Angsten en kwetsbaarheid

18-03-2015 11:30 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zwangerschapswens en sinds ik gelezen heb dat een hiv test onderdeel uitmaakt van onderzoek bij zwangerschap, ben ik continu aan het piekeren. Want wat als… Ik merk dat ik me sowieso vaker ineens heel kwetsbaar voel; bang voor ernstige ziektes, bang om mensen om me heen te verliezen of dat hen iets ergs overkomt. Ik ben enkele maanden geleden gestopt met de pil, dus er gebeurt mogelijk ook hormonaal e.e.a. in mijn lichaam.

Wat betreft de hiv test:

Ik heb tien jaar geleden een paar keer onveilige seks gehad met mijn ex. Ex, toen rond de 20 jaar, heeft voor de relatie met mij seks met meisjes gehad zonder condoom. Ex behoort niet tot de risicogroep voor het krijgen van hiv. We hebben ons indertijd op soa's laten testen: de uitslag was gelukkig negatief. Ex heeft toen geen bloedonderzoek laten doen. Ik herinner me dat hij vertelde dat bij de GGD is aangegeven dat dit voor hem niet nodig was. Alleen zijn urine is gecontroleerd. Maar nou knaagt het toch bij mij. Wat als ik indertijd toch hiv van hem heb opgelopen?

Hoe staan/stonden jullie tegenover een hiv test tijdens de zwangerschap? Geeft/ gaf dit stress of juist niet? Zijn mijn zorgen realistisch?

Wat betreft de zorgen in het algemeen:

Herkennen jullie angsten en het gevoel van kwetsbaarheid rondom de zwangerschap(swens)? Hoe gaan jullie hiermee om?
je bent geen risicogroep dus waarom die zorgen? daarnaast is HIV, als zou je het wel hebben goed onder controle te houden.

Als je nu al angstig bent, terwijl er niks aan de hand is, hoe gaat dat dan als je zwanger bent? Dan zijn er niet alleen zorgen over je eigen kwetsbaarheid maar ook over die van de baby.
Wij zijn in de medische molen beland en daar is het ook een onderdeel van de procedure. Partner en ik zijn beide getest op hiv en soa's en bij beiden niets aan het handje. Zo'n momentje blijft idd spannend, maar het is goed dat het er is. Nu lopen we bij de verloskundige en is het nogmaals gedaan. Tja het is procedure, dus het is het beste om het gewoon te ondergaan.
Ga testen dan weet je het en ik weet niet hoe lang je al serieus bezig bent met zwanger worden maar ik zou je problemen dan bij de verloskundige of huisarts neerleggen.

Ik ben van nature niet iemand die zich snel druk maakt. Je maakt het ook des te moeilijker voor jezelf als je bij alles loopt te piekeren.

Welke angst of gevoel van kwetsbaarheid heb je dan precies??
Maar je hebt toch wel eens vaker een hiv-test laten doen? Ik ben daar al tig keer op getest.

Elke keer als ik een SOA-test liet doen... Denk 1x per 1 a 2 jaar toen ik nog single was, deden ze ook HIV. Ben ook geen risicogroep.

En met bloed geven testen ze het elke keer en krijg ik het ook te horen mocht er iets met m'n bloed zijn.

Maar na 10 jaar zou je echt wel symptomen hebben hoor.
En ik zou het sowieso laten testen, want STEL DAT, dan krijg je HAART-therapie zodat je baby het niet krijgt.

Zou boos worden als ze het niet zouden testen tijdens een zwangerschap. Zo'n kleine moeite.
De kans dat je HIV hebt is vrij klein. Daarbij doet men die test vooral zodat je kind met medicijnen beschermd kan worden tegen het virus. Waarom zou je die verantwoordelijkheid niet nemen? Dat jij je hoofd in het zand drukt is jou zaak, echter een baby in je buik heeft geen eigen keuze.

Hiv kun je niet via je urine testen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik druk mijn hoofd niet in het zand hoor; natuurlijk laat ik me gewoon testen als ik zwanger mag worden. Ik ben er momenteel juist teveel mee bezig waardoor het stress geeft. Ik ben nog nooit eerder op hiv getest (na ex leerde ik mijn huidige vriend kennen; ik heb in mijn leven geen langere single periodes gehad en heb dus ook "maar" met twee personen seks gehad). Misschien dat het daardoor ook wel extra spannend is.
quote:Anoniem80 schreef op 18 maart 2015 @ 12:37:

Ik druk mijn hoofd niet in het zand hoor; natuurlijk laat ik me gewoon testen als ik zwanger mag worden. Ik ben er momenteel juist teveel mee bezig waardoor het stress geeft. Ik ben nog nooit eerder op hiv getest (na ex leerde ik mijn huidige vriend kennen; ik heb in mijn leven geen langere single periodes gehad en heb dus ook "maar" met twee personen seks gehad). Misschien dat het daardoor ook wel extra spannend is.Ook nooit bloed gegeven? Gaan doen dan na je zwangerschap.
Nee ook niet, terwijl dat idd wel heel goed zou zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven