Werk & Studie alle pijlers

Wie heeft ervaring met een hoorgesprek na negatief BSA?

09-08-2019 21:38 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een negatief bindend studie advies gekregen na mijn 2e jaar van de hbo studie.

Wel heb ik de mogelijkheid gekregen op hoorgesprek te komen. De studentzakencoach raadde mij zeer aan om dit te proberen. Ik moet dan 2 x 30 minuten langskomen en in gesprek met iemand. Hierin moet ik mijzelf verdedigen waarom ik nog een kans verdien om op de opleiding te blijven.

Zijn er mensen hier met enige ervaring hiermee? Hoe groot is mijn kans en wordt zo'n gesprek standaard aangeboden?

Ik moest dit jaar mijn P halen om over te gaan. Dit is niet gelukt vanwege 1 vak, dit kostte 3 studiepunten. In het afgelopen studiejaar heb ik 40 van de 60 studiepunten gehaald dus daar mist nog wel een hoop. Ik weet ook niet of ze kijken naar je geschiedenis, heb hiervoor 2 hbo studies gedaan maar niet afgemaakt.. Mijn slc'er zegt dat ze het voor mij wil opnemen.
Browniechocolate schreef:
12-08-2019 08:36
Hier een vriendin gehad in zoon situatie.

Vader ziek geworden in het 1ste jaar overleden in het 2 jaar.

Zij had een goed plan gemaakt voor haar hoorzitting

Vakken die ze moeilijk vond had ze al bijles voor geregeld. Wat ook bevestigd werd door leraren dat ze hulp heeft gevraagd en waar en van wie ze het beste hulp kon krijgen.

En een tijdslijn wanneer ze welk vak ging herkansen.

Samen met de uitleg van haar situatie mocht ze door.

Een studie genoot met bijna het zelfde verhaal maar zonder een goed plan mocht niet door.
In mijn tijd als docent op een hbo opleiding was dit een heel belangrijke factor in de uiteindelijke beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Klopt het dat je je P niet gehaald hebt omdat 1 vak maar 3 studiepunten waard was. Dan kan het toch nooit een heel moeilijk vak geweest zijn, want dan was het echt wel meer punten waard geweest. Of heb je meerdere vakken niet gehaald en heb je maar 1 vak herkanst en heb je dat niet gehaald en heb je daarom drie punten tekort. Hoeveel punten moest je hebben voor je P en hoeveel heb je er daadwerkelijk gehaald? Hoeveel vakken kon je herkansen voor je P en heb je ze ook allemaal herkanst. Dat vind ik ook van belang om te weten. Hoefde je maar bijv. 40 punten te hebben en had je er maar 37 en heb je toen alleen dat ene 3 punten vak herkanst ipv van meerdere of moest je alle 60 punten hebben en was het alleen maar dat ene 3 punten vak dat je niet had gehaald?
Alle reacties Link kopieren
Blauwbloemetje schreef:
12-08-2019 10:36
Klopt het dat je je P niet gehaald hebt omdat 1 vak maar 3 studiepunten waard was. Dan kan het toch nooit een heel moeilijk vak geweest zijn, want dan was het echt wel meer punten waard geweest. Of heb je meerdere vakken niet gehaald en heb je maar 1 vak herkanst en heb je dat niet gehaald en heb je daarom drie punten tekort. Hoeveel punten moest je hebben voor je P en hoeveel heb je er daadwerkelijk gehaald? Hoeveel vakken kon je herkansen voor je P en heb je ze ook allemaal herkanst. Dat vind ik ook van belang om te weten. Hoefde je maar bijv. 40 punten te hebben en had je er maar 37 en heb je toen alleen dat ene 3 punten vak herkanst ipv van meerdere of moest je alle 60 punten hebben en was het alleen maar dat ene 3 punten vak dat je niet had gehaald?
De meeste vakken zijn bij ons 3 studiepunten waard. Het is niet zo dat als een vak moeilijker is dat je opeens heel veel studiepunten ervoor krijgt. Alleen heel grote dingen zoals project krijg je 8 punten omdat het verspreid is over meerdere kwartalen.

Ik heb dit jaar vier vakken herkanst van het eerste jaar, drie heb ik er gehaald, en die laatste dus niet.
Alelszz schreef:
12-08-2019 10:43
De meeste vakken zijn bij ons 3 studiepunten waard. Het is niet zo dat als een vak moeilijker is dat je opeens heel veel studiepunten ervoor krijgt. Alleen heel grote dingen zoals project krijg je 8 punten omdat het verspreid is over meerdere kwartalen.

Ik heb dit jaar vier vakken herkanst van het eerste jaar, drie heb ik er gehaald, en die laatste dus niet.
Ik dacht dat 60 studiepunten voor het eerste jaar gebruikelijk was en dat je minimaal 45 punten moest halen om door te gaan. Waar zit bij jou het verschil?
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
12-08-2019 11:01
Ik dacht dat 60 studiepunten voor het eerste jaar gebruikelijk was en dat je minimaal 45 punten moest halen om door te gaan. Waar zit bij jou het verschil?
Ons bsa om in het 1e jaar over te gaan ligt op 48 punten. Om je P te halen moet je 60 punten hebben. Vorig jaar had ik minder dan 48 punten, dus bsa, maar aangehouden want fout door slcer.

Om de studie te vervolgen kreeg ik toen 2 opties
48 nieuwe studiepunten halen aan het eind van 2e jaar
Of P halen aan eind van 2e jaar
alelszz wijzigde dit bericht op 12-08-2019 11:07
14.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oke dus je BSA= je P= 60 punten en ja had er dus in eerste instantie 48 gehaald. Nu na twee jaar heb je er 57.
Het aantal studiepunten voor je BSA is per school wisselend. Hier thuis drie verschillende BSA 40 - 52½ en 60 punten.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
12-08-2019 11:06
Ons bsa om in het 1e jaar over te gaan ligt op 48 punten. Om je P te halen moet je 60 punten hebben. Vorig jaar had ik minder dan 48 punten, dus bsa, maar aangehouden want fout door slcer.

Om de studie te vervolgen kreeg ik toen 2 opties
48 nieuwe studiepunten halen aan het eind van 2e jaar
Of P halen aan eind van 2e jaar
Je blijft het maar hebben over de fout van de slcer maar dat begrijp ik niet, bij je opleiding staat toch overal duidelijk wat de eisen zijn. Wat heeft hij/zij dan in hemelsnaam fout gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Blauwbloemetje schreef:
12-08-2019 11:13
Je blijft het maar hebben over de fout van de slcer maar dat begrijp ik niet, bij je opleiding staat toch overal duidelijk wat de eisen zijn. Wat heeft hij/zij dan in hemelsnaam fout gedaan.
Ik heb het ook niet bedacht.

Deze mail kreeg ik vorig jaar :
https://i.imgur.com/UmpF42w.jpg
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
12-08-2019 11:21
Ik heb het ook niet bedacht.

Deze mail kreeg ik vorig jaar :
https://i.imgur.com/UmpF42w.jpg


Nou, helemaal helder toch. Je hebt een jaar uitstel en, wederom, niet aan de eisen voldaan. Kappen nou met de schuld bij je SLCer leggen, door het stof gaan dat jij niet aan deze -zeer heldere- eisen hebt voldaan, een plan maken, en stoppen met externe factoren (“die en die doet een goed woordje voor me”, “de docent was slecht”, “anderen hebben het ook niet gehaald”, “het systeem van school ligt eruit”, etc etc). Pak deze laatste strohalm met beide handen aan, stop met miepen en zorg dat JIJ je zaken op orde hebt.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
12-08-2019 11:25
Nou, helemaal helder toch. Je hebt een jaar uitstel en, wederom, niet aan de eisen voldaan. Kappen nou met de schuld bij je SLCer leggen, door het stof gaan dat jij niet aan deze -zeer heldere- eisen hebt voldaan, een plan maken, en stoppen met externe factoren (“die en die doet een goed woordje voor me”, “de docent was slecht”, “anderen hebben het ook niet gehaald”, “het systeem van school ligt eruit”, etc etc). Pak deze laatste strohalm met beide handen aan, stop met miepen en zorg dat JIJ je zaken op orde hebt.
Waar leg ik de schuld bij mijn slcer? Ik zeg alleen dat ik door haar fout over ben gegaan en dat ze een goed woordje voor mij wil doen.
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
12-08-2019 11:27
Waar leg ik de schuld bij mijn slcer? Ik zeg alleen dat ik door haar fout over ben gegaan en dat ze een goed woordje voor mij wil doen.

Je blijft hameren op “de SLCer heeft een fout gemaakt”. Hartstikke fijn dat jullie nu goed contact hebben, maar de eisen die in deze email staan (en die je dus al een jaar hebt), liegen er niet om. In dit hele topic lees ik niks over de acties die je afgelopen jaar hebt ondernomen om aan deze (hele duidelijke) eisen te voldoen. En nu je weet dat je niet aan de eisen voldoet, lees ik ook niet welke acties JIJ onderneemt om de achterstand zsm in te halen.
Ik was dus veel te optimistisch over het aantal studiepunten die je dit jaar hebt gehaald en het zijn ook geen of of voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
Dat die slc’er een fout heeft gemaakt ooit is totaaaaaal niet boeiend nu. Echt niet. Niet meer over beginnen.

Je huidige probleem:
Jij wist de eisen en hebt t niet gehaald.
Je hebt de punten niet gehaald van je P
Je hebt geen 48 nieuwe punten gehaald.
Je hebt geen bijles geregeld voor het vak “met die stomme meester”
Je hebt kortom niet genoeg gedaan.
Wat ga JIJ nu presenteren als plan dat ze tóch nog het zien zitten dat je het nu ineens wel gaat halen.
Want die punten moet je toch echt halen.
Die “stomme meester” zit er misschien aankomend jaar weer.
Waar ga je bijles regelen?
Welke vakken ga je in welk blok volgen?
Welke tentamens ga je in welk blok doen?
Zoek dat uit.
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Maak een duidelijk plan met als doel volgend jaar zoveel mogelijk van je 1e, 2e en 3 jaar te halen:
  • Welke (deel)vakken moet je nu nog volgen?
  • In welk kwartaal worden deze gegeven (en/of kun je een herkansing doen)?
  • Hoe ziet je planning er dan uit volgend jaar, samen met de nieuwe vakken uit het 3e jaar (welke/hoeveel vakken in welk kwartaal)?
  • Is dit gelijkmatig verspreid over het jaar? Zo nee: hoe ga je dit oplossen? Is het bijvoorbeeld mogelijk om een stage in de vakantieperiode uit te voeren in plaats van in het kwartaal zelf?
  • Heb je nog last van voorkennis problemen bij nieuwe vakken (bijvoorbeeld een 3e jaars vak dat sterk voortborduurt op een vak dat je nu nog niet hebt gehaald)? Hoe ga je dit oplossen?
  • Is het mogelijk om alle vakken tegelijkertijd te volgen qua colleges/opdrachten? Zijn er misschien opties om een vak "thuis" te volgen doordat de colleges zijn opgenomen? Zoek nu alvast het rooster op voor het 1e kwartaal en kijk of het qua rooster ook mogelijk is. Benader nu al actief docenten om te vragen of het mogelijk is om het 1e kwartaal hoorcolleges/werkgroepen deels bij te wonen bij gedeeltelijke overlap van vakken.
  • Wat voor andere maatregelen neem je om ervoor te zorgen dat het komend jaar wél gaat lukken? (bijvoorbeeld: medicatie, extra (thuiszorg)hulp voor je moeder, bijlesklas, etc.)
Alleen als je dit goed op papier of in een tabel hebt staan, zou ik je als examencommissie de voordeel van de twijfel geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind in het eerste jaar 48 EC halen voor een positief bsa best weinig. Als ik het goed begrijp uit jouw mail kon jij dus met minder dan 96 EC overgaan naar het derde jaar van de 120 EC die je kan halen. Dit is 24 EC te kort. Dat is bijna een halfjaar aan opleiding dat je onvoldoende hebt gehaald in twee jaar tijd.

Hoe ga je dit in je derde jaar inhalen?
Wie wat wil die moet wat.
Ik ben benieuwd hoeveel studiepunten je nu hebt gehaald in totaal. Dus de studiepunten van beide jaren samen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt dit jaar dus 28 punten gehaald van de 48 die je moest halen van vakken uit de p- en hoofdfase. Zowel in het eerste als tweede jaar is het je gelukt om 57 punten van de 60 punten voor je propedeuse bij elkaar te sprokkelen. Je adhd en dyslexie verdwijnen niet. Hoe zie je het voor je om je studie af te maken en volgend jaar niet nog verder te gaan achterlopen? Die 3 punten is op het randje, maar je bent ook in de hoofdfase flink achter op schema. In hoe verre heb je je adhd onder controle nu je zoveel stress hebt over je moeder, vriendin en studie? Je lijkt realiteitszin, overzicht en planning te missen en ik zou daar begeleiding bij zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Even voor mijn beeldvorming - hoeveel studiepunten heb je over de 2 jaar uiteindelijk gehaald? Dit jaar 40 en vorig jaar...? Of heb je er 28 gehaald dit jaar zoals Mrs Duck schrijft?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het nu niet meer exact mijn punten. De mail doet het weer maar ik kan niet in het puntensysteem

Maar bedankt voor alle adviezen, ik zal wel een plan gaan uitschrijven.
Alelszz schreef:
12-08-2019 13:15
Ik weet het nu niet meer exact mijn punten. De mail doet het weer maar ik kan niet in het puntensysteem

Dat vind ik apart. Zoiets belangrijks en dan weet je het niet? Alles bij elkaar lees ik je als iemand die haar zaakjes echt niet op de rit heeft. Geen overzicht. Geen plan.
Hoe wil je dan een examencie overtuigen je nog een kans te geven? Dat gaan ze alleen (misschien) doen als ze ervan overtuigd zijn dat je een goede kans maakt op een redelijk zelfstandige manier de opleiding af te ronden.
Maud*de*Braose schreef:
12-08-2019 12:12
Ik ben benieuwd hoeveel studiepunten je nu hebt gehaald in totaal. Dus de studiepunten van beide jaren samen.
Ik ook.

TO schrijft:
Ik mis 23 studiepunten. 20 van jaar 2, en drie van jaar 1.

en elders staat:

Met 20 punten te kort zou ik zonder problemen over mogen.
Nu zijn het er 23. Dus volgens jou zijn die drie extra punten opeens onoverkomelijk, terwijl school mij wel over zou laten met 20 punten te kort?


Vorig jaar 40 van de 60 gehaald en dit jaar 17 erbij.
In het tweede jaar nu 20 tekort, maar van wat? Het totaal aan studiepunten of het benodigde aantal voor 48? Minus het aantal uit het eerste jaar wordt het benodigde aantal punten 28. Daarvan 20 tekort is 8 behaald plus de behaalde 17 punten uit het eerste jaar is 25. Dat komt niet overeen met 3 punten tekort om zonder problemen naar het volgende leerjaar te gaan.

Als die 20 gebaseerd zijn op het totale aantal heb je aan de voorwaarde voldaan. In dat geval heb je 57 punten dit jaar gehaald.

Ik begrijp wel dat je de aandacht wil vestigen op het aantal studiepunten, want je mist er inderdaad maar 3. Aan de andere kant denk ik niet dat zo'n examencommissie gevoelig is voor jouw creatief rekenwerk.
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik heb het uitgerekend.

Dat vak uit het 1e jaar waarvan ik ervan overtuigd was dat het 3 studiepunten was blijkt 4 studiepunten te zijn.

Ik mis dus uit het eerste jaar 4 van de 60 punten. Ik heb er 56. Dit afgelopen schooljaar heb ik nog in totaal 8 punten behaald voor vakken van het eerste jaar.

In het tweede jaar heb ik 35 punten behaald van de 60. (Inclusief keuzevakken, die tellen mee voor de norm. Maar zonder keuzevakken was het 31 geweest).

Dan kom ik erop uit dat ik dit jaar 43 nieuwe studiepunten heb behaald, waarvan het er volgens de norm 48 hadden moeten zijn.

Dus ik kom 3 punten te kort voor de P norm, en 5 punten te kort voor de 48 norm.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
12-08-2019 14:03
Ik ook.

TO schrijft:
Ik mis 23 studiepunten. 20 van jaar 2, en drie van jaar 1.

en elders staat:

Met 20 punten te kort zou ik zonder problemen over mogen.
Nu zijn het er 23. Dus volgens jou zijn die drie extra punten opeens onoverkomelijk, terwijl school mij wel over zou laten met 20 punten te kort?


Vorig jaar 40 van de 60 gehaald en dit jaar 17 erbij.
In het tweede jaar nu 20 tekort, maar van wat? Het totaal aan studiepunten of het benodigde aantal voor 48? Minus het aantal uit het eerste jaar wordt het benodigde aantal punten 28. Daarvan 20 tekort is 8 behaald plus de behaalde 17 punten uit het eerste jaar is 25. Dat komt niet overeen met 3 punten tekort om zonder problemen naar het volgende leerjaar te gaan.

Als die 20 gebaseerd zijn op het totale aantal heb je aan de voorwaarde voldaan. In dat geval heb je 57 punten dit jaar gehaald.

Ik begrijp wel dat je de aandacht wil vestigen op het aantal studiepunten, want je mist er inderdaad maar 3. Aan de andere kant denk ik niet dat zo'n examencommissie gevoelig is voor jouw creatief rekenwerk.

Elk jaar moet je 60 punten halen om dat jaar af te ronden. De keuze die TO kreeg was óf haar P halen (dus eerste jaars vakken afronden dmv herkansingen) óf 48 studiepunten uit jaar 2 behalen. Beide is niet gelukt. Ik lees het zo:

In jaar 1 staan nu nog 3 punten open (dus 56 behaald), in jaar 2 staan nog 20 punten open (dus 39 behaald). Bij beide eisen komt ze tekort. Bij de eis “haal je P” ontbreken 3 punten, bij de eis “haal minimaal 48 punten” ontbreken er 8 (maar 20 om het hele jaar te halen).

1 studiepunt staat voor 28 uur werk. Met 28 ontbrekende punten komt er het aankomende studiejaar dus een studielast van 784 uur (=32 volledige dagen van 24 uur) bovenop de standaard studielast van 1680 uur (volledig jaar).

Edit: ik lees nu dat TO, om aan die 48 punten te voldoen, ook uit de propedeuse de nieuw behaalde punten mag meetelen. In dat geval is de achterstand in jaar 2 nog groter.
pergamon wijzigde dit bericht op 12-08-2019 14:21
4.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Die norm van dit jaar 48 punten halen mochten gecombineerd worden voor vakken uit jaar 1 en 2.

Dus ik heb dit jaar 35 punten gehaald voor jaar 2 en 8 punten uit jaar 1. Dan kom ik op 43 punten in totaal behaald
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
12-08-2019 14:12
Ok, ik heb het uitgerekend.

Dat vak uit het 1e jaar waarvan ik ervan overtuigd was dat het 3 studiepunten was blijkt 4 studiepunten te zijn.

Ik mis dus uit het eerste jaar 4 van de 60 punten. Ik heb er 56. Dit afgelopen schooljaar heb ik nog in totaal 8 punten behaald voor vakken van het eerste jaar.

In het tweede jaar heb ik 35 punten behaald van de 60. (Inclusief keuzevakken, die tellen mee voor de norm. Maar zonder keuzevakken was het 31 geweest).

Dan kom ik erop uit dat ik dit jaar 43 nieuwe studiepunten heb behaald, waarvan het er volgens de norm 48 hadden moeten zijn.

Dus ik kom 3 punten te kort voor de P norm, en 5 punten te kort voor de 48 norm.

Dat klopt niet want dan had je er dus eind vorig jaar 48 en was er geen probleem geweest met BSA.

Maar even los van punten, twee HBO studies afbreken, en bij de derde je P niet kunnen halen in twee jaar. Zie je hier zelf echt geen probleem?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven