Werk & Studie alle pijlers

Werk en woonplaats

27-09-2013 12:32 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Na een aantal selectiegesprekken heb ik vandaag een GO gekregen: ik word opgeleid voor een leidinggevende functie in het bedrijf waar ik werk. Heel erg leuk, spannend en leerzaam!

Ik studeer in een grote stad en wil daar graag wonen. Echter is het lastig om daar een woonruimte te vinden. Ik reageer elke week op woningen maar vooralsnog is het niet gelukt om iets te vinden. In mijn studiestad zit het bedrijf waar ik werk ook en daar heb ik meer leermogelijkheden. Het liefst zou ik daar gelijk aan de slag gaan en in principe zou dat ook kunnen.

Eén probleem: om daar te werken, moet ik ingeschreven staan bij de gemeente omdat ze anders reiskostenvergoeding aan mij moeten betalen. Ik heb een gratis OV en mijn vriend woont in het centrum van de stad, dus ik ben bijna altijd in die stad. Toch zijn ze verplicht om reiskostenvergoeding aan mij te betalen omdat ik zo'n 50 km verderop woon.

Het feit dat ik geen woonruimte kan vinden belemmert mij dus in mijn ontwikkelmogelijkheden en daar baal ik uiteraard ontzettend van. Iemand tips?

Amelie
je inschrijven bij je vriend?

Ik roep maar wat knulligs hoor, daar zullen vast bezwaren aan vast zitten.
Sorry, vergeten te vermelden. Ik kan me niet inschrijven bij mijn vriend.
En willen ze geen reiskosten betalen dan? Dat is mij niet geheel duidelijk. Het is namelijk heel gebruikelijk om reiskosten te betalen.
Nee, ze willen geen reiskosten betalen.
Welke stad is dat?

Wat is je budget?
Heel vreemd wel opleiden, niet de reiskosten willen betalen..

Stel het bedrijf voor de reiskosten weer terug te storten of op een andere manier weer af te houden van je loon.
De hoofdstad. Budget max 500 euro voor een kamer, liefst minder. (Niet quoten aub)
quote:ravel schreef op 27 september 2013 @ 12:48:

Heel vreemd wel opleiden, niet de reiskosten willen betalen..

Stel het bedrijf voor de reiskosten weer terug te storten of op een andere manier weer af te houden van je loon.Zou ik dit kunnen voorstellen? Is dit niet in strijd met 'de regels'? Ik heb de vergoeding absoluut niet nodig dus dan zou dit wel een goeie zijn.
Postbus nemen?
Ken je echt niemand in die buurt?
quote:Bosbes81 schreef op 27 september 2013 @ 12:53:

Ken je echt niemand in die buurt?Jawel! Genoeg mensen. Vriend, aantal familieleden, aantal vriendinnen en kennissen.
Daarbij inschrijven?
Je zou kunnen voorstellen salaris te verlagen en dan wel reiskostenvergoeding te krijgen. Lastig is dan om je salaris weer te verhogen als je wel naar die stad bent verhuisd (tenzij je daar een afspraak over maakt). Misschien dat ze een verhuiskostenregeling hebben?

Waarom willen ze je reiskostenvergoeding niet geven? en waarom moeten ze die wel aan je geven, staat dat bijv. in de Cao?

Ik vindt 50 km van je werk af wonen, nou ook weer niet heel extreem dat dit bij een werkgever niet zou voorkomen.

Tijdelijk ergens buiten de stad, maar dichterbij dan 50km, gaan wonen is misschien een optie?
quote:amelie001 schreef op 27 september 2013 @ 12:51:

[...]

Zou ik dit kunnen voorstellen? Is dit niet in strijd met 'de regels'? Ik heb de vergoeding absoluut niet nodig dus dan zou dit wel een goeie zijn.

Misschien onder kopje 'eigen bijdrage studiekosten' of iets anders creatiefs. Geen idee of het tegen de regels is.. maar het is het voorstellen waard als dit het je mogelijkheid geeft de opleiding te doen.

Ik vind het raar dat ze je de opleiding aanbieden en dan het op zoiets wellicht niet willen laten doorgaan. Klinkt niet echt als een fijne werkgever.

ps: je hebt de resivergoeding niet nodig zeg je.. Maar je hebt er gewoon recht op!
Wat een moeilijk gedoe, over eigenlijk een puur administratieve kwestie.

-Kun je je inschrijven bij één van je vrienden/bekenden in de stad?

-Kun je een schriftelijke verklaring tekenen waarin je vrijwillig afstand doet van de reiskosten?

-Idd terugstorten van de reiskosten?

Ik kan me niet voorstellen dat hiervoor geen oplossing is; zou nog eens met de werkgever om de tafel gaan.
Werkgever weet misschien dat ze altijd bij vriend is en wil daarom niet onnodig geld overmaken?
Bij één familielid kan ik me sowieso inschrijven, maar is dit niet hardstikke illegaal als ik er niet woon?
Nou ja illegaal... Het is in principe de bedoeling dat je inschrijft inde gemeente waar je woont. Maar als jij geen misbruik maakt van een of andere regeling of toeslag word het niet beboet ofzo.
Je familie lid heeft geen toeslag of 1 persoons huishouden? Daarvoor kan jouw inschrijven wel consequenties hebben namelijk.
Inschrijven bij iemand, kan gevolgen hebben voor diegene. Bijvoorbeeld voor toeslagen en de gemeentelijke belasting. Dus wees hier voorzichtig mee.

Verder is het voor de werkgever vast mogelijk om dit op creatieve wijze te regelen. Staat het overigens in de CAO dat de werkgever dit verplicht is?
Ik werk al 6 jaar op 70 km enkele reis van mijn huis. Krijg ook geen reiskosten vergoed. Soms is het niet anders. Ik had het er voor over, een leuke baan, leuke collega's, leuke opleiding (alleen toen ik begon was er nog geen crisis, dus had ik perspectief op een vervolg, nu helaas niet meer en moet ik in een andere richting werk zoeken :( )

Je moet er alleen niet bij stil staan hoe veel geld en tijd je kwijt bent met er reizen ;)

Maar het is te doen en ik had het er voor over. Nu op zoek naar een baan dichter bij huis, maar das helaas in deze tijd niet makkelijk...
quote:Bosbes81 schreef op 27 september 2013 @ 13:13:

Nou ja illegaal... Het is in principe de bedoeling dat je inschrijft inde gemeente waar je woont. Maar als jij geen misbruik maakt van een of andere regeling of toeslag word het niet beboet ofzo.Ik ontvang nu thuiswonende studiefinanciering. Als ik me inschrijf bij familielid uitwonende, dus deze optie valt af..
CAO opgezocht en als ik het goed begrijp moeten er over reiskostenvergoedingen afspraken gemaakt worden tussen werkgever en werknemer. Er staat dus nergens dat het verplicht is, wat mijn werkgever suggereert.
Misschien is het intern zo afgesproken. En omdat jij helemaal niet vanaf daar komt, willen ze het niet. Waarom kan je niet bij vriend in?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven