Werk & Studie alle pijlers

Wat is een redelijke salarisverhoging bij verandering baan?

19-07-2010 21:09 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel extra loon kun je op je salaris vragen bij verandering van werkgever/baan?

Ik ga van HBO naar HBO+.

Ik ga er aanzienlijk op achteruit qua vakantie dagen.

Veel vrijheid kwijt.

Gekozen uit vele kandidaten.

Heel snel na laatste gesprek terug gebeld.

Geen collectieve zorgverzekering meer.

Vakbondscontributie moet ik ook zelf gaan betalen, doet werkgever nu. En allerlei van dat soort kleine dingen die samen toch wel voor een aardig bedrag vormen.

Voor mij is het duidelijk dat ze me graag willen hebben. Ik heb zo mijn eisen, zeker qua salaris omdat ik meer verantwoordelijkheden krijg. Ik ga een stapje omhoog. Daarnaast raak ik veel vakantiedagen kwijt, dus wil ik graag compensatie daarvoor.

Hoe pak je zoiets aan?

Ik weet dat er een maximum salaris aan de functie verbonden is en ik ben geneigd dit te vragen. Het ligt zo'n 350 euro boven mijn huidige brutoloon.
Ik lees graag even mee (als het mag ).

Zit zo'n beetje in dezelfde situatie momenteel.
Ik begrijp hieruit dat je ambtenaar was en nu in het bedrijfsleven aan de slag gaat?

Enfin, je vraag is niet te beantwoorden zonder dat we weten om welke functie het gaat. Het is uiteindelijk namelijk je arbeidsmarktpositie die bepaalt wat je kunt gaan verdienen.
@ Wuiles, niet echt nee. Weg uit het onderwijs. Functie kan ik niet noemen, te specifiek.

Het is deels leidinggevend en adviesorgaan in het onderwijs, maar niet werkend bij een school.
Dat kan je vragen, maar je kunt natuurlijk ook onderhandelen over de secundaire arbeidsvoorwaarden: dus wel wat vakantiedagen erbij regelen (door op papier minder uur te werken voor het zelfde salaris en dus meer vrij te hebben). Vakbondscontributie wel door werkgever laten betalen. Hoe zit het met een auto? Of een telefoon?

Of je vraagt en het maximum en de extra arbeidsvoorwaarden. Als ze dat niet okee vinden, hoor je dat vanzelf wel.
Geen bedrijfsleven dus.
Auto en telefoon niet. Auto is geen vereiste, maar telefoon is wellicht wel handig. Dat is ene goede, zal ik meteen opschrijven.

Vakantiedagen erbij regelen, en wat nu als dat in de cao vast ligt? Kan dat dan ook?

Zou wel erg fijn zijn als ik er 5 dagen bij zou krijgen ofzo, maar dat lijkt meteen wel erg veel.
Okay, van semi-ambtenaar naar not-for-profit.

Je kunt altijd vragen wat je wilt. Ik zou er echter rekening mee houden dat je niet gelijk het maximum van je schaal krijgt. Doorgaans gaat daar namelijk weinig motivatie van uit.
Ik vraag sowieso het maximum. Want ik wil er 150 bij vanwege de extra veantwoordelijkheden en de stap omhoog en 200 vanwege het vakantieverlies.
@ Wuiles. Dat is niet het maximum van de schaal, maar het maximum van het geld dat ze voor de persoon willen geven.

Ik zit nu in schaal 10 en heb als eis dat ik die minimaal aanhou. Dat betekent in mijn nieuwe cao dat ik wel met grotere stappen voruit ga.

Het iend van de schaal ligt nog 600 euro hoger.
Maar is het wel reeel om dit erbij te vragen? Ik heb hier namelijk geen ervaring mee.
quote:Dotje84 schreef op 19 juli 2010 @ 21:21:

@ Wuiles. Dat is niet het maximum van de schaal, maar het maximum van het geld dat ze voor de persoon willen geven.

Ik zit nu in schaal 10 en heb als eis dat ik die minimaal aanhou. Dat betekent in mijn nieuwe cao dat ik wel met grotere stappen voruit ga.

Het iend van de schaal ligt nog 600 euro hoger.Over welke CAO hebben we het hier?
@ Tilalia, ik zou dan dus bijvoorbeeld voor een 36-urige werkweek kunnen vragen en er toch 38 per week werken zodat ik er een aantal vakantiedagen bij krijg?

Dan zou ik dus 47 x 2 uur = 94 uur = 2,5 werkweek extra vakantie, 12,5 dag.

Is dit dan reeel om te vragen? 2 uur per week lijkt niks, maar als je het optelt, wordt het opeens wel heel veel.
quote:wuiles schreef op 19 juli 2010 @ 21:23:

[...]

Over welke CAO hebben we het hier?Te gedetailleerd. Sorry.
Excuses voor alle typefouten. Adrenaline.
quote:Dotje84 schreef op 19 juli 2010 @ 21:25:

[...]

Te gedetailleerd. Sorry.Dan laat ik het hier bij.
Het eerste wat je moet doen is even rustig gaan rekenen. Hoeveel is die contributie, zorgverzekering, pensioen wellicht? Tel dat bij je huidige salaris op. Dat is dan je begin salaris en kun je gaan praten over hoger niveau en vakantiedagen etc.
Hoe kan een CAO nou te gedetailleerd zijn? Een CAO wordt toch voor duizenden mensen afgesloten? En binnen een CAO zijn toch tientallen beroepen werkzaam?
Hij is wel te gedetaillerd, als mijn toekomstige werkgever hier rondsnuffelt, zou hij het direct herkennen. Liever niet dus.

@ Primabella, hoe kan pensioen van invloed zijn?

Ik heb nu een goede pensioensopbouw en het schijnt ook bij de nieuwe werkgever goed te worden. Ik kan dit wel nog vergelijken, maar hoe kan ik dat dan betrekken op mijn nieuwe salaris?
quote:Dotje84 schreef op 19 juli 2010 @ 21:24:

@ Tilalia, ik zou dan dus bijvoorbeeld voor een 36-urige werkweek kunnen vragen en er toch 38 per week werken zodat ik er een aantal vakantiedagen bij krijg?

Dan zou ik dus 47 x 2 uur = 94 uur = 2,5 werkweek extra vakantie, 12,5 dag.

Is dit dan reeel om te vragen? 2 uur per week lijkt niks, maar als je het optelt, wordt het opeens wel heel veel.

Je stond hiervoor voor de klas, maar kende deze regeling niet? Dat is precies hoe je de afgelopen jaren die lange zomervakantie hebt verdiend hoor. Alle vakantieweken in het onderwijs zijn tijd voor tijd. Andere weken werk je meer zodat je in de vakanties vrij bent. In het onderwijs werk je als fulltimer 1659 uur per jaar. Het wordt alleen niet afgevinkt of geklokt.

Logisch dat je dat nu kwijt bent als je nu een kantoorbaan met vaste werkuren gaat krijgen. Dan zul je inderdaad bovenstaande regeling moeten proberen.
@ zoeter, dat is anders. Bovendien heb je je uren zelf een beetje in de hand, Mijn vak vergt niet zo heel veel voor- en nawerk, dus vaak vroeg klaar en in de vakanties ook echt vrij.

Dus vandaar...

(voor docenten van theoretische vakken geldt het natuurlijk sowieso dat je in lesweken meer dan 40 uur werkt en daarvoor de vakantieweken terug krijgt)
Omdat de ene werkgever meer bijdraagt dan de andere en je dus netto meer of minder over kan houden.
@ Primabello. Oké, dat ga ik dan ook nog even uitzoeken. In ieder geval bij de werkgever die ik nu heb en dan kan ik in het arbeidsvoorwaardengesprek vast en zeker ook naar de bijdrage van de nieuwe werkgever vragen...
Dotje84,

ik zou niet er bij vertellen hoe je je verhoging voor je zelf hebt berekend, dat gaat hen niets aan toch.

Daarnaast heb je zelf daar gesolliciteerd dus dat jij nu minder vakantiedagen hebt is niet echt hun probleem.

Maar sowieso 200 voor compensatie vakantiedagen, heb jij meer dan 12 dagen minder vakantie dan bij je nieuwe baan? Anders vind ik dit sowieso wel een hoog bedrag.

Jij wilt gewoon dat bedrag verdienen voor dat werk met die voorwaarden. Willen zij minder geven dan hoor je dat vanzelf.

succes!
@ Zero, inderdaad, dit gaat hun eigenlijk niet aan. Maar ze gaven het zelf ook al aan in de diverse gesprekkenrondes dat de vakantiedagen minder zouden wordne en dat ze snappen dat dat voor een kandidaat een lastige keuze is.

Ik heb ook al meerdere eisen op tafel gelegd en daar waren ze vrij positief over.

Ik ben erg benieuwd, heb nog nooit zo'n gesprek gehad.

Ik schrijf in ieder geval alles op in een documentje. Vragen gerelateerd aan arbeidsvoorwaarden, maar ook eisen die ik heb.

Ik moet er natuurlijk wel op vooruit gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven