Werk & Studie alle pijlers

Ziek + zwanger

14-04-2017 09:11 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva-forum,

Ik ben sinds enkele maanden ziek thuis nav omstandigheden op het werk. Toen ik uitviel was ik al heel pril zwanger ongeveer 7 weken.

Ik ben uitgevallen vanwege de negatieve omstandigheden op het werk die maakten dat ik enorm in de knoop kwam met mezelf en het werk (weggepest, communicatie achter mijn rug etc).

Nu krijg ik dus lichamelijke klachten door de stress en druk die het werk op mij legt. Afspraken worden niet nagekomen en ik ben daar de dupe van. Mijn werkgever onderschat de situatie en gelooft niet dat ik echt ziek ben en niet kan werken ondanks dat ik hiervoor intensieve therapie volg en kapot moe ben na 30 minuten gesprek op mijn werk. Dit is ook aan mij te zien.

Eerder was het oordeel van de bedrijfsarts dat ik niet kon werken en dat de verwachting was dat ik voor mijn zwangerschapsverlof ook niet meer zou kunnen werken. Mijn werkgever gooit dat advies naast zich neer en wilde mij aan het werk zitten. Hier ben ik tegenin gegaan en dus weer opnieuw naar de bedrijfsarts moeten gaan. Nu nogmaals het oordeel gekregen dat ik niet kan werken en dat de situatie zelfs verslechterd is.

Wat ik zo jammer vind is dat mijn baas de zwangerschap als oorzaak probeert aan te wijzen en eigenlijk zou ik hier bezwaar tegen willen maken maar ik ben bang dat ik dan het risico loop alsnog aan het werk te moeten. Verloskundige heeft overigens advies hierover gegeven dat ik niet kan werken.

Wat moet ik zeggen bij het uwv? Moet ik het spel van mijn baas meespelen of moet ik gewoon eerlijk blijven bij wat ik zelf vind namelijk dat ik niet ziek ben vanwege de zwangerschap maar vanwege de omstandigheden op het werk?

Dit is nu de 2de keer dat ik naar het UWV moet gaan om de situatie te beoordelen.

Zijn er hier deskundigen die mij wat tips of advies kunnen geven?
Natuurlijk niet het spel van je werkgever meespelen! Het is wel te verwachten dat hij het zwangerschapsgerelateerd wil maken, want dan krijgt hij jouw salaris vergoed van het UWV. Maar vertel gewoon de waarheid: jouw verhaal dus. Dan komt het UWV daarna wel met een weloverwogen oordeel.
Veel sterkte TO.

Wat ik in je verhaal mis is wat je doet om weer te kunnen gaan werken? Verwacht je ooit nog te kunnen werken bij deze werkgever?

Ik zou wel eerlijk blijven bij het UWV.
Je baas heeft groot gelijk.

Als jij nog ander werk kan doen binnen dat bedrijf, moet hij dat stimuleren. Je bedrijfsarts kan wel iets vinden of zeggen, maar als de arts bij UWV anders oordeelt, geldt het oordeel van UWV. Je bent immers niet ziek vanwege je zwangerschap, dus je baas moet dan eerst jouw ziekte betalen. Als je baas dan de bedrijfsarts volgt en jij na die eerste periode ziek blijft, krijgt hij groot gezeik bij UWV als hij jou geen passend werk biedt. Want uwv ziet het dan als dat de werkgever niet alles aan heeft gedaan om jou aan het werk te krijgen. Dit kan uitmonden in een dikke boete die hij moet betalen aan Uwv.

Logisch dat je baas zegt dat je het maar op je zwangerschap moet gooien. Een ongemotiveerde werkneemster die alles aangrijpt om maar niet meer te hoeven werken en ook geen enkele intentie toont om iets qua werk op te pakken. En dan ook nog een boete riskeren omdat hij er niets aan heeft gedaan dan. Je baas denkt, laat die maar thuiszitten vanwege zwangerschap. Dan heb ik het minste gezeik.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Vervelende situatie TO.

Ik zou in ieder geval niet mee gaan in het 'spel' van je werkgever. Keer op keer blijven aanhouden dat niet jouw zwangerschap de reden van je ziekte is maar door de omstandigheden op het werk.

Zoals Bloes ook al aangeeft; zodra jouw ziekte zwangerschapsgerelateerd is voor jouw werkgever krijgt jouw werkgever jouw salaris vergoedt vanuit het UWV.
quote:louti schreef op 14 april 2017 @ 09:24:

Een ongemotiveerde werkneemster die alles aangrijpt om maar niet meer te hoeven werken en ook geen enkele intentie toont om iets qua werk op te pakken.Lees jij een andere OP dan ik? Ik lees dat TO intensieve therapie volgt om beter te worden en best wil werken, maar daartoe niet in staat is en bovendien de ongezonde werksituatie niet door werkgever wordt aangepakt.
quote:louti schreef op 14 april 2017 @ 09:24:

Je baas heeft groot gelijk.

Als jij nog ander werk kan doen binnen dat bedrijf, moet hij dat stimuleren. Je bedrijfsarts kan wel iets vinden of zeggen, maar als de arts bij UWV anders oordeelt, geldt het oordeel van UWV. Je bent immers niet ziek vanwege je zwangerschap, dus je baas moet dan eerst jouw ziekte betalen. Als je baas dan de bedrijfsarts volgt en jij na die eerste periode ziek blijft, krijgt hij groot gezeik bij UWV als hij jou geen passend werk biedt. Want uwv ziet het dan als dat de werkgever niet alles aan heeft gedaan om jou aan het werk te krijgen. Dit kan uitmonden in een dikke boete die hij moet betalen aan Uwv.

Logisch dat je baas zegt dat je het maar op je zwangerschap moet gooien. Een ongemotiveerde werkneemster die alles aangrijpt om maar niet meer te hoeven werken en ook geen enkele intentie toont om iets qua werk op te pakken. En dan ook nog een boete riskeren omdat hij er niets aan heeft gedaan dan. Je baas denkt, laat die maar thuiszitten vanwege zwangerschap. Dan heb ik het minste gezeik.

Ja de baas heeft gelijk dat hij het oordeel van.be bedrijfsarts naast zich neer legt en het op de zwangerschap gooit wat niet waar is zodat hij er geen kosten aan heeft? Echt niet, hij moet gewoon werken aan het weer laten.werken.van to door te kijken naar dingen als aangepast werk of het opbouwen van uren op een manier die to aan kan.

To, niet mee werken aan dit spelletje want als het uit komt heb jij grote problemen. Doe gewoon jou verhaal zoals het is, waar je last van hebt en hoe die klachten zijn ontstaan.
Het is natuurlijk wel enigszins zwangerschapsgerelateerd inmiddels. Als je niet zwanger was geweest, had er meer ondernomen kunnen worden om het probleem op te lossen of was er een regeling over het einde dienstverband getroffen. Dat laatste kan niet nu je zwanger ben.

Het conflict oplossen (mediation), goedschiks of kwaadschiks gaat nu ook niet omdat de stress voor jou en kind slecht/gevaarlijk is ivm zwangerschap.

Dus houdt de bedrijfsarts je in de luwte en beschermt je. En terecht.

Dat zou hij waarschijnlijk niet op dezelfde wijze doen als je niet zwanger was, dan worden werknemers nog wel een geforceerd weer te werken om tot een oplossing te komen.

Gewoon eerlijk zijn bij UWV, laat hen maar beslissen. Op zich zou ik het niet raar vinden als het zwangerschapsgerelateerd wordt, heb jij verder geen last van en de werkgever heeft iets minder kosten.
Ik zou absoluut het spel niet meespelen! T is voor hem lekker makkelijk om het op je zwangerschap te gooien, buiten het financiële plaatje hoeft hij dan ook niks structureel te veranderen waarbij de situatie voor hem hetzelfde blijft.

Mijn tip: vraag om een verklaring bij je verloskundige die je ook kan aantonen bij de bedrijfsarts, uwv en je werkgever. Deze hele gestresde situatie is erg slecht voor jou en de baby!!!

Ik neem aan dat jou werkgever niet blij gaat zijn met eventuele aanklachten als er complicaties op gaan treden dankzij de stress die hij jou hiermee bezorgd!

Eerlijk gezegd vind ik je werkgever in dit geval uiterst egoïstisch!
Je moet altijd eerlijk zijn bij het UWV, niet eerlijk zijn is namelijk uitkeringsfraude en dat kan je heel duur komen te staan! Vertel de situatie zoals deze is, en laat het UWV zelf beoordelen in hoeverre zij vinden dat jouw zwangerschap een rol speelt in dit verhaal (en dus in hoeverre de werkgever al dan niet geheel of gedeeltelijk gecompenseerd wordt voor jouw loondoorbetaling).
quote:Zoezoe999 schreef op 14 april 2017 @ 10:08:

Ik zou absoluut het spel niet meespelen! T is voor hem lekker makkelijk om het op je zwangerschap te gooien, buiten het financiële plaatje hoeft hij dan ook niks structureel te veranderen waarbij de situatie voor hem hetzelfde blijft.

Mijn tip: vraag om een verklaring bij je verloskundige die je ook kan aantonen bij de bedrijfsarts, uwv en je werkgever. Deze hele gestresde situatie is erg slecht voor jou en de baby!!!

Ik neem aan dat jou werkgever niet blij gaat zijn met eventuele aanklachten als er complicaties op gaan treden dankzij de stress die hij jou hiermee bezorgd!

Eerlijk gezegd vind ik je werkgever in dit geval uiterst egoïstisch!Een verloskundige gaat geen verklaring geven dat TO niet meer hoeft te werken, dat is namelijk niet rechtsgeldig.
Klopt maar dan heb je wel het advies zwart op wit. Er hoeft ook niet te staan dat ze niet kan werken maar er kan wel jn staan dat ze zich rustig moet houden en dat er door de toenemende stress complicaties kunnen optreden.
quote:Zoezoe999 schreef op 14 april 2017 @ 11:03:

Klopt maar dan heb je wel het advies zwart op wit. Er hoeft ook niet te staan dat ze niet kan werken maar er kan wel jn staan dat ze zich rustig moet houden en dat er door de toenemende stress complicaties kunnen optreden.En dit voegt dus niets toe omdat het niet rechtsgeldig is. Dit is algemeen bekende informatie, welke de bedrijfsarts ook heeft. Of de verloskundige het schrijft, de buurvrouw of de koningin, dat maakt niet uit. De bedrijfsarts is de enige die hier wat over mag zeggen.
Ik heb al een verklaring van mij verloskundige gekregen dat ik inderdaad rust moet nemen. Zonder die verklaring had de bedrijfsarts me gewoon aan het werk gestuurd. De beste man is in dienst van mijn werkgever. Puur omdat de zwangerschap er nu bij komt kijken wordt pas eindelijk gezegd dat ik niet kan werken. Het is echt heel oneerlijk maar ook frustrerend! Als ik niet zwanger was dan had ik nog steeds niet kunnen werken vanwege de situatie en de situatie wordt niet opgelost. Re-integratie is uitgesloten door mijn werkgever.

Werkgever gelooft niet dat ik ziek ben, geeft dit door aan de bedrijfsarts waardoor deze buiten zijn positie is gaan staan. Ik kreeg allemaal kritische vragen die een arts normaal niet eens stelt.

Het is inderdaad een advies van de verloskundige maar het helpt wel om mijn situatie kracht bij te zetten. Blijkbaar is mijn verschijning en verhaal voor werkgever en bedrijfsarts niet voldoende. Alsof ze oogkleppen op hebben. De hele situatie maakt me boos vooral omdat werkgever zelf de situatie heeft gecreëerd en nu ook nog mijn zwangerschap, wat zo een mooie leuke tijd moet zijn, misbruikt voor zijn eigen centen.

Ik ben wel blij met jullie reacties! Geeft me wat steun maar ook dat ik gewoon niet moet meespelen met dit spelletje. Volgens mij maakt het voor mij zelf ook niet uit wat de conclusie van het uwv wordt of wel? Voor mij zitten daar geen gevolgen aan toch?
Maar als de verloskundige een verklaring heeft getekend en die ertoe gezorgd heeft dat de bedrijfsarts vind dat je niet kan werken dan is het toch zwangerschapsgerelateerd.

De verloskundige gaat over jouw zwangerschap en wat goed is voor jou en de baby.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Wat wil jij zelf?

Je werkgever is een hork, en het beleid en de negatieve omstandigheden zullen niet veranderen. Heb je een vast contract? Ga je verder solliciteren (na je bevallingsverlof)?

Je verhaal is herkenbaar. Ik heb bij de arbo-arts elke keer mijn eigen verhaal vertelt. Maar de arbo-arts leefde erg met mij mee, dus die nam mij in bescherming door de mij minder uur te laten werken. Waren wel momenten dat arbo-arts iets in het rapport schreef waar werkgever furieus van werd. Dat gaf dan ook weer extra stress. Uiteindelijk heb ik de eer aan mij zelf gehouden, en gedacht: "die vent is knettergek". Maar ik ben het niet, en ik zorg ervoor dat ik mijn werk, klanten en afspraken netjes overdraag. En zo geschiedde.

Mijn belangrijkste moment was de conclusie was dat ik niet meer de belangrijkste persoon in mijn leven was. Er zat een klein hummeltje in de buik, die hinder ondervond van de stress van zijn moeder. Dat gaf kracht om mijn eigen plan te trekken en mijn eigen koers te varen. Dus nogmaals de vraag, wat wil jij?
Dat veranderd de zaak wel, dat die verklaring eerst nodig was. Wat er niet veranderd is dat je gewoon eerlijk moet zijn bij het UWV.
ja die verklaring heb ik gewoon zelf gevraagd aan mijn verloskundige omdat ik telkens tegen de muur liep dat ik mijn situatie niet goed duidelijk kreeg. Zal ook wel komen door de burn-out etc maar toch vond ik het heel vervelend dat mijn werkgever en de bedrijfsarts niet goed naar mij luisterden. Deze verklaring van de verloskundig was dus gewoon nodig.

Ik heb inderdaad een vast contract en ben ook klaar met deze werkgever, zo ga je niet met mensen om en al helemaal niet extra druk en spanning erop leggen als iemand ziek en zwanger is. Na mijn verlof wil ik gewoon ergens anders aan de bak gaan.

IBIopviva het punt blijft volgens mij dat ik ziek ben vanwege burn-out en dat door de druk van werkgever ik stress krijg dat zich uitwerkt in lichamelijke klachten. Het is niet zo dat ik niet kan lopen of iets anders niet kan omdat ik zwanger ben.
Het maakt niet uit wat de oorzaak is. Ziek is ziek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik lees wel een wijzend vingertje naar je werkgever en arts. na je verlof wil je ergens anders gaan werken. Maar ik lees niet wat je zelf gaat doen om uit deze situatie te komen of wat jouw rol hierin is. Meestal zitten er twee kanten aan een verhaal

Kunnen werkgever en jij niet samen besluiten dat het zo niet gaat en dat het dienstverband beëindigd wordt? Of kun je nu al op zoek naar een andere baan? Kun je niet werken? Of kun je niet voor deze werkgever werken?
quote:Madelief887 schreef op 14 april 2017 @ 11:46:

Ik ben wel blij met jullie reacties! Geeft me wat steun maar ook dat ik gewoon niet moet meespelen met dit spelletje. Volgens mij maakt het voor mij zelf ook niet uit wat de conclusie van het uwv wordt of wel? Voor mij zitten daar geen gevolgen aan toch?

Voor dit moment maakt dat voor jou niets uit. Ziek is ziek. Het is voor jou niet interessant uit welk potje iets betaald wordt. Maar als je naar de toekomst kijkt dan is het natuurlijk wel relevant. Want een zwangerschap eindigt een keer en voor het vervolg van het traject heeft het wel invloed of het wel of niet zwangerschapsgerelateerd is.

Je geeft zelf aan dat je uitgevallen bent vanwege de problemen op je werk en dat je zwangerschap er los van staat. Heb je ook al overwogen om in gesprek te gaan met je werkgever om het contract te ontbinden? Daar zitten natuurlijk wat nadelen aan maar ook een aantal voordelen. Je zou de boel de boel kunnen laten en ergens anders een frisse start kunnen maken. Financieel misschien wat onzekerder maar je krijgt er op andere vlakken een hoop rust voor terug.
quote:rafs schreef op 14 april 2017 @ 15:45:

Ik lees wel een wijzend vingertje naar je werkgever en arts. na je verlof wil je ergens anders gaan werken. Maar ik lees niet wat je zelf gaat doen om uit deze situatie te komen of wat jouw rol hierin is. Meestal zitten er twee kanten aan een verhaal

Kunnen werkgever en jij niet samen besluiten dat het zo niet gaat en dat het dienstverband beëindigd wordt? Of kun je nu al op zoek naar een andere baan? Kun je niet werken? Of kun je niet voor deze werkgever werken?

Wat ik er zelf aan doe? Ik volg therapie om weer te herstellen. Dat heeft tijd nodig. Ik kan nu niet werken nee dus een andere baan zoeken is nu geen optie. Overigens was mijn 'functioneringsgesprek' tevens mijn ontslag gesprek. Kwam zomaar uit de lucht vallen en geen aanleiding tot ontslag.

Hier is dus echt geen sprake van twee schuldigen, er is geen dossier.

Ontslag is al besloten door werkgever maar dat kan nu niet ingaan vanwege ziekte en zwangerschap hoewel ze er wel op aansturen dat ik nu moet tekenen. Iets anders zoeken is nu ook geen optie omdat ik niet kan werken, ik ben niet voor niets nu ziek. Ontslag nemen is al helemaal niet slim want dan heb ik helemaal geen inkomsten meer. Mijn plan is te herstellen en zodra ik hersteld ben ga ik op zoek naar een nieuwe baan.
quote:Madelief887 schreef op 14 april 2017 @ 19:53:

[...]

Wat ik er zelf aan doe? Ik volg therapie om weer te herstellen. Dat heeft tijd nodig. Ik kan nu niet werken nee dus een andere baan zoeken is nu geen optie. Overigens was mijn 'functioneringsgesprek' tevens mijn ontslag gesprek. Kwam zomaar uit de lucht vallen en geen aanleiding tot ontslag.

Hier is dus echt geen sprake van twee schuldigen, er is geen dossier.

Ontslag is al besloten door werkgever maar dat kan nu niet ingaan vanwege ziekte en zwangerschap hoewel ze er wel op aansturen dat ik nu moet tekenen. Iets anders zoeken is nu ook geen optie omdat ik niet kan werken, ik ben niet voor niets nu ziek. Ontslag nemen is al helemaal niet slim want dan heb ik helemaal geen inkomsten meer. Mijn plan is te herstellen en zodra ik hersteld ben ga ik op zoek naar een nieuwe baan.

Wat heeft je werkgever dan aangegeven als reden voor je ontslag? Waren eerdere functioneringsgesprekken wel goed?

Je werkgever heeft een reden om van je af te willen, dat is vervelend. Maar er moet toch een aanleiding zijn.

En... is het voor jou niet gunstiger om nu wel al afspraken te maken over beëindiging van je contract? Bijvoorbeeld over X maanden? Dan kun je je focussen op je herstel en je zwangerschap. En mogelijk een nieuwe werkgever.

En wat zelfreflectie over de hele gang van zaken is toch wel het overwegen waard.
Welkom bij de club van zieke werknemers met een vervelende werkgever die conflicten uitlokt. Kijken eens rond bij de topics over vaststellingsovereenkomst via de zoekfunctie. Welkom bij de club. Jammer dat deze trend bestaat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Houdt er rekening mee dat je op x moment wel zult moeten starten met re-integratie als je niet met je werkgever in gesprek wil over een vso. Al voordat je 100 % hersteld bent. Tijdens je behandeling zul je het geleerde ook (op je werk) in de praktijk moeten brengen. Zo zul je weer uren en taken gaan opbouwen totdat je volledig hersteld bent en je werk weer volledig kunt uitvoeren. Als je echt niet terug wil naar je werkgever kan dat dus een reden zijn om toch voor een vso te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven