Werk & Studie alle pijlers

Welke branches/beroepen?

07-06-2011 14:38 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien willen jullie meedenken met mij? Ik probeer het globaal te houden ivm herkenning maar vragen wil ik zeker beantwoorden.

Na een aantal jaar werken wil een baan zoeken die me vooral ligt en boeit.

Het is iets te vroeg voor een loopbaantraject of coach, ik ben me aan het orienteren.

De talentenvertaler heb ik al gebruikt en daar komen ruim 600 beroepen uit, leuke site maar niet echt specifiek. De grote vacaturesites hou ik in de gaten voor inspiratie.

Ik heb altijd met mensen gewerkt, communicatie is een groot onderdeel geweest, (toerisme/hotelwezen) maar ik heb ook administratief veel ervaring.

Regelen, organiseren en informeren doe ik graag om mensen op die manier te helpen/op weg te helpen.

Er zijn een aantal beroepen/branches die voor mij afvallen ondanks mijn interesse daarin: (schuld)hulpverlening, zorg aan het bed, detailhandel, sales.

De meeste branches waarin ik graag zou werken zijn niet de meest bloeiende op het moment: evenementen, hotelwezen, toerisme, cultuur/recreatie (theaters/festivals/dansscholen/clubs/sport) of het onderwijs. In alles spreekt de multiculturele samenleving me erg aan. Liever informeel en creatief dan heel formeel en zakelijk.

Zelf denk ik aan leerkracht in het MBO als zijinstromer,

terug het hotelwezen in maar dan de kant van de backoffice (reserveringen) of bijvoorbeeld pr/marketing/voorlichting in de cultuur/recreatie/sport.

Kortom ik wil graag iets doen waar mn hart ligt, waar ik ook energie uit haal door bereikte resultaten.

Dat ik moet bij/omscholen, onderaan moet beginnen en voor sommige banen moet netwerken en erg veel geluk moet hebben dat weet ik en vind ik helemaal niet erg.

Met dit stukje informatie is mijn vraag of jullie tips voor beroepen of branches hebben? Naar mijn idee vergeet ik nog wel het een en ander omdat ik de laatste jaren daar niet mee bezig ben geweest.
Heb je al eens gedacht aan Personal Assistent? Volgens mij zie je in die functie veel aspecten terugkomen waarin jij goed bent/affiniteit mee hebt. Vaak vragen ze dan iemand die meer talen spreekt, of iig vloeiend Engels.
Nooit aangedacht inderdaad! Dat is er alvast 1 die ik ook op mijn lijstje zet! (maar ben je dan niet een veredeld sloofje/secretaresse voor een of andere saaie meneer met een hoge functie en het daarbijhorende saaie pak? )
Mensen die zichzelf reuze creatief vinden, en dat wensen te illustreren door te spugen op wat ze niet kennen, ik weet niet, ik hou er niet zo van.
Wat bedoel je precies Ritmeester?
Ik weet niet meer of ik het hier heb gelezen of elders, maar de meeste vrouwen die bij utzend- of arbeidsbureau komen, zoeken een baan waarin ze hun organisatorische vaardigheden kwijt kunnen, die goed zijn in communicatie, en graag iets multi-cultureels doen.

waarom vallen de branches waar je interesse in hebt, zoals (schuld)hulpverlening, zorg aan het bed, detailhandel, sales af?

Detailhandel en sales zijn nu duidelijk branches waar je juist een organisatorische duizendpoot op de back-office nodig hebt.
Katherina: Dat geloof ik gelijk, niet voor niets zijn dienstverlenende en servicegerichte beroepen vaak vrouwenberoepen. Weg ivm herkenning.

Die branches die ik afschrijf zijn omdat ik wel met mensen wil werken maar niet in op die manier.

Sales heb ik gedaan en gezien hoe het eraan toegaat (afschuwelijk, niets voor mij, ik ben geen commerciele topper/doordrukker om je targets maar te halen)

(Schuld)hulpverlening dat ik bij mensen om mij heen gezien en ik heb daar niet de energie en het geduld voor, dat vind ik een heel zware opgave.

Zorg aan het bed: daar moet je een persoon voor zijn, ik absoluut niet.

Detailhandel: In een winkel staan heb ik gedaan maar dat ligt mij echt niet.

Ik moet zeggen dat ik vrij veel dingen heb gedaan in mijn werkende leven en daardoor ook weet wat me niet ligt. Nu nog dat ene vinden wat me wel ligt.
quote:ritmeester schreef op 07 juni 2011 @ 16:28:

Mensen die zichzelf reuze creatief vinden, en dat wensen te illustreren door te spugen op wat ze niet kennen, ik weet niet, ik hou er niet zo van.Zowel je openingsbericht als je eerste reactie. Samen genoeg om geen enkele motivatie meer te hebben om je te helpen. Niet dat ik dat zou kunnen natuurlijk, want ik ben totaal niet creatief.
Ritmeester: Het spijt me als iets overkomt zoals het helemaal niet bedoeld is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven