Werk & Studie alle pijlers

zoveel werklozen, en toch geen kandidaten!!

07-08-2009 09:28 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat toch?? De hele dag gaat het in het nieuws over de werkloosheid.. de kranten staan er bol van... en ook hier op het forum lees ik dat er een hoop mensen zijn die een nieuwe baan zoeken.

Afgelopen maandag heb ik een vacature geplaatst ter vervanging van mijn en de directie`s assistent. Een leuke baan. Die zeker voor starters of mediors erg interessant is.

Ik ( en de directie met mij mee) had verwacht binnen 3 dgn wel 15 reacties te hebben gehad..... maar nee hoor, niks daarvan...

Tot nu toe 3 reacties.. 1 van een dame van 61 en 2 van dames die geen nederlands spreken, wat in deze functie dus wel heel belangrijk is!!!

Ik snap er werkelijk niks van.... waar zijn al die mensen????
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:schaap1001 schreef op 08 augustus 2009 @ 17:04:

Ik werk idd door omstandigheden onder mijn niveau.Overal vacaturestop zeker?
Pffffffffffffff ben even dagje niet online en er zijn ff 100 reacties bijgezet!!!

Allereerst TD je bent een schat!!! En ik zou je zo aannemen.. ware het niet dat ik geen plek voor je heb,. en dat je niet zo ver van je woonplaats wil werken ( al valt t best mee!!!) En Fleur, jij ook bedankt voor je poging om het uit te leggen...

Verder: Ik bedoelde met heel mijn topic iets anders. Namelijk het feit dat ik ( en mijn directie met mij) wel verwacht had dat er wel een hele stapel reacties zou komen.... reacties waarvan wellicht meer dan 80% op voorhand al niet zou matchen, maar waardoor je ziet dat er veel mensen een baan zoeken door de werkeloosheid.... En niet maar 3. Dat die 3 reacties precies niet zijn wat ik zoek.. nou ja, dat terzijde.. de hele insteek van het topic is gelijk van tafel geveegd omdat er maar 1 stukje is blijven hangen bij iedereen...

Daarnaast is de titel van een functie volgens mij nogal vrij indeelbaar.. wat bij bedrijf 1 een accountmanager is, is bij bedrijf 2 een medewerker verkoop binnendienst... het is maar net wat je gewend bent als regel te voeren!

En dan nog 1 ding... mijn werkgever betaald absoluut niet slecht.. Wij zoeken niet iemand met 15 jaar ervaring, en betalen die dan "maar" 1800 euro krijgt.

We zoeken een MBO`er met ongeveer 2 jaar werkervaring.. misschien iets meer, maar dat ligt dan aan de achtergrond. Als je dan een startschaal hebt van 1800 tot 2000 euro doe je het volgens mij niet slecht. Menig CAO is veel veel lager ingeschaald.

Ik ga na dit bericht niet meer reageren op dit topic.., de insteek is verkeerd begrepen, en ik heb geen zin om mijn werkgever of mezelf continu te verdedigen. Iedereen heeft een mening gevormd, die heb ik gelezen en daarvoor dank!!!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Het is allebei echt vergane glorie, geen van beide geschikt.
Och, als het gaat om dozen versjouwen ...
quote:biol schreef op 08 augustus 2009 @ 19:11:

Pffffffffffffff ben even dagje niet online en er zijn ff 100 reacties bijgezet!!!

Allereerst TD je bent een schat!!! En ik zou je zo aannemen.. ware het niet dat ik geen plek voor je heb,. en dat je niet zo ver van je woonplaats wil werken ( al valt t best mee!!!) En Fleur, jij ook bedankt voor je poging om het uit te leggen...

Verder: Ik bedoelde met heel mijn topic iets anders. Namelijk het feit dat ik ( en mijn directie met mij) wel verwacht had dat er wel een hele stapel reacties zou komen.... reacties waarvan wellicht meer dan 80% op voorhand al niet zou matchen, maar waardoor je ziet dat er veel mensen een baan zoeken door de werkeloosheid.... En niet maar 3. Dat die 3 reacties precies niet zijn wat ik zoek.. nou ja, dat terzijde.. de hele insteek van het topic is gelijk van tafel geveegd omdat er maar 1 stukje is blijven hangen bij iedereen...Lindy vindt dit popi jopie taal, die engelse term ertussen. Niet meer doen hoor!
quote:Rollergirl schreef op 08 augustus 2009 @ 20:45:

[...]

Lindy vindt dit popi jopie taal, die engelse term ertussen. Niet meer doen hoor! sorry... zal het noooooit meer doen...
quote:Dana schreef op 08 augustus 2009 @ 20:22:

[...]

Nee sorry, ik vond de vraag echt te stom om te beantwoorden maar kennelijk bedoelde je het dus serieus. Natuurlijk hoef je niet iedere sollicitant uit te nodigen, als je 'tig reacties hebt op een vacature. Maar het is toch logisch dat de selectie plaatsvindt op relevante factoren als opleidingsniveau en werkervaring, en niet op irrelevante factoren als huidskleur, mooi/niet mooi, krullen of steil haar, etniciteit, geboortejaar, etc. Als je maar drie sollicitanten hebt, dan ben je toch gek als je die oudere niet uitnodigt. Obv het gesprek kun je dan inschatten of die leeftijd een probleem is of niet.

Positieve discriminatie is iets anders, dat is bedoeld om oneerlijke maatschappelijk situatie iets rechtvaardiger te maken. Dus als vrouwen altijd geweigerd worden voor banen, terwijl ze er wel de opleiding en capaciteiten voor hebben, maar omdat bedrijven liever mannen hebben (want die past beter in de werkcultuur en andere vooroordelen), dan is het redelijk om te zeggen: bij gelijke geschiktheid voorkeur voor een vrouw (of Marokkaan of Surinamer of Jood of oudere etc.)

Ik kan haast niet geloven dat ik dat nu zit uit te leggen aan volwassen mensen en ik heb daar ook eigenlijk helemaal geen zin in. Google maar eens op zaken als discriminatie op de arbeidsmarkt of zo, als je meer wilt weten.

Klagen dat er niemand reageert als je op voorhand al mensen uitsluit obv irrelevante factoren is niet alleen discriminerend maar ook gezeur.

Oh, we selecteren ook op etnische afkomst hoor, soms willen we gewoon liever een Marokkaan of een Suri. Zeker nu, er zitten iets te veel blanken nu.

En idd, misschien als je maar drie sollicitanten hebt, dan wel. Al zou ik dan eerder geneigd zijn de vacature nog een keer uit te zetten.

Maar bij zeventig reacties? Sorry, dan wordt er hier echt wel naar etniciteit, leeftijd gekeken; zeker als de kwaliteiten nagenoeg gelijk zijn.

En ja, ook de foto speelt een rol. Als men dat vervelend vindt, dan moet men die niet (ongevraagd!) mee sturen.

Spelfouten... Soms wel, soms niet. Als we een Turk, Marokkaan of Antilliaan willen, zullen die fouten een minder grote rol spelen dan wanneer we een Suri of Nederlander zoeken. Hoewel ik het persoonlijk een enorme afknapper vind.

En klagen dat er niemand reageert omdat je vantevoren al mensen uitsluit? Slaat in dit geval nergens op, want het wordt niet in de vacature vermeld. Maar goed, bij ons reageren er zat mensen, kennelijk een aantrekkelijke branche.
Nee, ik weet wel eigenlijk wel zeker dat ook bij maar drie reacties, iemand van 61 niet uitgenodigd zal worden.
Sorry Fleurtje, ik kan me er helemaal niks bij voorstellen. Dus als je brieven binnenkrijgt, ga je ook selecteren op etnische achtergrond? En op leeftijd?

Ik heb maar een beetje ervaring met sollicitatieprocedures en zoeken naar personeel, maar de procedures waarbij ik betrokken was, ging het alleen en uitsluitend om iemands brief, werkervaring en opleiding. Leeftijd en achtergrond speelden geen rol. En op die manier ontstond een team van mensen die allemaal erg goed waren in hetzelfde werk en op die manier een band kregen. Niet op basis van dezelfde leeftijd of wat dan ook. Iemand van 61 met de juiste papieren zou dus absoluut zijn uitgenodigd voor een gesprek. En ik maar naïef denken dat dat bij alle bedrijven zo ging.

Ik ben dus oprecht verbaasd en vraag me af: kun je toelichten in welke situaties of voor welk soort werk dat anders zou lopen?
Appelsientje, denk je ook niet dat het héél erg afhangt van het bedrijf?

Misschien werk ik wel in een bedrijf waarin het soms handiger is om voor bepaalde functies een Turk of een Surinamer te hebben. Of iemand van 25.

Je laat een 61-jarige niet op de redactie van een jongerenprogramma werken. En een Nederlander op een Turkse redactie is vrij zinloos.

Dus ja, selecteren op die gronden kan héél goed.
Bij ons is dat ook zo, er is zelfs een tijdje flink "positief" gediscrimineerd, ze wilden meer allochtonen in het bedrijf.
Bij ons is het geen positieve discriminatie. Tenminste, niet in de zin van laten we die arme Turk es aan een baan helpen. Echt niet. We hebben die Turk gewoon nodig.
Ja, bij ons ook. Ze zijn wel gek om een Turk "aan een baan te helpen".

In het onderwijs wil men graag allochtone docenten omdat er ook veel allochtone leerlingen zitten.
Op de school van mijn zoon nemen ze momenteel alleen jonge leerkrachten aan.De huidige leerkrachten zijn tussen de 40/64 jaar,er is bijna geen wisseling en om de leeftijd te verjongen en loonsuitgaven te verminderen zit de leeftijdsgrens voor nieuw personeel nu tot 30 jaar.

Geen discriminatie maar het in evenwicht brengen van personeel.
Nou, dat vind ik ook een raar argument, want als je iemand van 61 aanneemt, weet je zowat zeker dat je over vier jaar weer kunt wisselen. Nou is het onderwijs een branche waar mensen in het algemeen wel lang blijven hangen, misschien wel hun hele hele carriere, maar in de meer commerciele branches was het ''jobhoppen'' nog niet zolang geleden heel normaal.
quote:ElleMichelle schreef op 09 augustus 2009 @ 10:25:

Op de school van mijn zoon nemen ze momenteel alleen jonge leerkrachten aan.De huidige leerkrachten zijn tussen de 40/64 jaar,er is bijna geen wisseling en om de leeftijd te verjongen en loonsuitgaven te verminderen zit de leeftijdsgrens voor nieuw personeel nu tot 30 jaar.

Geen discriminatie maar het in evenwicht brengen van personeel.

Ik kan me dit eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen.

Het onderwijs kampt namelijk met een groot probleem; namelijk dat er maar weinig nieuw jonge docenten bij komen. Mensen die net van de opleiding afkomen, gaan vaak toch wat anders doen na een paar jaar onderwijs.

Ze hebben weinig keus, qua leeftijd, bovendien wil men ook bevoegde èn competente ( lees: leraren met ervaring) leraren, en die zijn er nou eenmaal niet in overvloed.
Ach, dat hele 'werving & selectie' gebeuren is toch in feite (vaak) een groot discriminatiecircus, verpakt in een sociaal wenselijk jasje...
quote:Zamirah schreef op 09 augustus 2009 @ 12:31:

[...]

Ik kan me dit eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen.

Het onderwijs kampt namelijk met een groot probleem; namelijk dat er maar weinig nieuw jonge docenten bij komen. Mensen die net van de opleiding afkomen, gaan vaak toch wat anders doen na een paar jaar onderwijs.

Ze hebben weinig keus, qua leeftijd, bovendien wil men ook bevoegde èn competente ( lees: leraren met ervaring) leraren, en die zijn er nou eenmaal niet in overvloed.

Ik werk zelf ook sinds een jaar parttime op een school met de kinderen(niet voor de klas)Ook op deze school nemen ze nu zo jong mogelijke leerkrachten om dezelfde redenen als op de school van mijn zoon.

De oudere leerkrachten kosten nu eenmaal meer dan de pas afgestudeerden en de school heeft een bepaald budget.Meestal beginnen de jonge leerkrachten in de kleuterklassen.

De duo banen in het basisonderwijs rukt ook steeds meer op.

Mijn zoon heeft ook 2 juffen,eentje die bijna met pensioen gaat en een jonge zij instromer.

Ik praat over de basisschool hier niet over het voortgezet onderwijs.
Oh die domme Appelsientje toch, haar hele (korte) leventje al op een redactie aan het werk en maar niet snappen dat oudere mensen niet voor kinderprogramma's kunnen werken en dat Nederlandse journalisten niet op de redactie van een Turks programma kunnen meedraaien.

Afgezien van het punt dat Dana hierboven aanhaalt, dat er inderdaad gezien de functie voorkeur kan bestaan voor mensen van noem-eens-een-dwarsstraat Turkse achtergrond voor een Turks buurtcentrum of een Turks koffiehuis, blijft het onzin.

Als je aan mijn cv kunt zien dat ik veel ervaring heb in het werken voor jongerenprogramma's, dan ben je knettergek als je mij niet op sollicitatiegesprek uitnodigt omdat ik al tegen de zestig loop.

Worden de reclames voor maandverband uitsluitend door vrouwen verzonnen? Denk je dat er bij de Playboy alleen maar mannen op de redactie zitten? En zou iemand van een jaar of twintig niet voor het seniorentijdschrift Plus mogen schrijven?

Ik zal die naïviteit eens moeten gaan verliezen, want ik lees het hierboven ook al: dat hele werving & selectie gebeuren is één groot discriminatiecircus. Ik denk dan: wees in ieder geval eerlijk en zeg: ja we discrimineren, ja het slaat nergens op, maar goed, we zijn dat nou eenmaal zo gewend en oeh verandering, daar zijn we echt een beetje te schijterig voor. En probeer niet met allemaal onzinverhalen net te doen alsof het een goed idee is om iemand van 61, die misschien heel goede papieren heeft voor de baan, niet uit te nodigen op gesprek omdat ze veel te oud is en niet in het team zou passen.
quote:Dana schreef op 09 augustus 2009 @ 22:12:

[...]

Snap je nou werkelijk niet dat er verschil is tussen functioneel onderscheid (zoals in jouw voorbeelden) en onzinnig onderscheid (zoals die rel laatst rond AH To Go die geen mensen met een Marokkaanse achternaam in dienst wil laten nemen)?

Zou jij het terecht vinden als ik een kapper zoek, er reageren drie mensen waarvan er maar 1 de goede papieren heeft, maar die heeft als geboorteplaats Paramaribo op het C.V. staan. Dat ik dan zou zeggen: die ga ik natuurlijk niet uitnodigen, die heeft vast alleen verstand van kroeshaar en past ook niet in ons team natuurlijk.

Nou, als ik in een bepaald soort wijk een kapperszaak zou hebben, zou ik ws die vacature idd nog een keer uitzetten ja. Net zo goed dat ik in bepaalde wijken van Zuidoost liever iemand met díe geboorteplaats wil hebben dan iemand die uit Volendam komt.

Ik noem dat ook functioneel onderscheid.

En op mijn werk wordt idd weleens gekeken naar hoeveel Marokkanen er nou werken, zodat er een betere keus gemaakt kan worden. We hoeven in de keuken natuurlijk niet in de Maghreb te zitten, nietwaar? Beetje Anatolie en Blauwgrond maakt de boel een stuk gezelliger. En interessanter. Maar ach, das natuurlijk ook niet functioneel.
quote:Dana schreef op 09 augustus 2009 @ 22:15:

En omdat jullie zelf kennelijk te lui zijn om te googlen wat handige links: Artikelen monsterboard en nog meer.

Want zoals gezegd heb ik helemaal geen zin om dit aan volwassen mensen uit te leggen. Is de kwaliteit van het onderwijs zo slecht dat jullie bij maatschappijleer of economie niets hebben geleerd over discriminatie op de arbeidsmarkt?Nee hoor, kwaliteit was heel goed, maar je kunt ook zeuren om het zeuren. Hadden ze bij Maatschappijleer ook een oplossing voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven