Werk & Studie alle pijlers

Wie is er ook gepest op het werk en hoe is het afgelopen?

22-05-2017 16:38 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben een vrouw van 28 jaar en wordt gepest op het werk.
Ik werk in een ziekenhuis en op een hele vervelende afdeling.
Mijn collega's roddelen over mij en er is 1 persoon die mij zwart maakt en achter mijn rug om gaat klagen bij de afdelingshoofd. Ook zoeken ze fouten...
Nu hebben mijn collega's gezegd dat ik niet in het team past en ze willen dat ik weg ga.

Gelukkig heb ik een lieve vriend en vriendinnen die mij opvangen.
Ik ben nu ziek gemeld door de arboarts.
Hebben meer mensen dit meegemaakt?
En hoe is het afgelopen?
anoniem_346209 wijzigde dit bericht op 22-05-2017 16:41
Reden: aanpassing
9.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
broodjerauweham schreef:
24-05-2017 09:12
Ik heb zelf het idee dat pesten voorkomt uit jaloezie.
De pester voelt zich bedreigt....
Ik vind het moeilijk te verkroppen dat die bitch lekker aan het werk is en ik ziek thuis zit.
Yup.
Dat is het ook.
Ik heb het nu met vlagen jaren later nog. Mijn eerste topic ging hier ook over volgens mij...
Het vreet je op. Het is namelijk niet eerlijk en je kunt er niks aan doen. Als je pech hebt zelfs; hoe meer je het bespreekbaar probeert te maken hoe meer mensen jóu gek vinden.
Dit onterechte stront-gedrag van die mensen heeft mij contracten en diploma's gekost. En vriendschappen; want buiten de werkvloer komen ze ook voor.

Gesprekken opnemen met mensen van je werk is oprecht geen slecht idee. Als je deze gesprekken nog aan wilt gaan/moet gaan. Hoe raar drastisch het ook klinkt.

Verder; mij helpt hem om aan zaken te denken die bevestigen dat zij eigenlijk de sneue personen zijn in dit verhaal.
- Jij hébt vrienden en familie die je vrijwillig steunen. Als jij nu écht zo vervelend was had je die niet.
- Pesten is niet professioneel. Of jij nu zelf wel of niet irritant bent; jij doet niks om expres andere mensen pijn te doen; zij wel. Dus je bent al de betere persoon in dit verhaal.
- In een ziekenhuis for Gods sake... het zegt al genoeg over hun professionaliteit dat ze juist in een dergelijke functie zulk gedrag vertonen. Ze hebben een opleiding gehad waarbij 'geen vooroordelen hebben, iedereen met respect behandelen en als gelijken' werd geleerd... dat is al te moeilijk voor ze. Jij hebt wél opgelet en dat maakt je al 1000x meer professioneel en een betere werknemer.
- Deze mensen gaan voor de quick win. Jou kost het nu moeite om met hun gedrag om te gaan, maar je bent een betere werknemer. Je moet hier doorheen en dan heb je nog een carriere voor je. Zij zijn zichzelf heel langzaam de afgrond aan het inhelpen. Je wraak gaat dus komen met geduld. Vergis je niet; deze mensen doen zo ook op andere gebieden in hun leven en daardoor zullen ze ook meer moeite hebben met goede relaties en vriendschappen hebben.
Jij werkt nu aan jezelf; en loopt daardoor wederom stappen voor dan zij zullen doen, want zij zullen niet aan zichzelf werken en blijven hangen.
Boontje gaat om zijn loontje komen.
- als het je lukt; (mij lukte het niet) zet deze boosheid om in écht iets. Ga een management opleiding doen zodat je hun manager kan worden en al die eikels direct ontslaan... tegen de tijd dat je die hebt behaald heb je die wraakgevoelens niet meer... maar wel je diploma! En als de wraak een stimulans voor je is tijdens de opleiding... maak er dan gebruik van! Leveren die eikels je toch nog iets op MUHAHAHA!
- wat hebben ze nou wat jij niet hebt. Serieus. Ik vermoed dat het lucht is. Ik weet van allen als ik het opschrijf in een lijstje wat ik of zij wél of niet hebben, dat zij degene zijn die het zieligst zijn. Zij hebben een slechte relatie, doen werk wat ze niet willen, geen vrienden etc.
Ik weet dat iemand hier in het ziekenhuis dermate weggepest wordt in grove vormen omdat hij stinkt. Niemand zegt dat tegen hem. Wel pesten maar niet zeggen waarom. Als ze dat hem eens vertellen hoop ik dat hij ook vind dat het toch écht hun gebrek is om te kiezen voor pesten en niet gewoon over praten, en dus zielig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog iemand. Ik word getreiterd, omdat ze het niet eens zijn met de inhoudelijke kant van mijn baan. Een persoon stookt iedereen op. Mensen die eerst aardig deden veranderen ineens en negeren me. Zo gaat dat nu al 9 maanden. Ik ben daar gekomen in september. Mijn leidinggevende doet mee, en heeft me niet positief beoordeeld ( terwijl ik in andere banen altijd zeer positief werd beoordeeld!) De directeur echter wilde me houden, was blij met me. Ze weet niet dat dit zo gaat. Ben nu bezig met sollicitaties, na de zoveelste persoon die tegen mij opgezet is, trek ik het niet meer
Alle reacties Link kopieren
Bigspender schreef:
24-05-2017 19:56
Hier nog iemand. Ik word getreiterd, omdat ze het niet eens zijn met de inhoudelijke kant van mijn baan. Een persoon stookt iedereen op. Mensen die eerst aardig deden veranderen ineens en negeren me. Zo gaat dat nu al 9 maanden. Ik ben daar gekomen in september. Mijn leidinggevende doet mee, en heeft me niet positief beoordeeld ( terwijl ik in andere banen altijd zeer positief werd beoordeeld!) De directeur echter wilde me houden, was blij met me. Ze weet niet dat dit zo gaat. Ben nu bezig met sollicitaties, na de zoveelste persoon die tegen mij opgezet is, trek ik het niet meer
Heb/had je schrik om het hem/haar te vertellen?
Alle reacties Link kopieren
Als ik een andere baan heb ga ik dat doen ja! Maar nu niet. Ben bang dat ze me niet gelooft, en dan zit ik daar.
Alle reacties Link kopieren
Bigspender schreef:
24-05-2017 21:57
Als ik een andere baan heb ga ik dat doen ja! Maar nu niet. Ben bang dat ze me niet gelooft, en dan zit ik daar.
Begrijpelijk..

Ik vind het absurd om te zien hoe idioot mensen zich kunnen gedragen.
In functie van het bedrijf is het even idioot om de meest 'waardevolle' werknemers op die manier te laten gaan.

Succes alvast ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg fijn en lief dat jullie de moeite nemen om deze berichten te typen.
Er komt een hoop ellende voor op de werkvloer.
Ik ben ook altijd aardig geweest tegen mijn collega's, daarom verbaasd het mij dat ze gewoon mee doen (roddelen) etc...

Bigspender: goed dat je aan het solliciteren bent!

Ik ga ook solliciteren. Ik wil echt niet meer terug!
Of het echt pesten is weet ik niet, maar ik heb wel gewerkt in een team waar mijn functie totaal ondermijnd werd. Daar waar ik besluiten mocht nemen, voerde niemand die uit. Dat was een collectief besluit, wat hardop en op de man werd uitgesproken en vond op alle vlakken plaats. Ook als ik of anderen er mee in de problemen kwam. De leidinggevende deed er aan mee.
Omdat ik angstklachten had liep ik bij een psycholoog en die kaartte aan dat ik heel dringend moest kijken naar een veiligere werkomgeving. Er kwam toen iets op mijn pad en ik durfde dat eigenlijk niet aan te nemen. Maar met de uitspraak van mijn psych in mijn achterhoofd, heb ik besloten het toch te doen. Ik had geen beter besluit kunnen nemen en heb echt nog maanden gehad dat ik elke maand heel even dacht dat ik naar mijn oude werk moest (en een enorme tegenzin voelde) en dan besefte dat ik naar mijn nieuwe werk mocht (enorme oplichting!)
En ik ervaar nu pas hoe veilig een werkplek óók kan zijn. Maar ook hoe schadelijk de oude plek is geweest en dat ik veel te laat eruit ben gestapt. Ik zou dit dan ook jezelf voor houden: jouw gesteldheid is nu belangrijker dan je trots. Dat jij thuis zit en die 'bitch' werkt is niet tof, maar het is wel erg belangrijk dat jij nu niet dagelijks in zo'n klimaat hoeft te vertoeven.
De betreffende leidinggevende van mijn oude werk is later ontslagen trouwens, evenals een deel van het team.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Kwartje,

Als je functie ondermijnd wordt, dan klinkt dat wel als pesten. Ook een slechte leidinggevende heb je gehad trouwens.

Heb je toendertijd aangegeven waarom je weg ging? En was dat de reden dat de leidinggevende en er gedeelte van het team werd ontslagen?
Het is naar en onacceptabel om gepest te worden op het werk. Maar waarom moet een leidinggevende dat voor je oplossen? Waarom niet zelf in gesprek met deze mensen? Waarom gebeurt het sommige mensen hier meer dan eens? Wat doe je zelf? Wat is je eigen aandeel.

Ik denk dat je er meer aan hebt om dát te onderzoeken dan om je druk te maken om een of andere 'bitch' die wel aan het werk is. Je hebt er niets aan om in je slachtofferrol te blijven zitten en te hopen dat anderen het voor je opknappen. Neem zelf het heft in handen. Ga met opgeheven hoofd terug aan het werk of zoek iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Minime, het is hetzelfde als bij kinderen die gepest worden. Pesters zoeken het makkelijkste slachtoffer. De bescheiden, te aardige personen zijn vaker slachtoffer.

Ik verwacht niet dat mijn directeur dit oplost. Ik weet namelijk dat die vrouw die de aanstichtster is in mijn geval toch niet zal veranderen. Mijn leidinggevende doet mee, omdat zij ook tegen mijn benoeming was ( vanwege herkenningsgevaar ga ik daar niet over uit wijden. )
Mensen denken vaak dat de gepeste het zelf over zich heen roept. Dat doe jij nu ook. Maar meestal is de waarheid schokkend simpel. Er wordt gewoon een zondebok gezocht. Bij mij is een groot deel van het personeel het al jaren oneens met het beleid. Dat wordt nu afgereageerd op een nieuwe werknemer, ik dus
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk, ben ik bij mijzelf te rade gegaan waarom ik degene ben die de zondebok is.
Mijn collega (de aanstichter) was het er vanaf het begin er niet mee eens dat ik kwam.
Ze ziet in mij concurrentie, meer opleiding, enthousiast en patiënten lopen met mij weg.
Ook mijn collega's vonden mij aardig en ik hun.
Zij heeft ze tegen mij op gezet.
Ik ga niet in gesprek, dan zou het 5 tegen 1 zijn. Dat ga ik niet winnen en geeft teveel stress.

Ik ben nu ook ziek door de stressvolle situatie op de werkvloer.

De leidinggevende moet dit oplossen omdat zij mijn collega's de ruimte geeft om dit te laten gebeuren.
Ze praat dit goed! Zij moet de pesters aanpakken!

Op een afdeling met een goede leiding gevende zal pesten minder/niet voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Smam1517 schreef:
23-05-2017 11:07
Helaas heb ik het ook meegemaakt, in mijn allereerste baan na mijn studie. Ik wilde zo graag alles goed doen. Helaas vonden mijn collega's het nodig om bij onze leidinggevende vanalles te vertellen wat verdraaid was of zelfs helemaal niet waar.
Dan vroegen ze op maandagochtend hoe mijn weekend was en vertelde ik dat ik met vriendinnen de stad in was geweest en dan vertelden ze tegen onze manager dat ik alleen maar over ruige stapavonden en zuipen kon kletsen ipv mijn werk te doen. Ik werd erg in het diepe gegooid en ieder foutje wat ik maakte kwam onder een vergrootglas te liggen, of als ik iets vroeg reageren van 'huh, weet je dat niet?! je hebt toch 'hbo' gedaan?!!??!' op zo'n toon van 'je vindt toch dat je heel wat bent'
Ook werd mijn brood weggegooid zodat ik tussen de middag geen lunch had. Geen supermarkt in de buurt of bedrijfskantine.

Uiteindelijk kreeg ik een voorstel voor een vaststellingsovereenkomst, omdat ik slecht was voor de werksfeer. Ben daar zo verdrietig van geweest. Gelukkig was dat maar een baan van 4 maanden, en werk ik sindsdien alweer 10 jaar bij verschillende bedrijven en ben ik zelfs doorgegroeid in functie. Die eerste baan was een flop, maar daarna is het pesten nooit meer voorgekomen dus ik weet dat het echt niet aan mij lag

Het is een rotsituatie en ik zou een andere baan gaan zoeken want hoe graag je ook wil; dit komt niet meer goed.
Klinkt heel herkenbaar. Ikzelf ben ooit als stagiaire getreiterd.

Het was een paar jaar terug toen ik in Utrecht bij een welzijnsorganisatie stage ging lopen. Als jonge stagiaire was ik erg onzeker. Nu was er één collega die mij niet bepaald mocht. Achteraf gezien had ik haar er wellicht over moeten aanspreken maar destijds was ik erg onzeker. Deze medewerker stak niet onder banken of stoelen dat ze mij niet mocht en dat ze me geen goede hulpverlener vond. Als gevolg hiervan werd ik nog onzekerder!

Voorbeeld 1:
Elke dag was er een telefonisch spreekuur. Cliënten konden dan bellen met de meest uiteenlopende vragen. Van belastingvragen tot het adres van de daklozenopvang. Stagiaires mochten onder begeleiding van een medewerker ook deze diensten draaien. De reden waarom we dit onder begeleiding moesten doen was omdat ze veel dingen nog niet wisten (tja stagiaires hé). Deze ene medewerker heeft het me welgeteld 1x voorgedaan! O_O . Eén keer draaide ze een dienst terwijl ik meekeek. De dag erop zei ze al 'nou nu weet je hoe het gaat en als je vragen hebt stel je ze later maar'. Vervolgens ging ze ervandoor en deed ze andere dingen. Het resultaat was dat ik alleen verantwoordelijk was voor een taak waarvan ik niet wist hoe het moest. Ik maakte toen ook 'domme' fouten. Vervolgens vroeg ik de medewerker om feedback en werd ze ontzettend boos! Hoe kon ik nou zo'n fout maken? Hoe kon ik dat nou niet weten? :woa: Later hoorde ik dat een andere stagiaire het gehele jaar deze dienst onder begeleiding heeft gedraaid. Ze deed de dienst zelf maar er zat het gehele jaar een medewerker in dezelfde kamer. Ik was ook niet de enige stagiaire die niet met deze medewerker overweg kon.

Voorbeeld 2:
Tijdens intervisie bijeenkomsten vroeg deze medewerker om advies. Ze had namelijk moeite met plannen. Ze vroeg hierbij heel specifiek 'naam collega 1' en 'naam collega 2' en wat zij haar voor advies wilde geven. We zaten met zijn vieren in de kamer. Ik werd dus volledig buitengesloten.

Uiteindelijk ben ik bij deze stage weggegaan. Op de dag van afscheid kwam de medewerker naar me toe met een vastberaden gezicht en zei ze dat ik helemaal niet geschikt was voor dit soort werk. Dat ik beter een andere opleiding kon gaan doen...... :whip:
Het jaar erop volgde ik een andere stage die ik met een gemiddelde 8,5 heb afgesloten. Ik was de beste stagiaire die ze ooit hadden gehad. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ooit bij een vakantiebaantje weggepest. Jaren gedacht dat het aan mij lag maar door een forumster erachter gekomen dat ze dat bij iedereen deden.
geneet van 't laeve
Alle reacties Link kopieren
Wat een boel verhalen.
Ik kan me écht niet voorstellen waarom mensen dit doen. Je kun toch ook gewoon best makkelijk iemand NIET pesten? Je gedachten gewoon voor je houden en je werk doen?
En het rare vind ik nog; in die gevallen van een brief sturen/anoniem tip geven is het toch heel gepland gegaan... dus niet dat ze het zelf niet eens doorhebben. Dat vind ik zelfs een beetje eng.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gehad bij twee bijbaantjes. Eigenlijk in beide gevallen situaties waarin ik zo erg afweek van de groep dat ik een makkelijk slachtoffer was. Bij het ene bijbaantje was ik de enige die gymnasium deed, er was verder een meisje van de HAVO en de rest deed allemaal VMBO/MBO, vonden mij maar een snob geloof ik. Bij een ander bijbaantje - tijdens mijn studie in het hoge Noorden - was ik de enige randstedeling. Dus ook al gelijk een negatief stigma. Het deed zich eigenlijk nooit voor bij baantjes of stages waar alles wat meer gemengd was, dus dat is vaak een grote factor... Pesten is niet persoonlijk, hoezeer dat soms ook zo voelt!

Merk ook wel dat het minder is nu ik iets ouder ben (kijk mij nou opscheppen over hoe volwassen ik ben, ben bijna 24, maar goed: dan kan je toch al aardig groeien). Een tijdje geleden had ik ook een bijbaan waar de sfeer ook niet fantastisch was. De meisjes daar probeerden het een paar keer, maar ik was te onverschillig en toen was kennelijk al gauw de lol er vanaf. Vervolgens gingen ze een andere collega van mij pesten die helemaal over haar toeren raakte (moet je nóóit doen, maar makkelijker gezegd dan gedaan).

Knuffel voor iedereen die zijn zelfwaarde liet aantasten door pesten. Het zegt meestal niks over jou, de pesters hebben vaak issues of vervelen zich gewoon, of zijn jaloers, et cetera...
Alle reacties Link kopieren
Wat een herkenbaarheid.
Ik zit er ook middenin en nooit gedacht dat het mij zou overkomen.
En toch ben ik ook al een tijdje ermee bezig . Een narcistische collega heeft mij zwartgemaakt, blijkt nu na jaren.
Hij is altijd heel collegiaal met mij omgegaan en ik heb daardoor privé dingen vertelt, die ik nu als een boemerang terug krijg.

Hij is zo moeilijk te ontmaskeren omdat hij uiterst charmant en welbespraakt overkomt. Hij heeft wel zijn ware aard laten zien bij een andere collega, dus nu durf ik wel wat los te laten aan de directie. Maar ook die hebben hem hoog staan. Ik vind het lastig en vraag me nog steeds af waarom hij mij moet hebben, terwijl ik altijd <te> aardig ben.
Wat ik er zelf aan doe , een coach zodat ik assertiever word, maar hij heeft mij door al zijn leugens en intimidaties aardig beschadigd en een aantal mensen in het team aan zijn kant gekregen. Ik ben in zijn ogen de zwakke.Ik weet ook niet hoe ik met hem verder moet , want ik moet direct met hem samen werken.
Ik weet niet of ik dat wil of kan.
Ik voel me echt niet veilig genoeg en de werkgever zal daar echt voor moeten zorgen want die intimidaties en minachting moeten echt stoppen.
Ik weet zeker dat de directie meer weet maar ook niet weet hoe ze hier mee om moeten gaan.

Sterkte iedereen die ermee te maken heeft
Alle reacties Link kopieren
Herinner me ineens dat ik als stagiaire ook eens ben weggepest. De uitgezakte oude taart ( sorry, als ze aardig was geweest, was dit natuurlijk helemaal geen issue geweest) kon het niet hebben dat er een leuke jonge hippe juf voor haar klas stond. Vanaf minuut 1 heeft ze mijn stage gesaboteerd. Ik dacht dat het wel aan mij zou liggen en piekerde me suf wat er mis was gegaan, maar later hoorde ik via via dat ze bij een andere vlotte stagiaire precies hetzelfde heeft geflikt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de berichten!

Roelofje:
De charmante pesters zijn het meest gevaarlijk heb ik gelezen...
Let je wel op dat hij je wachtwoord van de computer niet weet.....
Hij zal waarschijnlijk heel ver gaan.
Probeer je angst niet te laten merken.
En ga ook op zoek naar iets anders!

Bigspender:
Het was gewoon jaloezie. Op dat moment denk je dat het aan jou ligt....
anoniem_346209 wijzigde dit bericht op 25-05-2017 15:50
Reden: foutje
0.27% gewijzigd
Ik vind dit toch schrijnend dat er een pestcultuur heerst in een ziekenhuis. Dat kan toch niet?
Alle reacties Link kopieren
Zelfs in het onderwijs worden mensen gepest
geneet van 't laeve
Je bent aan het werk voor jezelf he? Je collega's hoeven je brood niet te betalen, hou het zakelijk bij binnenkomst, hou je afzijdig van roddels. Ik ben altijd heel zakelijk tegenwoordig wat losjes in geworden. Ik bemoei me nergens mee lul ook niet overal mee en vertel weinig over mezelf. Eerst de kat uit de boom kijken.
Baankje1 schreef:
25-05-2017 16:04
Zelfs in het onderwijs worden mensen gepest
Waar haal je d tijd vandaan om iemand te pesten?
Ik heb ergens gewerkt waar iedereen weleens aan de beurt was.
Daar gebeurden dingen die ik alleen maar echt kan delen met degenen die er ook werkten.
Ontslag genomen, ergens anders gaan werken maar ik was veranderd van een vrolijke stoere collega in een afstandelijke persoon.
Ik.was niks meer gewend dus weer een klus verder weer dat rare gedrag.
Omdat ik toen toevallig een oid collega tegenkwam en weer helemaal me herinnerde hoe leuk een fijne samenwerking was daar de boel opengegooid.
Heel leuk voor de rest van het team maar ik werd niet verlengd, tot mijn opluchting.
Ik had desondanks toch een heel nare kant van sommige mensen gezien daar.
Nu heel fijne werkplek, heel collegiaal, bepaald gedrag is not done onderling.
broodjerauweham schreef:
24-05-2017 23:23
Hallo Kwartje,

Als je functie ondermijnd wordt, dan klinkt dat wel als pesten. Ook een slechte leidinggevende heb je gehad trouwens.

Heb je toendertijd aangegeven waarom je weg ging? En was dat de reden dat de leidinggevende en er gedeelte van het team werd ontslagen?
Ik had al tijdens dat ik er nog werkte aangegeven wat er speelde, aan die leidinggevende. Maar die gooide mij direct onder de bus door open en bloot het team te vertellen wat ik hem zojuist had aangegeven. Dat was het moment dat ik merkte dat hijj er zelf ook onderdeel van was.
Daarna heb ik het nog aangekaart bij een ander in het management van het bedrijf. Die gaf aan dat het probleem al bekend was door voorgangers die er met dezelfde reden weg waren gegaan, maar dat er een soort vriendjespolitiek gaande leek.
Pas na een wisseling van hogere managers volgde het ontslag. Dat pesten was wel een onderdeel van de ontslagreden ja. Maar eigenlijk ging het gewoon om disfunctioneren op elk vlak.
Wat vervelend zeg. Ik zou ander werk gaan zoeken en anders in de ziektewet! Want elke dag met een knoop in je maag richting werk is echt killing! Zit momenteel ook in zo'n gelijke situatie. Wordt dan wel niet gepest maar ben onlangs drie weken ivm met een operatie thuis geweest! Na terugkomst op het werk wilden ze meteen een functioneringsgesprek met mij en kreeg ik allerlei dingen naar mijn hoofd geslingerd omtrent mij desfuncioneren. Kreeg te horen van vertel nou eens waarom je dit zo hebt gedaan, terwijl ik je nog zo hebt verteld dat je dat zo moest doen! En als ik dan klaar was met mijn werk en naar huis wilde gaan dan wil de directrice nog even een gesprek met mij voeren over de dingen die volgens haar niet goed gaan! Met het gevolg dat ik met regel maat nog een half uur langer op het werk ben en naar haar moet staan luisteren! Erg vervelend n het plezier in het werk wordt elke dag minder. Ga nu elke dag naar het werk met een gevoel van wat zou ze vandaag allemaal weer hebben op te merken. Ik weet dat ze ook met een dossieropbouw bezig zijn met allerlei negatieve dingen over mij. Probeer echt mijn best te doen, maar zo lukt dat natuurlijk voor geen meter. Zit nu sterk te denken om mij te laten omscholen in een heel andere beroepskeuze!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven