Werk & Studie alle pijlers

Wat is wijsheid?

05-04-2019 17:53 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een gast is naar behandeld door een collega, ik zat achter de pc aan het werk, ik hoorde wel wat er achter de balie gebeurde, en een andere collega heeft het ook gehoord. Deze collega werkt al 15 jaar voor dit bedrijf en heeft een goede band met de leidinggevende en de collega’s. Ik ben nieuw en ik ben nog zoekende naar mijn positie binnen dit grote team. Nu kwam de leidinggevende naar mij toe om te vragen of ik heb gehoord wat er gezegd is, andere collega, gaf aan dat ze niets gehoord heeft en heeft gezegd, dat ik wel in de buurt zat (slangenstreek) nu moet ik maandag op kantoor komen voor een gesprek.

Het is een wespennest en ik zit hier echt mee in mijn maag. Nu wordt er aan mijn integriteit en professionele houding getwijfeld. Ik dacht trouwens dat het ook goed zat binnen ons team, omdat we tijdens de vergadering elkaar beter hebben leren kennen en een drankje met elkaar hebben gedaan.
Ik denk niet dat er aan jouw integriteit en professionele houding wordt getwijfeld. Die leidinggevende wil gewoon te weten komen wat jij gehoord hebt. Wees gewoon eerlijk, zonder te overdrijven en zonder de zaken erger voor te stellen dan dat ze eigenlijk zijn. Misschien is het allemaal maar storm in een glas water en waait de hele situatie wel over.
Waarom denk je dat je andere collega's die het ook hebben gehoord hun mond houden en naar jou wijzen? Die hebben hun lesje als lang geleerd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Moire schreef:
05-04-2019 18:45
De dienst uitmaken? Het gaat om feedback! Begrijp je het verschil wel?
Ik begrijp het verschil héél goed. Begrijp jij ook dat niet iedereen voor feedback open staat en dat ook pikt?
DuchessMeganMarkle schreef:
05-04-2019 18:45
Klopt precies wat jij zegt.

En dat weet jij al na een paar weken stage? Lekker roddelende bende daar dan.
05-04-2019 18:47
Ik begrijp het verschil héél goed. Begrijp jij ook dat niet iedereen voor feedback open staat en dat ook pikt?
Ja, maar wat loop jij dan te blaten over de dienst uit maken blablablabla?

Je durft gewoon geen feedback te geven. Geeft niet, kan je wel leren.
Snowpink schreef:
05-04-2019 18:46
Ironisch dat je trouwens zegt dat je dacht dat het wel goed zat binnen je team terwijl je zelf alleen aan je eigen hachie denkt.
Omdat iedereen op die afdeling alleen aan zijn eigen hachie denkt anders was het open bespreekbaar onderling.

Ik heb ook iets dom gedaan met een klant en dat gewoon in een vergadering verteld omdat een andere collega met hetzelfde probleem zat. Gewoon verteld waar iedereen bij zit: een klant heeft een onhandige opmerking van mij meegekregen. Dat is open communicatie en niet allemaal je klep houden en naar de nieuwe wijzen en daar als manager nog aan mee doen ipv de collega aanspreken die notabene e.a. met de klant heeft afgehandeld.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Star² schreef:
05-04-2019 18:48
En dat weet jij al na een paar weken stage? Lekker roddelende bende daar dan.
Hèhè, begrijp je nu waarom ik mijn snavel wil houden?
viva-amber schreef:
05-04-2019 18:50
Omdat iedereen op die afdeling alleen aan zijn eigen hachie denkt anders was het open bespreekbaar onderling.

Ik heb ook iets dom gedaan met een klant en dat gewoon in een vergadering verteld omdat een andere collega met hetzelfde probleem zat. Gewoon verteld waar iedereen bij zit: een klant heeft een onhandige opmerking van mij meegekregen. Dat is open communicatie en niet allemaal je klep houden en naar de nieuwe wijzen en daar als manager nog aan mee doen ipv de collega aanspreken die notabene e.a. met de klant heeft afgehandeld.
Dit zit je echt te verzinnen.
Banba schreef:
05-04-2019 18:37
Nou ik zal wel een rat zijn dan, maar ik zou er gewoon eerlijk over zijn.
Zoals hierboven gezegd zou ik er wel aan toevoegen dat ik het vervelend vind in deze postitie te worden gezet, maar ik vind mijn professionaliteit en eerlijheid tegenover mijn werkgever wel belangrijker dan mijn populariteit bij collega's. Zeker als het gaat om collega's die blijkbaar zelf niet zo eerlijk zijn...

Dit. Integriteit is niet dat je niets over je collega's mag zeggen als ze iets fout doen. Integriteit is opkomen voor een gast of klant die onheus bejegend wordt. Of dat nu ter plekke is, of achteraf in een gesprek met je leidinggevende. Hoe kun je ook maar dénken dat je integer of professioneel bent als je bereid bent een gast zo te laten vallen, om je eigen populariteit veilig te stellen?
Op papier klinkt dit allemaal heel mooi, maar helaas leert de praktijk je heel wat anders. Ik heb wel vaker in deze positie gestaan. Het draait allemaal om geld en image, Denkje nou echt dat mijn leidinggevende mij een compliment gaat geven, omdat ik zo eerlijk ben? Als deze zaak is afgerond, moeten we gewoon weer samen werken hoor. Leidinggevende kijkt niet meer naar je om, die moet er voor zorgen dat de boel draaiende blijft en krijgt ook weer orders van bovenaf. Ik zit met de gebakken peren en wellicht word ik dan weggepest en weer in een burn-out beland en mijn opleiding kwijt ben waarin ik heb geïnvesteerd. Dan is mijn bakkes houden nu de beste optie.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 05-04-2019 19:24
5.04% gewijzigd
hoe je het ook wendt of keert, in jouw werkgebied draait alles om de klant en dat zou ik in het gesprek voor ogen houden
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
To is niet verantwoordelijk voor hoe die klacht wordt afgehandeld dat zijn de collega waar over wordt geklaagd en de manager.

Je bent niet verantwoordelijk voor het gedrag van een ander.
05-04-2019 19:18
Op papier klinkt dit allemaal heel mooi, maar helaas leert de praktijk je heel wat anders. Ik heb wel vaker in deze positie gestaan. Het draait allemaal om geld en image, Denkje nou echt dat mijn leidinggevende mij een compliment gaat geven, omdat ik zo eerlijk ben? Als deze zaak is afgerond, moeten we gewoon weer samen werken hoor. Leinggevende kijkt niet meer naar je om, die moet er voor zorgen dat de boel draaiende blijft en krijgt ook weer orders van bovenaf. Ik zit met de gebakken peren en wellicht word ik dan weggepest en weer in een burn-out beland en mijn opleiding kwijt ben waarin ik heb geïnvesteerd. Dan is mijn bakkes houden nu de beste optie.

Waarom open je een topic als je toch al weet wat je gaat doen?

En gelukkig heb ik heel wat andere ervaringen dan jij. Er zijn genoeg bedrijven waar het niet zo werkt zoals bij jou. Ik hoop dat jij ook ooit zo'n werkgever treft.
05-04-2019 19:18
Op papier klinkt dit allemaal heel mooi, maar helaas leert de praktijk je heel wat anders.

Mijn praktijk niet. Ik wil mezelf graag recht aan kunnen blijven kijken in de spiegel, en dat kan alleen als ik integer handel. Aan het eind van de dag heb je alleen je integriteit en doet het er echt niet toe hoe collega x of y over je denkt.

Maar hee, doe vooral waar jij je het best bij voelt. Maar jammer dan ook niet dat je leidinggevende je niet integer en professioneel vindt, want daar kies je dan bewust voor.
viva-amber schreef:
05-04-2019 19:21
To is niet verantwoordelijk voor hoe die klacht wordt afgehandeld dat zijn de collega waar over wordt geklaagd en de manager.

Je bent niet verantwoordelijk voor het gedrag van een ander.

In een team spreek je elkaar aan op zulke dingen. Als iedereen besluit zijn bek te houden verandert er nooit wat.
Als je feitelijk verteld wat je hebt gehoord kan dat toch niet tegen je gebruikt worden?
nerdopviva schreef:
05-04-2019 19:23
Waarom open je een topic als je toch al weet wat je gaat doen?

En gelukkig heb ik heel wat andere ervaringen dan jij. Er zijn genoeg bedrijven waar het niet zo werkt zoals bij jou. Ik hoop dat jij ook ooit zo'n werkgever treft.
Omdat het door mijn hoofd maalt al uren inmiddels. Ik wilde even lezen wat iemand zou doen in mijn positie. Ik was op zoek naar bevestiging.
Goh, als je het allemaal zo goed weet, waarom vraag je dan advies?
Of had je gehoopt dat iedereen jou zou sterken in je laffe houding?

Zeg gewoon de waarheid. En als je zo weinig geeft om een klant die slecht behandeld wordt dan hoor je niet in de hospitality thuis.
05-04-2019 19:26
Omdat het door mijn hoofd maalt al uren inmiddels. Ik wilde even lezen wat iemand zou doen in mijn positie. Ik was op zoek naar bevestiging.
Nou, die heb je van 1 iemand gekregen. Als je het allemaal weet snap ik niet waarom je je zo druk maakt.
Jawlensky schreef:
05-04-2019 19:27
En als je zo weinig geeft om een klant die slecht behandeld wordt dan hoor je niet in de hospitality thuis.

Precies.

Dat verklaart een hoop. Je moet vooral doen wat jou het beste lijkt. Maar (zoals iemand al schreef) als je zelf niet integer bent, gaat je werkgever dus twijfelen aan je integriteit. En je schrijft dat het een wespennest is op je werk, maar daar werk je dus zelf aan mee. Je doet zelf mee aan de situatie die je zo vervelend vindt.
Je krijgt hier niet alleen mensen die met jouw gedachtengang meegaan maar ook mensen met een andere kijk op de situatie en jouw aannames. In plaats dat je daar open voor staat wordt je heel defensief. Luister nou eens naar wat anderen schrijven in plaats van eigenwijs te zijn. Je vindt het zelf geen prettige werkomgeving, door bewust te zwijgen werk je hieraan mee. Waar zijn je principes?
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 05-04-2019 22:33
0.08% gewijzigd
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Trotter schreef:
05-04-2019 19:24
Mijn praktijk niet. Ik wil mezelf graag recht aan kunnen blijven kijken in de spiegel, en dat kan alleen als ik integer handel. Aan het eind van de dag heb je alleen je integriteit en doet het er echt niet toe hoe collega x of y over je denkt.

Maar hee, doe vooral waar jij je het best bij voelt. Maar jammer dan ook niet dat je leidinggevende je niet integer en professioneel vindt, want daar kies je dan bewust voor.
Dit! Ik sta regelmatig voor dit soort dilemma's en ik meld altijd wat ik waarneem. En ben ook gewoon eerlijk als mij gevraagd wordt wat ik gezien/gehoord heb. Maar ik had ook gewoon al ingegrepen tijdens (er is telefoon voor je etc, ik neem je wel even over) en mijn collega aangesproken na deze situatie (niet waar de klant of collega's bij zijn natuurlijk). Ik vind namelijk andere dingen belangrijker dan dat mijn collega's mij lief vinden. Het belang van mijn patiënten (in jouw geval gasten) gaat bij mij toch echt voor op of mijn collega's mij aardig vinden. Ik vertel dan gewoon wat ik heb waargenomen, aan de ander om daar een oordeel over te vellen. Ik wil ook aangesproken worden als ik mijn werk niet correct doe.. daar kun je namelijk iets van leren, het is voor niemand fijn als iedereen bijv. boos of verdrietig is.

Liegen en/of zwijgen is wat mij betreft gebrek aan integriteit, je weet dat het fout is om niks te zeggen of te liegen dat je niks waargenomen hebt. Doe gewoon het juiste en geef eerlijk antwoord op vragen van je manager.

Btw, als het nodig zou zijn ga ik ook voor een volle 100% achter een collega staan maar als er gevraagd wordt om een objectief verslag van de gebeurtenissen dan krijgt mijn manager dat.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Wow,

Je trapt met open ogen en bijval van het forum in de 'is die eerlijk en betrouwbaar en moeten we die ooit nog eens serieus iets vragen' beginnerstest.

Uitkomst:
Deze liegt liever dan dat ze een zakelijke opstelling verkiest
Deze schiet in de stress zodra ze als aanwezige gevraagd wordt naar haar waarneming.
Deze ziet leidinggevende als onbetrouwbaar.
Deze is geen keuze voor ons team.

En met dat laatste zou ik blij zijn als ik jou was, want kennelijk voel jij je daar onveilig.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Die bevestiging krijg je van mij in elk geval niet. Wat trotter schreef over integriteit is zo waar. Wat Rosanna schrijft over de gasten is ook helemaal waar.
Je 'plek' in een team en binnen een organisatie op deze manier claimen is niet integer en is slecht werknemerschap. Je werknemer betaalt je namelijk om te zorgen dat de gasten het naar hun zin hebben, goed behandeld worden en daardoor terug komen. Dus grijp je in als je kan of je geeft feedback zodat er verbeteringen doorgevoerd kunnen worden.
Dat je heel hard roept dat je dan misschien wel weggepest gaat worden o.d. zegt mij dat je misschien niet thuis hoort in deze branche.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven