Werk & Studie alle pijlers

Wie heeft ervaring met een hoorgesprek na negatief BSA?

09-08-2019 21:38 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een negatief bindend studie advies gekregen na mijn 2e jaar van de hbo studie.

Wel heb ik de mogelijkheid gekregen op hoorgesprek te komen. De studentzakencoach raadde mij zeer aan om dit te proberen. Ik moet dan 2 x 30 minuten langskomen en in gesprek met iemand. Hierin moet ik mijzelf verdedigen waarom ik nog een kans verdien om op de opleiding te blijven.

Zijn er mensen hier met enige ervaring hiermee? Hoe groot is mijn kans en wordt zo'n gesprek standaard aangeboden?

Ik moest dit jaar mijn P halen om over te gaan. Dit is niet gelukt vanwege 1 vak, dit kostte 3 studiepunten. In het afgelopen studiejaar heb ik 40 van de 60 studiepunten gehaald dus daar mist nog wel een hoop. Ik weet ook niet of ze kijken naar je geschiedenis, heb hiervoor 2 hbo studies gedaan maar niet afgemaakt.. Mijn slc'er zegt dat ze het voor mij wil opnemen.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
11-08-2019 11:21
Omg. Snap je dan niet dat je die 23 punten mist ? Die moet je dan in jaar 3 halen.

Dus P punten halen. Jaar 2 punten halen én jaar 3 punten halen. Ik mag toch aannemen dat dit ook een onderdeel van het probleem is en dat de examencommissie hier ook naar kijkt. Hoe groot is de kans dat je jaar 3 wel gaat halen als ze je de kans nogmaals geven. Kwestie van afwegen.
Je kunt gewoon normaal blijven praten hoor, met je omg.

Volgens mij snap jij het niet helemaal.

Met 20 punten te kort zou ik zonder problemen over mogen.
Nu zijn het er 23. Dus volgens jou zijn die drie extra punten opeens onoverkomelijk, terwijl school mij wel over zou laten met 20 punten te kort?
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 11:26
Je kunt gewoon normaal blijven praten hoor, met je omg.

Volgens mij snap jij het niet helemaal.

Met 20 punten te kort zou ik zonder problemen over mogen.
Nu zijn het er 23. Dus volgens jou zijn die drie extra punten opeens onoverkomelijk, terwijl school mij wel over zou laten met 20 punten te kort?
Ik vind je domweg naïef.

Je wil niet inzien dat het er niet makkelijker op gaat worden ! Dat je over gaat met 20 punten tekort vind ik al idioot , maar dat bepaalt school.

Die commissie ziet niet alleen die 3 punten van je P maar ook die 20 van jaar twee en dan moet je nog starten met jaar 3. Je begint al met fikse achterstand , hoe groot achten zij de kans dat je nu wel alles gaat behalen ? Scholen worden afgerekend op dit soort cijfers. Dus wat begrijp jij niet ?
Alle reacties Link kopieren
Je kansen lijken mij erg klein. In jaar 1 voldeed je niet aan de eisen, in jaar 2 nu weer niet. (én je propedeuse niet, én jaar 2 weer slecht gepresteerd). Eerdere niet-afgemaakte hbo-opleidingen spreken ook echt niet in je voordeel helaas. Met omstandigheden houden ze maar beperkt rekening, omdat er ook genoeg mensen zijn in nare situaties die wel gewoon 60 punten per jaar halen (wat eigenlijk gewoon de bedoeling is hè, 48 per jaar is al erg mager en op veel hogescholen niet geaccepteerd). Ik zou je pleidooi goed voorbereiden, maar er rekening mee houden dat ze besluiten dat je niet op niveau functioneert en voor jouw eigen bestwil beter iets anders kunt gaan doen. Veel sterkte met het gesprek!
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
11-08-2019 11:37
Je kansen lijken mij erg klein. In jaar 1 voldeed je niet aan de eisen, in jaar 2 nu weer niet. (én je propedeuse niet, én jaar 2 weer slecht gepresteerd). Eerdere niet-afgemaakte hbo-opleidingen spreken ook echt niet in je voordeel helaas. Met omstandigheden houden ze maar beperkt rekening, omdat er ook genoeg mensen zijn in nare situaties die wel gewoon 60 punten per jaar halen (wat eigenlijk gewoon de bedoeling is hè, 48 per jaar is al erg mager en op veel hogescholen niet geaccepteerd). Ik zou je pleidooi goed voorbereiden, maar er rekening mee houden dat ze besluiten dat je niet op niveau functioneert en voor jouw eigen bestwil beter iets anders kunt gaan doen. Veel sterkte met het gesprek!
Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 11:13
Die 20 punten uit jaar twee maken niets meer uit voor mijn overgang.

Het ging om dat ene vak uit jaar 1 wat drie punten was , als ik dat had gehaald was er niets aan de hand en was ik zonder problemen overgegaan naar jaar 3. Dat cijfer heb ik eind juli terug gekregen. Dus als dat voldoende was, was er geen probleem.

Vergis je niet, die bsa is de laatste kans om je van de opleiding te krijgen. Ze gaan dus naar het complete plaatje kijken. Die 20 gemiste punten gaan wel degelijk mee tellen bij de hoorzitting bij de examencommissie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n gesprek gehad.
Met mij nog een aantal anderen.
Ik geloof dat ik de enige (of met nog 1 andere) was die mocht blijven.

Ze kijken niet alleen naar waarom je het niet hebt gehaald, maar met name naar waarom je het nu wel zou kunnen gaan halen.
Bij mij was het een simpele reden waarom ik het niet gehaald had, die situatie was nu veranderd dus ik zag geen reden waarom ik nu niet het BSA zou moeten kunnen halen.
En dat was ook zo; in jaar 2 heb ik bijna alle vakken gehaald en daarnaast ook alle missende vakken uit jaar 1 ingehaald.
Vervolgens netjes na 3 jaar de bachelor afgerond.
Vergis niet dat jij een 'investering' voor ze bent. Hoe groot is voor hen de kans dat die investering zich gaat uitbetalen? Dus dat jij het gaat halen?

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet denk dat het erg rooskleurig voor je uitziet.
Van wat ik lees heb je niks van die 20 punten uit jaar 1 (geprobeerd) in te halen. Dat pleit niet voor je. Je spreekt over dat je SLC'er de reden zou zijn dat je niet wist van die doelstellingen.. ik zou dat niet benoemen in je gesprek. Het klinkt als een smoesje en als volwassene moet je zelf de verantwoordelijkheid nemen dat je op een rijtje hebt wat je doelstellingen zijn.
Je hebt nu 2 jaar op rij niet je doelstelling behaald. En verder noem je redenen waarvan ik niet inzie dat je het in een 3e jaar opeens wel zou halen.

Ik hoop dat ik het fout heb. Veel succes!
-
Alle reacties Link kopieren
Bij het geven van een advies kijken ze niet alleen naar je cognitieve capaciteiten, ben je slim genoeg voor de studie.

Maar er wordt ook gekeken naar alle andere aspecten van je leven. Je hebt ADHD, dyslectie, zieke moeder, vriendin ziek etc. Allemaal factoren die niet zullen gaan veranderen, maar wel een onderdeel zijn van wie jij bent. Je hebt ook 2 andere HBO opleidingen niet afgemaakt.

Wanneer je dit allemaal zo op een rijtje zet, was is dan de kans dat je de opleiding wel gaat afmaken? Veel factoren zullen namelijk niet veranderen.

Wat heb je het afgelopen schooljaar precies gedaan om per maand, kwartiel, periode wel je punten te halen? Deze factoren bestaan al heel lang. En "de school weet het", is wat anders dan "wat gaan de school en ik doen om te zorgen dat ik alles wel netjes haal".
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Sterkte TO. Ik denk dat je echt je voordeel moet doen met het advies van Boogschutter gisteren om 23:00. Want je moet inderdaad dat verband kunnen aantonen tussen de externe factoren enerzijds en jouw capaciteiten/werken anderzijds.

Verder denk ik dat de posts van Poldervrouw niet zo aanvallend zijn. Dit zijn nl. wel vragen die jij op zo'n gesprek kan verwachten. En een black out door de stress snap ik wel, maar wat heb jij daarna gedaan. Ben jij meteen na je docent/studieadviseur gegaan om dit te melden? Heb jij iets gedaan om stress de baas te zijn voor een mogelijk volgende keer? Heb je actief stappen ondernomen? Ik heb ooit tijdens de beroepsopleiding een vak, solicitors accounts, verpest door stress en vervolgens wel meteen bijles geregeld en actief stappen ondernomen zodat mij dit niet nog een keer zou kunnen overkomen Ik had nog een reguliere herkansing, maar dat terzijde).
En ook ik heb ooit door externe factoren een beetje studievertraging opgelopen en in eerste instantie was de Uni zeer bereidwillig en kon ik deze vakken als extra vakken in een volgend semester doen waardoor ik uiteindelijk geen vertraging opliep en alsnog nominaal kon studeren. De decaan/studie advieseur hadden daar geen enkel probleem mee. Het ligt er maar net aan wat je omstandigheden zijn en wat jij doet om herhaling van het niet halen van vakken te voorkomen. Actief zijn is daarin heel belangrijk en dat je nu niet helemaal weet welke vakken je wel of niet gehaald hebt vind ik er toch wel blijk van geven dat je niet zo gemotiveerd lijkt. En dat pleit niet in jou voordeel.

Kortom, het hangt er naar mijn mening ook heel erg af van de indruk die de opleiding/commissie heeft van jou. Enerzijds heb je de student die door een extern probleem tijdelijk minder goed kan presteren, anderzijds heb je studenten die geheel afhankelijk zijn van hulp, herkansingen, etc. en voor wie de opleiding eigenlijk minder geschikt is... Val je in de laatste categorie dan vermoed ik dat ze het BSA zullen handhaven.

Heel veel succes!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 01:15
(...) ik eerst een mail kreeg waarin stond dat ik in de zomer een keuzevak online kon volgen en dan alsnog over zou moeten gaan.
(...)

Ben je dat vak wel gaan doen online? Ondanks dat het geen garantie was op over gaan?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
11-08-2019 13:41
Ben je dat vak wel gaan doen online? Ondanks dat het geen garantie was op over gaan?
Dat mocht niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 11:26
Je kunt gewoon normaal blijven praten hoor, met je omg.

Volgens mij snap jij het niet helemaal.

Met 20 punten te kort zou ik zonder problemen over mogen.
Nu zijn het er 23. Dus volgens jou zijn die drie extra punten opeens onoverkomelijk, terwijl school mij wel over zou laten met 20 punten te kort?

De denk fout die jij maakt is dat jij denkt dat het "maar 3 punten zijn". Nee, je komt 23 punten te kort. Tot en met 20 punten zijn ze coulant, het is nog steeds te weinig, maar je mag over.

Het gaat echt niet alleen om die 3 punten. Je scoort gewoon nog lager dan dat ze het afkappunt hebben.

Wat zegt je studentencoach persoon? Vindt hij/zij dat jij wel door kan gaan? Wat voor adviezen heb je gekregen om te zorgen dat je de punten van het afglopen jaar + voldoende punten voor je volgende jaar gaat halen? Hoe kan je beter leren? Hoe kan je beter examen doen? Of weet de studentencoach het ook niet, en schuift het af op het hoorgesprek, in het achterhoofd denkend dat deze toch afgewezen gaat worden?

Ga naar het gesprek met een plan. Niet alleen excuses waarom het niet gelukt is. Maar wat ga jij anders doen het komende jaar, zodat je dit keer wel een studie met goed gevolg af rond. Wat hij jij fout gedaan, hoe zou je het anders doen. Ze willen zien dat je zelfinzicht hebt, dat je geleerd hebt van hoe zaken in het verleden gegaan zijn. Er zullen vast dingen zijn die buiten je om liggen, waar je niets aan kunt doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Mij lijkt het dat de studie toch niks voor jou is. Je hebt al zoveel kansen gekregen.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
11-08-2019 12:13
Bij het geven van een advies kijken ze niet alleen naar je cognitieve capaciteiten, ben je slim genoeg voor de studie.

Maar er wordt ook gekeken naar alle andere aspecten van je leven. Je hebt ADHD, dyslectie, zieke moeder, vriendin ziek etc. Allemaal factoren die niet zullen gaan veranderen, maar wel een onderdeel zijn van wie jij bent. Je hebt ook 2 andere HBO opleidingen niet afgemaakt.

Wanneer je dit allemaal zo op een rijtje zet, was is dan de kans dat je de opleiding wel gaat afmaken? Veel factoren zullen namelijk niet veranderen.

Wat heb je het afgelopen schooljaar precies gedaan om per maand, kwartiel, periode wel je punten te halen? Deze factoren bestaan al heel lang. En "de school weet het", is wat anders dan "wat gaan de school en ik doen om te zorgen dat ik alles wel netjes haal".
Wat deze zaken betreft,
ADHD verandert niet maar heb je daar therapie voor gehad en/of medicatie
Dyslexie verandert niet maar heb je daar alle hulpmiddelen voor, extra tijd bij toetsen, studieboeken voorgelezen op de computer, toetsen voorgelezen op de computer.
Zieke moeder die veel energie kost. Is dat psychisch voor jou zwaar of moet je daadwerkelijk uitgebreide mantelzorg verlenen zoals lichamelijke verzorging, huishouden enz. Kan dit evt verandert worden, inschakelen van professionele hulp.
Zieke vriendin, is zij ondertussen beter?

Dit zijn allemaal zaken die je zegt van invloed zijn maar waar school ook niets aan kan doen (behalve de dsylexie, maar daar zul je wel zelf achteraan moeten). Als dit alles te veel van invloed is dan kan je deze studie dus niet doen. Je kan niet van school verwachten dat ze je maar constant uitstel verlenen dat is niet reëel tov de andere studenten die wel alles behalen (en er zullen er bij zijn die ook hun problemen hebben).
Alle reacties Link kopieren
Je richt je nu alleen op het gesprek, maar ik denk dat je je beter op je leven kan richten.

Probeer wat proactiever te zijn en maak een reeel plan waarin je aangeeft op welke manier je nu wel het beoogde aantal studiepunten denkt te gaan halen, met inachtneming van de situatie die nog steeds niet is veranderd.

Maar wees nu eens eerlijk tegen jezelf. Is deze opleiding op dit moment niet te hoog gegrepen? Kun je niet liever wat momenteel anders doen? Een lagere opleiding of eerst een tijdje gaan werken?
Blijft je moeder ziek, of zit daar verbetering in?
Hoe slecht heb je het dit jaar eigenlijk gedaan? Je hebt vakken van vorig jaar ingehaald en vakken van dit jaar gewoon gedaan. Alles bij elkaar zou dat toch iets van 65 studiepunten zijn? Of reken ik niet goed?

Het inhalen van vakken lijkt mij op zich wat lastiger dan het curriculum volgen. Daar zit namelijk een opbouw in en jij springt van her naar der. Aan jouw situatie is verder niets veranderd behalve dat de zieke vriendin als extra belasting gezien kan worden.

Al met al denk ik dat je het helemaal niet zo slecht hebt gedaan.

Ik vind het wat vreemd dat ze voor twee of of voorwaarden hebben gekozen. Als je alleen voor je propedeuse was gegaan had je mogen blijven maar de studieachterstand was veel groter geweest.

Verder schrijf je dat je goed kan opschieten met jouw docenten. Ligt het dan niet voor de hand dat je wat dingen mondeling kan doen? Zo’n beetje de helft van mijn vakken heb ik zo gedaan. Je kan dat altijd proberen hoewel je nu wat laat bent.

Die black-out is vervelend. Ik neem aan dat je al een plan hebt opgesteld om dat in de toekomst te voorkomen. Ik vraag me echt af waarom je toen niet naar de docent in kwestie bent gedaan. Je wist eigenlijk al dat het toen einde verhaal was. Heb je daar een antwoord op gevonden?

Een studieadvies in het tweede jaar krijgen is volgens mij niet erg gebruikelijk. Niet handig van de school en niet fijn voor jou. Maar klopt het dat eerste advies een fout is geweest van school en derhalve eigenlijk geen advies is en dat dit huidige advies dus het eerste advies zou moeten zijn en dat het blijkbaar niet ongebruikelijk is om na een eerste advies een jaar af te wachten zodat je misschien nu nog recht hebt op een herkansing in het derde jaar? Of denk ik dan teveel in jouw voordeel?

Tot slot zou je kunnen overwegen om na de propedeuse voor de vrije studierichting te kiezen mits dit wordt aangeboden. Of althans je zou dat ook nog als argument kunnen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat je een black-out had. Maar je had het belangrijke vak toch meer dan een keer kunnen doen dit jaar? Je moet rekening houden met dat ze gaan vragen waarom je zo iets belangrijks maar één keer kan doen door je planning. En dan moet je dus niet zeggen dat je slc’er.... maar vertellen waarom jíj dit zo wilde doen.
Ze gaan bij het gesprek uit van een volwassen gesprekspartner. Net als de website en andere dingen, je moet het zoeken bij je zelf. Waarom heb je geen printje of kopie van je lijst. Etc etc.

Veel succes!
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Klopt, het is een ontzettend lastig vak. Veel studenten vinden het een van de moeilijkste vakken van de hele opleiding. Er zijn nog meer klasgenoten die hun P niet hebben door dit specifieke vak.

Onze leraar was ook erg slecht. Nam geen tijd voor je om te helpen, sprak geen NL en slecht Engels. Er is hier ook over geklaagd door een groep studenten bij de school maar is niks mee gedaan vanwege lerarentekort.

Ik denk zelf dat ik de studie wel aankan
Mijn slc'er zei dat ik hier op mijn plek zit en dat ze een goed woordje voor mij zal gaan doen. En dat zij er ook vertrouwen in heeft dat ik deze studie moet kunnen halen.

Ik kan nergens op internet vinden wie er in de examencommissie zitten. Als er iemand bij zit die ik ken kan dat wel gunstig zijn natuurlijk omdat ik een positieve reputatie heb op school en bij de docenten enz.

Ik vraag mij af in hoeveel % van de hoorzittingen mensen nog door mogen. Kan online helemaal niets vinden hierover.
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mij zegt dat ze soms weleens een negatief BSA geven om je te laten schrikken en wakker te schudden, maar dat ze aannemen dat jij naar de hoorzitting gaat en dat je dan wel doormag. Geen idee of dit klopt..
Alle reacties Link kopieren
Het argument van Safrat wat je dit jaar allemaal hebt lopen inhalen vind ik een hele goede! Dan is het met 65 punten niet zo dat je keihard inloopt, maar wel dat je ziet dat je in staat bent de punten te verzamelen. Plus dat er enorme vooruitgang in zit. Tel daarbij op dat je van sommige vakken een deel hebt afgerond en kaart dat ook aan. Dat zijn zaken die de examencommissie belangrijk gaat vinden. Maak er vooral wat moois van dat je je studievaardigheden/planvaardigheden hebt verbeterd. Dat geeft hoop voor de toekomst ;).

Ik denk door de vooruitgang in punten dat je met het gebrek aan punten nog enigszins weg kunt komen. Moet je natuurlijk wel wat meer argumenten hebben en alles goed onderbouwen. Vooral ook hoe je dit komend jaar aan wilt gaan pakken. Het gaat uiteindelijk om het totaalplaatje, maar ik gok zo maar dat dat vak 3 punten in combinatie met het voorwaardelijk overgaan een heikel punt gaat worden. Je hebt daarvoor tenslotte 4 kansen gehad. Ga dus goed na wat de momenten waren wanneer je dit vak had. En hoe de omstandigheden waren. Stel dat je moeder precies bij twee van de momenten een spoedopname had in het ziekenhuis of iets dergelijks dan weegt dat natuurlijk behoorlijk zwaar mee. Dat weegt zwaarder dan wanneer je door opeenstapeling toch maar niet een kans hebt gebruikt of vol op hebt ingezet, want blablabla en dat dan 4x. En: ben je die keren ook meteen naar decaan/SLC-er gegaan. Heb je gedurende je studie daar sowieso goed contact mee onderhouden over hoe het aan te pakken.

Een hele hoop is eigenlijk ook al gezegd, dus wellicht dat ik dingen dubbel benoem.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring met iets wat vergelijkbaar is aan het bsa, zelfs twee jaar achter elkaar. Twee keer door onvoorziene omstandigheden het jaar niet gehaald. Ik kreeg geen hoorzitting, maar moest een brief schrijven. Ik kreeg al snel een heel vriendelijk antwoord dat ze geschrokken waren van mijn situatie, en dat ik natuurlijk door mocht gaan. Doordat mijn omstandigheden verbeterd waren was het ook wel aannemelijk denk ik dat ik het ging redden. Voor de vakken die ik wel gehaald had, had ik hoge cijfers. Maar ik heb toen uiteindelijk vijf jaar over een tweejarige opleiding gedaan.

Veel succes! Wellicht belangrijk dat je gemotiveerd overkomt.
Alle reacties Link kopieren
Groenkroontje schreef:
12-08-2019 01:02
Ik heb ervaring met iets wat vergelijkbaar is aan het bsa, zelfs twee jaar achter elkaar. Twee keer door onvoorziene omstandigheden het jaar niet gehaald. Ik kreeg geen hoorzitting, maar moest een brief schrijven. Ik kreeg al snel een heel vriendelijk antwoord dat ze geschrokken waren van mijn situatie, en dat ik natuurlijk door mocht gaan. Doordat mijn omstandigheden verbeterd waren was het ook wel aannemelijk denk ik dat ik het ging redden. Voor de vakken die ik wel gehaald had, had ik hoge cijfers. Maar ik heb toen uiteindelijk vijf jaar over een tweejarige opleiding gedaan.

Veel succes! Wellicht belangrijk dat je gemotiveerd overkomt.
Wat fijn dat je door mocht met je studie. Hoop dat het bij mij ook zo zal gaan.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 23:58
Klopt, het is een ontzettend lastig vak. Veel studenten vinden het een van de moeilijkste vakken van de hele opleiding. Er zijn nog meer klasgenoten die hun P niet hebben door dit specifieke vak.

Onze leraar was ook erg slecht. Nam geen tijd voor je om te helpen, sprak geen NL en slecht Engels. Er is hier ook over geklaagd door een groep studenten bij de school maar is niks mee gedaan vanwege lerarentekort.

Ik denk zelf dat ik de studie wel aankan
Mijn slc'er zei dat ik hier op mijn plek zit en dat ze een goed woordje voor mij zal gaan doen. En dat zij er ook vertrouwen in heeft dat ik deze studie moet kunnen halen.

Ik kan nergens op internet vinden wie er in de examencommissie zitten. Als er iemand bij zit die ik ken kan dat wel gunstig zijn natuurlijk omdat ik een positieve reputatie heb op school en bij de docenten enz.

Ik vraag mij af in hoeveel % van de hoorzittingen mensen nog door mogen. Kan online helemaal niets vinden hierover.

De commissie zal vast ook wel navraag gedaan hebben bij je docenten en om een onderbouwing vragen waarom je een negatief advies hebt gekregen.

Het percentage wat door mag, is niet zo belangrijk. Iedere student heeft een ander verhaal.

Wat ik echt mis in al je berichten is zelfinzicht. Wat had jij anders kunnen doen om het te halen. Wanneer je dit weet, kan je ook aangeven wat je gaat veranderen en hoe je de studie het komend jaar gaat aanpakken zodat je wel voldoende punten haalt.

Alleen maar externe factoren opnoemen waar "jij niet aan kunt doen", zoals een slechte leraar, zieke moeder, ADHD etc werkt meestal niet zo goed als argumentatie. Geef aan dat je medicatie/therapie hebt voor je ADHD waardoor je nu beter kunt studeren, de zorg voor je moeder beter geregeld is. Vertel niet dat het een slechte docent is, maar dat je heel veel moeite had mijn zijn stijl van lesgeven. Laat zien dat je een volwassen vrouw bent en dat je zelf ook actief er alles aan doet om de opleiding te gaan halen.

Wat is een positieve reputatie bij de docenten? Dat je zo'n aardig meisje bent? Dat je nooit te laat komt? Dat je de lessen niet verstoord? Dat je je werk op tijd inlevert? Allemaal zaken die niet zoveel te maken hebben met je capaciteiten om de opleiding te halen. Of een positieve reputatie dat je de stof eigenlijk best wel snel door hebt, maar dat je moeite hebt met het maken van je examens. Of dat het schrijven van een verslag je struikelpunt is. Je kan misschien beter een minder positieve reputatie hebben, dat je veel eisend bent, te veel vragen stelt, maar ondertussen wel hoge cijfers haalt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hier een vriendin gehad in zoon situatie.

Vader ziek geworden in het 1ste jaar overleden in het 2 jaar.

Zij had een goed plan gemaakt voor haar hoorzitting

Vakken die ze moeilijk vond had ze al bijles voor geregeld. Wat ook bevestigd werd door leraren dat ze hulp heeft gevraagd en waar en van wie ze het beste hulp kon krijgen.

En een tijdslijn wanneer ze welk vak ging herkansen.

Samen met de uitleg van haar situatie mocht ze door.

Een studie genoot met bijna het zelfde verhaal maar zonder een goed plan mocht niet door.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
11-08-2019 23:58
Klopt, het is een ontzettend lastig vak. Veel studenten vinden het een van de moeilijkste vakken van de hele opleiding. Er zijn nog meer klasgenoten die hun P niet hebben door dit specifieke vak.

Onze leraar was ook erg slecht.
Nam geen tijd voor je om te helpen, sprak geen NL en slecht Engels. Er is hier ook over geklaagd door een groep studenten bij de school maar is niks mee gedaan vanwege lerarentekort.

Ik denk zelf dat ik de studie wel aankan
Mijn slc'er zei dat ik hier op mijn plek zit en dat ze een goed woordje voor mij zal gaan doen. En dat zij er ook vertrouwen in heeft dat ik deze studie moet kunnen halen.

Ik kan nergens op internet vinden wie er in de examencommissie zitten. Als er iemand bij zit die ik ken kan dat wel gunstig zijn natuurlijk omdat ik een positieve reputatie heb op school en bij de docenten enz.

Ik vraag mij af in hoeveel % van de hoorzittingen mensen nog door mogen. Kan online helemaal niets vinden hierover.

Ik vind je erg gefocust op externe factoren (komt vaak over als smoesjes) en niet op jouw specifieke situatie / jouw handelen / jouw eigen aandeel. Alle tips die Boogschutter aan het begin van je topic geeft, lijk je nog niet te hebben opgepakt. Als ik eerlijk ben, vind ik dat in jouw situatie nu het meest zorgelijke en ik zou je willen aanmoedigen eens echt serieus naar jezelf te kijken en daar een plan voor te maken.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
12-08-2019 09:58
Ik vind je erg gefocust op externe factoren (komt vaak over als smoesjes) en niet op jouw specifieke situatie / jouw handelen / jouw eigen aandeel. Alle tips die Boogschutter aan het begin van je topic geeft, lijk je nog niet te hebben opgepakt. Als ik eerlijk ben, vind ik dat in jouw situatie nu het meest zorgelijke en ik zou je willen aanmoedigen eens echt serieus naar jezelf te kijken en daar een plan voor te maken.
Ik ben het hier mee eens. Jij wijst alleen maar dingen aan buiten jezelf. Maar daar gaat het echt niet om. Jij en alleen jij kunt die opleiding doen.
Jij moet een planning maken zoals iemand hierboven ook al schreef. Jij moet bijles regelen voor dat moeilijke vak. Dat had je ook al eerder kunnen doen, voor je zesde (?) herkansing. Dat gaan ze misschien ook vragen, wat je er zelf aan hebt gedaan. En dan zwg je ja ik had super hard geleerd naar de leraar was zo slecht. Dat helpt alleen maar tegen je, omdat dat inderdaad klinkt als een smoesje. Als er zoooo veel van af hangt, waarom heb je zelf geen bijles geregeld? Je wist toch dat je die leraar niet fijn vond? Waarom modder je dan door. Er hangt immers een hele hoop van af!
Zoals je het nu schrijft zijn het allemaal dingen die jou overkomen zijn, waar je niets aan deed. Misschien had je het idee dat dat niet kon. Maar dat kan natuurlijk altijd wel. En met dat gesprek komt het moment om te laten zien dat je je niet meer gaat laten leiden door dingen buiten jezelf, maar dat je in plaats van te staan kijken hoe de bus voorbij dendert (“en daar kan ik echt niets aan doen want de leraar...) je instapt en het stuur pakt en zegt daar wil ik heen en dit en dit moet ik daarvoor regelen. Dat ik geen klik heb met de leraar betekent dat ik zelf bijles regel want dat vak ga ik aankomende oktober herkansen en halen.
Als je zo blijft denken als even hierboven wordt t m echt niet ben ik bang.
Een zebra is geen paard met strepen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven