Werk & Studie alle pijlers

Wat is wijsheid?

05-04-2019 17:53 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een gast is naar behandeld door een collega, ik zat achter de pc aan het werk, ik hoorde wel wat er achter de balie gebeurde, en een andere collega heeft het ook gehoord. Deze collega werkt al 15 jaar voor dit bedrijf en heeft een goede band met de leidinggevende en de collega’s. Ik ben nieuw en ik ben nog zoekende naar mijn positie binnen dit grote team. Nu kwam de leidinggevende naar mij toe om te vragen of ik heb gehoord wat er gezegd is, andere collega, gaf aan dat ze niets gehoord heeft en heeft gezegd, dat ik wel in de buurt zat (slangenstreek) nu moet ik maandag op kantoor komen voor een gesprek.

Het is een wespennest en ik zit hier echt mee in mijn maag. Nu wordt er aan mijn integriteit en professionele houding getwijfeld. Ik dacht trouwens dat het ook goed zat binnen ons team, omdat we tijdens de vergadering elkaar beter hebben leren kennen en een drankje met elkaar hebben gedaan.
De collega die met deze klant is omgegaan is primair verantwoordelijk voor haar eigen gedrag. De manager heeft de verantwoordelijkheid om niet dusdanige vriendschapsbanden op het werk met ondergeschikten aan te gaan dat de werksfeer en het vertrouwen in elkaar afneemt evenals de mogelijkheid om elkaar feedback te geven. Allemaal zaken waar TO als nieuweling geen verantwoordelijkheid voor draagt maar waar men haar als nieuwe wel mee op wil zadelen.

Je kan het ook omdraaien: die afdeling is zo niet geschikt voor zijn klant en niet 1 nieuw individu die net komt kijken.

Jullie doen hetzelfde als die collega's: de zwarte piet verschuiven weg van het werkelijke probleem.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
06-04-2019 07:09
De collega die met deze klant is omgegaan is primair verantwoordelijk voor haar eigen gedrag. De manager heeft de verantwoordelijkheid om niet dusdanige vriendschapsbanden op het werk met ondergeschikten aan te gaan dat de werksfeer en het vertrouwen in elkaar afneemt evenals de mogelijkheid om elkaar feedback te geven. Allemaal zaken waar TO als nieuweling geen verantwoordelijkheid voor draagt maar waar men haar als nieuwe wel mee op wil zadelen.

Je kan het ook omdraaien: die afdeling is zo niet geschikt voor zijn klant en niet 1 nieuw individu die net komt kijken.

Jullie doen hetzelfde als die collega's: de zwarte piet verschuiven weg van het werkelijke probleem.
Jij maakt dit veeeeeel groter dan het is. Bovendien gaat jouw redenering mank. Natuurlijk is die collega verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, net als de manager. Maar als dat jouw standpunt is geldt dat net zo goed voor To. Aan haar de keuze (en verantwoordelijkheid) of ze zich volwassen, integer en professioneel gedraagt of laf en egoistisch.
Als het daar zo’n wespennest is, snap ik best dat het even spannend is om eerlijk te zijn.

Maar waarom zou je gaan liegen? Kan jij jezelf dan nog aankijken in de spiegel? Zoals ik je lees; was het niet gewoon een onhandige opmerking van je collega, maar was het echt iets wat niet door de beugel kon. Ik vind het bizar dat je daar niet eerlijk over wil gaan zijn.

Als het echt zo’n zooitje is daar; waarom wil je er überhaupt nog werken dan? Als het zo’n onveilige werkomgeving is, zou ik me niet druk maken over mijn toekomst bij dat bedrijf, maar over mijn toekomst buíten dat bedrijf. Oftewel op zoek naar een andere baan...
DuchessMeganMarkle schreef:
05-04-2019 18:43
Dus? Ik heb mijn diploma nog niet. Op het moment dat ik mijn diploma heb, dan kan ik de dienst uitmaken. Nu ben ik net als everyone else.
Ik wilde je nog even wat tips geven en uitleggen hoe het hoort te werken met dit soort situaties maar hierdoor denk ik: doei. Ook als je je diploma hebt ben je net als everyone else.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
subon schreef:
06-04-2019 07:50
Ik wilde je nog even wat tips geven en uitleggen hoe het hoort te werken met dit soort situaties maar hierdoor denk ik: doei. Ook als je je diploma hebt ben je net als everyone else.
Vergeet dit niet.

Daarnaast snap ik best als dit een stageplek is dat je het dan lastig vindt om met deze situatie om te gaan. Maar ik kan niet zo goed uit je verhaal opmaken of dit nu een stageplek is of al echt een (bij)baan. Met stages is het lastig omdat je uiteindelijk een beoordeling krijgt die je de kop kan kosten. Met een baan hangt hier iets minder van af.
Ik zou gewoon open vertellen wat er gebeurd is en aangeven wat het met jou deed op dat moment. Dat je niet goed wist hoe je ermee om moest gaan, dat je verschillende opties in je hoofd hebt doorgenomen, zoals ingrijpen (maar dat zou het ondermijnen van een collega tegen een klant zijn), het melden bij de leidinggevende (maar dat zou klikken zijn) - kortom, je kwam er niet uit. Je zou kunnen vragen wat je ermee zou hebben moeten doen en dat je er wakker van gelegen hebt, zo erg vond je het.
Het enige wat van TO gevraagd wordt, is haar waarneming van die gebeurtenis. Meer niet.

Hoe kan het dan dat er al vier pagina's gesproken wordt over alle consequenties die het wel niet kan hebben voor TO? TO staat hier verder buiten en wordt alleen als toehoorder gevraagd haar verhaal te doen. Meer niet.
Het gaat hier (voor zover we weten) alleen om hoor en wederhoor zodat de leidinggevende goed kan inschatten wat er verkeerd is gegaan en hoe dat op te lossen en te voorkomen. Zoals het hoort dus. Wees eerlijk in wat je zegt.

Toch je tip nog gekregen TO.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Wat een vervelende situatie, vind je het eigenlijk wel leuk om te werken in dat wespennest?
lise1985 schreef:
06-04-2019 11:03
Het enige wat van TO gevraagd wordt, is haar waarneming van die gebeurtenis. Meer niet.

Hoe kan het dan dat er al vier pagina's gesproken wordt over alle consequenties die het wel niet kan hebben voor TO? TO staat hier verder buiten en wordt alleen als toehoorder gevraagd haar verhaal te doen. Meer niet.
Precies. Het wordt zo opgeblazen.
Als ik het goed begrijp is dit de situatie: TO is stagiair. Collega1 krijgt ruzie met een klant. Collega2 lijkt dit ook te zien/horen, grijpt niet in, en verklaart tegen de chef dat TO wel alles gezien/gehoord heeft.

Ik zou zoiets zeggen:
"Ik hoorde/zag [... beschrijving van wat jij hebt waargenomen...]. Ik heb nog getwijfeld of ik moest ingrijpen, wat ik toch lastig vind in mijn positie als stagiair. Toen ik zag dat Collega2 ook niets deed, heb ik ervoor gekozen om me er niet mee te bemoeien. Achteraf begrijp ik dat ik de situatie misschien toch verkeerd heb ingeschat en dat ik beter anders had kunnen handelen."
Ik moet helemaal niks!
TO loopt geen stage, ze werkt sinds kort bij deze organisatie.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
07-04-2019 09:04
TO loopt geen stage, ze werkt sinds kort bij deze organisatie.

Nee hoor, eerder schreef ze iets anders.
Star² schreef:
07-04-2019 10:03
Nee hoor, eerder schreef ze iets anders.
Wat ik begreep subject haar leer-werkplek, dus wel gewoon in dienst. Als je dan een hbo opleiding doet zal je er ook volwassen mee km moeten gaan lijkt me i.p.v. te gaan zitten liegen.
Hoe ging het gesprek?
Even updaten...

Maandag gesprek gehad met de leidinggevende. Het ging goed. Ik heb verteld wat ik heb gezien en gehoord, ik ben eerlijk geweest. Ik voel mij er goed bij. Mijn leidinggevende was tevreden en begreep ook dat ik niet in greep, maar heeft mij erop geattendeerd, als er een volgende keer weer dit zie, mag ik ingrijpen. Dat laat namelijk ook zien dat ik leiderskwaliteiten heb. Ik ben namelijk in dienst van het bedrijf en niet in dienst van de collega’s.

Ik loop geen stage, dit is gewoon mijn werk, ik volg een avondopleiding.
Goed gedaan! :thumbsup:
Bedankt voor alle adviezen. Er wordt nu wel achter mijn rug geluld. Dan maar een brede rug kweken, makkelijker gezegd dan gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven