abortus bij twijfel toch doen?

15-06-2019 02:31 225 berichten
Als iemand mij deze vraag van de titel zou stellen, had ik gegarandeerd nee gezegd...

Alleen heb ik het gevoel dat dit twijfelgevoel gaat blijven en ik daardoor maar een knoop moet doorhakken. Ik ben er achter gekomen dat ik ongepland zwanger ben. Dit is de 2e keer dat dit is gebeurd. Ik ben 3 jaar geleden zwanger geraakt en ik ben toendertijd geforceerd door mijn ouders om een abortus te laten plegen. Ik woonde op dat moment nog thuis en had geen vaste vriend. Op het moment dat ik het mijn ouders vertelde was ik verplicht de volgende dag een afspraak te maken bij de abortuskliniek, anders werd ik uit huis gezet. Ik had op dat moment weinig mensen op mij heen. Dit is voor mij erg traumatisch geweest omdat ik geen enkele bedenktijd kreeg en ik voor mijn gevoel dus geen eigen controle over mijn lichaam had. Mede door deze situatie heb ik op dit moment ook geen contact met mijn ouders.

Ik ben na deze situatie zo snel mogelijk op zoek gegaan naar een kamer in de stad waar ik studeerde. Inmiddels woon ik al een tijd op mezelf op een kamer in een studentengebouw. Ik heb mijn propedeuse van mijn HBO gehaald en heb daarnaast altijd gewerkt (hier erg trots op omdat ik vanaf mijn puberteit last van depressies heb gehad). Ookal gaat het beter met me, ik denk/droom nog vaak over die abortus zeker omdat ik er wel over twijfelde om een abortus te plegen of niet. Ik heb zeker een kinderwens en had zeker vanaf het moment van de zwangerschapstest een moedergevoel. Ik heb vanaf dat moment altijd gedacht dat wanneer dit mij nog eens zou overkomen ik nooit meer een abortus zou laten plegen..

Maar nu ik weer voor deze keuze sta, staat mijn wereld op z'n kop. Sinds de positieve test gelijk weer dat moedergevoel... maar aan de andere kant heel veel stress. Situatie is nu dat ik wel hecht was met de 'vader' maar geen officiële relatie. Hij wilt het niet houden omdat hij zijn kind niet in een onstabiele situatie wilt laten opgroeien. Op dit moment woon ik nog steeds op een studentenkamer, werk ik achter de bar en was het plan om in september te beginnen met een universitaire opleiding. Ik heb geïnformeerd bij de woningcorporatie en die lieten eigenlijk al snel duidelijk weten dat wanneer ik het kindje hou , ik uit mijn kamer zou worden gezet. Daarnaast weet ik dat je voor een zwangerschap geen urgentie meer kan afvragen en particulier wonen te duur is en voor de sociale huurwoningen de wachtrij te lang is (Rotterdam). Ook zou ik een ander baantje moeten zoeken (op dit moment barvrouw) waardoor mijn financiële situatie ook even afwachten zou zijn. Ik heb inmiddels wel een fijne vriendengroep dus ik weet dat ik nooit 'echt' op straat zou komen te staan. Maar het geeft mij geen goed gevoel om dadelijk met mijn zwangerschap/pasgeboren baby'tje de stress te hebben om onderdak te regelen of van vriendin naar vriendin te moeten gaan of uiteindelijk in een opvangtehuis te moeten komen zitten. Zeker omdat ik op dit moment geen contact meer met mijn ouders/de 'vader' heb voel ik mij erg alleen. Ik ben erg emotioneel door de hormonen waardoor ik ook erg denk aan mijn andere traumatische ervaringen zoals seksueel misbruik en verlating.. Hierdoor ben ik erg van slag.

Maar door dat moedergevoel blijf ik twijfelen en zie ik erg op tegen de abortus en wordt ik alweer misselijk van het idee om daar heen te moeten gaan. Maar aan de andere kant gun ik mijn kindje het allerbeste (stabiele leef/woon omgeving en een liefhebbende vader).

Soms weet ik niet waarom ik twijfel want ik weet dat de situatie totaal niet stabiel is. Twijfel ik omdat ik echt twijfel of omdat ik mijzelf had beloofd nooit meer een abortus te laten ondergaan? En voel ik me daarom schuldig?

Ik heb mijn huisarts gesproken en die vond dat ik nog meer de tijd moet nemen om erover na te denken. Ikzelf ben het twijfelen zat en heb daarom aankomende maandag een afspraak staan bij de abortuskliniek. Ik weet dat ik er niet 100% achter sta maar voor mijn gevoel moet ik dit gewoon doen. Ik heb deze keer gelukkig wel meer de tijd gehad om echt te kunnen nadenken maar ik kom er gewoon niet uit en mijn energie raakt op....

Bedankt voor het lezen,

Love
Alle reacties Link kopieren
salinarosseno schreef:
15-06-2019 11:31
Dan moet ze of haar poten bij elkaar houden of een fatsoenlijk voorbehoedsmiddel nemen. Abortus valt daar niet onder.
Maar lekker makkelijk 'over een aantal jaar is het leuker en makkelijker dus [knip]'.

Bah....dat zoveel vrouwen zo makkelijk denken over [knip].

Ik zie dat je bericht al gemeld is en terecht. Om te kotsen hoe jij dit schrijft :pukey: , er is nog helemaal geen kind, er is nog niet eens een foetus. Verdiep je gewoon even in hoe de wet dit klompje cellen noemt en wat de wet over abortus zegt.
Is adoptie tegenwoordig geen optie meer? Wellicht zijn er nog andere opties? Een overtijdbehandeling?

Niet dat dat nu ideaal is maar misschien ook iets om mee te wegen?

Sterkte met wat je ook kiest!
Alle reacties Link kopieren
Java schreef:
15-06-2019 09:06
Ben ik de enige die dit een aparte redenatie vindt? Je kind doodmaken omdat je hem/haar een stabiel leven gunt.

Ik kan het niet helpen, maar sinds mijn kinderen zijn geboren, is mijn kijk op abortus nogal veranderd.

Veel sterkte gewenst in deze moeilijke situatie, breakeven07.
Het is nog geen kind, maar sperma/een klompje cellen. En wat wil je dat TO dan wel doet? Stoppen met haar opleiding, zelf geen toekomst hebben en haar 'kind' geen stabiele leefomstandigheden bieden en ongelukkig zijn? TO zit midden in haar studie, wil nog verder studeren, heeft geen vaste baan, kind groeit op met een ouder.. En jij denkt dat dat allemaal beter is voor TO of een eventueel kind? Als je zelf een kind hebt dan zou je moeten weten hoe intensief dit is en dat de kans kleiner is dat je een volledige academische studie erbij kunt doen. Tenzij je zelf natuurlijk niet hebt gestudeerd en alle ideale onstandigheden mee had. Dan is het moeilijk in te denken hoe de andere kant is he. En kind doodmaken zeg je.. Pfff. Je snapt wel dat dit klompje cellen nog geen mama zegt en geen puppyoogjes heeft? En waarom reageer je eigenlijk? Om TO nog slechter te laten voelen? En dan toch sterkte zeggen. Geef nog een schop na zou ik zeggen.

TO, lees over de oordelende reacties heen. Jij weet wat het beste is voor jezelf en in je eigen situatie. Beide keuzes zijn gewoon heftig.
anoniem_386481 wijzigde dit bericht op 15-06-2019 13:58
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
15-06-2019 11:53
Ik zie dat je bericht al gemeld is en terecht. Om te kotsen hoe jij dit schrijft :pukey: , er is nog helemaal geen kind, er is nog niet eens een foetus. Verdiep je gewoon even in hoe de wet dit klompje cellen noemt en wat de wet over abortus zegt.
Ik vind het om te kotsen hoe gemakkelijk jullie over een kind weghalen (ik zal het nu genuanceerder schrijven) denken.
Zeker in 2019 waar er tig voorbehoedsmiddelen te verkrijgen zijn. En anders haal je de morning after pil maar, mocht het een keer fout gaan met een condoom. Dit is de tweede keer al he. Wanneer is de volgende keer?
En de wet...laat me niet lachen...bij zulk soort dingen denk ik niet aan een wet. Overigens waar ik woon is abortus verboden!
salinarosseno schreef:
15-06-2019 11:31
Dan moet ze of haar poten bij elkaar houden of een fatsoenlijk voorbehoedsmiddel nemen. Abortus valt daar niet onder.
Maar lekker makkelijk 'over een aantal jaar is het leuker en makkelijker dus zuig dit kind maar uit mijn baarmoeder'.

Bah....dat zoveel vrouwen zo makkelijk denken over een kind vermoorden.
En ik hou niet eens van kinderen en heb ze ook niet. Daar heb ik wel voor gezorgd iplv 2,3,4 keer abortus te moeten plegen....
Oh ja, jij bent er zo eentje die vindt dat de vrouw “voor straf” het kind moet laten komen. Dat zal haar leren zo onvoorzichtig te zijn. :whip:

Ja, echt in het belang van het kind dit. En verder: koekoek.
Alle reacties Link kopieren
salinarosseno schreef:
15-06-2019 12:48
Ik vind het om te kotsen hoe gemakkelijk jullie over een kind weghalen (ik zal het nu genuanceerder schrijven) denken.
Zeker in 2019 waar er tig voorbehoedsmiddelen te verkrijgen zijn. En anders haal je de morning after pil maar, mocht het een keer fout gaan met een condoom. Dit is de tweede keer al he. Wanneer is de volgende keer?
En de wet...laat me niet lachen...bij zulk soort dingen denk ik niet aan een wet. Overigens waar ik woon is abortus verboden!
En hoeveel jonge meiden en vrouwen zijn hierdoor al gestorven, hebben ernstige complicaties gehad door breinaalden en zijn onvruchtbaar?
Of hoeveel kinderen zijn in uitzichtloze of nare situaties geboren die dat bespaard hadden kunnen blijven?

Blijf vooral geloven in het feit dat abortus verbieden een groot goed is...
Ik ben blij dat we hier een keuze hebben.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
salinarosseno schreef:
15-06-2019 12:48
Ik vind het om te kotsen hoe gemakkelijk jullie over een kind weghalen (ik zal het nu genuanceerder schrijven) denken.
Zeker in 2019 waar er tig voorbehoedsmiddelen te verkrijgen zijn. En anders haal je de morning after pil maar, mocht het een keer fout gaan met een condoom. Dit is de tweede keer al he. Wanneer is de volgende keer?
En de wet...laat me niet lachen...bij zulk soort dingen denk ik niet aan een wet. Overigens waar ik woon is abortus verboden!
Ik vind het om te kotsen hoe makkelijk jij denkt over het op de wereld zetten van een ongewenst kind.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
15-06-2019 12:54
Oh ja, jij bent er zo eentje die vindt dat de vrouw “voor straf” het kind moet laten komen. Dat zal haar leren zo onvoorzichtig te zijn. :whip:

Ja, echt in het belang van het kind dit. En verder: koekoek.
Nou idd, niet alleen de vrouw wordt hiermee "gestraft"...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
salinarosseno schreef:
15-06-2019 12:48
Ik vind het om te kotsen hoe gemakkelijk jullie over een kind weghalen (ik zal het nu genuanceerder schrijven) denken.
Zeker in 2019 waar er tig voorbehoedsmiddelen te verkrijgen zijn. En anders haal je de morning after pil maar, mocht het een keer fout gaan met een condoom. Dit is de tweede keer al he. Wanneer is de volgende keer?
En de wet...laat me niet lachen...bij zulk soort dingen denk ik niet aan een wet. Overigens waar ik woon is abortus verboden!
De meeste mensen die op dit forum schrijven wonen in Nederland of Belgie. Dat betekent dat abortus is toegestaan. De wet, waar je je aan moet houden, vertelt je dus dat het afbreken van een zwangerschap tot een bepaald aantal weken is toegestaan. Je mag daar een andere mening over hebben en die ook uiten en toepassen voor jezelf, maar de wet in deze 2 landen staat daarboven en die staat het toe. En dat is dus de situatie waar wij aan refereren en vanuit gaan in het adviseren van deze TO, die in NL woont.
salinarosseno schreef:
15-06-2019 12:48
Ik vind het om te kotsen hoe gemakkelijk jullie over een kind weghalen (ik zal het nu genuanceerder schrijven) denken.
Zeker in 2019 waar er tig voorbehoedsmiddelen te verkrijgen zijn. En anders haal je de morning after pil maar, mocht het een keer fout gaan met een condoom. Dit is de tweede keer al he. Wanneer is de volgende keer?
En de wet...laat me niet lachen...bij zulk soort dingen denk ik niet aan een wet. Overigens waar ik woon is abortus verboden!
Ik geloof niet dat dit helpend is voor TO.
Moeilijke keuze TO. Mocht je er voor kiezen om het te houden, verdiep je dan goed in de hulp om je heen waar je eventueel aanspraak op kunt doen. Je woont in Rotterdam begreep ik? Bureau Frontlijn heeft ook projecten voor jonge moeders en de begeleiding hiervan. Je kunt zoeken op “moeders van Rotterdam”
Lotus90 schreef:
15-06-2019 10:41
Als je geen abortus wil en je wil het kindje graag houden, komt het echt wel goed met jullie. Het zal zeker niet de makkelijkste weg worden. Maar het is absoluut mogelijk. Ik heb genoeg meiden en jonge vrouwen jou zien voorgaan. Waar hier op het forum altijd wordt geroepen dat het allemaal onmogelijk is, weet ik dat dat gewoon niet waar is. Het wordt een onzekere start, dat wel. Maar dat betekent absoluut niet dat jij en je kindje geen gelukkig leven zullen krijgen.
Ik twijfel oprecht aan dat gelukkige leven.Dat dacht ik heel lang geleden ook maar vanuit mijn werkveld weet ik dat dat gewoon meestal niet zo is in situaties zoals die van TO.
salinarosseno schreef:
15-06-2019 12:48
Ik vind het om te kotsen hoe gemakkelijk jullie over een kind weghalen (ik zal het nu genuanceerder schrijven) denken.
Zeker in 2019 waar er tig voorbehoedsmiddelen te verkrijgen zijn. En anders haal je de morning after pil maar, mocht het een keer fout gaan met een condoom. Dit is de tweede keer al he. Wanneer is de volgende keer?
En de wet...laat me niet lachen...bij zulk soort dingen denk ik niet aan een wet. Overigens waar ik woon is abortus verboden!
Helemaal mee eens betreft je punt over de anti conceptie. Zoals ik al eerder zei een punt waar TO scherper op moet zijn omdat dit al de 2e keer is.
Het feit is dat er tegenwoordiger makkelijker met een abortus wordt omgegaan.

Verder sta ik achter een abortus als dit in het bestwil van het ongeboren kind is: verwekt na een verkrachting, incest, verstandelijke beperkingen, onbekwame ouders,verslaafden : noem maar op.
Dan ben ik niet voor een verbod, werkt in mijn ogen averechts. Een kind dat wordt geboren in 1 bak ellende, kiest hier ook niet voor. Komt terecht in de hulpverlening of heeft zelf schade.

TO had verantwoordelijker moeten zijn en zit nu op de blaren. Of de komende jaren keihard werken en het roer om en er tegenaan voor het kind.
Of gaan inzien dat ze hier niet bekwaam genoeg voor is en een moeilijke keuze overwegen maar dan in de toekomst de zo geheten “ schop onder de kont “ betreft anti conceptie
Alle reacties Link kopieren
salinarosseno schreef:
15-06-2019 12:48
kind weghalen

Het. Is. Geen. Kind.

Het
Is
Geen
Kind


Het is geen kind. Duidelijk zo?





salinarosseno schreef:
15-06-2019 12:48
Overigens waar ik woon is abortus verboden!

Fijn voor je. Je zit hier op een Nederlands forum.
Alle reacties Link kopieren
Wel of geen abortus, dat kan alleen jij beslissen.

Welke keuze je ook maakt, zorg er in ieder geval voor, dat je daarna een goede anticonceptie neemt. Zodat je niet nog een keer in deze situatie komt.

Want hoe je het wenden of keren wilt, het siert je niet.
Alle reacties Link kopieren
Lekker, dat to bashen. Want ze voelt zich nog helemaal niet rot verder.

Ik had nooit gedacht dat wij in Nederland zo belerend zouden zijn over abortus. Wat is er gebeurd met baas in eigen buik? Zet een paar vrouwen bij elkaar en je moet elk kind houden omdat je seks hebt gehad.
Of geen seks hebben.

Ze heeft al hormonen, dat is de toorn Gods. Of karma. Of elke straf dan ook.

Ze vraagt om raad, en eigenlijk ook om steun. Ze krijgt dat van een aantal mensen wel.

Ik snapte niet dat in Amerika de abortus was afgeschaft, of nou ja illegaal is gemaakt. Nu ik dit topic lees zie ik dat vrouwen juist heel graag willen bepalen dat andere mensen geen abortus mogen ondergaan als ze de regels niet hebben gevolgd.
Ja, er was een condoom, nee er was geen map. Ze heeft het zelf al over een spiraal, want wij schrijven hier alleen, zij zit er mee. Dat wil ze niet meer en daarom volgt een spiraal.
Stel nou dat ze over een tijd ondanks spiraal zwanger wordt, dan nog mag ze een abortus. En dan is ze er weer verdrietig om. En dat gaat ons niks aan, wat ze kiest. Dat mag. Dat maakt haar geen slecht mens.

Sterker nog, ik denk dat een goede moeder er soms voor kiest dat een kind nu beter niet in haar leven kan komen.
LolitaFleur schreef:
15-06-2019 13:34
Helemaal mee eens betreft je punt over de anti conceptie. Zoals ik al eerder zei een punt waar TO scherper op moet zijn omdat dit al de 2e keer is.
Het feit is dat er tegenwoordiger makkelijker met een abortus wordt omgegaan.

Verder sta ik achter een abortus als dit in het bestwil van het ongeboren kind is: verwekt na een verkrachting, incest, verstandelijke beperkingen, onbekwame ouders,verslaafden : noem maar op.
Dan ben ik niet voor een verbod, werkt in mijn ogen averechts. Een kind dat wordt geboren in 1 bak ellende, kiest hier ook niet voor. Komt terecht in de hulpverlening of heeft zelf schade.

TO had verantwoordelijker moeten zijn en zit nu op de blaren. Of de komende jaren keihard werken en het roer om en er tegenaan voor het kind.
Of gaan inzien dat ze hier niet bekwaam genoeg voor is en een moeilijke keuze overwegen maar dan in de toekomst de zo geheten “ schop onder de kont “ betreft anti conceptie
dat is helemaal geen feit. Onderbouw die kolder eens.
Wat bizar dat er zo gedacht wordt over abortus. Lijkt wel steeds erger te worden, soort van terug naar de middeleeuwen.

Volgens mij is het verstandiger en beter om te kijken naar het belang van een kind. Kun je een kind een goede, fijne en stabiele toekomst bieden. Zijn de basisvoorwaarden er. Willen en kunnen moeder en vader er voor een kind zijn.
In elke situatie een kind geboren laten worden is gewoon niet in het belang van het kind. Je bent verantwoordelijk voor een goede toekomst voor een klein, levend wezentje.
Het is ook om te kotsen dat er regelmatig actievoerders bij abortusklinieken staan om op vrouwen in te praten. Vrouwen die toch al in een extreem heftige situatie zitten en een hele moeilijke beslissing hebben moeten nemen.
Laat ieder zonder oordelen zijn eigen keuze maken. Gelukkig hebben we die keuze in Nederland.
Jaahoor schreef:
15-06-2019 11:26
Lastige situatie en herkenbaar TO. Ik lees hier veel reacties van mensen die hun mening laten doorschemeren: houden of abortus. Logisch natuurlijk, maar het is zo belangrijk dat jíj die keus gaat maken en je keus niet baseert op de reacties hier.

Ik raad je sterk aan om contact op te nemen met FIOM. Zij ondersteunen je om je eigen keus te maken, die juist nu zo belangrijk is, zeker aangezien je de eerste keer weinig keus had.

Ik wens je heel veel sterkte en een dikke knuffel van mij :hug: :hug:
Inderdaad. Volstrekt overbodige discussie weer hier, TO moet een zware beslissing nemen en tig verschillende meningen en voor of tegendiscussies daar helpen we TO totaal niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Lieve to, wat een pech dat je in deze situatie bent geraakt. Niks meer, niks minder. Je kunt niet meer voorkomen dat het pittig gaat worden voor je, wat je keuze ook gaat zijn.
Maar het is jouw keuze, onthoud dat heel goed, niemand heeft het recht hierover mee te beslissen, alleen jij. Ook ben je niemand verantwoording schuldig. Zo, dit moest ik even tegen je zeggen.

Mijn advies zou zijn, ga op korte termijn met iemand hierover praten die je een objectief en proffessioneel advies kan geven, bij voorbeeld je huisarts, het fiom of misschien een psycholoog of maatschappelijk werker, als je daar contacten mee hebt.
En dan maak je een beslissing, waarvan jij weet dat dat het beste is, met je verstand en je hart. En dan weet je ook, dat je alles hebt gedaan wat je kon.

Niet niks, heel veel sterkte meid.
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Eviva_83 schreef:
15-06-2019 11:01
In mijn geval (opgegroeid in een onstabiele thuis situatie) en trauma's daardoor: doe ik er juist alles aan om mijn kinderen een goed leven te geven.
Natuurlijk wil je dat, zou raar zijn als het anders was.
Ik weet niet hoe oud je kinderen nu zijn en je kunt niet in de toekomst kijken, maar het kan altijd nog fout gaan.
Pas als je kinderen volwassen zijn en met een zekere afstand naar hun opvoeding hebben kunnen terug blikken en tevreden daarover zijn, pas dan kun je zeggen dat het gelukt is.
Alle reacties Link kopieren
En voor TO: doe een abortus.
Je hebt een kind nu niets te bieden.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
15-06-2019 12:57
En hoeveel jonge meiden en vrouwen zijn hierdoor al gestorven, hebben ernstige complicaties gehad door breinaalden en zijn onvruchtbaar?
Of hoeveel kinderen zijn in uitzichtloze of nare situaties geboren die dat bespaard hadden kunnen blijven?

Blijf vooral geloven in het feit dat abortus verbieden een groot goed is...
Ik ben blij dat we hier een keuze hebben.

Nee joh. Hier wordt niet met breinaalden gewerkt.
Kind wordt gewoon geboren en er wordt gewoon getrouwd.
En zo niet dan zorgt oma, tante, zus er met liefde voor. Helemaal geen punt.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
15-06-2019 13:39
Het. Is. Geen. Kind.

Het
Is
Geen
Kind


Het is geen kind. Duidelijk zo?

Doe niet zo debiel. Met je duidelijk zo! Ik maak zelf wel uit hoe ik erover denk he. Het is wel een kind.
Duidelijk zo?









Fijn voor je. Je zit hier op een Nederlands forum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven