Werk & Studie alle pijlers

Ziek uit dienst proeftijd

04-02-2025 15:25 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een tijdje terug ben ik werkloos geworden. Ik had toen nog recht op 3 maanden WW.
Gelukkig heb ik een nieuwe baan gevonden waar ik half januari ben begonnen. Maar.....nu ben ik ziekgemeld. Waar het in eerste instantie nog wel redelijk onschuldig bleek heb ik vandaag vernomen dat ik kanker heb. Er moet nog een gesprek komen met de arts over hoe en wat precies, en wat de prognoses zijn etc.
Ik ben steeds open geweest naar lg over mijn ziekteverloop. Als ik de arts heb gesproken ga ik de diagnose ook met lg delen. Alleen.....dit is waarschijnlijk nog in mijn proeftijd en ik verwacht dat mijn werkgever dan mijn contract gaat opzeggen.

Nu is mijn vraag;
Wat moet ik dan doen? Ik ga ziek uit dienst. Moet ik me dan aanmelden voor ziektewet of bijstand?
(WW dus geen recht meer op)
gofffer Wollie :hug:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Jemig wat een klote nieuws :(
Ik weet niet wat ik zeggen moet behalve heel veel sterkte.
ai, dat maakt dubbele zorgen. Sterkte, je hoofd draait vast overuren
:hug:
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Jeetje :hug:
Wat heftig, heel veel sterkte.
Als jouw dienstverband eindigt, moet de werkgever jou ziek uit dienst melden bij het UWV.
Hopelijk krijg je morgen positief nieuws qua behandelingen.
Hè Wollie, wat een naar nieuws :hug:
sophiax schreef:
04-02-2025 16:07
Heel veel sterkte! Hopelijk valt het mee en wil je werkgever wellicht afwachten? Lang niet alle kankerbehandelingen maken dat je niet meer kunt werken (al zal dat ook mede afhankelijk zijn van je werk). De laatste keer dat ik kanker had ben ik er in totaal nog geen zes weken ziek geweest. Zelfs in die periode heb ik parttime gewerkt. Dat zal bij een nieuwe baan lastiger zijn en bovendien natuurlijk sterk afhankelijk van je diagnose en behandeling.
Wat fijn dat het zo snel wel goed ging. Dat geeft hoop.
Pelle schreef:
04-02-2025 16:51
Wat heftig, heel veel sterkte.
Als jouw dienstverband eindigt, moet de werkgever jou ziek uit dienst melden bij het UWV.
Hopelijk krijg je morgen positief nieuws qua behandelingen.
Ja, dat hoop ik ook!
Wat een verdrietig nieuws! Heel veel sterkte met alles... :hug:

Ik hoop dat je er met het UWV uitkomt en ziek uit dienst kunt gaan zodat je je helemaal kunt richten op een spoedig herstel.
Woll, niet helemaal hetzelfde maar ik kreeg kanker een week nadat ik een jaarcontract had getekend. Heb dat hele jaar niet gewerkt maar wg en arbo waren wel bereid me ziek uit dienst te melden waardoor ik recht had op een zw uitkering uwv. Misschien is deze wg ook zo schappelijk? Maar geen idee hoe dat met proeftijd zit helaas.
Hoe dan ook, ik hoop dat dát iig geen zorg hoeft te zijn.

Oh wat een vreselijk nieuws!
UWV inderdaad en praten met HR

Bij mijn WG zouden we je echt niet in je proeftijd laten vertrekken onder deze omstandigheden.
Sterkte!
Jee wat erg! Heel veel sterkte! 🌷

Ik hoop dat het telefoontje met het UWV goed uitpakt!
Lila-Linda schreef:
04-02-2025 17:27
Oh wat een vreselijk nieuws!
UWV inderdaad en praten met HR

Bij mijn WG zouden we je echt niet in je proeftijd laten vertrekken onder deze omstandigheden.
Sterkte!
Zelfde hier. Hier laten ze zich niet vlot afschrikken als iemand een goede match lijkt voor de plek. Natuurlijk mede omdat goede mensen lastig te vinden zijn.
Wat afschuwelijk!
Ik heb geen inhoudelijke bijdrage, maar wil je heel veel kracht, sterkte en het allerbeste toewensen :rose:
https://www.uwv.nl/nl/ziek/ziek-wat-nu
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -uitkering
Je hebt in feite niks te verliezen door open kaart te spelen op je werk.
Niet wetende hoe of wat kan je eventueel nog kijken naar een intentieverklaring vanuit werkgever als je geneest en opknapt bijvoorbeeld.

Verder wens ik je heel veel sterkte, dit is echt klote. :rose:
Dank je.
Zo Woll ik schrik me te pletter van je bericht. Wat vreselijk voor je. :hug:

Heel veel sterkte.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
gonniegijsje schreef:
04-02-2025 17:35
Zelfde hier. Hier laten ze zich niet vlot afschrikken als iemand een goede match lijkt voor de plek. Natuurlijk mede omdat goede mensen lastig te vinden zijn.

Ik kreeg kanker bij een tijdelijk contract, werkgever was alleen maar ondersteunend en van ontslag is nooit sprake geweest. Niet te ver vooruit denken. Eerst morgen horen hoe de vlag erbij hangt, dan met WG om tafel.
Is het contact goed?
Wat een vreselijk bericht. Ik heb geen tips voor je maar wil je wel veel sterkte wensen :hug:
Jeetje wat een heftig nieuws. Heel veel sterkte! :rose:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
gonniegijsje schreef:
04-02-2025 17:35
Bij ons net zo. Laatst zelfs iemand ziek in dienst genomen (die was ZZP bij ons en ziek door zwanger, dus wel ietsje anders. Maar toch.) Goeie en fijne werkgevers bestaan heus.
Wat een naar bericht Wolls, wat zal je je onzeker en angstig voelen.
De zorgen om je werk/inkomen kan je er dan eigenlijk bij hebben. Bah!

Heb geen nieuwe tips, er zijn al een aantal hele goede gegeven, maar wil je wel heel veel sterkte en moed wensen!
Wat een verschrikkelijk bericht, Woll! Succes morgen bij de arts, fijn dat dat zo naar voren gehaald kon worden! En natuurlijk heel veel sterkte bij het hele traject.

Over je uitkering hoef je je niet veel zorgen te maken. Je gaat ziek uit dienst (als je al uit dienst gaat natuurlijk!) en dan is de werkgever verplicht je ook ziek uit dienst te melden. Ik heb daar zelf wel eens aan getwijfeld en daarom mezelf ziek gemeld bij het UWV, maar daar vertelden ze dat de werkgever echt wel op de vingers getikt wordt als ze zich niet aan die plicht houden. Einde proeftijd en ziek is ook gewoon ziek uit dienst.

Je hebt vervolgens, zolang je niet in staat bent om te werken, 2 jaar ziektewet en daarna een WIA keuring. Na het eerste jaar ziektewet komt er een tussenbeoordeling, waarbij je wel in staat geacht zou kunnen worden om te gaan werken, maar dat is over een jaar pas. Eerst de directe zorgen en de klap even laten bezinken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven