Werk & Studie alle pijlers

Wat is wijsheid?

05-04-2019 17:53 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een gast is naar behandeld door een collega, ik zat achter de pc aan het werk, ik hoorde wel wat er achter de balie gebeurde, en een andere collega heeft het ook gehoord. Deze collega werkt al 15 jaar voor dit bedrijf en heeft een goede band met de leidinggevende en de collega’s. Ik ben nieuw en ik ben nog zoekende naar mijn positie binnen dit grote team. Nu kwam de leidinggevende naar mij toe om te vragen of ik heb gehoord wat er gezegd is, andere collega, gaf aan dat ze niets gehoord heeft en heeft gezegd, dat ik wel in de buurt zat (slangenstreek) nu moet ik maandag op kantoor komen voor een gesprek.

Het is een wespennest en ik zit hier echt mee in mijn maag. Nu wordt er aan mijn integriteit en professionele houding getwijfeld. Ik dacht trouwens dat het ook goed zat binnen ons team, omdat we tijdens de vergadering elkaar beter hebben leren kennen en een drankje met elkaar hebben gedaan.
Wat is nu wijsheid? Gewoon maandag het gesprek aan gaan en desnoods met de desbetreffende collega erbij? En aangeven dat ik niets gehoord heb?

Hoe kan ik het voor dit weekend even laten rusten? En mij weer focussen op het hier en nu? Ik zit de hele tijd in mijn hoofd te malen.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 05-04-2019 18:18
8.59% gewijzigd
viva-amber schreef:
05-04-2019 18:11
Wanneer je een open gesprek wil over iets dat is gebeurd dan maak je iemand voor het gesprek niet uit voor niet integer en fout.
Zo begin je geen open gesprek. Het is heel duidelijk wat hier gebeurd, maak de boodschapper een kopje kleiner al voor je uberhaupt in gesprek bent geweest.

Ik zou nooit het achterste van mijn tong laten zien bij een manager met vriendjes op de afdeling die met deze insteek en beschuldiging iemand uitnodigt die niets heeft gedaan.

Waar lees je dat in godsnaam?
Je niet te druk maken. Het gaat niet eens om jou. Het gaat om een klacht van een klant. De betrokken personen moeten het samen oplossen met je manager, Het is jouw probleem niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
DuchessMeganMarkle schreef:
05-04-2019 18:10
Nu wel in mijn hoofd, omdat de andere collega mij heeft aangewezen dat ik het wel heb gehoord.

Dan vertel je of de waarheid in het gesprek of je zegt dat je druk bezig was en het niet echt hebt meegekregen.
05-04-2019 18:18
Wat is nu wijsheid? Gewoon maandag het gesprek aan gaan en desnoods met de desbetreffende collega erbij? En aangeven dat ik niets gehoord heb?

Hoe kan ik het voor dit weekend even laten rusten? En mij weer focussen op het hier en nu? Ik zit de hele tijd in mijn hoofd te malen.
Heel veel blowen en drinken.

En gewoon eerlijk zijn, ik zou echt nooit gaan zitten liegen, want ooit komt de waarheid uit en dan ben je pas echt de sjaak. Zeg dat je het lastig vindt, want collega’s en snitchen en dat je niet zo goed weet wat je er mee moet.
Moire schreef:
05-04-2019 18:20
Heel veel blowen en drinken.

En gewoon eerlijk zijn, ik zou echt nooit gaan zitten liegen, want ooit komt de waarheid uit en dan ben je pas echt de sjaak. Zeg dat je het lastig vindt, want collega’s en snitchen en dat je niet zo goed weet wat je er mee moet.

Dit. Een beetje gaan zitten liegen is niet wijs.
Niets zeggen is geen liegen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
05-04-2019 18:27
Zeggen ‘ik heb niets gehoord’ wel. En dat wordt geadviseerd. En gewoon dom je muil zitten houden en geen antwoord geven staat ook nogal beperkt.
Weet de betreffende collega dat je manager aan het rondvragen is bij collega's? Of vragen ze je om te snitchen ofzo? Als ik degene zou zijn waarvan men vindt dat ik een gast niet goed heb behandeld dan zou ik het op prijs stellen als dat in de 1e plaats met mij besproken wordt.

Oh en..
05-04-2019 17:53
[...]

Het is een wespennest en ik zit hier echt mee in mijn maag. Nu wordt er aan mijn integriteit en professionele houding getwijfeld. Ik dacht trouwens dat het ook goed zat binnen ons team, omdat we tijdens de vergadering elkaar beter hebben leren kennen en een drankje met elkaar hebben gedaan.
Schattig, maar dit zegt dus helemaal niks.
viva-amber schreef:
05-04-2019 18:27
Zeggen dat je niets gehoord hebt terwijl dat wel zo is, is zeker liegen.

TO: Als je hoorde dat het 'fout' ging, waarom greep je dan op dat moment niet in? Daar zou ik me als LG wel vragen bij stellen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
05-04-2019 18:33

TO: Als je hoorde dat het 'fout' ging, waarom greep je dan op dat moment niet in? Daar zou ik me als LG wel vragen bij stellen.
Goeie vraag. Ik zat wel te twijfelen hoor. Ik dacht ik kom net om het hoekje kijken, ik vond het op dat moment niet geschikt om de moraalridder uit te hangen, tegenover iemand die daar al ‘honderd jaar’ en een plek heeft binnen dit team. Ik heb deze baan ook nodig, ik wilde mijn positie ook niet verspelen.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 05-04-2019 18:38
3.32% gewijzigd
Nou ik zal wel een rat zijn dan, maar ik zou er gewoon eerlijk over zijn.
Zoals hierboven gezegd zou ik er wel aan toevoegen dat ik het vervelend vind in deze postitie te worden gezet, maar ik vind mijn professionaliteit en eerlijheid tegenover mijn werkgever wel belangrijker dan mijn populariteit bij collega's. Zeker als het gaat om collega's die blijkbaar zelf niet zo eerlijk zijn...
The time is now
05-04-2019 18:36
Goeie vraag. Ik zat wel te twijfelen hoor. Ik dacht ik kom net om het hoekje kijken, ik vond op dat moment niet geschikt om de moraalridder uit te hangen tegenover iemand die daar al ‘honderd jaar’ werkt. Ik heb deze baan ook nodig, ik wilde mijn positie ook niet verspelen.
Dus feedback geven=de moraalridder uithangen. Dan moet je je feedback anders formuleren :)
05-04-2019 18:36
Goeie vraag. Ik zat wel te twijfelen hoor. Ik dacht ik kom net om het hoekje kijken, ik vond op dat moment niet geschikt om de moraalridder uit te hangen tegenover iemand die daar al ‘honderd jaar’ werkt. Ik heb deze baan ook nodig, ik wilde mijn positie ook niet verspelen.
Ik zou als manager liever personeel hebben dat elkaar durft aan te spreken (en dat kan ook zonder de moraalridder uit te hangen) dan personeel dat wegkijkt om de eigen positie veilig te stellen.
Moire schreef:
05-04-2019 18:37
Dus feedback geven=de moraalridder uithangen. Dan moet je je feedback anders formuleren :)
Jij zou dat ook niet pikken hoor, als een nieuw iemand je komt vertellen wat je fout hebt gedaan.
Aanspreken doe je rechtstreeks en niet achter iemands rug.

Aanspreken is: ik zag net dat het niet helemaal lekker liep met die klant en dan even apart met je collega spreken.

Klikken en aanspreken zijn twee heel verschillende zaken.
05-04-2019 18:40
Jij zou dat ook niet pikken hoor, als een nieuw iemand je komt vertellen wat je fout hebt gedaan.
Nee, ook niet als een oud iemand dat zou doen.

Wel als iemand zou zeggen wat hem opviel en wat de reden was dat ik op die manier handelde. Kom op, je doet hbo, feedback moet kinderspel zijn.
viva-amber schreef:
05-04-2019 18:40
Aanspreken doe je rechtstreeks en niet achter iemands rug.

Aanspreken is: ik zag net dat het niet helemaal lekker liep met die klant en dan even apart met je collega spreken.

Klikken en aanspreken zijn twee heel verschillende zaken.
Dan moet die collega het ook nog pikken hè. In een ideale wereld staat iedereen open over voor feedback, helaas is dat in de echte wereld niet zo.
Oudblond schreef:
05-04-2019 18:33

Eerlijk zeggen dat je er buiten wil blijven is geen liegen. Zwijgen is geen liegen.
Moire schreef:
05-04-2019 18:42

Wel als iemand zou zeggen wat hem opviel en wat de reden was dat ik op die manier handelde. Kom op, je doet hbo, feedback moet kinderspel zijn.
Dus? Ik heb mijn diploma nog niet. Op het moment dat ik mijn diploma heb, dan kan ik de dienst uitmaken. Nu ben ik net als everyone else.
Dan moet die collega het ook nog pikken hè. In een ideale wereld staat iedereen open over voor feedback, helaas is dat in de echte wereld niet zo.
Daarom moet je ook niets zeggen. Het gedrag van die collega wordt al jaren getolereerd; de foutjes, heet geen feedback tolereren en dan ook nog vriendjes met de manager...en dan is de nieuwe zogenaamd de enige die het kan oplossen: nou dag...daar zou ik mij niet voor laten gebruiken.
Moire schreef:

Dit.

TO, is dit je eerste "echte" baan?
05-04-2019 18:43
Dus? Ik heb mijn diploma nog niet. Op het moment dat ik mijn diploma heb, dan kan ik de dienst uitmaken. Nu ben ik net als everyone else.
De dienst uitmaken? Het gaat om feedback! Begrijp je het verschil wel?
viva-amber schreef:
05-04-2019 18:44
Daarom moet je ook niets zeggen. Het gedrag van die collega wordt al jaren getolereerd; de foutjes, heet geen feedback tolereren en dan ook nog vriendjes met de manager...en dan is de nieuwe zogenaamd de enige die het kan oplossen: nou dag...daar zou ik mij niet voor laten gebruiken.
Klopt precies wat jij zegt.
Ironisch dat je trouwens zegt dat je dacht dat het wel goed zat binnen je team terwijl je zelf alleen aan je eigen hachie denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven