Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lola, heb je al eens wat gedaan met de adviezen hier. Iedereen probeert mee te denken, maar er is altijd een maar.....
Wat zoek je hier in dit topic? Wil je af en toe klagen? Of wil je dat we met je meedenken?
Ik vind Lola af en toe hoog van de toren blazen. Juist als je simpele baantjes had gehad had je al werkervaring op je CV staan. Niets is goed en je ziet jezelf al helemaal zitten op de zogenaamde perfect aansluitende banen. Maar zo werkt het niet. En juist een netwerk is heel belangrijk. Ik ben door een directeur gevraagd om voor hem te komen werken. En ik heb aangegeven tijdelijke klussen te willen. Dus die lult mij over een paar maanden weer ergens anders binnen. En het leuke is: collega's vragen het ook in hun eigen familie en netwerk voor mij en zo heb ik al heel wat nieuwe opties staan. En ik heb ook communicatie gedaan dus het wil wel degelijk lukken. Mits je een beetje inzet toont en ergens lager op de ladder begint. Ik hoop echt dat je dat eens gaat inzien.
Van wie krijg je de complimenten dat je brieven goed zijn dan?
Bij de bedrijven wordt je nooit uitgenodigd of sturen ze je feedback per mail over die brieven?
En die coach, kan best zijn dat hij ze goed vindt maar wil niet zeggen dat ze ook goed zijn. Ik begrijp dus dat er maar 1 persoon naar kijkt. Hoe kan je dan toch zo stellig zijn dat er niks mankeert aan je brieven.Bijknaar zijn ze toch niet goed genoeg. Plaats eens een voorbeeld hier kunnen wij ook eens meekijken en tips geven. En wij zien wellicht weer dingen die de coach niet ziet.
En misschien is dit wel wat www.debroekriem.nl
Voor en door werkzoekende. En in veel grotere steden.
Eerlijk gezegd snap ik het ook niet zo goed, Lola. Je moet toch iets gaan doen op een gegeven moment? Is het geen werk, dán een studie, of naar het buitenland reizen/werken oid.
Ik heb het idee dat je constant in de negativiteit blijft hangen en steeds ergens iets bedenkt wat eventueel mogelijk misschien een probleem zou kunnen vormen. Om een voorbeeld te noemen; -en er zijn véél meer ideeen van forummers gekomen- een paar pagina's terug opperde ik dat je wellicht een studie kunt volgen en je mogelijk recht hebt op stufi: jouw antwoord was dat je dat volgens jou niet meer hebt.

Denk je dat of weet je dit al zeker?
Je hebt namelijk recht op in totaal 7 jaar lening, mits je onder de 30 jaar bent en je moet dit binnen 10 jaar na de start van je hbo opmaken.
Dus als het zo onmogelijk is om nu een baan te vinden, kun je wellicht kiezen een niveau hoger te gaan. En dan zeg je toch de huur op van je huidige woning en gaat een studentenwoning zoeken..?

Je maakt momenteel (misschien onbewust) meer keuzes dan jezelf denkt. Met andere woorden; er zijn ook meer mogelijkheden dan je denkt.
Hè bah, Lola, vervelend nieuws.

Maar wat ik nu al tijden probeer te zeggen is dat simpelweg voldoen aan de criteria niet voldoende is. Dat is het uitgangspunt en zoals je zelf al zegt, daar kunnen 150 anderen ook aan voldoen.

Dus moet je wat extra's te bieden hebben. Dat hoeft niet altijd werkervaring te zijn. Er kan ook uit iets anders blijken dat je zin hebt in de functie en het bedrijf. Dus als het om een communicatiefunctie gaat, bekijk dan hoe jij die rol aan zou pakken, op basis van wat er op het internet te vinden is en probeer daar vast een voorzetje te geven.

Hou ook de functies waarvoor je bent afgewezen op LinkedIn in de gaten en kijk eens wie het dan uiteindelijk wél is geworden (of wie er nu op die functie zit). Kijk eens wat zij voor achtergrond hebben en misschien is er iets dat je daarop aan kunt passen.

Het is te makkelijk om te denken dat er altijd wel weer iemand mét werkervaring is aangenomen, want er zijn toch genoeg mensen die ook als starter aan de slag komen. Bovendien haal je daar je eigen motivatie mee omlaag, omdat je dan eigenlijk tegen jezelf zegt dat er niets meer mogelijk is. Er is bij mij op werk vorige week nog iemand gestart op Communicatie. Haar eerste baan. Ik geef toe, het is erg lastig, maar het is echt niet zo dat niemand aan de slag komt.

Maar als het wel zo is dat je denkt dat je gebrek aan werkervaring de bottleneck is, probeer dat dan te ondervangen en stip dat aan in je brief. Ik raad je ook met klem aan om iemand uit het bedrijfsleven je brief te laten lezen. UWV coaches hebben echt geen goed beeld van de markt, die zijn al blij als er geen spelfouten in staan en je een goed lettertype hebt gebruikt. Mijn brief was destijds in hun ogen ook perfect, maar toch heb ik daar al doende veel aan kunnen verbeteren.

Hou vol!
Robinson schreef:
19-02-2018 13:33
Van wie krijg je de complimenten dat je brieven goed zijn dan?
Bij de bedrijven wordt je nooit uitgenodigd of sturen ze je feedback per mail over die brieven?
En die coach, kan best zijn dat hij ze goed vindt maar wil niet zeggen dat ze ook goed zijn. Ik begrijp dus dat er maar 1 persoon naar kijkt. Hoe kan je dan toch zo stellig zijn dat er niks mankeert aan je brieven.Bijknaar zijn ze toch niet goed genoeg. Plaats eens een voorbeeld hier kunnen wij ook eens meekijken en tips geven. En wij zien wellicht weer dingen die de coach niet ziet.
Dit. En als ze zo goed zijn als jij ze zelf vindt, dan zijn er vast veel mensen hier op het forum die deze schitterende voorbeelden kan gebruiken ter inspiratie.
Zebrahondje schreef:
19-02-2018 13:54
Eerlijk gezegd snap ik het ook niet zo goed, Lola. Je moet toch iets gaan doen op een gegeven moment? Is het geen werk, dán een studie, of naar het buitenland reizen/werken oid.
Ik heb het idee dat je constant in de negativiteit blijft hangen en steeds ergens iets bedenkt wat eventueel mogelijk misschien een probleem zou kunnen vormen. Om een voorbeeld te noemen; -en er zijn véél meer ideeen van forummers gekomen- een paar pagina's terug opperde ik dat je wellicht een studie kunt volgen en je mogelijk recht hebt op stufi: jouw antwoord was dat je dat volgens jou niet meer hebt.

Denk je dat of weet je dit al zeker?
Je hebt namelijk recht op in totaal 7 jaar lening, mits je onder de 30 jaar bent en je moet dit binnen 10 jaar na de start van je hbo opmaken.
Dus als het zo onmogelijk is om nu een baan te vinden, kun je wellicht kiezen een niveau hoger te gaan. En dan zeg je toch de huur op van je huidige woning en gaat een studentenwoning zoeken..?

Je maakt momenteel (misschien onbewust) meer keuzes dan jezelf denkt. Met andere woorden; er zijn ook meer mogelijkheden dan je denkt.
Dat laatste is sowieso een no-brainer. Dat gaat niet gebeuren. Ik woon op 10 minuten van de uni en in mijn stad is juist woningnood een probleem. Mensen die tot jaren na hun studie met huisgenoten blijven wonen omdat ze zelf niks kunnen vinden.

Als ik bel voor een betere reden van de afwijzing komt dat vaak ter sprake: mijn brief is leuk en goed, maar mijn competenties zijn niet de beste in tegenstelling tot waar ze de keuze (luxe) uit hebben.
Nog een vraag. Haal je de juiste informatie uit de vacature en zie je de juiste prioriteiten? Je kan daar desnoods ook naar informeren.
Waarom ik dat vraag is dat ik zie dat je ook uit onze reacties selectief reageert en dat zijn vaak reacties die weinig de kern raken.
Zebrahondje schreef:
19-02-2018 13:54
Laat haar asjeblieft in Nederland blijven. Zulke ongemotiveerde mensen hoeven we hier niet. Bovendien, als ze het daar al niet kan regelen, gaat ze het hier helemaal niet voor elkaar krijgen.
lola712 schreef:
19-02-2018 14:08
Dat laatste is sowieso een no-brainer. Dat gaat niet gebeuren. Ik woon op 10 minuten van de uni en in mijn stad is juist woningnood een probleem. Mensen die tot jaren na hun studie met huisgenoten blijven wonen omdat ze zelf niks kunnen vinden.

Als ik bel voor een betere reden van de afwijzing komt dat vaak ter sprake: mijn brief is leuk en goed, maar mijn competenties zijn niet de beste in tegenstelling tot waar ze de keuze (luxe) uit hebben.
Je weet dat de huidige arbeidsmarkt extreem gunstig is voor hoog opgeleide, stedelijke, werkzoekenden? Als je alleen solliciteert op vacatures waar de werkgevers het voor het uitzoeken hebben, zou je wat breder moeten gaan kijken.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
19-02-2018 14:23
Je weet dat de huidige arbeidsmarkt extreem gunstig is voor hoog opgeleide, stedelijke, werkzoekenden? Als je alleen solliciteert op vacatures waar de werkgevers het voor het uitzoeken hebben, zou je wat breder moeten gaan kijken.
Ook dit solliciteer je wel buiten je postcode ?
Simitçi schreef:
19-02-2018 14:29
Ook dit solliciteer je wel buiten je postcode ?
Jazeker, van Amsterdam via Arnhem tot Eindhoven en alles daartussen.
Lola, zou je intensieve hulp willen bij het vinden van een baan? Ik heb namelijk sterk het gevoel dat je hier heel wat hulp krijgt en of meer kan krijgen, maar het niet echt pakt.
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
19-02-2018 14:40
Lola, zou je intensieve hulp willen bij het vinden van een baan? Ik heb namelijk sterk het gevoel dat je hier heel wat hulp krijgt en of meer kan krijgen, maar het niet echt pakt.
Het vinden van een baan begin ik juist zat te worden. Ik wil gewoon een baan. Meeste sollicitatieprocedures duren enkele weken dus je bent altijd een hoop tijd kwijt, zeker als je met lege handen eindigt en dit zo even doorgaat. Ik zag zojuist een leuke vacature, daar ga ik op reageren, maar dat kan tot begin maart. Terwijl ik het liefst vandaag al hoor of ik daadwerkelijk kans maak of niet, aan de eisen voldoe ik ook hier weer.
Lola, heb je al eens wat gedaan met de adviezen hier. Iedereen probeert mee te denken, maar er is altijd een maar.....
Wat zoek je hier in dit topic? Wil je af en toe klagen? Of wil je dat we met je meedenken?
Banaaninmijnoor schreef:
19-02-2018 14:56
Deels gewoon even klagen. Vacatures weet ik te vinden en de eisen zijn het probleem niet. Maar wat anderen ook zeggen: naast mij voldoen nog een hoop mensen aan die eisen. En ik reageer dus ook al op banen ver onder mijn niveau, maar dat werkt ook niet in mijn voordeel.
lola712 schreef:
19-02-2018 14:51
Het vinden van een baan begin ik juist zat te worden. Ik wil gewoon een baan. Meeste sollicitatieprocedures duren enkele weken dus je bent altijd een hoop tijd kwijt, zeker als je met lege handen eindigt en dit zo even doorgaat. Ik zag zojuist een leuke vacature, daar ga ik op reageren, maar dat kan tot begin maart. Terwijl ik het liefst vandaag al hoor of ik daadwerkelijk kans maak of niet, aan de eisen voldoe ik ook hier weer.
als je snel wat wil, raad ik je het uitzendbureau aan
Saoghail schreef:
19-02-2018 15:03
als je snel wat wil, raad ik je het uitzendbureau aan
Ook daar weinig succes. Als ik reageer op klantenservice functies die 1-1,5 uur reizen zijn, en ik bereid ben dat te doen (ook eventuele kosten), kiezen ze liever iemand die dichterbij woont. Heb een tijdelijke flexfunctie gehad, maar daar zijn nu geen diensten meer voor.
lola712 schreef:
19-02-2018 14:51
En nu antwoord op mijn vraag?
(Dead Kennedys)
lola712 schreef:
19-02-2018 15:01
Deels gewoon even klagen. Vacatures weet ik te vinden en de eisen zijn het probleem niet. Maar wat anderen ook zeggen: naast mij voldoen nog een hoop mensen aan die eisen. En ik reageer dus ook al op banen ver onder mijn niveau, maar dat werkt ook niet in mijn voordeel.
De arbeidsmarkt is extreem gunstig voor werkzoekenden zoals jij
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
19-02-2018 15:49
De arbeidsmarkt is extreem gunstig voor werkzoekenden zoals jij
Dat lees ik ook steeds, maar de praktijkervaring is anders niet zo.
Op veel afwijzingen niet eens een serieuze reden, alleen: ''bedankt voor je sollicitatie, helaas zetten we de procedure niet met je voort. Succes met andere sollicitaties''.
Ga ook op LinkedIn even kijken. Daar zijn nu heel veel mensen actief die zoekende mensen doorzetten en promoten. En knal zelf een tekst erop dat je klaar bent met thuis zitten en vandaag nog aan de bak wil!
Als je communicatie gestudeerd hebt kun je dan niet een meer orginele vorm van solliciteren verzinnen dan de standaard brief?
lola712 schreef:
19-02-2018 15:51
Dat lees ik ook steeds, maar de praktijkervaring is anders niet zo.
Op veel afwijzingen niet eens een serieuze reden, alleen: ''bedankt voor je sollicitatie, helaas zetten we de procedure niet met je voort. Succes met andere sollicitaties''.
Maar vooral geen hulp accepteren.
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven