Werklozen topic!
donderdag 9 februari 2017 om 12:01
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
donderdag 21 december 2017 om 20:02
Lola keep it up! Menig zuurpruim hier heeft me ook voor van alles uitgemaakt; maar die denken dat ieder zijn leven exact loopt zoals die van hen. Ze zijn nooit werkloos geweest of korter. Ik merk dat menig mensen nog zichzelf een klopje op de schouder geeft zo van 'ik was werkloos, ik solliciteerde en kreeg een baan omdat ik hard werkte en jij dus niet'. Terwijl het veelal een kansspel is en niet te maken heeft met motivatie. Iedereen wil een baan. Er is geen baan voor iedereen.
Probeer jezelf af te leiden met leuke nuttige dingen! Leer een nieuwe taal! Doe een gratis EHBO cursus! Doe eens dagjes-vrijwilligerswerk voor zaken die je leuk vind! Door bij 3 vrienden van vrienden die een beginnend bedrijf hadden gratis een aantal dagjes te helpen, is het voor mij zeer rap gegaan! Ik belande bij 3 plekken in een netwerk van beginnende ondernemers uit deze vakgebieden, die zagen wat ik deed, en nu begin ik als ZZP'er met fulltime werk bij 3 bedrijven. Bij officieel vrijwilligerswerk had ik geen geluk. Ze hielden me graag als vrijwilliger want dat is gratis.
Overigens is dit puur toeval. Dat is het altijd. Ik heb 1000 cursussen gedaan en talen geleerd waar ik bij deze baan niks aan heb. Maar dat soort zaken zijn nooit voor niks geweest! Je weet nooit waar het je nog zal gaan brengen
Elke skill op je CV is een extra skill wáár je in de toekomst nog profijt van kan hebben. Alles aanpakken dus in hoeverre dat financieel mogelijk is en je energie geeft!
Maar dus ook niet een baan aannemen waarvan je weet dat deze je zwaar ongelukkig zal gaan maken. Ik geloof wel, dat hoewel je kennelijk kampt met een bepaalde angst (ben vergeten wat je precies typte) je juist zeer goed kan aanvoelen welke banen dit bij jou wel of niet gaan doen.
Spreek met jezelf af in hoeverre je mag solliciteren/controleren op antwoord. Elke ochtend van 08.00 tot 09.00 en 16.00 tot 17.00 of zo. Vul de rest van je tijd met nuttige leuke zaken. Teken je graag? Teken; en zet het online. Zit je op een sport? Veel verenigingen bieden gratis cursussen aan om trainer of coach te worden. Zet je hobby's om naar zaken die ooit naar een baan zouden kunnen leiden.
Aan je eigen ontwikkeling werken om je skills uit te breiden vind ik ook meetellen als gemotiveerd zijn; en werkt efficiënter dan nu angstvallig solliciteren en jezelf elke keer op je kop geven dat het je niet lukt. (en luisteren naar sommige mensen hier)
Je mag best even werkloos zijn. Iedereen mag dat. Zorg gewoon dat je ondertussen wel blijft ontwikkelen.
Probeer jezelf af te leiden met leuke nuttige dingen! Leer een nieuwe taal! Doe een gratis EHBO cursus! Doe eens dagjes-vrijwilligerswerk voor zaken die je leuk vind! Door bij 3 vrienden van vrienden die een beginnend bedrijf hadden gratis een aantal dagjes te helpen, is het voor mij zeer rap gegaan! Ik belande bij 3 plekken in een netwerk van beginnende ondernemers uit deze vakgebieden, die zagen wat ik deed, en nu begin ik als ZZP'er met fulltime werk bij 3 bedrijven. Bij officieel vrijwilligerswerk had ik geen geluk. Ze hielden me graag als vrijwilliger want dat is gratis.
Overigens is dit puur toeval. Dat is het altijd. Ik heb 1000 cursussen gedaan en talen geleerd waar ik bij deze baan niks aan heb. Maar dat soort zaken zijn nooit voor niks geweest! Je weet nooit waar het je nog zal gaan brengen
Maar dus ook niet een baan aannemen waarvan je weet dat deze je zwaar ongelukkig zal gaan maken. Ik geloof wel, dat hoewel je kennelijk kampt met een bepaalde angst (ben vergeten wat je precies typte) je juist zeer goed kan aanvoelen welke banen dit bij jou wel of niet gaan doen.
Spreek met jezelf af in hoeverre je mag solliciteren/controleren op antwoord. Elke ochtend van 08.00 tot 09.00 en 16.00 tot 17.00 of zo. Vul de rest van je tijd met nuttige leuke zaken. Teken je graag? Teken; en zet het online. Zit je op een sport? Veel verenigingen bieden gratis cursussen aan om trainer of coach te worden. Zet je hobby's om naar zaken die ooit naar een baan zouden kunnen leiden.
Aan je eigen ontwikkeling werken om je skills uit te breiden vind ik ook meetellen als gemotiveerd zijn; en werkt efficiënter dan nu angstvallig solliciteren en jezelf elke keer op je kop geven dat het je niet lukt. (en luisteren naar sommige mensen hier)
Je mag best even werkloos zijn. Iedereen mag dat. Zorg gewoon dat je ondertussen wel blijft ontwikkelen.
donderdag 21 december 2017 om 21:13
'Even' werkloos is in mijn geval al dik een jaar, al ben ik nu dus weer aan het werk maar blijf ik rond de uitkeringsgrens zitten, dus iets van vastigheid is wel gewenst. De gemeente kan ik iig niks meer voor mij betekenen, ze weten ook niet hoe ze mij kunnen helpen geven ze aan, best bizar. Ik maak er nu maar het beste van ondanks dat ik geen vaste uren krijg en dus steeds afhankelijk blijf en van dag tot dag leef.Brejules schreef: ↑21-12-2017 20:02Lola keep it up! Menig zuurpruim hier heeft me ook voor van alles uitgemaakt; maar die denken dat ieder zijn leven exact loopt zoals die van hen. Ze zijn nooit werkloos geweest of korter. Ik merk dat menig mensen nog zichzelf een klopje op de schouder geeft zo van 'ik was werkloos, ik solliciteerde en kreeg een baan omdat ik hard werkte en jij dus niet'. Terwijl het veelal een kansspel is en niet te maken heeft met motivatie. Iedereen wil een baan. Er is geen baan voor iedereen.
Overigens is dit puur toeval. Dat is het altijd. Ik heb 1000 cursussen gedaan en talen geleerd waar ik bij deze baan niks aan heb. Maar dat soort zaken zijn nooit voor niks geweest! Je weet nooit waar het je nog zal gaan brengenElke skill op je CV is een extra skill wáár je in de toekomst nog profijt van kan hebben. Alles aanpakken dus in hoeverre dat financieel mogelijk is en je energie geeft!
dinsdag 2 januari 2018 om 09:53
donderdag 4 januari 2018 om 12:08
Uitzendwerk is nog steeds niet zoals het moet. Volgende week wel ingepland maar hebben ze zonder het te laten weten de tijden aangepast zodat ik letterlijk mijn hele dag kwijt ben aan mijn diensten. Ook twee diensten achter elkaar met alleen amper 8 uur slaap er tussen... Even kijken hoe ik dat ga redden qua eten, onder werktijd niet mogelijk. Ik klaag niet dat ik moet werken maar zo hoort het ook niet te gaan. Ik laat het maar zo, als ik ga klagen wordt ik de week erna weer niet ingepland zoals afgelopen weken. Uiteindelijk kom ik op 24 werkuur uit volgende week maar in de praktijk ben ik 3 volle dagen kwijt. Ik hoop nog steeds dat ik snel een baan ga vinden met vaste dagen of uren.
dinsdag 9 januari 2018 om 15:03
ik vermijd de site een beetje.... Als er geen onderhoud is aangekondigd werkt het overigens meestal prima met inloggen enzo (laptop Firefox)
De uitzendbureaus zijn weer uit hun kerstslaap ontwaakt geloof ik. Hoop dat de mailtjes tot concrete sollicitatiegesprekken gaan leiden
De uitzendbureaus zijn weer uit hun kerstslaap ontwaakt geloof ik. Hoop dat de mailtjes tot concrete sollicitatiegesprekken gaan leiden
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
dinsdag 9 januari 2018 om 21:18
Niet alles gevolgd, maar bedoel je 1 keer in de week solliciteren? Dat is toch hartstikke weinig?
dinsdag 9 januari 2018 om 21:23
Ik vind dat niet weinig. Je kunt beter één echt goede brief versturen op een functie die echt passend is, dan een hele bups uitgooien.Pientjexxxx schreef: ↑09-01-2018 21:18Niet alles gevolgd, maar bedoel je 1 keer in de week solliciteren? Dat is toch hartstikke weinig?
dinsdag 9 januari 2018 om 21:30
Nou, dan begrijp ik wel dat je lang werkloos blijft. Schei toch uit, je bent toch geen week bezig met 1 goede brief! Als je wordt afgewezen, ben je gelijk weer een week verder. Echt onbegrijpelijk dit. Zeker als je de hele week thuis zit, dan heb je toch tijd genoeg om je op het solliciteren te richten. Maak er een dagtaak van!
dinsdag 9 januari 2018 om 21:55
Ik ben helemaal niet werkloos.Pientjexxxx schreef: ↑09-01-2018 21:30Nou, dan begrijp ik wel dat je lang werkloos blijft. Schei toch uit, je bent toch geen week bezig met 1 goede brief! Als je wordt afgewezen, ben je gelijk weer een week verder. Echt onbegrijpelijk dit. Zeker als je de hele week thuis zit, dan heb je toch tijd genoeg om je op het solliciteren te richten. Maak er een dagtaak van!
dinsdag 9 januari 2018 om 22:02
Gericht solliciteren werkt wel beter, heb ook op hoop functies gesolliciteerd waar ik wel aan de eisen voldeed, maar mezelf ook niet echt zag werken (zoals stewardess, lijkt me wel leuk hoor).
Zit nu overigens in een sollicitatietraject. Twijfel inhoudelijk over de functie, maar omliggende zaken zijn goed en natuurlijk altijd beter om vanuit werk eventueel verder te kijken. Moet die twijfel alleen niet overbrengen tijdens de gesprekken... Tips? Deze functie is voornamelijk op één locatie waar ik denk ik best snel op uitgekeken ben en dan duurt een dag best lang. Functie met wisselende werklocaties staat nu niet open en doorstromen naar andere locatie is ook best lastig geven ze aan, maar dan ben ik in ieder geval binnen bij het bedrijf toch?
Zit nu overigens in een sollicitatietraject. Twijfel inhoudelijk over de functie, maar omliggende zaken zijn goed en natuurlijk altijd beter om vanuit werk eventueel verder te kijken. Moet die twijfel alleen niet overbrengen tijdens de gesprekken... Tips? Deze functie is voornamelijk op één locatie waar ik denk ik best snel op uitgekeken ben en dan duurt een dag best lang. Functie met wisselende werklocaties staat nu niet open en doorstromen naar andere locatie is ook best lastig geven ze aan, maar dan ben ik in ieder geval binnen bij het bedrijf toch?
dinsdag 9 januari 2018 om 22:09
Ja, dat vind ik ook niet weinig. Ik heb ooit 3 maanden thuis gezeten. Ik heb heel doelgericht gesolliciteerd toen. Elke week goeie brief eruit. Zoeken naar andere vacatures, op gesprek gaan bij eerdere sollicitaties. Nee, dat is geen 40-urige werkweek.Pientjexxxx schreef: ↑09-01-2018 21:58Het was dan ook een reactie op jouw post dat je 1 sollicitatie in de week niet weinig vond.
Maar je krijgt gewoon echt niet sneller een baan door er dagelijks brieven uit te knallen. Bovendien moet er maar net iets geschikts zijn. Je kunt maar één eerste indruk maken bij een bedrijf, en is zonde als je die kans verspeelt bij een niet passende functie als er twee weken later misschien iets beters vrij komt. Nu heb ik een hele specifieke functie, daar heb ik me in eerste instantie wel op gericht. Verbreden kan na langere tijd wel.
Maar goed, de statistieken zijn echt zo dat meer niet beter is bij sollicitaties. Ik was werkloos in de zomer, dus dan staat alles letterlijk stil qua recruitment. Gelukkig had ik vrij snel al getekend, maar anders was het nog even lastig geweest.
dinsdag 9 januari 2018 om 22:11
Als je behoorlijk lang werkloos bent, dan zou je natuurlijk ook wat minder kieskeurig kunnen zijn. Vanuit een baan solliciteren werkt sowieso veel beter.LizBakker schreef: ↑09-01-2018 22:09Ja, dat vind ik ook niet weinig. Ik heb ooit 3 maanden thuis gezeten. Ik heb heel doelgericht gesolliciteerd toen. Elke week goeie brief eruit. Zoeken naar andere vacatures, op gesprek gaan bij eerdere sollicitaties. Nee, dat is geen 40-urige werkweek.
Maar je krijgt gewoon echt niet sneller een baan door er dagelijks brieven uit te knallen. Bovendien moet er maar net iets geschikts zijn. Je kunt maar één eerste indruk maken bij een bedrijf, en is zonde als je die kans verspeelt bij een niet passende functie als er twee weken later misschien iets beters vrij komt. Nu heb ik een hele specifieke functie, daar heb ik me in eerste instantie wel op gericht. Verbreden kan na langere tijd wel.
Maar goed, de statistieken zijn echt zo dat meer niet beter is bij sollicitaties. Ik was werkloos in de zomer, dus dan staat alles letterlijk stil qua recruitment. Gelukkig had ik vrij snel al getekend, maar anders was het nog even lastig geweest.
dinsdag 9 januari 2018 om 22:14
Waarom wil je wisselende locaties? Dat is echt niet afwisselender hoor. Juist fijn om even op een locatie te werken en je echt te kunnen richten op je werk en geen stress van reizen van hot naar her. Je hebt hier ook veel over reistijd geklaagd, dus wees nou blij dat je lekker op een plek zit en daar al je collega’s goed kunt leren kennen, in plaats van straks op heel veel plekken heel lang de nieuweling te zijn.lola712 schreef: ↑09-01-2018 22:02Gericht solliciteren werkt wel beter, heb ook op hoop functies gesolliciteerd waar ik wel aan de eisen voldeed, maar mezelf ook niet echt zag werken (zoals stewardess, lijkt me wel leuk hoor).
Zit nu overigens in een sollicitatietraject. Twijfel inhoudelijk over de functie, maar omliggende zaken zijn goed en natuurlijk altijd beter om vanuit werk eventueel verder te kijken. Moet die twijfel alleen niet overbrengen tijdens de gesprekken... Tips? Deze functie is voornamelijk op één locatie waar ik denk ik best snel op uitgekeken ben en dan duurt een dag best lang. Functie met wisselende werklocaties staat nu niet open en doorstromen naar andere locatie is ook best lastig geven ze aan, maar dan ben ik in ieder geval binnen bij het bedrijf toch?![]()
Kijk nou eerst maar eens hoe een kantoorbaan is, want volgens mij heb je er een verkeerd vooroordeel bij.
dinsdag 9 januari 2018 om 22:15
Ze heeft drie maanden thuis gezeten en dus niet langdurig werkeloos geweest, de originele post kwam van mij en ik zit nu zes weken thuis.Pientjexxxx schreef: ↑09-01-2018 22:11Als je behoorlijk lang werkloos bent, dan zou je natuurlijk ook wat minder kieskeurig kunnen zijn. Vanuit een baan solliciteren werkt sowieso veel beter.
Mijn uwv coach zei trouwens ook dat in het wilde weg solliciteren geen zin heeft, beter gericht zoeken en goede brieven maken.
dinsdag 9 januari 2018 om 22:17
Ja, tuurlijk stel je bij naarmate het langer duurt. Maar niet het eerste half jaar. Ik vond zelf solliciteren vanuit huis makkelijker. Zoveel eenvoudiger met inplannen van gesprekken en assessments. Dat kost vaak veel tijd, en dat is lastig om onopgemerkt te doen bij een baan.Pientjexxxx schreef: ↑09-01-2018 22:11Als je behoorlijk lang werkloos bent, dan zou je natuurlijk ook wat minder kieskeurig kunnen zijn. Vanuit een baan solliciteren werkt sowieso veel beter.
Pientjexxxx schreef: ↑09-01-2018 22:11Als je behoorlijk lang werkloos bent, dan zou je natuurlijk ook wat minder kieskeurig kunnen zijn. Vanuit een baan solliciteren werkt sowieso veel beter.
Klopt, daarom ga ik er mocht het zover komen wel aan de slag maar weet al wel dat in eigenlijk meer interesse heb in een andere functie daar haha.
Mijn opmerking was niet voor haar specifiek bedoeld. Het was in zijn algemeenheid bedoeld. Ik lees hier ook posts van mensen die een jaar of langer thuis zitten. Dat vind ik voor een jong iemand dus echt wel heel lang.
Je kunt toch ook meer dan 1 goede brief in een week produceren? Ik heb geen hoge pet op van UWV-coaches. (Van het hele UWV niet.)
dinsdag 9 januari 2018 om 22:20
Klopt ik ben allergisch voor de sleur. 5 dagen per week op één vaste locatie dezelfde werkzaamheden uitvoeren trekt mij niet echt. Dat je je hele werkweek al kunt voorspellen zeg maar. Maar veel werk heeft dat natuurlijk wel, ook in een supermarkt bijvoorbeeld dezelfde werkzaamheden maar wel steeds verschillende klanten.LizBakker schreef: ↑09-01-2018 22:14Waarom wil je wisselende locaties? Dat is echt niet afwisselender hoor. Juist fijn om even op een locatie te werken en je echt te kunnen richten op je werk en geen stress van reizen van hot naar her. Je hebt hier ook veel over reistijd geklaagd, dus wees nou blij dat je lekker op een plek zit en daar al je collega’s goed kunt leren kennen, in plaats van straks op heel veel plekken heel lang de nieuweling te zijn.
Kijk nou eerst maar eens hoe een kantoorbaan is, want volgens mij heb je er een verkeerd vooroordeel bij.