Werk vs. privé dilemma
maandag 7 mei 2018 om 18:58
Beste allemaal,
Ik werk 4 dagen per week en maandag is al erg lang mijn vrije dag.
Omdat het komende donderdag hemelvaart is, hebben twee vriendinnen van mij ''om het weekend heen'' drie daagjes extra vakantie genomen, waardoor het unieke voorval zich voordoet dat we alle drie maandag as. vrij zijn, en iets leuks hadden gepland.
Vervelend vind ik echter dat er vanuit mijn werk maandag as. een bijeenkomst is met sprekers, presentaties, etc. Dit gebeurt ook niet bepaald elke maand.
Toen het nog verder weg was, dacht ik : Tja jammer, het is op maandag en dan ben ik vrij, dus ik ga gewoon wat leuks met mijn vriendinnen doen.
Nu het dichter bij komt, merk ik dat ik begin te twijfelen. Ik krijg een soort schuldgevoel en vraag me af of ik, ondanks mijn vrije dag, toch niet beter even mijn gezicht kan laten zien. Komt het niet heel ongeïnteresseerd over? Het is niet verplicht, althans ik heb niets gehoord over dat mensen die deze dag vrij zijn hun dag op moeten geven. Er zijn ook wel een paar collega's op vakantie, of hebben ergens anders verlof voor. Maar ik heb niet écht een hele concrete reden (kleine kinderen, op vakantie, vrijwilligerswerk dat elke keer op mijn vrije dag plaatsvindt).
Aan de ene kant denk ik : Mijn werk organiseert iets, en het is uiteindelijk mijn baan waar ik al mijn mooie spulletjes aan te danken heb, althans waar ik het door kan betalen. Maar aan de andere kant : ik ken dit soort bijeenkomsten, en het is nu ook weer niet dat je er écht hele essentieel informatie vandaan haalt. Daarnaast doe ik mijn werk inhoudelijk goed, kom ik altijd op tijd, meld ik mij nooit ziek, etc.
Wat zouden jullie doen / vinden jullie? Ben even benieuwd.
Ik werk 4 dagen per week en maandag is al erg lang mijn vrije dag.
Omdat het komende donderdag hemelvaart is, hebben twee vriendinnen van mij ''om het weekend heen'' drie daagjes extra vakantie genomen, waardoor het unieke voorval zich voordoet dat we alle drie maandag as. vrij zijn, en iets leuks hadden gepland.
Vervelend vind ik echter dat er vanuit mijn werk maandag as. een bijeenkomst is met sprekers, presentaties, etc. Dit gebeurt ook niet bepaald elke maand.
Toen het nog verder weg was, dacht ik : Tja jammer, het is op maandag en dan ben ik vrij, dus ik ga gewoon wat leuks met mijn vriendinnen doen.
Nu het dichter bij komt, merk ik dat ik begin te twijfelen. Ik krijg een soort schuldgevoel en vraag me af of ik, ondanks mijn vrije dag, toch niet beter even mijn gezicht kan laten zien. Komt het niet heel ongeïnteresseerd over? Het is niet verplicht, althans ik heb niets gehoord over dat mensen die deze dag vrij zijn hun dag op moeten geven. Er zijn ook wel een paar collega's op vakantie, of hebben ergens anders verlof voor. Maar ik heb niet écht een hele concrete reden (kleine kinderen, op vakantie, vrijwilligerswerk dat elke keer op mijn vrije dag plaatsvindt).
Aan de ene kant denk ik : Mijn werk organiseert iets, en het is uiteindelijk mijn baan waar ik al mijn mooie spulletjes aan te danken heb, althans waar ik het door kan betalen. Maar aan de andere kant : ik ken dit soort bijeenkomsten, en het is nu ook weer niet dat je er écht hele essentieel informatie vandaan haalt. Daarnaast doe ik mijn werk inhoudelijk goed, kom ik altijd op tijd, meld ik mij nooit ziek, etc.
Wat zouden jullie doen / vinden jullie? Ben even benieuwd.
maandag 7 mei 2018 om 19:02
+1
Those who don’t believe in magic will never find it
maandag 7 mei 2018 om 19:03
maandag 7 mei 2018 om 19:15
Ik denk zomaar dat dit besproken had moeten worden op het moment dat je twee collega's vrij vroegen. En dat dan je leidinggevende had moeten zeggen: sorry, maar allemaal kan niet er moet iemand op maandag aanwezig zijn. Dat heeft ze blijkbaar niet gedaan, dus dan zou ik het jouw probleem niet maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
maandag 7 mei 2018 om 19:28
Waar haal je het toch weer vandaan dat dit om een bezettingsprobleem gaat?
Echt hoor...
maandag 7 mei 2018 om 19:34
Misschien de OP nog eens goed lezen...pejeka schreef: ↑07-05-2018 19:15Ik denk zomaar dat dit besproken had moeten worden op het moment dat je twee collega's vrij vroegen. En dat dan je leidinggevende had moeten zeggen: sorry, maar allemaal kan niet er moet iemand op maandag aanwezig zijn. Dat heeft ze blijkbaar niet gedaan, dus dan zou ik het jouw probleem niet maken.
TO, maandag is je vrije dag, bijeenkomst is niet verplicht, dus ben je maandag niet bij de bijeenkomst aanwezig.
maandag 7 mei 2018 om 19:42
Fruity-Pebbles schreef: ↑07-05-2018 19:34
TO, maandag is je vrije dag, bijeenkomst is niet verplicht, dus ben je maandag niet bij de bijeenkomst aanwezig.
Dit. Ik snap het dilemma niet. En je hebt een andere afspraak, het is helemaal niet zo dat je niets te doen hebt.
maandag 7 mei 2018 om 19:50
In dit soort gevallen werkt duidelijkheid het beste: je bent er gewoon niet (geen uitleg nodig). Als je twijfelachtig gaat doen, “Misschien kom ik toch even..” dan wek je verwachtingen over je aanwezigheid.Er zijn ook wel een paar collega's op vakantie, of hebben ergens anders verlof voor.
Aan jouw collega’s wordt toch ook niet gevraagd waarom ze niet een andere keer op vakantie gaan?
Angst om ongemotiveerd te lijken en bijbehorend schuldgevoel hebben vaak juist de heel betrokken werknemers...