Werkdruk te hoog
dinsdag 5 december 2017 om 21:57
Ik weet me even geen raad... op mijn werk is het altijd hard doorwerken geweest, daar heb ik nooit geen problemen mee gehad, ik vind het heerlijk om flink door te werken, en haal er voldoening uit als aan het einde van de dag alles is gelukt. Ik ben dan ook een enorme perfectionist. Maar de laatste 4/5 maanden is de werkdruk enorm gestegen, standaard iedere dag een half uur of soms langer overwerken, omdat het anders niet klaar is, dit geld voor iedereen. Bovendien is bijna het hele team van leidinggevende veranderd, en zijn er veel regels bij gekomen. Ik ben niet de enige die de werkdruk zo hoog ervaart, verschillende collega’s hebben al ontslag genomen, en er zijn ook verschillende aan het rondkijken naar een andere baan. Dit even om een situatieschets te geven. De laatste 2 maanden ben ik continue moe, als ik opsta ben ik al moe, en ik heb ook echt moeite om uit bed te komen. Misschien is moe ook niet het goede woord, eerder uitgeput. Na een dag werken kan ik s’avonds niets meer, op mijn vrije dag heb ik nergens puf voor. En ik merk dat het alleen maar erger word. Zodra ik op mijn werk kom krijg ik het benauwd en heb ik last van chronische hyperventilatie, ik ben dan eigenlijk alleen maar in een overlevingsstand om mijn doelen te behalen, en probeer ik continue een paniekaanval te voorkomen, dit kost ook veel energie. Mijn collega’s en ik hebben al meerdere malen aangegeven dat de werkdruk te hoog is, maar helaas zonder resultaat. Het werk zelf doe ik met plezier, tenminste normaal dan, nu probeer ik de werkdag zo normaal mogelijk door te komen. December gaat een extra drukke maand worden, en ik weet niet hoe ik deze maand door moet komen. Ander werk zoeken wil ik eigenlijk niet, als alleenstaande moeder is dat een hele verantwoording. Ik ben nu een paar uur thuis van werk en verder dan op de bank zitten en mijn hyperventilatie onder controle proberen te krijgen kom ik niet. Wie heeft er hier ervaring mee of tips?
dinsdag 5 december 2017 om 23:32
Ja snapte wat je schreef hoor! In het geval van jouw collega is het dan tijd om wat met zichzelf gaan doen. In het geval van TO denk ik dus naar een HA gaan wel een eerste stap is om zichzelf snel van een zeer onaangename werkgever te verwijderen. Zij geeft aan fysieke klachten te hebben die direct te linken lijken te zij aan de bedrijfsvoering. Iemand toestemmíng vragen om naar huis te gaan? Iemand toestemming geven om ziek te zijn? Niemand mag naar huis totdat de baas het zegt, ook al gaat het ver over de afgesproken uren heen?
Zeer ongezond.
Als mijn werktijd klaar is, dan ga ik. Ik heb inderdaad een leidinggevende waar ik verantwoording aan moet afleggen maar ik heb echt geen enkele baas want dat ben ik namelijk zelf op het gebied van mijn plichten en mijn rechten.
@To: En idd ondertussen ook hard gaan zoeken naar een andere baan. Er zijn er steeds meer dus succes!
Zeer ongezond.
Als mijn werktijd klaar is, dan ga ik. Ik heb inderdaad een leidinggevende waar ik verantwoording aan moet afleggen maar ik heb echt geen enkele baas want dat ben ik namelijk zelf op het gebied van mijn plichten en mijn rechten.
@To: En idd ondertussen ook hard gaan zoeken naar een andere baan. Er zijn er steeds meer dus succes!
enn wijzigde dit bericht op 05-12-2017 23:44
41.50% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 5 december 2017 om 23:35
.Ceylon schreef: ↑05-12-2017 22:59Nee, een manager mag bepalen dat je moet blijven als je zegt dat je ziek bent. Een béétje menselijke manager zal dat niet zomaar doen, maar iemand die zich elke maandagochtend ziekmeldt kan te horen krijgen dat de ziekmelding niet geaccepteerd wordt en dan moet je dus gewoon gaan werken. Of verlof opnemen.
Volgens de FNV mag een ziekmelding niet geweigerd worden: klik
Edit: dit geldt dus als je echt ziek bent, dus niet bij bv een arbeidsconflict of een ziek kind.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!
Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
woensdag 6 december 2017 om 05:55
Je grenzen goed aangeven. Dus aangeven dat je aan de werkdruk onderdoor gaat en het dus niet trekt. Als je het gevoel hebt dat je dit al meerdere malen hebt gedaan en er niets mee gedaan wordt moet je een andere baan zoeken en jezelf beschermen tegen die ongezonde situatie. Als die situatie niet verandert moet je echt actie ondernemen. Wat heb je eraan als je hier zelf aan onderdoor gaat?Mrs_williams schreef: ↑05-12-2017 22:48Dankjewel voor de tips, ik wil niet te veel zeggen over wat voor werk ik doe, maar eerder naar huis gaan is geen optie, we werken met klanten, dus ik heb geen keus, ik mag ook niet zonder toestemming naar huis, en iedereen moet blijven tot alles af is. als mijn collega’s of ik ziek worden tijdens werk, dan moeten we blijven, je krijgt dan namelijk geen toestemming om naar huis te gaan. Voor ziekmelden al helemaal niet, want ziekmelden mogen we nooit niet, we mogen verzuimverlof aanvragen, en de manager beslist of je die krijgt. Ik heb meerdere malen tegen managers aangegeven dat de werkdruk te hoog is, en mijn collega’s ook, maar er veranderd niets. Huisarts is inderdaad een goed idee.
woensdag 6 december 2017 om 07:42
Het stukje je mag niet naar huis, je moet wachten tot iedereen klaar is, en je mag je niet ziekmelden..daarvan denk ik gelijk wegwezen daar! Heb je geen kinderen te halen eind van de werkdag? Hoe regel je dat dan.
Maar buiten dat het kan gewoon niet wat het bedrijf doet. Dus maar de huisarts naar de bedrijfsarts en ga toch op zoek naar een andere baan.
Dit ga je niet volhouden en anders ben je zometeen echt uitgeschakeld.
Sterkte!!
Maar buiten dat het kan gewoon niet wat het bedrijf doet. Dus maar de huisarts naar de bedrijfsarts en ga toch op zoek naar een andere baan.
Dit ga je niet volhouden en anders ben je zometeen echt uitgeschakeld.
Sterkte!!
woensdag 6 december 2017 om 09:00
Maar waarom weigeren jij/jullie die zotte werkomstandigheden niet? Dat begrijp ik nl. niet goed. Het merendeel van je collega's inclusief jijzelf worden langzaam maar zeker ziek van deze situatie. Maar er is ook niemand van jullie die zegt: tot hier en niet verder. Dat vind ik dan weer lastig te begrijpen. Klinkt wel alsog je je dagelijks vrijwillig laat opsluiten in een gevangenis.
Als je niet durft om voor jezelf op te komen, ga je er aan onderdoor. Dat kun jij ook op je vingers natellen. Probeer het tij te keren, door heel zakelijk aan te geven dat einde werktijd ook einde werktijd is (en gá dan ook, ook als er klanten zijn). Desnoods mail je je leidinggevende een half uur voor einde werkdag: joh, ik zit hier nu met klant x. Over een half uur is mijn werkdag om en ga ik naar huis. Als je niet wilt dat ik klant x laat zitten, moet je zorgen dat je de taak overneemt.
En dat wel, nadat je duidelijk op schrift/mail heb gesteld hoe de zaken ervoor staan en wat je werkwijze gaat worden om je eigen gezondheid te bewaken. En als het even lukt, gaan je collega's mee om dezelfde mail te ondertekenen. Maar ook zonder hen zul je je eigen grenzen moeten stellen. Dat kan niemand anders voor je doen.
Heel veel sterkte, want het lijkt me waardeloos om zo het gevoel te hebben dat je tot je laatste druppel energie wordt leeggeknepen. Pas goed op jezelf hoor. Als je echt stuk gaat, ben je al makkelijk een jaar verder voordat je weer een beetje op je pootjes staat. Maak er maar liever minimaal twee jaar van.
Als je niet durft om voor jezelf op te komen, ga je er aan onderdoor. Dat kun jij ook op je vingers natellen. Probeer het tij te keren, door heel zakelijk aan te geven dat einde werktijd ook einde werktijd is (en gá dan ook, ook als er klanten zijn). Desnoods mail je je leidinggevende een half uur voor einde werkdag: joh, ik zit hier nu met klant x. Over een half uur is mijn werkdag om en ga ik naar huis. Als je niet wilt dat ik klant x laat zitten, moet je zorgen dat je de taak overneemt.
En dat wel, nadat je duidelijk op schrift/mail heb gesteld hoe de zaken ervoor staan en wat je werkwijze gaat worden om je eigen gezondheid te bewaken. En als het even lukt, gaan je collega's mee om dezelfde mail te ondertekenen. Maar ook zonder hen zul je je eigen grenzen moeten stellen. Dat kan niemand anders voor je doen.
Heel veel sterkte, want het lijkt me waardeloos om zo het gevoel te hebben dat je tot je laatste druppel energie wordt leeggeknepen. Pas goed op jezelf hoor. Als je echt stuk gaat, ben je al makkelijk een jaar verder voordat je weer een beetje op je pootjes staat. Maak er maar liever minimaal twee jaar van.
woensdag 6 december 2017 om 10:13
Mijn tip is om een andere baan te zoeken. Je kan vaak in je eentje niet de bedrijfscultuur veranderen en opboksen tegen dit soort werkgevers kan alleen als je wel fit bent en met heel veel.
Soms begrijpen ze het pas nadat iedereen wegloopt.
Bewaak je grenzen beter voor nu. Ga dus wel gewoon op tijd naar huis. En zoek als de wiedeweerga een andere baan.
Soms begrijpen ze het pas nadat iedereen wegloopt.
Bewaak je grenzen beter voor nu. Ga dus wel gewoon op tijd naar huis. En zoek als de wiedeweerga een andere baan.
donderdag 7 december 2017 om 08:37
Excuses voor de late reactie, gisteren was mijn vrije dag, en ik had geen puf om te reageren. (Of überhaupt ergens puf voor, ik ben nog steeds bij aan het komen van dinsdag.) ik heb, voor ik vanmiddag ga werken, een afspraak bij de huisarts gemaakt. Ik mag nu weer 5 dagen achter elkaar werken, dus hoop dat ik het een beetje volhou. het werk vind ik nog steeds heel leuk, ik werk er meer dan 10 jaar, en mijn hart ligt nog steeds bij deze zaak. Wat betreft de gang van zaken op mijn werk. Eerder naar huis is echt geen optie, ik werk in de detailhandel en alles moet clean en leeg zijn voor we naar huis mogen, maar tegenover vorig jaar is de dagelijkse bezetting zo’n beetje gehalveerd, maar de werkzaamheden verdubbeld. Vandaar de enorme werkdruk.
mrs_williams wijzigde dit bericht op 07-12-2017 10:38
Reden: Gewijzigd i
Reden: Gewijzigd i
23.99% gewijzigd
donderdag 7 december 2017 om 13:33
Ja, dat zei je al, dat je niet naar huis mag. Nou, dan weet je waar je naartoe gaat: ziek en burn out en heeeeeeeel lang thuis zijn terwijl je je klote voelt.
Je laat het dus (zelf) gebeuren, want je reageert helemaal niet inhoudelijk op wat wij hier schrijven. We schrijven hier over je rechten, de plichten die je werkgever heeft, het feit dat je kunt (en mág) handelen naar die rechten en plichten en dat daar moeten blijven op de werkvloer totdat de baas zegt dat je naar huis mag gaan niet onder valt. Zolang jij jezelf blijft wijsmaken dat je het daar dan maar mee te doen hebt, verandert er inderdaad niks en zul je ziek worden.
Je laat het dus (zelf) gebeuren, want je reageert helemaal niet inhoudelijk op wat wij hier schrijven. We schrijven hier over je rechten, de plichten die je werkgever heeft, het feit dat je kunt (en mág) handelen naar die rechten en plichten en dat daar moeten blijven op de werkvloer totdat de baas zegt dat je naar huis mag gaan niet onder valt. Zolang jij jezelf blijft wijsmaken dat je het daar dan maar mee te doen hebt, verandert er inderdaad niks en zul je ziek worden.
donderdag 7 december 2017 om 14:00
Nou slotje dan maar.Mrs_williams schreef: ↑07-12-2017 08:37Excuses voor de late reactie, gisteren was mijn vrije dag, en ik had geen puf om te reageren. (Of überhaupt ergens puf voor, ik ben nog steeds bij aan het komen van dinsdag.) ik heb, voor ik vanmiddag ga werken, een afspraak bij de huisarts gemaakt. Ik mag nu weer 5 dagen achter elkaar werken, dus hoop dat ik het een beetje volhou. het werk vind ik nog steeds heel leuk, ik werk er meer dan 10 jaar, en mijn hart ligt nog steeds bij deze zaak. Wat betreft de gang van zaken op mijn werk. Eerder naar huis is echt geen optie, ik werk in de detailhandel en alles moet clean en leeg zijn voor we naar huis mogen, maar tegenover vorig jaar is de dagelijkse bezetting zo’n beetje gehalveerd, maar de werkzaamheden verdubbeld. Vandaar de enorme werkdruk.
donderdag 7 december 2017 om 16:48
Ik begrijp dit dan weer echt niet. Het is geen gevangenis hoor. Je laat je keuzes regeren door angst kennelijk. Niks inspectie, die doen hier niks mee. Gewoon op de spits drijven en je ziekmelden. Als ze je ontslaan, ga je naar een advocaat. Als het waar is wat jij zegt, dan is dat schending van het goed werkgeverschap en ook schending van de zorgplicht. Rechters houden niet van dit soort taferelen. Als zo'n ontslag standhoudt, dan moet je werkgever flink betalen. Wil je echt bij een bedrijf als dit werken? De arbeidsmarkt is goed en je gezondheid is veel en veel belangrijker. Trek een grens en weiger aan die absurde wensen van je werkgever te voldoen. Ziekmelden dus en een bedrijfsarts eisen. Jullie houden dit zelf in stand.
zaterdag 9 december 2017 om 00:20
Ik weet dat je geen diagnoses mag stellen hier, maar wat jij beschrijft, continu tegen een paniekaanval vechten, dan ben je toch al ziek? Het punt van 'misschien word ik ziek/overspannen/burn-out' ben je toch wel voorbij? Ik zou inderdaad een afspraak maken met de bedrijfsarts. Wat een nare situatie trouwens, vooral als je zo afhankelijk bent van deze baan.
-helena- wijzigde dit bericht op 09-12-2017 00:21
Reden: Missend aanhalingsteken
Reden: Missend aanhalingsteken
0.14% gewijzigd
zaterdag 9 december 2017 om 00:48
Je zou met een lijstje van je werkzaamheden voor die dag naar je leidinggevende kunnen stappen. Daarachter zet je dan hoe lang je denkt dat het duurt (maal 2 want er zal vast iets tegen zitten, onderschat worden of een spoedde tussendoor komen) en daarnaast zet je jou 8 (!) werkuren. Mag je leidinggevende prioriteiten stellen en einde werkdag mail je hem welke punten je helaas niet aan toegekomen bent. Maar daar begin je een dag later weer mee, met nieuwe erbij etc.
Zolang jij en collega’s structureel overwerken en er met het halve team dubbel zoveel werk verricht kan worden zal er echt niet het seintje bij het management ontstaan dat jullie zo’n passie voor het bedrijf hebben en toegewijde werknemers zijn. Dan denken ze eerder: wel heb je nou, we betalen die afdeling al jaren veel te veel aan FTe. Ze hebben de boel bedonderd die luiaards!
Daarentegen zijn de aandeelhouders/eigenaren overigens wel heel erg blij, veel meer winst tegen veel lagere kosten. De droom van ieder bestuur
Zolang jij en collega’s structureel overwerken en er met het halve team dubbel zoveel werk verricht kan worden zal er echt niet het seintje bij het management ontstaan dat jullie zo’n passie voor het bedrijf hebben en toegewijde werknemers zijn. Dan denken ze eerder: wel heb je nou, we betalen die afdeling al jaren veel te veel aan FTe. Ze hebben de boel bedonderd die luiaards!
Daarentegen zijn de aandeelhouders/eigenaren overigens wel heel erg blij, veel meer winst tegen veel lagere kosten. De droom van ieder bestuur
zaterdag 9 december 2017 om 18:27
Op het moment dat ziekmeldingen nooit worden geaccepteerd en er hooguit in enkele gevallen wordt toegestaan om verlof op te nemen, is dat wel degelijk tegen de wet. Een werkgever mag ook alleen in bepaalde gevallen een ziekmelding weigeren. Bijv als je je ziek meldt omdat je kind ziek is, als je ziekte het werken niet in de weg staat (bv een gebroken been als je receptioniste bent) of als er een arbeidsconflict aan ten grondslag ligt. Dat laatste is bij jouw collega het geval. Dat betekent echter niet dat de manager van TO ook in zijn recht staat.Ceylon schreef: ↑05-12-2017 23:28Ik hoop dat ze iets anders vindt. Het is een leuke meid en ik kan goed met haar opschieten. Maar ze komt al een jaar lang met tegenzin werken. De redenen daarvoor zal ik hier niet uit de doeken gaan doen, maar geloof me nou maar als ik zeg dat het probleem echt wel bij haarzelf ligt. En als ik dat kan zien, en collega´s zien het ook, dan kun je op tien vingers natellen dat er een moment komt dat leidinggevenden en hoger het ook gaan zien.
En je komt er heus wel een tijdlang mee weg, iemand wiens vader net gestorven is komt ook niet juichend, geen mens die daar wat van zegt.
Maar goed, waar het om ging is dus dat een manager een ziekmelding niet hoeft te accepteren en dat je dan dus in principe pech hebt. Het zal niet snel gebeuren, maar bij TO gebeurt het wel en dat is dus niet tegen de wet.
zaterdag 9 december 2017 om 18:45
Ik denk dat dit binnenkort (helaas) vaker gaat voorkomen. In steeds meer sectoren is niet meer aan personeel te komen, maar de hoeveelheid werkt neemt eerder toe dan dat het gelijk blijft. En in sectoren waar ook nog eens relatief veel oudere werknemers zijn vrees ik dat het helemaal dramatisch gaat worden omdat daar een groot deel van het personeel met pensioen gaat binnen nu en een paar jaar.
Een oplossing is verregaand gaan digitaliseren, maar dat zijn processen van soms wel jaren, dus dat lost het op korte termijn niet op. Ik
Wie de korte termijn oplossing weet, kan veel geld gaan verdienen....
Een oplossing is verregaand gaan digitaliseren, maar dat zijn processen van soms wel jaren, dus dat lost het op korte termijn niet op. Ik
Wie de korte termijn oplossing weet, kan veel geld gaan verdienen....
dinsdag 19 december 2017 om 01:35
Geef bij je leidinggevende aan dat je de werkdruk op dit moment dermate hoog ervaart dat je er thuis last van hebt en spreek heel duidelijk af welke taken je de komende twee maanden wel en niet gaat uitvoeren. Zet dit op papier. Dan is duidelijk waar je aan gaat werken en wat je af wil hebben. Daarmee maak je rust voor jezelf en weet iedereen waar jullie aan toe zijn.