Werk & Studie alle pijlers

Wie heeft ervaring met een hoorgesprek na negatief BSA?

09-08-2019 21:38 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een negatief bindend studie advies gekregen na mijn 2e jaar van de hbo studie.

Wel heb ik de mogelijkheid gekregen op hoorgesprek te komen. De studentzakencoach raadde mij zeer aan om dit te proberen. Ik moet dan 2 x 30 minuten langskomen en in gesprek met iemand. Hierin moet ik mijzelf verdedigen waarom ik nog een kans verdien om op de opleiding te blijven.

Zijn er mensen hier met enige ervaring hiermee? Hoe groot is mijn kans en wordt zo'n gesprek standaard aangeboden?

Ik moest dit jaar mijn P halen om over te gaan. Dit is niet gelukt vanwege 1 vak, dit kostte 3 studiepunten. In het afgelopen studiejaar heb ik 40 van de 60 studiepunten gehaald dus daar mist nog wel een hoop. Ik weet ook niet of ze kijken naar je geschiedenis, heb hiervoor 2 hbo studies gedaan maar niet afgemaakt.. Mijn slc'er zegt dat ze het voor mij wil opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
12-08-2019 14:20
Die norm van dit jaar 48 punten halen mochten gecombineerd worden voor vakken uit jaar 1 en 2.

Dus ik heb dit jaar 35 punten gehaald voor jaar 2 en 8 punten uit jaar 1. Dan kom ik op 43 punten in totaal behaald

Voor jaar 2 mis je dan 25punten. Dat is zo’n 41% van een volledig jaar dat je niet hebt behaald. Dat is echt een gigantische achterstand!
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
12-08-2019 14:24
Voor jaar 2 mis je dan 25punten. Dat is zo’n 41% van een volledig jaar dat je niet hebt behaald. Dat is echt een gigantische achterstand!
ja, meer zelfs. Van die 35 punten zijn 4 punten vanuit keuzevak. Dus ik heb 31 punten voor jaar twee behaald en dan mis ik er dus 29 punten.

Maar officieel mogen ze mij daar denk ik niet op wegsturen want als ik dat ene vak voor mijn P had gehaald was ik gewoon over.
Het is dus duidelijk dat je niet aan de eisen voldoet.
Als je voor je tweede jaar maar 35 studiepunten hebt gehaald is dat ook erg weinig. Dat betekent dat je 25 studiepunten mist, zelf 29 als je de keuzevakken niet meetelt. Dat is een heel groot deel van de studiepunten, alleen al voor het tweede jaar.

Dit alles klinkt niet als een student die succesvol zal zijn op de opleiding. De tip is al gegeven: ga goed onderbouwen hoe je dit grote probleem op denkt te lossen. Wat heb je al gedaan? Wat ga je doen? Waarom ben je ervan overtuigd dat het vanaf nu beter zal gaan? (ben je daar uberhaupt van overtuigd? En zo ja, waar baseer je dat op?) En hou je in dat gesprek verre van gejammer over slc'ers, slechte docenten etc etc.

Je schreef eerder dat je al twee andere opleidingen op hbo niveau hebt geprobeerd en niet afgemaakt. Als ik dit optel bij jouw verhaal hier en je slechte resultaten vraag ik me serieus af of je wel in staat bent een hbo opleiding af te ronden.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
12-08-2019 14:27
ja, meer zelfs. Van die 35 punten zijn 4 punten vanuit keuzevak. Dus ik heb 31 punten voor jaar twee behaald en dan mis ik er dus 29 punten.

Maar officieel mogen ze mij daar denk ik niet op wegsturen want als ik dat ene vak voor mijn P had gehaald was ik gewoon over.


Je mist het punt. Je hebt, bij wijze van coulance door een menselijke fout, al een heel jaar uitstel gekregen voor de BSA. In dat jaar is je situatie alles behlave verbetert, terwijl je afwist van de zeer heldere eisen hiervoor. Dat telt bij het geven van je bsa gewoon mee. Hoe groot is de kans dat jij bij deze studie, binnen een redelijke termijn of zelf uberhaupt, gaat afstuderen? Op basis van de gegevens hier (dik 40% van een jaar niet in 1x halen, geen zicht op eigen voortgang en resultaten) acht ik die kans klein. Je zal met een verdomd goed verhaal moeten komen, waarbij de achterstand van jaar 2 ook zeker benoemd moet worden.
Pergamon schreef:
12-08-2019 14:31
Je mist het punt. Je hebt, bij wijze van coulance door een menselijke fout, al een heel jaar uitstel gekregen voor de BSA. In dat jaar is je situatie alles behlave verbetert, terwijl je afwist van de zeer heldere eisen hiervoor. Dat telt bij het geven van je bsa gewoon mee. Hoe groot is de kans dat jij bij deze studie, binnen een redelijke termijn of zelf uberhaupt, gaat afstuderen? Op basis van de gegevens hier (dik 40% van een jaar niet in 1x halen, geen zicht op eigen voortgang en resultaten) acht ik die kans klein. Je zal met een verdomd goed verhaal moeten komen, waarbij de achterstand van jaar 2 ook zeker benoemd moet worden.

En ja, ze zullen ook meewegen dat je al twee andere opleidingen bent begonnen en niet hebt afgemaakt. Zeker gezien je resultaten nu.
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt het dat jij jezelf geschikt vindt voor deze opleiding? Oprechte vraag overigens - geen aanval TO. (En een vraag die je kan verwachten tijdens de hoorzitting).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
12-08-2019 14:40
Wat maakt het dat jij jezelf geschikt vindt voor deze opleiding? Oprechte vraag overigens - geen aanval TO. (En een vraag die je kan verwachten tijdens de hoorzitting).
Ik heb een grote interesse in het werkveld waar ik mij ook buiten schooluren mee bezig hou( ter verduidelijking, ik studeer informatica en bouw bijvoorbeeld websites voor andere mensen buiten de schoolmuren). Ik ontwikkel ook kleine games.

Computers en alles wat daarbij hoort is mijn passie, kan goed analytisch denken, secuur, kan dingen snel oppikken. Heb een onderzoekende houding. Jammer genoeg kan ik tijdens tentamens soms zo'n stress krijgen dat ik helemaal vastloop.

Ook vind ik het door mijn adhd lastig om sommige lessen te volgen, als een docent 2 uur lang in gebrekkig monotoon Nederlands praat zonder enige interactie met de klas dan kan ik mijn kop er niet bij houden
Alelszz, heb je al vanaf het begin van de opleiding ondersteuning gevraagd ivm adhd en dyslexie?
Heb je goede afspraken gemaakt (vanaf het begin) met jouw slc'er over hoe om te gaan met de effecten van de ziekte van jouw moeder? (als je daardoor bijv. een opdracht niet op tijd af kreeg)
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
12-08-2019 14:27
ja, meer zelfs. Van die 35 punten zijn 4 punten vanuit keuzevak. Dus ik heb 31 punten voor jaar twee behaald en dan mis ik er dus 29 punten.

Maar officieel mogen ze mij daar denk ik niet op wegsturen want als ik dat ene vak voor mijn P had gehaald was ik gewoon over.

Even heel hard: je hebt de eisen (vrij ruim) niet gehaald, voor 2 jaar achter elkaar. Je kan wel zeggen dat je denkt dat ze je er niet om mogen wegsturen, maar ze mogen je wél wegsturen op het niet behalen van de eisen (vrij duidelijk + al uitstel gehad). Als je op deze manier de hoorzitting in gaat, dan is het echt snel voor je afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
12-08-2019 14:47
Alelszz, heb je al vanaf het begin van de opleiding ondersteuning gevraagd ivm adhd en dyslexie?
Heb je goede afspraken gemaakt (vanaf het begin) met jouw slc'er over hoe om te gaan met de effecten van de ziekte van jouw moeder? (als je daardoor bijv. een opdracht niet op tijd af kreeg)
Ik kreeg langer de tijd voor toetsen ivm dyslexie en tijdens 1 tentamenweek hoefde ik alle toetsen niet te maken vanwege omstandigheden, voor de rest niks.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
12-08-2019 14:45
Ik heb een grote interesse in het werkveld waar ik mij ook buiten schooluren mee bezig hou( ter verduidelijking, ik studeer informatica en bouw bijvoorbeeld websites voor andere mensen buiten de schoolmuren). Ik ontwikkel ook kleine games.

Computers en alles wat daarbij hoort is mijn passie, kan goed analytisch denken, secuur, kan dingen snel oppikken. Heb een onderzoekende houding. Jammer genoeg kan ik tijdens tentamens soms zo'n stress krijgen dat ik helemaal vastloop.

Ook vind ik het door mijn adhd lastig om sommige lessen te volgen, als een docent 2 uur lang in gebrekkig monotoon Nederlands praat zonder enige interactie met de klas dan kan ik mijn kop er niet bij houden

Dikgedrukt: hele zwakke argumenten. Een website bouwen kan bijna elke 30minner tegenwoordig. Welke aspecten van de studie zet je hier specifiek in? Zijn het complexe sites? Idem voor games. Ik mis een duidelijke link naar / bevlogenheid voor informatica. Plus: dik 40% niet halen maar wel tijd over hebben voor dit soort klussen? Dat is heel gek.
Over de docent: je legt het weer buiten jezelf. Niet doen. Welke hulp heb jij gezocht voor je ADHD, lijkt me een wat relevantere vraag.

Onderstreept: welke acties heb jij ondernomen om dit probleem op te lossen in de afgelopen 2 jaar?
pergamon wijzigde dit bericht op 12-08-2019 14:55
3.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
12-08-2019 14:45
Ik heb een grote interesse in het werkveld waar ik mij ook buiten schooluren mee bezig hou( ter verduidelijking, ik studeer informatica en bouw bijvoorbeeld websites voor andere mensen buiten de schoolmuren). Ik ontwikkel ook kleine games.

Computers en alles wat daarbij hoort is mijn passie, kan goed analytisch denken, secuur, kan dingen snel oppikken. Heb een onderzoekende houding. Jammer genoeg kan ik tijdens tentamens soms zo'n stress krijgen dat ik helemaal vastloop.

Ook vind ik het door mijn adhd lastig om sommige lessen te volgen, als een docent 2 uur lang in gebrekkig monotoon Nederlands praat zonder enige interactie met de klas dan kan ik mijn kop er niet bij houden

Dus je hebt wel tijd om websites voor anderen te bouwen en games te ontwikkelen. En dat je snel dingen oppikt en analytisch kunt denken. Allemaal voorwaarden om een opleiding met goed gevolg af te ronden. Waarom lukt het jou dan niet?

Wat heb je zelf gedaan om beter met stress om te gaan?

Geloof me, iedereen heeft moeite met iemand die monotoon 2 uur lang een verhaal afsteekt. Dat heb je zelf ook aangegeven, de rest van de klas had dezelfde problemen.

Wanneer examens al zoveel stress opleveren dat je te weinig punten scoort. Hoe denk je dan in de toekomst bij een baan om te gaan met stress?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dit topic al een paar dagen mee op de achtergrond. Ik ben lid van een examencommissie op een HBO. Er zijn ontzettend veel goede adviezen gegeven in dit topic maar de slachtofferrol komt zo hard door vrijwel al je posts heen. Je lijkt niet te beseffen dat je met een rationele onderbouwing moet komen, 100% verantwoordelijkheid voor je eigen studie moet nemen en jezelf als volwassen professional moet tonen.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
12-08-2019 14:51
Ik kreeg langer de tijd voor toetsen ivm dyslexie en tijdens 1 tentamenweek hoefde ik alle toetsen niet te maken vanwege omstandigheden, voor de rest niks.
Krijg je wel alle boeken gelezen of ga je alleen maar uit van wat de docent vertelt. Daar is ook hulp voor te krijgen moet je alleen achteraan gaan.
Hoe is het met de ziekte van je moeder daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven moet je haar met alles helpen en draai je het hele huishouden of is het alleen maar dat je ongerust bent (wat ook al heel zwaar kan zijn hoor). Maar ik kan me voorstellen dat het wel verschil maakt in de beoordeling van de commissie. Als jij komende jaren een heel huishouden moet runnen en een moeder moet verzorgen dan blijft er weinig tijd voor school over.
Kun je de tijd die je stopt in het ontwikkelen van games en websites niet beter in je studie stoppen.
Alelszz schreef:
12-08-2019 14:51
Ik kreeg langer de tijd voor toetsen ivm dyslexie en tijdens 1 tentamenweek hoefde ik alle toetsen niet te maken vanwege omstandigheden, voor de rest niks.

Nu heb je het weer over wat jij krijgt van de opleiding. Daar gaat het even niet om.

Toen ik lesgaf op het hbo heb ik verschillende studenten gehad die door omstandigheden en of adhd etc. moeite hadden om hun studie goed en op tijd te doorlopen. Dat kan gebeuren, in een mensenleven loopt niet altijd alles soepel. Wat heel belangrijk was bij die studenten was of zij zelf initiatief namen om hun zaken te regelen. Dus ik zei altijd: als het je niet lukt een vak op tijd af te ronden, kom naar me toe en we kunnen samen overleggen over mogelijkheden. Als je niets laat weten en achteraf komt met een reden waarom je dingen niet afrondt of inlevert, dan kan ik niets voor je doen. Kortom: hoeveel eigen verantwoordelijkheid neemt een student. Dit is een belangrijk punt op een hbo opleiding, zelfstandigheid en zelfredzaamheid.
Jouw focus op "wat heeft de opleiding wel/niet voor mij gedaan" "welke fouten zijn door de slc'er gemaakt" "de docent was slecht/ sprak slecht Nederlands", laat zien dat je onvoldoende kijkt naar wat je zelf kunt doen (ook al voordat er problemen komen) en daar onvoldoende actief in bent.
Dit zal zeker meewegen bij de beslissing van de examencommissie.

Het is zeker heel zuur, mocht je de opleiding niet kunnen vervolgen, als je het idee hebt dat je op je plaats zit. Toch hoop ik dat, mocht je niet kunnen blijven, je met goede moed iets anders gaat doen. Misschien is er een associates degree in de ICT richting, of een opleiding bij een bedrijf intern.
Succes met je gesprek!
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
12-08-2019 14:45
Ik heb een grote interesse in het werkveld waar ik mij ook buiten schooluren mee bezig hou( ter verduidelijking, ik studeer informatica en bouw bijvoorbeeld websites voor andere mensen buiten de schoolmuren). Ik ontwikkel ook kleine games.

Computers en alles wat daarbij hoort is mijn passie, kan goed analytisch denken, secuur, kan dingen snel oppikken. Heb een onderzoekende houding. Jammer genoeg kan ik tijdens tentamens soms zo'n stress krijgen dat ik helemaal vastloop.

Ook vind ik het door mijn adhd lastig om sommige lessen te volgen, als een docent 2 uur lang in gebrekkig monotoon Nederlands praat zonder enige interactie met de klas dan kan ik mijn kop er niet bij houden

Kan zijn (al is dat ook zonder ADHD moeilijk), maar het is jouw probleem. Dus wat ga jij er aan doen?
.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg eens met Maud en Haley. Als je zelf geen actie onderneemt, is men minder bereid om jou te helpen. Bovendien gaat het ook over het feit dat je de verantwoordelijkheid voor jouw opleiding steeds bij anderen neerlegd. Ik denk dat je die houding tijdens de hoorzitting wel moet veranderen. En verder nog verder moet onderbouwen waarom jij denkt wel geschikt te zijn voor deze opleiding.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Het is in mijn ogen juist een argument tégen je dat je in je vrije tijd (tijd die belast wordt met de druk van een zieke moeder en een zieke vriendin) websiteS kunt bouwen maar niet extra kunt leren om er voor te zorgen dat je niet van je opleiding gestuurd wordt.
Het lijkt me toch dat als je al een keer gewaarschuwd bent je éxtra hard gaat trekken aan je Propedeuse. Hulplessen inschakelen, op training om om te gaan met je aandoening in het werkende leven. Dat soort vragen moet je voor zijn in je gesprek. En dus aantonen dat je dat dit jaar WEL gaat doen.
Want afgelopen jaar is het dus niet gelukt.
Heb je al een plan en schema met welke vakken je wanneer kunt volgen en welke tentamens? Welke blokken ga je welke punten halen? Mag je alle vakken volgen of moet je eerst bepaalde vakken halen voordat je andere vakken in mag. En zo ja past dat dan in jouw schema? Krijg je niet in het eerste blok veel te veel en zo ja hoe ga je dat oplossen dan? Is er aanwezigheidsverplichting? Hoe los je dat dan op? Zonder zon schema heb je zelf ook geen inzicht in of je het wel gaat redden, want je mist het overzicht. En ik denk dat dat vorig jaar ook speelde?
Een zebra is geen paard met strepen
Vol verbazing jouw topic gelezen. Je wijt alles, maar dan ook echt álles aan externe factoren. Je moeder, slechte docent, school, vriendin.

Je moet beginnen met naar je eigen aandeel kijken. Jij haalt je punten niet. Jij voldoet niet aan de eisen die aan je gesteld worden. De gevolgen hiervan zijn voor jou.

Ik heb zelf een hbo studie gedaan en ook mijn moeder was ernstig ziek en er speelden wel meer dingen. Heb ik dit ooit als excuus gebruikt? Nee, natuurlijk niet. En ja, het kwam wel eens voor dat ik niet naar mijn stage ging omdat ik haar moest helpen. Heb ik daardoor punten misgelopen? Nee, dat corrigeerde ik netjes door ZELF initiatief te nemen om bijvoorbeeld een andere dag stage te lopen. Ik heb de hele opleiding zonder 1 herkansing gehad doorlopen. Ik lees bij jou überhaupt nooit dat je initiatief neemt. Je wacht mailtjes af. Je vraagt vreemden om jou “motivatie” voor dit gesprek.

Echt TO. Groot gebrek aan zelfreflectie. De opleiding (of überhaupt de zelfstandigheid die bij een hbo studie verwacht wordt) past niet bij jou.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik aan de universiteit begon moest ik stoppen na het eerste semester omdat ik dreigde een negatief BSA te halen. Daarmee wordt toegang tot de studie je ontzegd, ook in de toekomst, dus had ik geen keus. Tweede poging 45/60 gehaald met goede cijfers, zit nu in jaar 3 met redelijke cijfers met nog 45 punten te gaan tot mijn bachelor.

Geef. Nooit. Op.
feeye wijzigde dit bericht op 12-08-2019 16:23
Reden: tijdt
0.28% gewijzigd
Eerlijk gezegd vind ik 43 van de 48 nog steeds niet erg slecht gezien de omstandigheden. Dat verschil had zelfs nog kleiner kunnen zijn als je dat online keuzevak had mogen doen. Hoeveel punten kon je daarvoor krijgen? Daarbij heb je dus ook een aantal vakken deels gehaald. Weet je ook hoeveel?

Ik denk overigens dat als er meerdere studenten hun propedeuse niet halen vanwege dat ene moeilijke vak en zij dus daardoor een negatief studieadvies krijgen je daar best iets mee kan. Maar is dat ook zo?
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
12-08-2019 16:30
Eerlijk gezegd vind ik 43 van de 48 nog steeds niet erg slecht gezien de omstandigheden. Dat verschil had zelfs nog kleiner kunnen zijn als je dat online keuzevak had mogen doen. Hoeveel punten kon je daarvoor krijgen? Daarbij heb je dus ook een aantal vakken deels gehaald. Weet je ook hoeveel?

Ik denk overigens dat als er meerdere studenten hun propedeuse niet halen vanwege dat ene moeilijke vak en zij dus daardoor een negatief studieadvies krijgen je daar best iets mee kan. Maar is dat ook zo?
Nee natuurlijk niet! Dat een vak als moeilijk wordt ervaren wil niet zeggen dat het daarmee onredelijk is oid. Goederenrecht was zo'n vak (ik vond het leuk, maar veel mensen hadden er een bloedhekel aan) dat doorgaans niet goed scoorde, maar wel een onderdeel vormde van de opleiding. Ik heb ooit een accountancy vak moeten doen tijdens de beroepsopleiding. Had NIETS te maken met mijn achtergrond en vond het ook moeilijk (zeer slecht in rekenen, boekhouden, etc), maar daar heeft een opleiding toch echt niets mee te maken. Ik koos die opleiding dus mijn verantwoordelijkheid dat ik dat probeer te halen.

Als een vak moeilijk lijkt is het de verantwoordelijkheid van de student dat hij/zij zich goed voorbereidt en in het geval van TO moet proberen de zenuwen de baas te zijn (en door goede voorbereiding lukt dit vaak wel, bijvoorbeeld door oefen tentamens te maken, vragen te stellen of bijles te nemen).

Wat ik in het geval van TO mis is die zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
12-08-2019 16:43
Nee natuurlijk niet! Dat een vak als moeilijk wordt ervaren wil niet zeggen dat het daarmee onredelijk is oid. Goederenrecht was zo'n vak (ik vond het leuk, maar veel mensen hadden er een bloedhekel aan) dat doorgaans niet goed scoorde, maar wel een onderdeel vormde van de opleiding. Ik heb ooit een accountancy vak moeten doen tijdens de beroepsopleiding. Had NIETS te maken met mijn achtergrond en vond het ook moeilijk (zeer slecht in rekenen, boekhouden, etc), maar daar heeft een opleiding toch echt niets mee te maken. Ik koos die opleiding dus mijn verantwoordelijkheid dat ik dat probeer te halen.

Als een vak moeilijk lijkt is het de verantwoordelijkheid van de student dat hij/zij zich goed voorbereidt en in het geval van TO moet proberen de zenuwen de baas te zijn (en door goede voorbereiding lukt dit vaak wel, bijvoorbeeld door oefen tentamens te maken, vragen te stellen of bijles te nemen).

Wat ik in het geval van TO mis is die zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid.
Maar moeilijk kan meerdere dingen betekenen. Het kan liggen aan de stof of aan de manier van overdracht. Je kan niet stellen dat wanneer een vak als moeilijk wordt ervaren het automatisch en altijd aan de student ligt.

Er is niet voor niets een N norm bij examens en als docent hoor je achteraf een foutenanalyse te maken. Dat heeft niets met wel of niet kunnen rekenen te maken.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
12-08-2019 16:48
Maar moeilijk kan meerdere dingen betekenen. Het kan liggen aan de stof of aan de manier van overdracht. Je kan niet stellen dat wanneer een vak als moeilijk wordt ervaren het automatisch en altijd aan de student ligt.

Er is niet voor niets een N norm bij examens en als docent hoor je achteraf een foutenanalyse te maken. Dat heeft niets met wel of niet kunnen rekenen te maken.
Toen ik nog op de Uni werkte hebben wij ook wel eens de norm verschoven omdat een disproportioneel aantal studenten het vak niet gehaald hadden. Maar ik kan mij in het geval van TO niet aan de indruk onttrekken dat bijna, zo niet alles aan 1) de opleiding of 2) externe factoren te wijten is. Nogmaals, dat een vak als moeilijk wordt ervaren betekent niet dat het daarmee onredelijk is.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
12-08-2019 16:55
Toen ik nog op de Uni werkte hebben wij ook wel eens de norm verschoven omdat een disproportioneel aantal studenten het vak niet gehaald hadden. Maar ik kan mij in het geval van TO niet aan de indruk onttrekken dat bijna, zo niet alles aan 1) de opleiding of 2) externe factoren te wijten is. Nogmaals, dat een vak als moeilijk wordt ervaren betekent niet dat het daarmee onredelijk is.
Waar het aan ligt vind ik eigenlijk niet zo interessant. Het gaat mij vooral om hoe TO naar leerjaar 3 kan. En ik denk dat ze nog best iets kan met bijvoorbeeld de beperkte didactische kwaliteit van de docent. Dat staat los van of dat nou werkelijk zo is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven