43 jaar en zwanger: Kind houden?
zondag 6 mei 2018 om 15:30
Ik zit momenteel met een moeilijk dilemma. Heb een week geleden ontdekt dat ik zwanger ben, ruim drie maanden. Dit is totaal onverwachts gebeurd. Ik ben 43 jaar en heb al twee dochters van 14 en 11 jaar oud. Mijn partner laat de beslissing aan mij over. Een derde kind is welkom, maar hij kan er ook mee leven als ik het weg laat halen. Op dit moment weet ik het gewoon echt niet. Aan de andere kant lijkt het me heel mooi om een baby in mijn armen te sluiten, in mijn hart is er plek voor. Onze relatie is stabiel en financieel kunnen we het ook wel lijden. Maar persoonlijk vind ik 43 jaar echt te oud om een kind te krijgen. Om straks als oude taart tussen de jonge meiden op het consultatiebureau te staan en weer te starten op het kinderdagverblijf en straks basisschool....
En hoe gaan mijn dochters op reageren? De ene is al flink aan het puberen. Die zit echt niet op een babybroertje of zusje te wachten. De jongste gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Inmiddels een echo gehad. En alles ziet er goed uit. Ook de gynaecoloog is positief. In mijn hart is er ruimte voor. Maar mijn leeftijd... Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Als ik het kindje houd, gaan we wel een NIPT-test doen. Maar ik moet nu wel snel een besluit maken. Hoe langer het kindje in mijn buik zit, hoe moeilijker het wordt om een abortus te laten uitvoeren.
En hoe gaan mijn dochters op reageren? De ene is al flink aan het puberen. Die zit echt niet op een babybroertje of zusje te wachten. De jongste gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Inmiddels een echo gehad. En alles ziet er goed uit. Ook de gynaecoloog is positief. In mijn hart is er ruimte voor. Maar mijn leeftijd... Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Als ik het kindje houd, gaan we wel een NIPT-test doen. Maar ik moet nu wel snel een besluit maken. Hoe langer het kindje in mijn buik zit, hoe moeilijker het wordt om een abortus te laten uitvoeren.
dinsdag 8 mei 2018 om 18:22
Dan staan alleen de spijt hebbers in de boekskes, zal een beter verhaal zijn en beter verkopen!redbulletje schreef: ↑08-05-2018 14:12Ik ken een aantal vrouwen die 'n abortus hebben gedaan en geen van hen is kindvrij. Ze waren er ofwel nog niet aan toe (te jong, niet de goeie partner) of het gezin was al compleet. Ook degene die op latere leeftijd bewust een kind heeft genomen heeft geen spijt van de abortus op haar 19e.
zondag 13 mei 2018 om 20:23
Op mijn 17e gehad.redbulletje schreef: ↑08-05-2018 14:12Ik ken een aantal vrouwen die 'n abortus hebben gedaan en geen van hen is kindvrij. Ze waren er ofwel nog niet aan toe (te jong, niet de goeie partner) of het gezin was al compleet. Ook degene die op latere leeftijd bewust een kind heeft genomen heeft geen spijt van de abortus op haar 19e.
Erg schuldgevoel over, tot op de dag van vandaag.
Het is echt niet niks!
Nu 35 jaar en 2 kinderen mogen krijgen.
vrijdag 18 mei 2018 om 16:52
Marte, wat lief dat je er naar vraagt! We hebben besloten om het kindje te houden. Ook mijn dochters zijn ingelicht en gelukkig reageerden zij heel enthousiast! Met de zwangerschap gaat het ook goed, buik wordt al aardig dikker... We hebben er heel veel zin in en ik geniet volop van deze onverwachte zwangerschap. Zit inmiddels op bijna 15 weken, dus heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goedkomt!
Omgeving is inmiddels ook ingelicht. Reacties zijn meestal heel verbaasd, maar iedereen vindt het leuk. Iedereen biedt ook al spontaan babyspullen aan. Mogen zelfs gratis de meubeltjes overnemen van een vriendin van mij die alles nog op zolder had staan, dus we hoeven geen nieuwe meubels te kopen
Omgeving is inmiddels ook ingelicht. Reacties zijn meestal heel verbaasd, maar iedereen vindt het leuk. Iedereen biedt ook al spontaan babyspullen aan. Mogen zelfs gratis de meubeltjes overnemen van een vriendin van mij die alles nog op zolder had staan, dus we hoeven geen nieuwe meubels te kopen
vrijdag 18 mei 2018 om 17:28
Zeester44 schreef: ↑18-05-2018 16:52Marte, wat lief dat je er naar vraagt! We hebben besloten om het kindje te houden. Ook mijn dochters zijn ingelicht en gelukkig reageerden zij heel enthousiast! Met de zwangerschap gaat het ook goed, buik wordt al aardig dikker... We hebben er heel veel zin in en ik geniet volop van deze onverwachte zwangerschap. Zit inmiddels op bijna 15 weken, dus heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goedkomt!
Omgeving is inmiddels ook ingelicht. Reacties zijn meestal heel verbaasd, maar iedereen vindt het leuk. Iedereen biedt ook al spontaan babyspullen aan. Mogen zelfs gratis de meubeltjes overnemen van een vriendin van mij die alles nog op zolder had staan, dus we hoeven geen nieuwe meubels te kopen![]()
Leuk.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
vrijdag 18 mei 2018 om 19:01
Thats the spirit!Zeester44 schreef: ↑07-05-2018 13:18. Als we verder in de zwangerschap komen gaan we ook nadenken over een kamertje voor de kleine. Desnoods kan hij/zij de eerste twee jaar wel bij ons op de kamer. Onze kamer is op zich ook best ruim. Via IKEA kunnen we ook ideeën opdoen een soort van kamertje extra te creëren zonder grote kostelijke ingrepen. En we hebben tijd zat om na te denken over hoe we onder twee dochters niet te kort doen.
Weet je, het is aan de oude kant, kwa leeftijd. Maar leeftijd is tegenwoordig zo subjectief. Een persoon van 50 kan veel fitter zijn dan een persoon van 30. Op jouw leeftijd alles op alles zetten om nog zwanger te worden vind ik ook maar zozo. Maar het kwam gewoon bij jou, de natuur bepaald.
vrijdag 18 mei 2018 om 20:26
Beide klinkt heerlijk
Fijn dat je meiden ook zo enthousiast zijn. Dat arme kind krijgt drie moeders vrees ik
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
vrijdag 18 mei 2018 om 23:31
Dat vind ik heel fijn om te horen! Dat jullie als gezin deze keuze ondersteunen gaat ervoor zorgen dat het goedkomt.Zeester44 schreef: ↑18-05-2018 16:52Marte, wat lief dat je er naar vraagt! We hebben besloten om het kindje te houden. Ook mijn dochters zijn ingelicht en gelukkig reageerden zij heel enthousiast! Met de zwangerschap gaat het ook goed, buik wordt al aardig dikker... We hebben er heel veel zin in en ik geniet volop van deze onverwachte zwangerschap. Zit inmiddels op bijna 15 weken, dus heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goedkomt!
Omgeving is inmiddels ook ingelicht. Reacties zijn meestal heel verbaasd, maar iedereen vindt het leuk. Iedereen biedt ook al spontaan babyspullen aan. Mogen zelfs gratis de meubeltjes overnemen van een vriendin van mij die alles nog op zolder had staan, dus we hoeven geen nieuwe meubels te kopen![]()
Heel veel genieten en hopelijk ga je de zwangerschap fluitend door om straks een mooie en gezonde baby te verwelkomen!!