Werk & Studie alle pijlers

Wie heeft ervaring met een hoorgesprek na negatief BSA?

09-08-2019 21:38 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een negatief bindend studie advies gekregen na mijn 2e jaar van de hbo studie.

Wel heb ik de mogelijkheid gekregen op hoorgesprek te komen. De studentzakencoach raadde mij zeer aan om dit te proberen. Ik moet dan 2 x 30 minuten langskomen en in gesprek met iemand. Hierin moet ik mijzelf verdedigen waarom ik nog een kans verdien om op de opleiding te blijven.

Zijn er mensen hier met enige ervaring hiermee? Hoe groot is mijn kans en wordt zo'n gesprek standaard aangeboden?

Ik moest dit jaar mijn P halen om over te gaan. Dit is niet gelukt vanwege 1 vak, dit kostte 3 studiepunten. In het afgelopen studiejaar heb ik 40 van de 60 studiepunten gehaald dus daar mist nog wel een hoop. Ik weet ook niet of ze kijken naar je geschiedenis, heb hiervoor 2 hbo studies gedaan maar niet afgemaakt.. Mijn slc'er zegt dat ze het voor mij wil opnemen.
Alle reacties Link kopieren
gesprekken alleen doen niet zoveel.

Maar serieus. Hoe denk je jaar drie te gaan halen dan ? Nog een vak van je P én vakken uit jaar 2 én jaar drie halen je moeder is nog steeds ziek. Je adhd / dyslectie is ook niet wonderbaarlijk over .. Kortom. Heb je überhaupt een gedegen , haalbaar plan waarmee je je gesprek de goede kant op kan krijgen ? Ik lees daar niets van ..
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
11-08-2019 10:12
gesprekken alleen doen niet zoveel.

Maar serieus. Hoe denk je jaar drie te gaan halen dan ? Nog een vak van je P én vakken uit jaar 2 én jaar drie halen je moeder is nog steeds ziek. Je adhd / dyslectie is ook niet wonderbaarlijk over .. Kortom. Heb je überhaupt een gedegen , haalbaar plan waarmee je je gesprek de goede kant op kan krijgen ? Ik lees daar niets van ..
ik weet het juist niet. Ik weet echt niet hoe ik ze moet overtuigen ..

Onze hele school server ligt er ook al bijna een week uit dus ik kan ook niet kijken welke vakken ik precies allemaal mis etc etc, kan niet bij mijn cijferlijst niet bij mijn mails niets.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 10:14
ik weet het juist niet. Ik weet echt niet hoe ik ze moet overtuigen ..

Je hebt geen idee hoe je ze moet overtuigen? Daar zou ik maar eens een plan voor gaan opzetten dan. Afwachten wat zij gaan vragen lijkt me een slechte opstelling in deze, en ook niet in je voordeel werken. In dit topic staan al veel goede tips. Hoe denk je zelf een achterstand van 40 punten in te lopen? (ja, ik begrijp 3 voor je P, maar je hebt al een jaar uitstel gekregen voor je BSA en je totale achterstand is 40 punten. Voor zover ik begrijp heb je met je SLBer of de decaan iom examencommissie ook geen aangepast studieprogramma opgesteld)
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
11-08-2019 10:21
Je hebt geen idee hoe je ze moet overtuigen? Daar zou ik maar eens een plan voor gaan opzetten dan. Afwachten wat zij gaan vragen lijkt me een slechte opstelling in deze, en ook niet in je voordeel werken. In dit topic staan al veel goede tips. Hoe denk je zelf een achterstand van 40 punten in te lopen? (ja, ik begrijp 3 voor je P, maar je hebt al een jaar uitstel gekregen voor je BSA en je totale achterstand is 40 punten. Voor zover ik begrijp heb je met je SLBer of de decaan iom examencommissie ook geen aangepast studieprogramma opgesteld)
Ik mis 23 studiepunten. 20 van jaar 2, en drie van jaar 1.

Bij sommige vakken bestaat het uit 2 delen, praktijk en theorie en dan heb ik bijv het ene deel wel gehaald en het andere deel niet. Dus dan hoef ik nog maar 1 onderdeel te herkansen. dat scheelt ook nog
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 10:14
ik weet het juist niet. Ik weet echt niet hoe ik ze moet overtuigen ..

Onze hele school server ligt er ook al bijna een week uit dus ik kan ook niet kijken welke vakken ik precies allemaal mis etc etc, kan niet bij mijn cijferlijst niet bij mijn mails niets.

Ik vind dat wonderlijk. Dat je niet weet hoe je er precies voorstaat. Alles op laatste moment ??

Je hebt geen plan. Niets. En dan wil je graag een kans ? Van mij zou je geen kans krijgen.

I rest my case.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
11-08-2019 10:25
Ik vind dat wonderlijk. Dat je niet weet hoe je er precies voorstaat. Alles op laatste moment ??

Je hebt geen plan. Niets. En dan wil je graag een kans ? Van mij zou je geen kans krijgen.

I rest my case.
Ik weet wel hoe ik ervoor sta, maar van sommige vakken weet ik niet meer heb ik nou de theorie of praktijk onderdeel enz gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 10:25
Ik mis 23 studiepunten. 20 van jaar 2, en drie van jaar 1.

Bij sommige vakken bestaat het uit 2 delen, praktijk en theorie en dan heb ik bijv het ene deel wel gehaald en het andere deel niet. Dus dan hoef ik nog maar 1 onderdeel te herkansen. dat scheelt ook nog

Excuus, 23 punten. Al met al nog steeds aanzienlijk. Vanwege je uitgestelde bsa mag je verwachten dat die 20 punten ook ter sprake gaan komen. Maak voor jezelf een plan. Boogschutter geeft zeer goede tips en tricks.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 10:14


Onze hele school server ligt er ook al bijna een week uit dus ik kan ook niet kijken welke vakken ik precies allemaal mis etc etc, kan niet bij mijn cijferlijst niet bij mijn mails niets.

Sorry dat ik het zeg, maar als je in de vakantie, nadat je al een tijd weet dat je situatie alles behalve rooskleurig is, nu de informatie van je situatie nog precies moet opvragen, dan gaat er wel iets mis. Je kan natuurlijk niet gaan afgeven op server problemen van de school.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 10:28
Ik weet wel hoe ik ervoor sta, maar van sommige vakken weet ik niet meer heb ik nou de theorie of praktijk onderdeel enz gehaald.

Dat is niet best. Op de hbo die ik ken wordt aangemoedigd je eigen dossier bij te houden, bijv. met een excellijstje in je eigen computer. Met dit verhaal zou je bij de examencommissie van die hbo echt geen goede sier maken.
Alle reacties Link kopieren
Heb nog 2 weken tot het gesprek, dus ik heb nog wel tijd om na te denken over wat ik ga zeggen. Ik vraag mij af of ik een gesprek krijg met een bekende, ik ken een hoop studentcoaches en decanen, of dat het vreemden zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 10:41
Heb nog 2 weken tot het gesprek, dus ik heb nog wel tijd om na te denken over wat ik ga zeggen. Ik vraag mij af of ik een gesprek krijg met een bekende, ik ken een hoop studentcoaches en decanen, of dat het vreemden zullen zijn.

Het is de examencommissie. Wie dat zijn kan je gewoon bekijken op de website / intranet / studiegids van je opleiding. Bij de hbo die ik ken zitten in de examencommissie mensen die niet bij de studie betrokken zijn, zodat zij objectief advies kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
11-08-2019 10:33
Dat is niet best. Op de hbo die ik ken wordt aangemoedigd je eigen dossier bij te houden, bijv. met een excellijstje in je eigen computer. Met dit verhaal zou je bij de examencommissie van die hbo echt geen goede sier maken.

Op hbo dochter was dat idd ook zo. Als je met die smoes (want dat is het ) aankwam werd je keihard uitgelachen. Jouw opleiding. Jouw zorg dat je weet hoe je ervoor staat en wat je wel of niet nog moet herkansen. Is nogal van belang namelijk. Het is geen middelbare school waar ze je handje vasthouden.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
11-08-2019 10:43
Het is de examencommissie. Wie dat zijn kan je gewoon bekijken op de website / intranet / studiegids van je opleiding. Bij de hbo die ik ken zitten in de examencommissie mensen die niet bij de studie betrokken zijn, zodat zij objectief advies kunnen geven.
Exact. Dat je ook niet eens de moeite hebt genomen om dat simpele stukje info even op te zoeken vind ik tekenend voor je houding. Je doet maar wat en verwacht wel van school dat je wéér een kans krijgt. Die heb je al gehad namelijk. Je hebt én je P én jaar 2 niet gehaald.
Maar als je moeder ernstig ziek is dan maken ze toch wel een uitzondering? Dat zijn wel ernstige omstandigheden vind ik. Het gaat om 1 vak.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
11-08-2019 10:49
Exact. Dat je ook niet eens de moeite hebt genomen om dat simpele stukje info even op te zoeken vind ik tekenend voor je houding. Je doet maar wat en verwacht wel van school dat je wéér een kans krijgt. Die heb je al gehad namelijk. Je hebt én je P én jaar 2 niet gehaald.
Voel je je prettiger als je op zo'n denigrerend toontje praat tegen anderen?

Eind juli heb ik pas te horen gekregen over mijn bsa. Het is nu 11 augustus en die website is al een week stuk. Daarnaast heb ik nog 2 weken tot het gesprek. Het is niet zo zwart wit als jij hier wil portretteren.
Alle reacties Link kopieren
Letsgetlosttonight schreef:
11-08-2019 10:49
Maar als je moeder ernstig ziek is dan maken ze toch wel een uitzondering? Dat zijn wel ernstige omstandigheden vind ik. Het gaat om 1 vak.
Ik weet niet of dat zo is, aangezien ik eigenlijk in jaar 1 al een bsa had moeten krijgen maar dat toen niet doorging omdat mijn slcer een fout had gemaakt in de communicatie naar mij toe.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 10:52
Voel je je prettiger als je op zo'n denigrerend toontje praat tegen anderen?

Eind juli heb ik pas te horen gekregen over mijn bsa. Het is nu 11 augustus en die website is al een week stuk. Daarnaast heb ik nog 2 weken tot het gesprek. Het is niet zo zwart wit als jij hier wil portretteren.

Poldervrouw heeft wel een punt. Je weet al een heel schooljaar van je uitgestelde bsa, en je weet ook al even dat het best spannend gaat worden. Eind juli heb je wellicht gehoord dat je die 3 studiepunten mist, maar daarvoor had je natuurlijk al best van alles in gang kunnen zetten. Reflectie op je eigen handelen en studieverloop is heel wenselijk in de situatie waar je nu in zit.
Alle reacties Link kopieren
Letsgetlosttonight schreef:
11-08-2019 10:49
Maar als je moeder ernstig ziek is dan maken ze toch wel een uitzondering? Dat zijn wel ernstige omstandigheden vind ik. Het gaat om 1 vak.

Ze heeft een jaar uitstel gekregen. TO zal moeten aantonen dat ze voldoende actie heeft ondernomen om het te halen, of om aanpassingen in het studieprogramma te doen, en ze moet aantonen dat moeder zo lang ziek is en dat dat haar studeren belemmert (bijvoorbeeld met een decaan advies).
Het is jouw verantwoordelijkheid om precies te weten hoe je ervoor staat en welke eisen de opleiding aan je stelt.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
11-08-2019 11:05
Het is jouw verantwoordelijkheid om precies te weten hoe je ervoor staat en welke eisen de opleiding aan je stelt.
Ik weet hoe ik ervoor sta en ik weet welke eisen ze hebben gesteld. Heb ik hier meerdere malen benoemd.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 10:52
Voel je je prettiger als je op zo'n denigrerend toontje praat tegen anderen?

Eind juli heb ik pas te horen gekregen over mijn bsa. Het is nu 11 augustus en die website is al een week stuk. Daarnaast heb ik nog 2 weken tot het gesprek. Het is niet zo zwart wit als jij hier wil portretteren.

Het was toch al eerder duidelijk dat je je P en jaar 2 niet had behaald ? Dat komt dus niet uit de lucht gevallen. Of dacht je dat je wel door kon met jaar 3 zonder P en 23 missende punten ? Dan heb je boter op je hoofd.

Het is niet denigrerend het is gewoon zoals het is. Als je mijn dochter was had ik het net zo gezegd. Ik vind je laks.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 11:07
Ik weet hoe ik ervoor sta en ik weet welke eisen ze hebben gesteld. Heb ik hier meerdere malen benoemd.
Dat weet je niet. Je schrijft zelf dat je niet exact weet welke deel je wel of niet hebt behaald van sommige vakken wánt server ligt eruit. Dat schrijf je meerdere keren.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
11-08-2019 11:10
Het was toch al eerder duidelijk dat je je P en jaar 2 niet had behaald ? Dat komt dus niet uit de lucht gevallen. Of dacht je dat je wel door kon met jaar 3 zonder P en 23 missende punten ? Dan heb je boter op je hoofd.

Het is niet denigrerend het is gewoon zoals het is. Als je mijn dochter was had ik het net zo gezegd. Ik vind je laks.
Die 20 punten uit jaar twee maken niets meer uit voor mijn overgang.

Het ging om dat ene vak uit jaar 1 wat drie punten was , als ik dat had gehaald was er niets aan de hand en was ik zonder problemen overgegaan naar jaar 3. Dat cijfer heb ik eind juli terug gekregen. Dus als dat voldoende was, was er geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
11-08-2019 10:54
Poldervrouw heeft wel een punt. Je weet al een heel schooljaar van je uitgestelde bsa, en je weet ook al even dat het best spannend gaat worden. Eind juli heb je wellicht gehoord dat je die 3 studiepunten mist, maar daarvoor had je natuurlijk al best van alles in gang kunnen zetten. Reflectie op je eigen handelen en studieverloop is heel wenselijk in de situatie waar je nu in zit.
Exact. Waarheid is hard. Snap ik ook wel. Maar stop dan met mauwen en geef jezelf een schop onder je hol.

Ik heb ook een zoon die zo laks is. Tot grote irritatie van mij. Deels is autisme een reden en ander deel is gewoon lakse puber. Maar zelfs hij snapt dat als hij niet zelf actie neemt er ook niets zal veranderen.

Dochter , net klaar met hbo (keurig in 4 jaar) had goddank die houding niet.
Jongste gaat nu starten op hbo (ook 1 met autisme ). We gaan het beleven ;)
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 11:13
Die 20 punten uit jaar twee maken niets meer uit voor mijn overgang.

Het ging om dat ene vak uit jaar 1 wat drie punten was , als ik dat had gehaald was er niets aan de hand en was ik zonder problemen overgegaan naar jaar 3. Dat cijfer heb ik eind juli terug gekregen. Dus als dat voldoende was, was er geen probleem.
Omg. Snap je dan niet dat je die 23 punten mist ? Die moet je dan in jaar 3 halen.

Dus P punten halen. Jaar 2 punten halen én jaar 3 punten halen. Ik mag toch aannemen dat dit ook een onderdeel van het probleem is en dat de examencommissie hier ook naar kijkt. Hoe groot is de kans dat je jaar 3 wel gaat halen als ze je de kans nogmaals geven. Kwestie van afwegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven