een jonge meid die momenteel bijna klaar is met haar HBO opleiding. Ik heb inmiddels ruim 2,5 jaar een relatie met mijn vriend. Mijn vriend(bijna 23) is na zijn havo twee x met een HBO opleiding begonnen, en allebei 'was het het niet'. Hij is daarna gaan werken, en dat doet hij nu nog steeds. Onze relatie is super, alleen blijft het bij mij knagen dat hij geen opleiding doet.

Ik heb van huis mee gekregen dat dit belangrijk is, en daar ben ik zelf ook van overtuigd. Het bepaald je toekomst. Ik vind het lastig om te accepteren dat hij geen opleiding doet.

Aan de ene kant weet ik hoeveel pijn het hem doet dat hij geen opleiding doet. Hij vindt van zichzelf echt dat hij wat dat betreft gefaald heef. Aan de andere kant is hij best verlegen, en blijft snel in het vertrouwde hangen.

Zijn ouders hebben gezegd dat hij zelf zijn opleiding mag gaan betalen, dat ze niet voor de 3e zoveel geld er in gaan stoppen. Allemaal redenen voor hem om niet alsnog met een opleiding te beginnen. Ik vind dit lastig, en begin de hoop te verliezen dat hij dit nog binnen een aanzienbare tijd gaat doen.

Aan de ene kant vind ik het 'niet hebben van een opleiding' geen reden om niet verder te gaan met iemand, aan de andere kant, zolang dit serieus blijft (en daar ziet het naar uit!) bepaald dit voor een heel groot gedeelte ook mijn toekomst!

Ik hoop op mensen met dezeflde ervaring, tips, of een mening.

Ik laat me hier niet door beinvloeden, maar ben wel benieuwd wat anderen in mijn situatie zouden doen, aangezien ik uit mijn omgeving erg veel verschillende reacties hoor.
Ik heb havo gedaan, verder niets, en ik heb mijn droombaan inclusief een goed salaris. Mijn vriend heeft een opleiding en het zal 'm werkelijk waar aan zijn achterste roesten dat ik geen opleiding heb en ook niet van plan ben te gaan doen.

Wat maakt het nou uit dat hij geen opleiding heeft?
quote:la_lune schreef op 15 juni 2011 @ 17:34:

Hoi allemaal,

Graag zou ik jullie mening willen over het volgende.echt? quote:Ik ben een jonge meid16?quote: die momenteel bijna klaar is met haar HBO opleiding. Ik heb inmiddels ruim 2,5 jaar een relatie met mijn vriend. Mijn vriend(bijna 23) is na zijn havo twee x met een HBO opleiding begonnen, en allebei 'was het het niet'. Hij is daarna gaan werken, en dat doet hij nu nog steeds. Onze relatie is super, alleen blijft het bij mij knagen dat hij geen opleiding doet.

Ik heb van huis mee gekregen dat dit belangrijk is, en daar ben ik zelf ook van overtuigd. Het bepaald je toekomst.Leer je er bijvoorbeeld taalregels?quote:Ik vind het lastig om te accepteren dat hij geen opleiding doet.En je hebt al door hoe treurig oppervlakkig dat van je is?quote:Aan de ene kant weet ik hoeveel pijn het hem doet dat hij geen opleiding doet. Hij vindt van zichzelf echt dat hij wat dat betreft gefaald heef.Vindt hij dat, of vind jij dat?quote: Aan de andere kant is hij best verlegen, en blijft snel in het vertrouwde hangen.

Zijn ouders hebben gezegd dat hij zelf zijn opleiding mag gaan betalen, dat ze niet voor de 3e zoveel geld er in gaan stoppen. Verstandige ouders. Overigens, als hij 23 is, lijkt me dat zijn ouders hun rol wel gespeeld hebben, los van het aantal keren.quote:Allemaal redenen voor hem om niet alsnog met een opleiding te beginnen. Ik vind dit lastig, en begin de hoop te verliezen dat hij dit nog binnen een aanzienbare tijd gaat doen.En dat is voor jou zo belangrijk omdat je ouders je geleerd hebben dat belangrijk te vinden, niet omdat hij zich onverantwoordelijk gedraagt oid?quote:Aan de ene kant vind ik het 'niet hebben van een opleiding' geen reden om niet verder te gaan met iemand, aan de andere kant, zolang dit serieus blijft (en daar ziet het naar uit!) bepaald dit voor een heel groot gedeelte ook mijn toekomst!Als jij gaat solliciteren, en je steeds "bepaald" schrijft waar "bepaalt" had moeten staan, kan je nog gek staan te kijken over wat belangrijk is.quote:

Ik hoop op mensen met dezeflde ervaring, tips, of een mening.

Ik laat me hier niet door beinvloeden,blijkbaar wel dus, anders had je dit topic niet gemaakt.
Hee meid!

Ik zou mij er niet zo druk om maken eigenlijk vooral niet als je je vriend verder leuk vind en tevreden bent over je relatie. In je berichtje zeg je het al goed. Je ouders vinden het belangrijk (zijn dus hun leefregels) en ik denk dat je je vriend (en dus je relatie) beter helpt door hem te steunen.Op termijn zul je namelijk ook zien dat het ook heus niet zo belangrijk is, en mocht dat het wel zijn dan moet ie daar toch zelf achter komen. Waarschijnlijk gaat ie dan heus nog wel een (vervolg)studie volgen als dat zo is. Wat ik bedoel te zeggen is dat dit geen eindstadium hoeft te zijn.

Je hoort het al, ik ben een beetje ervaringsdeskundige :angel:!

Ik heb zelf twee studies afgerond (wo), waarvan 1-tje cum laude omdat dat bij mij in de familie (ouders) ook heel belangrijk was. Kwam ik negen jaar geleden mijn vriend tegen, die alleen basisschool had. Ook twee keer studies gedaan en niet afgemaakt.... In het begin stresste ik me er ook een beetje om. En ik moet toegeven in het begin was het wel even lastiger op de arbeidsmarkt voor hem, maar inmiddels heeft hij gewoon een leuke/goedbetaalde baan en verdient ie meer dan ik

Grappig niet, hoe dingen kunnen lopen, haha?!

Mijn twee broers hebben overigens ook nada aan opleiding afgemaakt (niet eens mavo) omdat de druk van mijn ouders juist negatief werkte en een van mijn broers heeft inmiddels een goedlopende onderneming opgezet.

Kortom: het klopt wat ze zeggen, er zijn meerdere wegen naar rome ! Good luck!!
quote:zonnestraaltje1981 schreef op 15 juni 2011 @ 19:37:

Hee meid!

Ik zou mij er niet zo druk om maken eigenlijk vooral niet als je je vriend verder leuk vind en tevreden bent over je relatie. In je berichtje zeg je het al goed. Je ouders vinden het belangrijk (zijn dus hun leefregels) en ik denk dat je je vriend (en dus je relatie) beter helpt door hem te steunen.Op termijn zul je namelijk ook zien dat het ook heus niet zo belangrijk is, en mocht dat het wel zijn dan moet ie daar toch zelf achter komen. Waarschijnlijk gaat ie dan heus nog wel een (vervolg)studie volgen als dat zo is. Wat ik bedoel te zeggen is dat dit geen eindstadium hoeft te zijn.

Je hoort het al, ik ben een beetje ervaringsdeskundige :angel:!

Ik heb zelf twee studies afgerond (wo), waarvan 1-tje cum laude omdat dat bij mij in de familie (ouders) ook heel belangrijk was. Kwam ik negen jaar geleden mijn vriend tegen, die alleen basisschool had. Ook twee keer studies gedaan en niet afgemaakt.... In het begin stresste ik me er ook een beetje om. En ik moet toegeven in het begin was het wel even lastiger op de arbeidsmarkt voor hem, maar inmiddels heeft hij gewoon een leuke/goedbetaalde baan en verdient ie meer dan ik

Grappig niet, hoe dingen kunnen lopen, haha?!

Mijn twee broers hebben overigens ook nada aan opleiding afgemaakt (niet eens mavo) omdat de druk van mijn ouders juist negatief werkte en een van mijn broers heeft inmiddels een goedlopende onderneming opgezet.

Kortom: het klopt wat ze zeggen, er zijn meerdere wegen naar rome ! Good luck!!

Wat een leuke, inspirerende reactie!

Hardstikke bedankt!
Maar nogmaals de vraag: waarom bepaalt zijn papiertje ook jou toekomst? Waarom is het zo belangrijk voor je?

En wat Iris zegt ga hem alsjeblieft niet pushen om een opleiding te gaan doen, dat werkt bij de meeste mensen zwaar averechts.
Wel of geen opleiding zegt en doet mij niet zoveel. Pas als je een vriend hebt die op zijn luie r..t zit zonder ook maar zijn best te doen om een baan te vinden, of iemand die de kantjes er vanaf loopt, moet je je druk gaan maken. Ook zonder opleiding kun je een goede baan vinden en je best doen.

Ik heb zelf ook 2 HBO-opleidingen niet afgemaakt en heb nu een goede baan die lekker verdient. Over niet al te lange tijd wil ik waarschijnlijk alsnog met een opleiding beginnen, maar dat is meer omdat ik het liefst een heel andere kant op zou willen dan nu.

Mijn vriend is na de Havo in een winkel gaan werken en is uiteindelijk directeur geworden van een bedrijf en verdient bakken met geld. Hij heeft zich steeds verder opgewerkt en heeft tijdens zijn loopbaan wel opleidingen gedaan, maar pas na een aantal jaren.

Je moet je wel blijven ontwikkelen, maar of je nou een (HBO-)diploma hebt of niet, het zijn vooral je werkhouding en doorzettingsvermogen die het doen.
quote:rogue_25 schreef op 15 juni 2011 @ 19:51:

Maar nogmaals de vraag: waarom bepaalt zijn papiertje ook jou toekomst? Dat wil ik ook wel graag weten.
Ga in therapie!
quote:flip123456789 schreef op 15 juni 2011 @ 20:35:

Wel of geen opleiding zegt en doet mij niet zoveel. Pas als je een vriend hebt die op zijn luie r..t zit zonder ook maar zijn best te doen om een baan te vinden, of iemand die de kantjes er vanaf loopt, moet je je druk gaan maken. Daar zeg je zo wat. Mijn ex was universitair opgeleid maar heeft nooit in zijn vakgebied gewerkt. Hij deed ook geen moeite om een baan te vinden, heeft alleen ongeschoold werk gedaan en daarna helemaal niets meer.
Ga in therapie!
Op zich denk ik dat zijn papiertje haar toekomst niet hoeft te bepalen, tenzij hij bijv. ongeschoold is en daardoor nergens aan de bak komt. Dat treft haar financiele situatie dan ook bij het samenwonen.

Wat wel enorm van invloed kan zijn is zijn houding t.o.v. het papiertje. Als hij er enorme faalangst door heeft gekregen of er zich lamlendig en depressief door voelt omdat hij nu in een dead-end job zit en er toch niets aan veranderd kan dit een enorme weerslag op hun relatie hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven